Így változhatnak a sebességkorlátok az új KRESZ-ben!

Többek között a gyorsforgalmi utakon is változhatnak a sebességre vonatkozó szabályok

A formálódó KRESZ legutóbbi háttérbeszélgetésén a gépjárművekkel kapcsolatos szabályokat prezentálta a bizottság. Szó esett a buszsávokról, illetve arról, hogy külön jelölést kaphatnak autóikra az idősebb sofőrök.

Ahogyan arról beszámoltunk, előreláthatólag két éven belül egy teljesen új KRESZ váltja a jelenleg hatályos, még 1975-ben születettet. Korábban az új jogszabályt megalkotó bizottság több alpontot is prezentált, ezúttal a gépjárművekkel történő közlekedést volt a fókuszban.
Hirdetés

Maradhatnak a mostani sebességkorlátozások
Hirdetés

Mivel hazánkban a sebesség helytelen megválasztása miatt történik a második legtöbb baleset, ezért talán ez a legérzékenyebb pont. A tervezet szerint – talán éppen emiatt – maradnának a jelenleg érvényben lévő korlátozások, legalábbis ami a személygépjárműveket, motorkerékpárokat, és kis tehergépkocsikat illeti (lakott területen 50 km/óra, azon kívül 90 km/óra, autóúton 110 km/óra, autópályán 130 km/óra). A 3,5 tonnánál nagyobb járművek (pl.: nyerges vontató, autóbusz) kategóriájában viszont a tervezet szerint lakott területen kívül 90 km/órára módosulna a legnagyobb megengedett sebesség. Természetesen mindez akkor igaz, ha külön tábla nem rendelkezik másként. Szintén kivételt jelentenek a különleges körülmények, vagyis a korlátozott látási viszonyok, vagy éppen a nedves, csúszós útburkolat. Szintén fontos módosítás lehet, hogy mostantól csak olyan gépjárművek hajthatnának fel a gyorsforgalmi utakra, amelyek folyamatosan minimum 70 km/órás sebességgel képesek haladni (jelenleg a jogszabály a sík úton 60 km/órát írja elő).
Hirdetés

Követési távolság másodpercben
Aki rendszeresen közlekedik gyorsforgalmi utakon, biztosan találkozott már a követési távolságra figyelmeztető felfestésekkel. Ezek figyelembevételével a gépjárművek között 2 másodperces távolság alakítható ki. Az új jogszabályban ezt a módszertant jelentősen kiterjesztenék. A jelenleg hatályos KRESZ viszonylag egyszerűen fogalmaz, hiszen csupán akkora követési távolságot követel meg, hogy az elöl haladó hirtelen fékezése esetén is meg tudjon állni a mögötte érkező. A formálódó szabályozásban ezt a jogalkotó úgy fogalmazná meg, hogy lakott területen kívül minimum 1, gyorsforgalmi úton minimum 2 másodperces távolságot kellene tartani az elöl haladóhoz képest. Ez alól kivételt képez a megkülönböztető fény- és hangjelzéssel közlekedő gépjármű, ugyanis ezek esetében 4 szekundum lenne az elvárás.
Hirdetés
Többet dudálhatsz, de nem ész nélkül
A jelenleg érvényben lévő KRESZ szerint hangjelzés csak balesetveszély és baleset elhárítása érdekében adható. A tervezet szerint a szabályozást kiterjesztenék a figyelemfelhívásra is. Például ha a piros lámpánál az elöl álló elbambul, az új jogszabály szerint szabályosan lehetne a zöld jelzésre felhívni a figyelmét. Ugyanez igaz a távolsági fényszóró használatára is. Az aktuális szabályozás szerint ez kizárólag lakott területen kívül kapcsolható fel, ám a javaslat alapján a jövőben balesetveszélyre is fel lehetne hívni vele a figyelmet.
Új közlekedési térrész
Hirdetés

A védtelenebb közlekedők érdekében a tervezet tartalmaz egy teljesen új fogalmat, amely egyelőre a „védelmi sáv” elnevezést kapta. Lényegében ez a jobboldali forgalmi sáv jobboldali szakasza, amelyet semmilyen tábla vagy felfestés nem jelez, kvázi olyan általános fogalom, mint az útpadka. Ez a – képzeletbeli – egy méteres terület azon közlekedőknek lehet fenntartva, akik normál körülmények között a járdán, vagy éppen a bicikliúton haladnak, de ide rendelhetőek a lassú járművek vagy a műszaki hibás gépkocsik is. Az elhangzottak közül talán ennek a kidolgozottsága jár a leginkább gyerekcipőben, de vélhetően az új KRESZ-ben ez is meg fog jelenni.
Részlegesen kitilthatják a taxikat a buszsávokból
Hirdetés
Általános tévhit, de a kerékpárosok (és értelemszerűen a rolleresek sem) közlekedhetnek a buszsávban, kivéve akkor, ha külön tábla nem engedélyezi ezt számukra. Az új KRESZ mindezt megfordíthatja, és beengedheti a kétkerekűeket. Kivételt képezhetnek az olyan szakaszok, ahol kifejezetten megtiltják a buszsávban történő haladást számukra. A taxik jogosultsága is átalakulhat: a tervezet szerint csak akkor közlekedhetnének az autóbuszoknak kijelölt területen, ha éppen személyszállítást végeznek. Egyelőre ezzel kapcsolatban folynak egyeztetések, így a végső jogszabályban ez változhat.
Külön hatósági jelzést kaphatnak az idősek az autójukra
Az utóbbi években egyre inkább elterjedt a friss jogsisok körében a T betű felragasztása az autóra, amely óvatosságra inti a rutinosabb vezetőket, bár ez nem minősül hivatalos hatósági jelzésnek. A bizottság ennek mintájára egy olyan matrica bevezetését tervezi, amely az idős sofőrökre hívja fel a figyelmet, így őket is fokozott óvatossággal kellene megközelíteni. A végleges ábra még kidolgozás alatt áll, de vélhetően a T betűhöz hasonló megjelenést fog kapni. Ahogyan a kezdő vezetőknek, úgy az időseknek sem lenne kötelező a plakett használata.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?