A NAFA előtt nem létezett elsőkerék-hajtású tanulmányautója a Mercedes-Benznek
Bár 1982-es koncepcióként mutatták be, valójában már 1981-ben elkészült a Mercedes-Benz addigi legkisebb tanulmányautója, amely új korszak kezdetét jelentette a márka életében. Hiszen ekkor még a
C-osztály elődjén, a
190-esen is csupán dolgoztak Stuttgartban, hogy 1982-ben bemutathassák. Már ez a típus is komoly elrugaszkodást jelentett a márka korábbi, csupa nagyautóból álló kínálatát illetően. Ám a feltörekvő Audi és BMW középkategóriásait nem hagyhatta szó – illetve vetélytárs – nélkül a Mercedes-Benz, így megszületett a 190-es. Egy középkategóriásnál kisebb Mercedes-Benz piacra dobása viszont abszolút irreálisnak tűnt még az 1980-as években.
A műszerfal a nagyobb Mercedes-Benz típusok alkatrészeiből épült fel, így a rögzítőfék is bal oldalra került
Már csak a márka saját biztonsági elvárásai miatt sem készíthetett volna kompakt vagy pláne még kisebb autót a Mercedes-Benz, hiszen egy orr nélküli járműnek gyűrődési zónája sincs. Egy tanulmány erejéig viszont eljátszottak a mérnökök a gondolattal, hogy milyen lenne a kifejezetten városi használatra szánt mini, amibe nagyobb típusaikból ülnének át a márka vevői, amikor autópályás cirkálás helyett csak a kisboltig indulnak. Erre a célra készült a NAFA – azaz „Nahverkehrsfahrzeug“, vagyis „lóti-futi autó” – amelyről úgy nyilatkoztak akkoriban, hogy egy S-osztály kényelmét nyújtja, feleakkora méretben. Ezzel persze csupán arra utaltak, hogy a tanulmányba az akkori
S-osztály üléseit építették, övfeszítőkkel, és számos további kényelmet célzó megoldással fokozták az autó használhatóságát.
A tolóajtók nem a Peugeot 1007 mintájára, hátrafelé, hanem előre nyíltak, és előtte automatikusan be-, illetve visszahajlottak a visszapillantó tükrök
Az első smart hosszúságával egyező méretű, kétszemélyes NAFA egyliteres, háromhengeres, bő 40 lóerős benzinmotort kapott, automataváltóval. Ezenkívül szervokormány, légkondicionáló, sőt tolóajtók könnyítették a városi használhatóságot. A Mercedes akkori nagyautóihoz képest a parkolás eleve gyerekjátéknak bizonyult a 2,5 méter hosszú, 1,5 méter széles és ugyanilyen magas NAFA-val, amely ráadásul négykerék-kormányzást kapott. 5,7 méteres fordulókörével tehát majdnem akkora helyen fordult meg, mint amekkora egy mai – 5,5 méter hosszú –
Maybach. Ezer érv szólt mellette, mégis bő 15 évet kellett várni, míg a C-osztálynál kisebb típussal, az A-osztállyal előrukkolt a Mercedes-Benz 1997-ben, majd egy évvel később a NAFA-val azonos hosszúságú smarttal. Persze a Hódgép már az 1980-as évek végén elkészítette a Mercedes tanulmányára hasonlító
Pulit, hiába.
A NAFA után, még a sorozatgyártású A-osztály előtt jelent meg 1993-ban a Mercedes Vision A 93 tanulmányautó
Idomulnak csalfa Romlejóhoz a honlapidiótához.
Napról napra meglepnek itt az autonavigator.hu-n, egy újabb semmitmondó cikk. Szomorú vagyok, valamikor réges-régen képesek voltak jó cikkeket írni, de napról napra alulmúlják magukat. „Gratulálok hozzá”