Így száguldozzuk el a sok-sok pénzt
Úgy tűnik, kevesen spórolnak a megengedettnél lassabb tempóval
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Végeztünk egy kis felmérést, és kiderült, hogy kevesek sportja a megengedettnél alacsonyabb tempóval takarékoskodás.
Itt az olcsó autózás titka, ugyanitt idő kapható! – ezzel a felütéssel vizsgálta egy cikkünk nemrég, hogy mennyi pénz spórolható a lassabb tempóval, s mennyi idő nyerhető a gyorsabbal. Egy használt dízel Ford Mondeo fedélzeti számítógépe szolgáltatta az alapinfókat, a mérés/megfigyelés autópályán, sík és szerény forgalmú úton történt egyenletesen – tempomattal – haladva. Eredmények, forintok, percek, különbségek itt, de.
De már ez az említett írás is pedzegette, hogy a mérés, a körülmény, az eredmény „laboratóriumi” amellett, hogy nyilván igaz: ha nem sietünk, ha a megengedettnél alkalmasint lassabban autózunk, akkor nem kevés pénz takarítható meg. És forgalomban, városi forgalomban, rövidebb távokon pláne kevésbé tudunk hatással lenni a fogyasztásra – mármint kizárólag a tempó megválasztásával.
Nos, ezek után és az olvasói kommenteket is alapul véve arra voltunk kíváncsiak, hogy ki mennyire él a sebesség-megválasztásos spórolással. Olyasmikkel azért nem foglalkozva, mint ki mire használja az autót, ki hol és mikor vezet, sík területen vagy domboson, télen-nyáron, hóban-fagyban vagy napsütéses száraz időben, ellen-, hát- vagy oldalszélben, lehúzott ablakkal vagy sem, klímával vagy sem, hány személlyel, csomagostul-e, tetőcsomagtartóstul-e, fáradtan-e, stb. Kézi vagy automata váltós kocsival, tempomattal vagy sem, esetleg egyéb technikákat, trükköket bevetve, mint tükörbehajtás, abroncsnyomás, az abroncs állapota, karosszéria típusa, formája, alaktényezője, mérete, tömege… Mind-mind befolyásoló tényező.
Befolyásoló a tankolt üzemanyag minősége, a motor állapota, technikai színvonala is. Még inkább az a vezetési stílus, s leginkább is az emberi agy. Hogy mennyire mások vagyunk. Hogy mennyire másképp gondolkodunk. Hogy mennyire félünk, milyen a biztonságérzetünk, a hozzáállásunk a többi közlekedőhöz. Hogy valóban sietnünk kell-e. A spórmestereknél például biztos alap a gondos tervezés, az előzetes kalkuláció, hogy 1.: innen oda el akarok jutni, és autóval, 2.: erre megyek és nem arra, jellemzően az autópályát kerülve, s az útdíjat megúszva, 3.: ekkor és nem akkor, mert várhatóan kisebb a forgalom, +1: ennyivel és nem többel, mert az autó ennél a tempónál a legtakarékosabb, fölötte meg már zabál… Útvonaltervezés, költségelemzés, miegymás.
Na, de vajon mennyien gondolkodnak így? Egyáltalán mennyien vannak tudatában annak, hogy a légellenállás mértéke közel négyzetesen növekszik a tempóval? És akkor itt van még a fentebb már érintett változó is, hogy valaki sokat megy mondjuk reggel munkába, este vissza, vagy az autó a munkaeszköze, amit saját céges vagy céges alkalmazotti keretből tankol és tart fenn, vagy a kocsival csak néha utazik családot látogatni, kirándulni, nyaralni, stb. Abszolút más hozzáállással a vezetéshez, az autózáshoz, a fogyasztáshoz, a környezetvédelemhez, a takarékoskodáshoz, az időhöz és a pénzhez.
Mindenestre házon belül és jóval nagyobb körben is szétnéztünk és kérdeztünk, hogy rávilágíthassunk: miként autózik, miként választ a magyar? Sebességet. Alapvetésünk, vagy ha engedelmükkel itt és most egyes szám első személyre válthatok, szóval alapvetésem az volt, hogy a többség bizony magasról tesz az inkább lassabban megyek, hogy spóroljak elméletre. Igen, ez volt a véleményem a méréses cikket olvasva még akkor is, ha én is látom, hogy vannak kimondottan lassan autózók, szélsőséges esetben kamionok szélárnyékában megbújók, rosszabb esetben a középső/belső sávban cammogók, másokat sajnos nem ritkán veszélyesen feltartók, soha nem gyorsítók, bizonytalanok, rutintalanok is. Ezt a mellékszálat legott elvarrnám így: kedves lassan haladók, tessék a megfelelő sávban maradni. Ami nem a belső. És kedves gyorsabban autózók: figyeljünk rájuk a szokásosnál is jobban, ne toljuk, de dudáljuk le őket, mert ezzel csak súlyosbítjuk a helyzetet, növeljük a baleseti kockázatot.
Igen, elárultam magam: a gyorsabban közlekedők csoportjába tartozom. Ezerből ha egyszer választok országúti 90 helyett pl. 70-es, autópályás 130 helyett 110-es sebességet. És akkor sem a spórolás miatt, hanem hangulatból. Ezt nem tudom és voltaképp nem is tartom fontosnak megmagyarázni, talán a tájban gyönyörködés, egy zene lehet az oka, a társaság, ilyesmi. Mindegy, közben viszont jobbra tartok, nem akadályozok másokat. És általában a megengedett sebességgel megyek, picit gyorsabban – óra szerint. Sietek? Nem. Na jó, néha. Drága az időm? Nem hinném. Unatkozom az autóban? Ritkán, de előfordul. Élvezem az autózást? Igen, bár egyre kevesebbszer. Nincs kedvem gyorshajtási bírságokat fizetni? Nincs hát. Ám egyszer-egyszer csak „odalépek”, nem? De igen. Hogy általában tesztautókat próbálva kvázi kötelességből, sokkal inkább kíváncsiságból, az autók, az autózás iránti imádatból, más kérdés.
Ha nem lenne korlátozás, vagy ha mondjuk (persze autópályán) 200-zal lehetne szabályosan menni, mennék 200-zal? Igen. És élvezném. Érdekes eltűnődni a hátterén, hogy mi lenne, ha… A technikai rész adott, a mai autók sokkal, de sokkal biztonságosabbak a régieknél. Erősebbek, jobb a futóművük, jobb a fékük, a gumik is jobbak, ez egy. A másik viszont az, hogy a ki tudja, miért és hova rohanó világunkban mintha egyre pocsékabbul vezetnének az emberek. Idegbetegebben, szétszórtabban, veszélyesebben. Autójukra, a technikára hagyatkozva, hiszen az úgyis mindentől megvéd. Egy frászt.
Nem véletlen, hogy Németországban is egyre rövidebb szakaszokon lehet akármennyivel autózni. Az emberéletnél nincs fontosabb. Vagy igen, a környezetvédelem, leharcolt bolygónk tudatos vagy tudatlan pusztítása, de ebbe ne menjünk bele. Az autós jövő - elvileg - úgyis arról szól, hogy klasszikus értelemben nulla élményt adó, ellenben zöld, halk, szuperbiztonságos, nem is olyan soká önmagukat vezető járművekkel fog a nép helyváltoztatni. Már aki meg tudja fizetni. Na, a többiek fognak igazán spórolni, akiknek nem lesz pénzük autózni. Ha nem autózunk, akkor vagyunk a legtakarékosabbak és legzöldebbek, ennyi.
Az jutott eszembe, mi lesz, ha programozott robotautók szállítják majd az embereket. Maximált sebességgel. Nem lesz szükség traffipaxokra, mérésre, nem folyik be jó sok pénz, jaj. Majd más módon pótolják az így kiesett bevételt… És abba is gondoljunk csak bele, hogy most, amikor a sztrádán 130 km/óra a megengedett sebesség, sokan a szokás szerint valamennyit mindig csaló műszert figyelve 140-150-nel hajtanak, s ritkán, vagy sosem kapnak büntetést. Engem például még sosem kaptak autópályás gyorshajtáson. Pedig volt, hogy gyorsabban mentem. Fittyet hányva a szabályra, fittyet hányva a fogyasztásra is. Néha mostanság is megszegem a szabályokat, illetve inkább felülírom, átértelmezem őket, ha úgy ítélem meg, hogy senkit nem veszélyeztetek, ha nyílt, szerintem tökéletesen belátható szakaszon visz az utam. Úristen, börtönben a helyem.
És a magasabb fogyasztással járó kiadást másképp spórolással kompenzálom. Például nem veszek mindenféle – szerintem és számomra – fölösleges kacatot, kütyüt. És még valami: jellemző rám, hogy időnként máshogy vezetek egyedül, mint társaságban. Befolyásol a hangulat, a környezet, az időjárás. Felettébb személyiségfüggő is, ki mikor hova mennyivel megy, az üzemanyagon spórolt pénzzel mit kezd, vagy a gyorsabb tempóval nyert időt mivel tölti – ez a véleményem. No, de ezzel lejárt a mindannyian mások vagyunk lemez, közhelyszótár becsuk, nézzük, vizsgáljuk a kérdőívre kapott válaszokat. Az első, szűkebb körben végzett minikutatás a következő kérdéseket tette fel:
- Milyen autód van?
- Sajáttal vagy cégessel autózol?
- Saját vagy céges költségen autózol?
- Mennyit vezetsz évente?
- Kevesebbet, esetleg többet autózol, mint mondjuk pár éve?
- Általában mennyivel mész városban?
- Általában mennyivel mész országúton?
- Általában mennyivel mész autóúton?
- Általában mennyivel mész autópályán?
- Kaptak már gyorshajtáson? Ha igen, legutóbb mennyivel, és mennyibe fájt?
- Ugyanúgy vezetsz mindig, esetleg másképp, ha egyedül vagy családdal autózol?
Városban, országúton és autóúton a válaszadók zöme a megengedett sebességgel, talán picit gyorsabban vezet. Szélsőséges értékként városi 70-ről (na nem a 70-es szakaszokon), országúti 100-130-ról számolhatunk be. Senki nem felelte azt, hogy autópályán kívül lassabban menne a megengedettnél. A hölgyek sem. Hiába lehetne spórolni mondjuk a 90 km/órás országúti tempót 70-re csökkentve, akkor sem. A válaszadók zöme kicsit kevesebbet autózik, mint régebben, de nagy átlagban 20-25 ezer kilométert megtéve egy évben. A cégautót, a céges dízeleket nyüstölők persze többet mennek, de egyikük sem választ alacsonyabb tempót azért, hogy ezzel pénzt takarítson meg a kenyéradójának. Időre mennek, sok a munka, menni kell – annyival, amennyivel lehet, óra szerint picit többel is. A jellemzően fiatal 30-akból négyen hajtanak középkategóriás autót, kb. kétharmaduk kompaktot, a többiek kisautót. Benzin/dízel megoszlás: 2/3 benzin, 1/3 dízel.
Hogy jóval komolyabb mintából vonhassuk le a megfelelő következtetést, röpke kérdőív kitöltésére kértük az Autónavigátor.hu népes Facebook-táborát is - köszönjük a sok-sok választ! Azt kérdeztük válaszlehetőségeket megadva, mennyivel mennek városban, országúton és autópályán, s kapták-e már gyorshajtáson. Kiegészítésként arra voltunk még kíváncsiak, hogy nő vagy férfi, milyen korú a kitöltő, s milyen üzemű gépkocsival jár. Utóbbi szabadszavas volt, így jöhetett például egy ilyen válasz az egyéb, mint benzin/dízel kategóriában: sukármeghajtású. Ezt is köszönjük, és ímhol az eredménysor szép egymásutánban.
Mennyivel szokott menni?
Nők | Férfiak | Összesen | |
Városban 50 km/ó alatt | 7,24% | 5,00% | 5,15% |
Városban 50-55 km/ó | 50,66% | 38,48% | 39,33% |
Városban 55-60 km/ó | 30,26% | 44,61% | 43,61% |
Városban 60 km/ó felett | 11,84% | 11,92% | 11,91% |
Országúton 80 km/ó alatt | 0,66% | 1,14% | 1,10% |
Országúton 80-90 km/ó | 21,71% | 14,79% | 15,27% |
Országúton 90-100 km/ó | 59,21% | 57,02% | 57,18% |
Országúton 100 km/ó felett | 18,42% | 27,05% | 26,45% |
Autópályán 100 km/ó alatt | 2,63% | 1,53% | 1,61% |
Autópályán 110-120 km/ó | 38,16% | 27,65% | 28,38% |
Autópályán 130-140 km/ó | 53,95% | 62,36% | 61,78% |
Autópályán 150 km/ó felett | 5,26% | 8,46% | 8,23% |
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a több mint 2000 válaszadó elsöprő fölénnyel férfi volt. Bonyolíthattuk is volna a megfogalmazást és igen, az autópályázásnál is adhattunk volna például több és "összefüggő" válaszlehetőséget, de nem adtunk, az egyszerűségre törekedtünk. És lényeg a lényeg, hogy miközben a férfiak picit gyorsabban vezetnek, mint a nők, a megengedettnél lassabb tempót jelentősen kevesebben szokták választani a megengedett körülinél vagy a megengedettnél nagyobbnál. Ergo nem spórolnak azzal, hogy az alacsonyabb tempó fogyasztáscsökkenést eredményez.
Még kiderült, hogy a válaszadók 60,17 százalékát kapták már gyorshajtáson (39,83 százalékát pedig nem), illetve a válaszadók 63,06 százaléka benzines, 34,22 százaléka meg dízelmotoros autót hajt. Az egyéb mezőbe 2,71 százalék írt általában benzin-gázüzemet, de hibrid is előfordult, sőt, elektromos is. A kérdőívet kitöltők 39,56 százaléka 18-25 éves, 29,48 százaléka 26-35 éves, 22,40 százaléka 36-49 éves, 7,45 százaléka 50-65 éves, 1,10 százaléka 65 évnél idősebb. Tehát javarészt fiatalok osztották meg velünk és rajtunk keresztül önökkel a sebességválasztási szokásaikat. Hogy általában legalább a megengedett sebességgel autózunk, illetve kicsivel fölötte - így száguldozzuk el a sok-sok pénzt.
Igazad van abban amit leírtál. Ezt nem is vitatom.
Írtam, hogy a magam módján próbálok felkészülni a váratlan eseményekre, de a sorsát senki sem kerülheti el.
Úgy látom, sikerült nagyon elkanyarodni, a cikk témájától, ezért, válaszolok a feltett kérdésekre, hátha visszatérünk, az eredeti témához, nevezetesen, spórolás, a sebesség megválasztásával.
Milyen autód van? Opel Vectra B Caravan 1.8.
Sajáttal vagy cégessel autózol? Sajáttal is, cégessel is.
Saját vagy céges költségen autózol? Magán célra saját költségen, munka céljából, céges költségen.
Mennyit vezetsz évente? Kb. 30.000 km-t.
Kevesebbet, esetleg többet autózol, mint mondjuk pár éve? Többet.
Általában mennyivel mész városban? 50-nel
Általában mennyivel mész országúton? 90-100-zal
Általában mennyivel mész autóúton? 100-zal
Általában mennyivel mész autópályán? 130-140-nel
Kaptak már gyorshajtáson? Ha igen, legutóbb mennyivel, és mennyibe fájt? Nagyjából, másfél éve, lakott területen, 61-gyel, 5.000 Ft-ba került.
Ugyanúgy vezetsz mindig, esetleg másképp, ha egyedül vagy családdal autózol? Ugyanúgy vezetek mindig.
[b]„A hétköznapi közlekedésben nagyon gyakran túl vannak szabályozva a dolgok,”[/b]
Ez így van, jelen esetben a közlekedési szabályokat illetően!
Viszont azért van így, mert bárki egy egy pillanatra kihagyhat, hibázhat önkéntelenül is, és ha valaki beleesik ebbe a hibába, akkor legyen a másiknak módja az esetek nagy részében kivédeni azt. A megengedettnél jóval nagyobb sebességgel haladva erre nincs mód vagy legalábbis hatványozottan csökken ennek a lehetősége. Vagyis minél gyorsabban megyünk az előírttól, sorsunkat annál inkább, és önként dobjuk oda a másik, (vétkező) kezébe. Tehát jelentős sebességtúllépés esetén magunk, és mások ellen is vétünk. Ez van, közösségben élünk, ehhez kell alkalmazkodni.
Ami engem illet, szeretek a saját sorsomról magam dönteni, amit nem csupán a közlekedésre értek. 🙂
Mondjuk nekem az a halálom, ha 75-80 között mászik előttem a polgártárs. Az oka pedig az, hogy ez a tempó ötödikben már sok hatodikban még kevés, a motor szenved én meg ideges leszek tőle, de ha előzni próbálok akkor meg elkezdi nyomni neki, mert mi az, hogy őt valaki megelőzi…
Sajnos mindenki tévedhet. Csak remélhetem, hogy én nem fogok. Mellesleg nem kell ahhoz gyorsan autózni, hogy hozz egy végzetes döntést.
Nem írtam, hogy jobban vezetek mindenkinél. Ezt a hozzád hasonló balfékek szokták belemagyarázni.
A hétköznapi közlekedésben nagyon gyakran túl vannak szabályozva a dolgok, amit rugalmasan kezelek. Aki többet lát bele, az marhára nem érdekel.
Főleg ne mások élete árán… Mint egyik barátom, aki majdnem kinyírta magát még 4 jó barátommal egyetemben, de ott volt aszerencse, és senkinek nem lett baja. Azúta kicsit higgadt, de nem sokat.
Ne terelj!
Az egymástól több km-re lévő települések lámpája nem azonos a budapesti főutak lámpáival.
Ott nyilván nem érdemes a kelleténél gyorsabban menni, de ezt természetesen egy hozzád hasonló nagy tudásúnak nem kell magyarázni. Mellesleg megjegyzem, hogy az összehangolás sajnos nem minden úton működik.
A statisztika egyáltalán nincs félreértelmezve. A tények makacs dolgok. Nem relatív (hiszen az nehezen lenne mérhető), hanem abszolút gyorshajtásról van szó.
„Nem is olyan soká a sofőr is csak utas lesz, s ha még például a majdani elektromos masinák végsebességét is korlátozzák, senki nem fog száguldozni. Szép új világ!”
Na ezt a korszakot remélem én már nem fogom megélni!
Sajnos ismét egy biztatás a forgalom lassító tötyögésre, pedig ha mindenki betartaná a megengedett sebességet, és nem kellene előzgetni, fékezni és gyorsítani állandóan, akkor sokkal takarékosabb lenne az autózás.
Illetve ha megfelelő mennyiségű üzemanyagot kapnánk a kutakon a 0.96 liter helyett egy teljes egész litert, mint pl. külföldön, ahol nem a benzin minősége jobb, hanem a mennyisége több! Az én autóm méri az elfogyasztott üzemanyag mennyiségét, és gyakorlatilag az összes neves és névtelen kúton csalnak, eddigi tapasztalatom szerint egyedül az auchan kúton kapom meg amit kifizetettnek velem! Például ha az autó szerint elfogyott 50l, akkor ne menjen már bele 54l. Pofátlanság, de részben legális, mert van tűrés a kiadott mennyiségben.
[i]„Igazából ha az akarnánk megállapítani ,hogy mikor hajt gyorsan egy sofőr akkor figyelembe kell venni a tapasztaltságát,TUDÁSÁT,technikát és a körülményeket…..”[/i]
Értem mire célzol, amiben van is igazság. Azonban gyorshajtásról akkor beszélünk, amikor az illető túllépte a hivatalosan engedélyezett sebességhatárt. A többi tényező nem számít…
[i]„Sokszor veszélyesebb egy „tudatlan” sofőr 90-el esőben főúton ,mint az autópályán közlekedő autó 200-al….”[/i]
Igaz veszélyes tud lenni egy „világtalan” vezető 90-nél, aki képes a legváratlanabb dolgokat produkálni, de attól még ez a megállapításod nem helytálló! Csak 2 okot említek miért nem az, de van több is.
1, 200 km/h nál már nincs időd semmire a váratlan helyzetek kivédésére.
2, Ilyen tempónál (200) a testek tehetetlensége miatt az adott környezeti viszonyok között (úttest járművekkel ) egy jármű már nehézkesen manőverezhető, (pl. 90-es tempóhoz viszonyítva).
Ez a kettő így együtt nagyon jelentős veszélyforrás a közúti közlekedésben.
A 70-80-al való poroszkálás a legveszélyesebb ,mert 20 km alatt kb40-en akarnak megelőzni és biztos van köztük türelmetlen ember aki benézhet egy előzést…. A gyorshajtás ,meg eléggé tág fogalom….. Igazából ha az akarnánk megállapítani ,hogy mikor hajt gyorsan egy sofőr akkor figyelembe kell venni a tapasztaltságát,TUDÁSÁT,technikát és a körülményeket….. Sokszor veszélyesebb egy „tudatlan” sofőr 90-el esőben főúton ,mint az autópályán közlekedő autó 200-al….
A 70-80-al való poroszkálás a legveszélyesebb ,mert 20 km alatt kb40-en akarnak megelőzni és biztos van köztük türelmetlen ember aki benézhet egy előzést…. A gyorshajtás ,meg eléggé tág fogalom….. Igazából ha az akarnánk megállapítani ,hogy mikor hajt gyorsan egy sofőr akkor figyelembe kell venni a tapasztaltságát,TUDÁSÁT,technikát és a körülményeket….. Sokszor veszélyesebb egy „tudatlan” sofőr 90-el esőben főúton ,mint az autópályán közlekedő autó 200-al….
Öreg, azért mert te önkéntesen Schumachernek tituláltad ki magad, és mert gyorsabban vezetsz mint a többiek – abból még nem az következik, hogy mindenki más a balfasz, hanem sokkal inkább az, hogy neked nem sikerült (talán a korodtól fogva) még felfognod a dolgok súlyát. Gondolom te az az embertípus vagy, aki azt sem értette még meg, hogy a Hungárián a lámpák össze vannak hangolva – hiába taposod lámpától lámpáig padlógáz-padlófékkel, mert aki normálisan halad, az mindig beér, és elmegy melletted lendületből – amíg te újból elindulsz a zöldnél.
Ahogy az életben mindenhol, itt is szabályok vannak, amiket be kell tartani. Nincs mit ezen fanyalogni, meg fölösleges a statisztikákat félreértelmezni. Ez a szabály, és ugyanúgy a te érdeked is, mint ahogy mindenki másnak is. Akármennyire is hangzik szarul, de a közúti közlekedés az A-ból BIZTONSÁGOSAN B-be eljutást jelenti – a többi közlekedő számára is. Az meg hogy eddig még senkinek nem okoztál gondot… ez a felfogás röhejes… pont elég lesz 1x ha megölsz valakit a jövőben. Na azt kéne elkerülni, és defenzíven közlekedni. Ha pedig száguldozni akarsz, akkor arra is van lehetőség, de azt ne a közúton tedd.
Remélem mihamarabb eljutunk arra a technológiai/gazdasági szintre, amikor kis túlzással: minden 100 méterre jutni fog egy traffipax. 😉
Valóban nem következik egymásból, csak nagyobb rá az esély. Az viszont még valószínűbb, hogy nem igazán „száguldozik”.
Sosem írtam, hogy tévedhetetlen lennék. Azt viszont igen, hogy próbálok nem ész és körültekintés nélkül gyorsan menni. Nem megúszni kell a dolgokat, hanem elkerülni. Ezt illene tudnod a te tapasztalatoddal. 🙂
[i]Mindig megmosolyogtatnak akik arra hivatkoznak, hogy levezettek a több mint 1.000.000 km-t balesetmentesen. „Ellődörögni” az úton minden normális ember tud maga okozta baleset nélkül, aki odafigyel arra amit csinál. Az szerintem nem nagy kunszt.[/i]
Ez a két állítás nem következik egymásból. Az viszont, hogy az igazán nagy baszdmeget legtöbbször a nagy arcok csinálják, az törvényszerű.
Megúszni mindent meg lehet. Egy darabig.
Nincs ember, aki tévedhetetlen (persze rajtad kívül).
Valóban nagyon kell figyelni. A mozgásukat és a körülményeket is figyelembe kell venni. Egy egyenes szakaszon, ahol nincs kereszteződés azért elég kicsi a valószínűsége, hogy a veled azonos irányban haladó eléd hajtana. Mindig a lehető legnagyobb oldaltávolságot tartom épp a váratlan helyzetek könnyebb korrigálása miatt. Kereszteződés előtt pedig lassítok és a fék fölött tartom a lábam, ha oda tart a mellékútról vagy esetleg már ott áll bármilyen gépjármű.
Egyszer egy vonatozó társaság (öt autó elől egy teherautóval) előzése közben (igen nagy sebességnél) kijött középről valaki. Na, az kemény volt.
Levittem a tükrét és fékezés nélkül elporoztam az út melletti földrészen. Éppen hogy nem sodródtam le az árokba. Ha ott erősen fékezek, elkapom a kormányt, akkor nem valószínű, hogy most itt írogatnék.
A legtöbb probléma ezekkel a tükörbe nem néző az előzést hirtelen elhatározásból elkezdő sofőrökkel van. Nagyon kell rájuk figyelni.
Megítélésem szerint pl. az országúti 90-es tempót azért nem érdemes jelentősen túllépni, 100-110 fölé menni, mert az úton mindig vannak „világtalanok”. Ha nem mész jelentősen gyorsabban, van lehetőséged kivédeni azt. Ha jelentősen túlléped a 90-et, nincs rá időd.
Nem értem honnan veszed ezt a kicsit és nagyon szöveget.
Én ilyet nem írtam.
Én sokak szemében nagyon gyorsan megyek, ez tény. Tudom, mert már többen megjegyezték, akik beültek mellém, de ennek ellenére nem féltek. Én már hozzászoktam, így nem tűnik fel.
Én azt írtam, hogy lehet ész nélkül és ésszel gyorsan menni. Persze többeknek ez felfoghatatlan, de ez már nem az én problémám.
Talán van egy kis alapom ezt kijelenteni több mint 500.000 km-rel a hátam mögött szinte balesetmentesen (kis koccanás városban minimális anyagi kárral) igen gyorsan a saját stílusomban főleg országutakon autózva.
Mindig megmosolyogtatnak akik arra hivatkoznak, hogy levezettek a több mint 1.000.000 km-t balesetmentesen. „Ellődörögni” az úton minden normális ember tud maga okozta baleset nélkül, aki odafigyel arra amit csinál. Az szerintem nem nagy kunszt.
Nem álltam balesetet szenvedettek mellet és remélem nem is fogok.
Vannak ismerőseim, akik egy komoly baleset miatt vettek vissza a tempóból. Sajnos vannak akik a saját kárukon tanulnak. Remélem nálam ez kimarad. Eddig mindig meg volt a kellő fék a megfelelő időben és eddig nem voltam szerencsétlen. Mert a közlekedéshez ha nem is igazán szerencse (az sem árt), de az mindenképpen kell, hogy ne jöjjön egy olyan esemény, ami igen csak váratlan az adott helyzetben, vagy legalábbis nem igazán megszokott (vad elütés, szemből átvágódó autó stb.).
A tapasztalat, előre látó képesség, nagyon nagy figyelem és komoly körültekintés is segíti a balesetmentes közlekedést. Ez sajnos sokakból hiányzik.
[b]„Persze az is kérdés, hogy mi a francnak készítünk 3-400 LE-s autókat! Miért is?”[/b]
A 130km/h-s sebességgel való egyenletes haladáshoz szükséges teljesítményigény egy kis, vagy közepes méretű személyautó karosszéria esetében 50 LE körüli érték. Plusz-mínusz 10 LE a karosszéria sajátosságait tekintve.
Országúton 80 km/ó alatt 0,66% 1,14% 1,10%
Nekem nagyon nem ez a tapasztalatom. Rengetegen vannak akik lakott területen kívül 60-70-el gurulnak ok nélkül, feltartva még a buszokat és kamionokat is. Az ilyeneket is elég keményen büntetném.
De, lehet, hogy találkoztunk. 🙂
Mindig jókat röhögök a hozzád hasonló balfa..okon, akik nem a saját dolgukkal törődnek. Mindig megkapják az egyezményes jelet. Talán te is? 😀
Próbálnak nevelni, önkéntes rendőrködni. Egyszer az egyik majd jól ráfarag, ha túlzásba viszi.
Igen előfordul egyszer kétszer, hogy beérnek a pirosnál. És akkor mi van? Marhára nem érdekel.
Mivel eddig még senkinek nem okoztam gondot és nem ész nélkül vezetek, nem sok közöd van hozzá, ha nem vagy rendőr.
A gyors vezetés nem egyenlő a veszélyes, hülye, esztelen száguldozással. Tudom egy két mazsola egyenlőség jelet tesz a kettő közé, de az már legyen az ő baja.
„Szegény” BMW tulajokat meg nem kéne az autójuk alapján megítélni, hiszen ez nem korrekt. Nyilván van benne valami, de miben nincs. Ez a szemlélet jellemző a hozzád hasonlókra. 🙂
Az ilyen tudálékos, önmagukat félreértelmezett statisztikákkal nyugtatni próbáló barmoktól a falra tudok mászni.
„gyorshajtás csak a balesetek kb. 3%-ért felelős”
Öreg, a baleset elég nagy, és tág fogalom nem? De.
Nem kéne egy kalap alá venni pl a Hungárián koccanás típusú „baleseteket” az idióta rácsingosokkal meg a „mert a bömös megy és megvéd” IQ harcosokkal, akik mások számára is képesek életveszélyes körülményeket előidézni, pusztán azért, hogy a következő település piros lámpájánál bevárja mindazokat, akiket előtte leelőzgetett. Ezeknek, mikor utolérem őket, mindig villogok, és integetek… nem találkoztunk mi már esetleg?
Azért érdemes lenne annak is utánanézni, hogy annak a csekélynek tűnő 3%-nak hány százaléka jár: halálos kimenetellel, súlyos testi sérüléssel, vagy hatalmas anyagi károkkal. Nyilván máris nem lesz olyan optimista az eredmény.
Kedves „mert a bömös megy” társadalomnak pedig üzenem:
1, K___va szánalmas, hogy megveszitek sokan a 10-15 éves, fél millió km-es német motorolaj-zabáló hulladékokat, aztán úgy viselkedtek, mintha most hoztátok volna ki a szalonból 20 milláért. Szánalmas, tényleg.
2, Azért mert azt hiszed, mert a marketinges beletette a fejedbe, hogy a „bömös megvéd” nem kéne veszélyes előzésekbe kezdeni – ahogy azt teszitek sokszor beláthatatlan kanyarokban is, de egyenes útszakaszokon is centiken múlik sokszor mások élete miattatok – ja igen, azt kéne felfognotok, hogy az esetleg szembejövő vétlen család nem egy sérthetetlen mítoszokkal körülölelt bömösben ül. Őket nem kéne megölni.
A vezetést ha olyan élvezetesnek találod, akkor hétvégén menj ki egy versenypályára, aztán éld ki ott a frusztrációidat.
Támogatom, add csak neki oda. Ilyen felfogással pedig a közúti közlekedést pedig nagy ívben kerüld.
Sokkal jobb ötletem van. Odaadom, így akkor neked már két darab semmitérő papírod lesz.
Az autó meg beindul ilyen sallangok nélkül is.
Én mindig a lehető leggyorsabban megyek, azzal a tempóval amit az adott körülmények között biztonságosnak tartok. Nem szeretek bolyban autózni és más után haladni. Előzök ahol csak lehet.
Ez nekem bevált és igen élvezetesnek is tartom. A vezetés számomra kikapcsolódás és kimondottan szeretem abban az esetben, ha jól lehet haladni.
Sokan csak el akarnak jutni A-ból B-be. Van akinek a vezetés nyűg és szükséges rossz.
Vannak akik próbálnak minden szabályt betartani és vannak akik rugalmasan kezelik. Sok a birka is, akik azt sem tudják, hol vannak, mi történik körülöttük. Úgy lefoglalja őket a gépjármű kezelése, hogy a közeg amiben mozognak csak másodlagos tényező.
Szóval nem vagyunk egyformák.
Az viszont buta, aki azt hiszi, hogy a sebesség alacsonyan tartásával minden baleset elkerülhető. A hülye rendőrök is mindig gyorshajtásra fogják a balesetek nagy részét (ezért a sok mérés) pedig köztudott, hogy a tényleges gyorshajtás csak a balesetek kb. 3%-ért felelős.
jó, tudom, felmérés, statisztika stb….de vajon hogy készült? gondolom az utca emberével, vagy internetes online felületen..megérne egy olyan próbát is hogy olyan ominózus szakaszokon ahol lehet haladni 90-nel, vagy 110-zel miért mennek lassabban , vagy gyorsabban az emberek…gondolok itt a már általam sokat említett 71-es főút Balatonfűzfő és Balatonalmádi szakaszán, vagy a 710-es elkerülő úton…csak ugye nehézkes megállítani az éppen autózó embereket, plusz nehéz lenne elbújni egy sebességmérővel…
puff:
Ha komolyan írtad amit írtál, kérlek az első kukánál add le a jogsidat. Forgalomban nem felvenni a forgalom ritmusát balesetveszélyes. A hozzád hasonló önző gondolkodású emberek miatt történik a balesetek többsége. Aki nem képes „csapatmunkára” és a közlekedésben résztvevőkkel közreműködni, az járjon *BMV-vel, csak könyörgök, volán mögé ne üljön.
(*: busz,metró,villamos)
Kamu az egész. Az emberek 90%-a annyival és úgy közlekedik, ahogy az éppen előtte levő. Utána meg itt méltatlankodik, mert megint feltartották/letolták.
Annyi önállóság sincs bennük, hogy a számukra kényelmes és ideális közlekedés körülményeit megteremtsék maguknak.