Így teremnek ezermilliárdok a magyar autóiparban

Íme a hazai autógyártás jelene és jövője, röviden összefoglalva

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Akár a 10 ezermilliárd forintot is elérheti az autóipari szektor termelése az év végére a külgazdasági és külügyminiszter szerint. Kicsit mélyebben utánajártunk, és megnéztük, hogy mit is takarnak pontosan ezek a számok. Így áll most a hazai autógyártás!

Míg 2010-ben 3600 milliárd forint volt az autóipar termelési értéke Magyarországon, tavaly ez a szám már 9300 milliárd forintra nőtt, többek között ezt emelte ki Szijjártó Péter, a külgazdasági és külügyminiszter a győri Audi gyár egy új részlegének átadásán. Az idei első féléves adatokat nézve idén - a miniszter saját szavaival élve - "át is léphetjük a tavalyi értéket".

Ezen felbuzdulva utánajártunk, hogy mit takarnak ezek a számok, összefoglaltuk, miből tevődik össze a hazai autóipar sikere, megkerestük, honnan jönnek ezek a súlyos milliárdok.

Kezdjük az alapokkal, amelyeket a miniszter is kiemelt: az ágazatban 150 ezer ember dolgozik ma, és 90 százalékos exporthányaddal rendelkezik, amellyel a világ autóipari exportranglistáján a tizenkilencedik helyen szerepel az ország. Németország hazánk legnagyobb kereskedelmi partnere, hiszen továbbra is a német vállatok alkotják a legnagyobb beruházói közösséget Magyarországon: mintegy 300 ezer magyar ember dolgozik német vállatoknál. A fejlesztés, amelynek apropóján a beszéd elhangzott, jól szemlélteti, hogy mekkora összegek mozognak itt. A jelenlegi beruházás még csak nem is számít olyan nagynak, a részeként telepített gyártóberendezéseknek és robotoknak köszönhetően mégis meglátszik majd az eredmény: több Audi, Lamborghini és Bentley modell karosszériaelemeit gyártják majd a csarnokban. És hogy a számok is világosak legyenek gyáranként, a győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. magában 7,717 milliárd euró, azaz 3136,9 milliárd forint árbevételt ért el 2021-ben, adózott eredménye 332 millió euró, tehát 134,9 milliárd forint lett. Tavaly 1 620 767 motort gyártottak Győrben, emellett 171 015 autót készítettek.
Hirdetés
A Suzukinak is jól áll a szénája Magyarországon, 2021-ben összesen 107 974 autót gyártottak az esztergomi gyárban, összesen 120 164 db autót értékesítettek, amelyből 112 989 Suzuki készült Magyarországon. (Az előbbi számok becsapósak, hiszen több esztergomi autót adtak el tavaly, mint gyártottak, a megfejtés pedig az előző évi mennyiség eladása.) A hibrid járművek aránya - bár ebbe a lágy hibridek is beleszámítanak - 65 százalék feletti volt. A teljes értékesítés 86 százalékát (103 247 db) 123 országba exportálták. A hazai és a teljes árbevétel egyaránt 6 százalékkal nőtt 264,9 millió euróra 2020-hoz képest, míg nemzetközi szinten 1 754,2 millió euróról beszélhetünk.
Hirdetés
2021 augusztusában jelentős mérföldkövet ünnepeltek a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban is: a honlapjuk szerint a 2012-es indulás óta a kecskeméti gyártósoron már 1,5 millió jármű készült el. A másfél milliomodik gépkocsi egy CLA Coupé AMG 45 S volt, amely modell kizárólag Kecskeméten készül. Shooting brake változatáról ide kattintva olvashatsz tesztet. 2021-ben itt több mint 135 ezer autót gyártottak, valamint 3,1 milliárd euró árbevételt realizáltak a beszámolási időszakban. A társaság tevékenységét kizárólag a kecskeméti székhelyén és telephelyén végzi. Az adózás utáni eredmény az ismert kihívások ellenére növekedett az előző évhez képest, az összeg 67,6 millió eurót tesz ki.
Hirdetés
Az Opel szentgotthárdi üzemének adózott eredménye is jelentősen nőtt 2021-re: míg 2020-ban 4,8 millió euró volt, addig tavaly már meghaladta a 6,1 milliót. A General Motors erőforrásairól 2020 januárjában álltak át a PSA 1,2 literes PureTech benzinmotorjának a gyártására, ám azóta a cégcsoport neve Stellantisra változott. A háromhengeresből évente 350 ezer darabot tudnak készíteni. Érdekesség, hogy ebben az üzemben az 1992-es megnyitás óta körülbelül 11 millió belsőégésű motor készült, a tízmilliomodik erőforrást meg is ünnepelte a gyár, ám arról is írtunk már, hogy egyáltalán miért jött az Opel az elsők közt Magyarországra. A már meglévő sikeres vállalkozások mellett újak is jönnek, nemrég jelentették be például, hogy az ország történetének eddigi legnagyobb beruházása valósul meg Debrecenben, méghozzá a CATL akkumulátorgyártó legújabb üzemének képében, szintén az autóiparban. A CATL létesítménye 221 hektáros területen épül majd fel, ezzel mintegy 9 ezer új munkahelyet teremtve Magyarországon.

Szintén Debrecenben épül, körülbelül egymilliárd euró befektetésével a BMW új gyára is, ahol 2025-ben kezdődik a tisztán elektromos meghajtású Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártása.

A majdan présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel és összeszerelő csarnokkal is rendelkező gyár több mint 400 hektárnyi területet foglal el Debrecen északnyugati térségében, ahol az indulást követően évente körülbelül 150 000 darab autó gyártására lesz képes. Összességében tehát elmondható, hogy komoly beruházások valósultak meg ezen a téren hazánkban az utóbbi években. Ezek most egyértelműen kifizetődnek, hiszen felpörgetik a haza termelést, munkahelyeket biztosítanak és Magyarországon gyártott autókkal árasztják el lényegében a fél világot. Ezek természetesen nagyrészt a tavalyi számok, az idei adatokat egyelőre még csak megjósolni lehet, ezt tette Szijjártó Péter is Győrben. Hogy valóban meglesz-e a 10 ezermilliárd forintnyi termelési érték, arra ennek ellenére jó esély van, hiszen a magyarországi autóipar az év első hét hónapjában 13 százalékos növekedés után elérte a 6600 milliárd forintos termelési értéket, ezt felszorozva nem kell sok a kitűzött célhoz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?