Így nézett ki a szocialista luxus: 50 éves a Skoda 1000 MBX
50 éves a kétajtós Skoda 1000 MBX De Luxe, az 1000 MB luxusváltozata
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Míg a legendás 1000 MB-t ontotta a Skoda gyár, a kétajtós MBX-ből csak 2517 példány készült. Idén 50 éves, igazi gyűjtői darab.
Tavaly volt kilencven éve, hogy a Skoda, pontosabban elődje, a Laurin&Klement elkezdett autót gyártani. A második világháború utáni időszak legnagyobb fejlesztése az új farmotoros modellcsalád volt. Az 1000 MB alaptípus két éve volt ötven éves, annak apropóján már megírtuk a típus keletkezésének történetét és méltattuk jelentőségét. Akkor is említettük a kétajtós MBX-et, de most itt az alaklom, hogy csak ő álljon reflektorfényben. Éppen ötven éve, 1966 március 10-én, a Genfi Autószalonon mutatta be a Mladá Boleslav székhelyű csehszlovák AZNP gyár a Skoda 1000 MBX-et.
A már két éve gyártott 1000 MB-vel nagyjából egy időben, már a hatvanas évek elején elkészült a Kvasiny üzemben egy kétajtós prototípus. B-oszlop nélküli formája - amit ma kupénak neveznénk - elegánsan negatívban döntött hátsó tetőoszloppal lett fűszerezve. A hátsó panorámaablak nem minden, a hátsó oldalablakok is lehúzhatóak voltak, így aztán jó időben igazi élményautóként lehetett élvezni benne a vidám szocializmus levegőjét. Genfben siker lett ez a maga idejében nagyon divatos forma, de ettől az MBX mégsem lett tömegtermék. Utódjával, a nagyobb motoros 1100 MBX-szel együtt is csak 2517 példány épülhetett belőle, jórészt exportra. Ezzel mára a korszak legritkább és legdrágább farosa.
A nemrég kipróbált régi Skodáknál is régebbiek az 1969-ig gyártott MBX-ek. Az ezres 988 köbcentis, Jikov porlasztóval szerelt négyhengerese ötezerig pörgetve 52 lóerőt is ki tudott préselni magából. Az alig 815 kilogrammos kasztni így 127 km/óra végsebességre volt képes, átlagfogyasztása 8 liter körül alakult. 1967 novemberében átálltak a már 1.1-es, de változatlan teljesítményű 1100 MBX De Luxe gyártására. Jelentősége a márka történetében leginkább az imázsépítés volt, hiszen a vele párhuzamosan készülő MB-ből ez idő alatt 443 ezer készült. Utódaival, a 110R, a Garde és a Rapid modellekkel együtt viszont megteremtette a Skoda kupéhagyományait.
A gyár bemutatótermében (Mlada Boleslavban) van egy bordó, én is ott láttam először. Sok szépség mellett, még egy apró fricskaként, a belépő látogatót egy 1907-es Japánba (ha jól emlékszem a császári családnak) induló hajóládába csomagolásra váró Laurin&Klement fogadja.
Ez annyira ritka hogy nem is tudtam hogy volt ilyen. Szep darab azzal a vekony C oszloppal, B oszlop nelkul ez telleg egy igazi kupe volt, kar hogy nem csinaltak belole tobbet, mert gyonyoru.
Vajon itthon hány db lehet ebből a gyönyörűségből? Bár így jobb a kérdés: van-e egyáltalán?
Mindig is tetszettek a Skoda farmotoros korszakának autói.
Nihilista??? 🙂