Így tömickölik a prémiumlukakat

Audi, BMW, Mercedes: kinek mije van, nincs, de tuti lesz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egészen elképesztő, hogy a német prémiumtrió milyen ütemben színezi a persze rég nem szürke modellpalettáját. Legény a gáton, aki el tud igazodni – jöjjön velünk alig látszó piaci réseket kutatni!


Gazdasági válság van? Vagy vége volna már? A jó ég tudja. Azonban míg egyes gyártók, bizonyos márkák a tönk szélére kerültek és esélyük sincs a legjobb védekezés a támadás elvét a gyakorlatba áthelyezni, addig mások élnek és virulnak. Köszönik szépen, sose voltak még ilyen jól, s ahogy az mindig lenni szokott, csak nő és nő a különbség, de akkorára, hogy az is könnyedén zongorázhassa, aki nemhogy Richard Clayderman, de még Havasi Balázs se.
Hirdetés

Célkeresztben az USA, Kína, illetve a fejlődő piacok. Európa mind kevésbé fontos. Hogy a Chevrolet Daewoo-tagozata például kivonul innen, csak nekünk – valamelyest – lényeges. A General Motors mifelénk az Opelt nyomja. Hogy egy Lanciát kvázi kihalásra ítélt a Fiat-csoport, szintén jelzésértékű. A Fordnál a Mondeo durva késése, no meg az EcoSport bevezetésének csúsztatása mutatja a vén kontinens szerepvesztését. A Saab talán feléled, a Volvo rég kínai kezekben van, a Jaguar/Land Rover indiai pénzből pörög, a Mini sem brit, hanem BMW-német, a Dacia is inkább francia, mint a Renault, a PSA kínai és (francia) állami tőkéből maradhat talpon.

Közben a Volkswagen-konszern dübörög, dúl a versengés a világelsőségért a Toyotával, a Hyundai/Kia szép csendben elérte, hogy már-már japánozzuk őket, és bár annyi kocsit nem adnak el, mint a legnagyobbak, de a BMW és a Mercedes-Benz is szédületes fejlesztésben van. És átalakulásban, mert a BMW részben átmegy fronthajtásúba, a korábban kimondottan konzervatív Merci meg kompaktjaival derekasan fiatalít, sportosít. És a német prémiumtrió harmadik tagjával, az Audival egyetemben ők igen drága autókat gyártanak a tehetős rétegnek, több profitot foghatnak, mint a tömegtermelők, s döbbenet, milyen széles a kínálatuk. Egyre szélesebb, szinte átláthatatlan, felfoghatatlan.
Futószalagon érkeznek az újdonságok, kapkodjuk a fejünket, a konkurencia meg foghatja és fájlalhatja. Mert mije van egy Lexusnak? A Toyota presztízsmárkája alig 5 modellel van jelen a kompakt CT, a középkategóriás IS, a nagy GS, a luxus LS és a luxus-SUV RX révén. Oké, lesz RC Coupe, belőle LFA-utód RC F, az LF-NX crossover tanulmány is ígéretes, de ennyi. Infiniti? A Nissan-gyerek is legfeljebb epizodista, mint a Jaguar. Alfa Romeo? Sehol. A Maserati épp támad, de ő inkább luxushúrokon játszik, mint a Porsche. Bár utóbbi lefelé bővít… Volvo? Nem ugyanaz a szint, mint amit a németek ligája, mondjuk focis párhuzammal a Bajnokok Ligája képvisel.

Még egy ellenpólus direkt a mezsgye túlvégéről, és aztán belecsapunk – a Dacia mostanság duzzasztotta héttagúra a palettáját (Sandero, Logan, Logan MCV, Duster, Lodgy, Dokker és Dokker Van. Rendre kapunk vicces kommenteket, hogy így toljuk a Daciát meg úgy ajnározzuk, miközben minőségre sehol nincs… De hiszen óriásit lépett előre. Folyvást fejlődik, s egy ilyen világban, ilyen országban, ilyen gazdasági helyzetben az új autóra vágyóknak nem rossz, sőt, az egyik legjobb alternatíva. Racionálisan.
Az Audi/BMW/Mercedes sztori persze minden, csak nem racionalitás. Újonnan sajnos kevesen engedhetik meg maguknak, hogy tizen- és huszonmilliókért vásároljanak személygépjárművet. (Azért sajnos, mert így nem adatik meg nekik, hogy ha tetemes összegekért is, de fejedelmi kényelemben, a mérnöki tudás legjavában fürdőzve élvezhessék az autózást.) Ugyanakkor meglepően, vagy nem is annyira meglepően sokan vásárolják ezeket a kocsikat. Százalékosan Magyarországon is, de összességében dettó. Tavaly az első ízben több mint 80 milliós globális harctéren fejenként 1,5-1,6 millió autót értékesített mindhárom hősünk. BMW, Audi, Mercedes sorrendben. Legzsírosabban Kínában és az USA-ban kaszálva.

Nézzük ezek után a palettákat kategóriákra bontva, hogy kinek hol, mivel "kéne" bővítenie „járulékok” nélkül, mint a BMW-nél Mini és Rolls-Royce, a Mercedesnél a smart és a haszonjármű-szekció, s az Audinál a VW-konszern kismillió egyéb brandje. Mivel ebben a körben nem kis részben erőfitogtatás a módi, külön kezeljük a számos izommodellt. Több modellnél épp váltás van, épp változóban a leosztás, de a lényeg, a félelmetes mennyiség azért jól látszik...
Audi BMW Mercedes
Kisautó A1/A1 Sportback
Kis izomautó S1/S1 Sportback
Audi BMW Mercedes
Kompakt ferdehátú A3/A3 Sportback 1-es sorozat A-osztály
Kompakt ferdehátú izomautó S3/S3 Sportback A 45 AMG
Kompakt szedán A3 Limousine CLA-osztály
Kompakt izomszedán S3 Limousine CLA 45 AMG
Kompakt kupé 2 Coupé
Kompakt egyterű 2 Active Tourer B-osztály
Kompakt kabrió A3 Cabriolet 2 Cabrio
Kompakt izomkabrió S3 Cabriolet
Kompakt sportautó TT/TTS/TT RS, TT/TTS/TT RS Roadster Z4 Roadster SLK Roadster/55 AMG Roadster
Kompakt SUV Q3/RS Q3 X1 GLA, GLK
Kompakt izom-SUV GLA 45 AMG
Kompakt gázüzemű A3 Sportback g-tron B 200 NGD
Kompakt hibrid A3 Sportback e-tron
Kompakt elektromos i3
Audi BMW Mercedes
Közepes szedán A4 3-as sorozat C-osztály
Közepes izomszedán S4 M3 C 63 AMG
Közepes kombi A4 Avant 3 Touring C-osztály T-Modell
Közepes izomkombi S4/RS4 Avant C 63 AMG T
Közepes terepkombi A4 allroad quattro
Közepes kupékombi 3 GT
Közepes kupé A5 Coupé 4 Coupé C Coupé
Közepes izomkupé S5/RS5 Coupé M4 Coupé C 63 AMG Coupé
Közepes kabrió A5 Cabriolet 4 Cabrio
Közepes izomkabrió S5/RS5 Cabriolet
Közepes négyajtós kupé A5 Sportback 4 Gran Coupé
Közepes négyajtós izomkupé S5 Sportback
Közepes sportautó R8/R8 Spyder SLS AMG Coupé/Roadster
Közepes hibrid sportautó i8
Közepes SUV Q5/SQ5 TDI X3
Közepes hibrid ActiveHybrid 3
Közepes hibrid SUV Q5 hybrid
Audi BMW Mercedes
Nagy szedán A6 5-ös sorozat E-osztály
Nagy izomszedán S6 M5 E 63 AMG
Nagy kombi A6 Avant 5 Touring E-osztály T-Modell
Nagy izomkombi S6/RS6 Avant E 63 AMG T
Nagy terepkombi A6 allroad quattro
Nagy kupé 6 Coupé E Coupé
Nagy izomkupé M6 Coupé
Nagy négyajtós kupé 5 GT CLS
Nagy négyajtós izomkupé CLS 63 AMG
Nagy kupékombi CLS Shooting Brake
Nagy izomkupé-kombi CLS Shooting Brake 63 AMG
Nagy kabrió 6 Cabrio E Cabriolet
Nagy izomkabrió M6 Cabrio
Nagy SUV Q7 X5 M-osztály
Nagy izom-SUV ML 63 AMG
Nagy kupé-SUV X6
Nagy izomkupé-SUV X6 M
Nagy hibrid A6 hybrid ActiveHybrid 5 E 300 Hybrid
Nagy hibrid kombi E 300 Hybrid T
Audi BMW Mercedes
Luxuslimuzin A8 7-es sorozat S-osztály
Luxus izomlimuzin S8 S 63/65 AMG
Luxuskupé S Coupé
Luxus négyajtós kupé A7 Sportback 6 Gran Coupé
Luxus négyajtós izomkupé S7/RS7 Sportback M6 Gran Coupé
Luxushibrid A8 Hybrid ActiveHybrid 7 S 400 Hybrid
Luxus SUV GL-osztály
Luxusterepjáró G-osztály
Luxus izomterepjáró G 63/65 AMG
Luxus terepjáró-kabrió G-osztály Cabriolet
Luxusroadster SL-osztály
Luxus izomroadster SL 63/65 AMG
Luxusbusz V-osztály

És akkor most adózzunk egyperces néma főhajtással azok szenvedései előtt, akik Audi-, BMW- vagy Mercedes-szalonban szeretnék elkölteni a pénzüket. Melyiket válasszák? Ugye, hogy nem is olyan egyszerű a történet, a különben édes egy probléma? Mindenesetre a tendencia napnál világosabb: a gyártók nem létező piaci réseket keresnek és találnak, megy a tömickölés ezerrel, az ötvözés, a crossoveresítés, mialatt a környezetvédelmi normáknak megfelelés is kötelező feladat. Egyre több hibrid, plug-in hibrid és elektromos modell mérsékli majd a flotta károsanyag-kibocsátását, s az izomgépek is egyre kisebb méretű, elvileg szerényebb fogyasztású motorokkal vadulnak.

Várhatóan az alsóbb régiókban, a kompakt szegmensben jön totális attak. Pl. Audi Q1, BMW X2. A Mercedes GLA már majdnem köztünk van. A BMW első egyterűje, a 2 Active Tourer is. Akinek amije nincs, s látja, hogy az "ellenségnél" jól fogy, megcsinálja a magáét. Vagy olyan lukra játszik, ahol garantált a remekül marketingolható elsőség. Megtérülés kontra presztízsszempontok, vevői igények feltérképezése, a legfontosabb piacokra fókuszálás a rendelkezésre álló alapok, építőkészletek figyelembe vételével. És fejlesztés, fejlesztés, fejlesztés. Meg facelift, facelift és facelift, hogy fenntartsák az érdeklődést a modellváltások közt.
Zárásképp: elemzők szerint borítékolható a prémiumtrió további - folyamatos - növekedése. Evidens, hogy Kínában és az USA-ban. A konkurencia csak a morzsákért kapkod. A pukkasztott polgár, aki az ilyen autókhoz csupán használtan, talán 5-10 évesen szagolhat, na ő pedig levegőért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

13 thoughts on “Így tömickölik a prémiumlukakat

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Egyterűek között még volna mit fejlesztenie a német márkáknak. Ilyen értelemben én üdvözlöm a BMW 2 active tourer-t, csináljanak ilyet a 3-asból is.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    „Tesla: akkor hogy lehet hogy egy másik gyártó sem tudta tavaly, tudja most ezt a hatótávolságot produkálni.”

    Egyszerű matek miatt. Annyi akkumulátorral csak a luxus kategóriában adható el a modell, mert iszonyú drága. Ott viszont a tradicionális gyártók sokkal nagyobb profittal és volumenben adják el a belső égésű termékeiket. Majd ha a Tesla eladási volumene mérhető lesz ebben a kategóriában, akkor meglesz a válasz.

    A gond az, hogy ezt a hatótávot egyenlőre csak ebben az ársávban lehet hozni az akkuk ára miatt, ami egyébként a nyersanyag árak alacsony volta miatt most épp mérsékelt. Ha azonban felfutna egy jelentős kereslet, az árak elszállnának…

    10Mft-os kategóriában egyenlőre nem lehet 120-150 km-nél nagyobb gyakorlati hatótávot adni. És nekünk még a Leaf ára is megfizethetetlen.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Tesla: akkor hogy lehet hogy egy másik gyártó sem tudta tavaly, tudja most ezt a hatótávolságot produkálni.
    Az akkumulátorok az alváz részei, merevítései, hogy a súlya ne legyen túl sok, mégis maximum a törésteszten.
    Gyorstöltéssel 30 perc 80 százalék. Ez azért már sokkal több mint egy Nissan leaf 200km-e, a többi meg csak most kezd éledezni talán. A Vegyész nem mérnök?? mióta? A fizikus meg talán még magasabb szint. A kémikus meg a vegyészmérnöknél.
    Biciklin mit csiszolsz még? Olimpiai szánkón mit csiszolsz még?
    Előre viszik ezek még az emberiséget? Az áruk meg egy teljesen más tényező.
    Ahogy a vadászrepülőnél kevésbe, úgy az utasszállítónál nagyon is fontos a fogyasztás, meg a károsanyag.
    Szerinted mikor a GE felvásárolta a Honeywellt úgy hogy az alkalmazotti létszámuk duplájára nőtt, az biztos nem az innováció és versenyképesség miatt lehetett mi?
    Kinél is van a mérnöki teljesítmény?
    Az autó nem bonyolult, csak amit beleraknak külső beszállító termékét maximum, de az sem feltétlen az, ahhoz képest hogy 10-20 év múlva embert akarnak a Marsra küldeni, úgy hogy ott marad míg ki nem találják hogy lehetne visszahozni. Ezekről amikről te beszélsz tömegcikkek, nem tartom mérnöki színvonalnak őszintén szólva a szánkót sem mert a konkurenciájuk is csinál olyat, vagy még jobbat.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Továbbra sem értek egyet. Az, hogy egy innováció hasznos vagy sem, nem határozza meg a mérnöki munka szinvonalát. Az is érdekes kérdés, hogy mi a hasznos innováció? Nyilván ahány ember van, annyi válasz is, egyiknek ez a hasznos, a másiknak az. És igenis egy bicikli bizonyos esetekben lehet nagyobb kihívás, mint egy vadászrepülőgép. Amúgy a nagyobb és komolyabb dolgoknál csapatokban dolgoznak, így megoszlik a felelősség is. Pl. ha ránézünk a téli olimpián egy szánkóra, nem tűnik egy bonyolult dolognak, mégis annyiba kerül, mint egy Mazda 6-os. Vagy egy lovas fogat sem vetekedhet elvileg egy autó bonyolultságával, a Lázárék lovaskocsija mégis annyiba kerül, mint egy A6-os Audi.
    Amúgy a Teslát nem tekintem akkora innovációnak, pláne nem mérnöki szinten. Egy autóba beöntenek egy zsák akksit, és mehet. Az, hogy ezek az akksik minél tovább bírják inkább fizikusok, vegyészek dolga.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ez tény hogy nem attól, de a ceruzafaragó példa nem jó mert egy űrhajó tervezésénél sokkal több kihívás van mint egy ceruzafaragó tervezésnél, a felelősség a megbízhatóság szempontjából meg még fontosabb.
    Az hasznos innováció az az ami fontosabb, ahogy a Tesla megmutatta a többinek, ez hiányzik ma az autóiparból.
    Mikor a mérnököcske elkezdi megtervezni a „lámpatartó” egyik fülét úgy fél éven keresztül úgy hogy nincs más munkája csak az, meg van adva neki hol férjen el szinte az is hogy nézzen ki, mennyire legyen olcsó előállítású.
    Az űrrepülőgépnél pár dolgot azért sokkal alaposabban, több feltételnek megfelelően kell megtervezni.
    Szeretik presztízsnek nevezni az autóipari mérnök tevékenységét. Majd ha elérik a hasznos innováció szintet akkor én is elhiszem hogy van nekik. Addig csak egy Tesla szintű autónál mondanék ilyet.
    Azonos szintű szakmai kihívás? azoknak akiknek alapismereteik vannak csak, nekik az magasabb szintű.
    Hasznos innováció, az magas szint. Piacképes innovációnak mondott valami még lehet felesleges. És sajnos ez tömegével van jelen.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ezzel nagyon nem értek egyet. A mérnöki tudás nem attól különbözik, hogy valaki egy ceruzafaragón vagy egy űrhajón dolgozik, mindkettőn lehetnek – akár azonos szintű szakmai kihívást jelentő – megoldandó problémák. Lehet, hogy egy bicikli tervezése, fejlesztése során egy probléma megoldása magasabb szintű mérnöki tudást igényel, mint esetleg egy vadászrepülőgép egy problémája. Ez mindig az adott helyzettől függ.
    Az általad említett területeken – űrkutatás, repülőipar, stb. – dolgozni nagyobb presztízst jelent, de a presztízsnek nem minden.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Én a mérnöki tudás legjava kijelentésen röhögtem jót.
    Ez az autóipari mérnöki tudás legjava elvileg, mérnök sokkal magasabb szinten is alkothat pl űrkutatás, fejlesztés, repülőipar, CERN stb.
    Ahhoz képest ez..hm soron dolgozó betanított munka.
    Elon Musk Teslája és Space X jó példa, nem a dugattyús robbanó motor 100 éves csiszolgatása.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Tömickölik 🙂 Kisfiam úgy kell írni „Tömködik”, és ha elhagyod a barlangodat mindig gurítsd vissza a nyílásba a kőgolyót nehogy elvigyék a családi örökségedet, a tűzgyújtó botot és a kőbaltát! 🙂

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Jó ég mennyire gyenge cikk. Fogalma sincs a szerzőnek az egyes modellekről.
    R és SLS „közepes sportautó”? Miben közepes? A 80/200.000 eurós vételártól? Eleve nem egy kategória a kettő, ha az egyik bő kétszeresébe kerül.

    Aztán a sor végén a rakás Mercedes amiről megint fogalma nincs a cikk értelmi szerzőjének. ML és Q7 egy kategóriában? Mióta?

    Egyébbként ha lenen valami tanulsága egy ilyen összehasonlításnak az pont az hogy nem mindig egyeznek akárhogy is próbálkoznak.

    Főleg a merci SUV vonala lóg ki, szerintem Európában eléggé szerencsétlenül, általában egy fél számmal kisebbek mint a BMW Audi példányai, így pl az ML-t én inkább at X3mal párosítanám, az egyetlen ami nagyjából egy méret az a Lexus RX, ami Európába ugyanúgy igazán eltalált… Kellene egy nagyobb jobb szebb GLK az új C klasse alapján…

    Mellesleg én a BMW helyében kerestem volna valami márkát az egyterű piacra bocsátáshoz. Ők nem a Mercedes…

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Egy igényes autósoldal hogy adhat ilyen címet egy cikknek? Ha a facebookon ír így valaki, az is bántja a szemem, de hogy ezt tanult, okos emberek teszik, nem tudom szó nélkül hagyni.

Vélemény, hozzászólás?