A Volkswagen a legegyszerűbb megoldást választotta: egyszerűen importdíjjal egészítik ki a járművek árait, ezáltal a vásárlókkal fizettetik meg a vámot. Az Automotive News értesülései szerint azonban a Volkswagen a szállítás terén is változásokat eszközöl: szüneteltetik a Mexikóban készült járművek vasúti szállítását az Egyesült Államokba, azonban a tengeren érkező autók Mexikóból és Európából egyaránt zavartalanul érkeznek majd az államokba. Fontos azonban megjegyezni, hogy az USA-ban a Volkswagen legnépszerűbb modelljei a kínálat tetejére pozícionált Atlas és Atlas Cross Sport SUV-ok, amelyeket a Tennessee állambeli Chattanoogában gyártanak, így ezekre nem vonatkozik az importvám. Más népszerű modelleket, mint például a Taos és a Tiguan crossovereket, illetve a Jettát a mexikói Pueblában gyártják, ezek az egyébként olcsóbb típusok drágulhatnak érezhetően a vámok miatt.
A Ford, hiába amerikai név, ugyanúgy érintett a problémában, hiszen egy teljes európai üzletággal és rengeteg, az USA határain kívülre telepített gyárral rendelkezik. A kékoválosok a vámok miatt megemelkedett árakat úgy próbálják kompenzálni, hogy két hónapon át a vásárlók is megkapják a dolgozói kedvezményeket, ezzel akár a több ezer dollárt is spórolhatnak. A Ford szóvivője a Business Insidernek nyilatkozott a helyzetről, állítása szerint 74 napra elegendő készlettel rendelkeznek az érintett járművekből.
A Stellantis radikálisabb lépésre szánta el magát, ideiglenesen leállították a gyártást a kanadai Windsorban, valamint a mexikói Tolucában. A kanadai gyár csak két hétig szünetel, a mexikói üzemben azonban április végéig állnak a gyártósorok. Mindez ráadásul az Egyesült Államok munkásait is érinti: a michigani és indianai hajtáslánc- és présüzemek ugyanis a külföldi gyáraknak készítették az alapanyagot, ám mivel ezek a gyárak leálltak, 900 amerikai dolgozót is el kellett küldeni. A vásárlókkal és az árakkal kapcsolatban a Stellantis is követte a Ford példáját: munkavállalói árakon kínálják a termékeiket, hogy minél gyorsabban javuljanak az eladási számok és eltűnjenek a szalonokból a felhalmozott készletek.
Håkan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója a Bloombergnek számolt be a svéd-kínai gyártó vámokkal kapcsolatos lépéseiről. A Volvo azt a megoldást választja, amelyet az USA kormánya népszerűsíteni szeretett volna az intézkedéssel: több járművet fognak gyártani a dél-karolinai gyárban.
"Növelnünk kell az USA-ban gyártott autók példányszámát, ehhez pedig egy másik modell gyártását is át kell helyezni az amerikai üzembe" - mondta Håkan Samuelsson. Az ügyvezető igazgató arra nem adott választ, hogy mely modellekkel egészül ki a Volvo EX90 és Polestar 3 EV modellek mellett az államokban gyártott termékpaletta.
A Nissan az elsők között reagált a vámokra: határozatlan ideig nem lehet rendelni az Infiniti prémiummárkájuk két Mexikóban gyártott modelljét az USA-ból. A többi típus gyártása és forgalmazása nem változik, a gyártás Mexikóban és Japánban is folytatódik, ráadásul a két érintett modell gyártása is zavartalanul megy tovább más piacok számára. A Nissan is bővíti azonban az amerikai kapacitásait: Tennesseeben, a Rogue gyártósoron például mégsem szüntetnek meg egy termelési műszakot, hogy a gyártás nagyobb arányban maradjon az Egyesült Államokban, ezzel mentesüljön az új autóipari vámoktól. A Rogue mellett a Pathfinder terepjárót is elsősorban az USA-ban gyártják, így a két népszerű modell drágulása helyett árcsökkenést jelentett be a Nissan, ami külön érvágás a konkurenciának.
A Hyundai egy teljesen más utat választott: hiába az extra költségek, állítólag egészen június elejéig nem emelik majd meg a vámok miatt a fogyasztói árakat. Szerintük a vásárlókat elbizonytalanítja, ha egy cég nem tudja előre megmondani a termékeik várható árait, majd tartani azokat. Ezért áll ki José Muñoz, a Hyundai vezérigazgatója is a változatlan árak mellett. Hozzátette viszont, hogy mivel az amerikai rendszerben a kiskereskedők teljesen független vállalkozások, így csak ösztönözni tudják őket az ajánlott fogyasztói árak betartására, ám ők is tudják, hogy sokszor jelentősen drágábban árulják az autókat a kereskedők.
A Mercedes-Benz a Volvóhoz hasonlóan fontolgatja a gyártás áttelepítését az Egyesült Államokba. Jörg Burzer termelési vezető árulta el, hogy egy új típus gyártása kezdődhet meg Alabamában a vámok hatására. Burzer kiemelte, hogy ők még mérlegelik a vámok hatását, így egyelőre semmi sem biztos. A Bloomberg információi szerint azonban egyes megfizethetőbb Mercedes-Benz modellek értékesítését leállítják majd az amerikai piacon a vámok miatt, ám a cég szóvivője ezt később cáfolta.
A BMW ezzel szemben megerősítette, hogy egészen május elsejéig nem hárítja át a vásárlókra a Mexikóban gyártott autók vámköltségeit. Érdekesség, hogy a bajorok esetében is inkább az olcsóbb modelleket érintik a vámok, mint például a Mexikóban gyártott 3-as és 2-es modelleket. A Mercedeshez hasonlóan a BMW is mérlegeli még a vámok hosszútávú hatását és a lehetséges megoldásokat, ám a cég szóvivője felszólította az USA kormányát, hogy a fogyasztók érdekében minél előbb kezdeményezzenek egy kedvezőbb megállapodást.
Az Audi is ideiglenes megoldással reagált: visszatartja azokat az autókat, amelyek április 2. után érkeztek az amerikai kikötőkbe, amíg el nem fogy a nagyjából 37 000 készleten tartott jármű. Ez körülbelül két hónapnyi értékesítésre elegendő. Így az Audi modellek továbbra is elérhetőek maradnak a vásárlók számára, ráadásul árakat sem kell emelni. Kevesen tudják viszont, hogy a hazai ipar, illetve elsősorban a győri Audi gyár is érintett a védővámok negatív hatásait illetően, hiszen a Magyarországon gyártott Audi Q3 példányok nagyjából 20 százaléka, illetve a más Volkswagen termékekbe kerülő motorok egy része is az amerikai piacra kerül.
Hát ez teljesen „hülye”!
Vissza akarja telepíteni az ipart hogy ne legyen kiszolgáltatva más államoknak?
„Normális”?
Bezzeg az eju, az tudja a tutit!
Ilyenkor látszik hogy mennyire immunisak itthon a józan észre valamint az alapvető történelmi és közgazdasági ismeretekre…