Így (nem) kell átverni a zsarukat

Felelőtlen átverés: pólóra nyomott biztonsági öv

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kínában pólóra nyomott kamu biztonsági övvel próbálják megtéveszteni a közeget. Ötletes, de nem tapsoljuk meg.

Sokaknak a mai napig csak kényelmetlenség, s nem más a biztonsági öv. Viszont már majdnem mindenhol kötelező, s tán fölösleges is ecsetelni, hogy balesetvédelmi szempontból mennyire fontos is a használata. Elöl, hátul, városban, országúton, autópályán, mindig és mindenhol. Kínában mindenesetre feltalálták, hogy - például a csíptetős módszeren túl - mivel lehet kiváltani és egyszersmind hogyan lehet átverni a zsarukat. Nos, roppant egyszerű és ötletes a megoldás: mondjuk fehér pólón fekete csík átlósan, ennyi. Állítólag mások másutt korábban is csináltak hasonlót, mi most a carscoops.com oldalon láttuk ezt a kis "hírt".
Hirdetés
Ugyanakkor nyilván senkit sem buzdítunk arra, hogy becsatolt övet mintázó trikóval pótolja az autó egyik legfontosabb biztonsági alapfelszerelését, épp az ellenkezőjére hívnánk fel a figyelmet. A rendőrökkel babráljunk ki úgy, hogy nem megyünk gyorsan, nem parkolunk a tilosban, stb. S ha már vicces pólóról van szó, ajánljuk inkább ezt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

18 thoughts on “Így (nem) kell átverni a zsarukat

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Amit Te itt boncolgatsz, annak semmi köze a szóban forgó a jelenséghez.
    Íme a tévhites idézetek:

    [i]„Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.”
    [/i] [b]Téves![/b]
    [i]„na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.) … Vagyis az-az állítás: „Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.” eléggé helytálló.”
    [/i] [b] Nem helytálló, hanem téves![/b]
    [i]„Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval.”
    [/i] [b]Téves![/b]

    Egyszerűen azért téves, mert egy mozgó test ütközéskor csak azt a mozgási energiáját veszítheti el, amivel rendelkezik, semmi többet. A saját mozgási energiájának elvesztése fog ütközéskor munkát végezni, azaz roncsolni. A saját mozgási energia meg a test sebességéből és tömegéből adódik. Tehát ugyanaz az X nagyságú saját mozgási energia fog munkát végezni, azaz roncsolni akkor is, ha egy álló testnek megy neki pl. 50 km/h sebességgel, meg akkor is, ha egy ugyanakkora mozgási energiájú szemben 50 km/h val haladónak. Mindkét esetben az adott testre ható mozgási energia X lesz ami roncsol, és [b]nem 2X![/b] Egy 50 km/h val haladó test csak ehhez az értékhez tartozó mozgási energiáját veszíthet el, (ami munkát végez) nem pedig a dupla 100 km/h-hoz tartozót.
    Ez az első lépés, amit meg kell érteni, utána innen lehet tovább lépni a bonyolultabb esetek tanulmányozásához.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    A sebességek összeadódnak

    Egy skót fizikus, James Clerk Maxwell oldotta meg kitűnő elméletével a problémát. Elektromágneses térelmélettel kapcsolatos egyenleteiből már egyértelműen következik, hogy bármely elektromágneses hullám (így a fény is) állandó sebességgel terjed, bármilyen körülmények közé is kerül. Ez már megfelelő magyarázat volt arra, miért nem tapasztalt Michelson és Morley eltérést. Maxwell elmélete szerint a fénysebességet bármely megfigyelőnek ugyanakkorának kell mérnie, függetlenül a mozgásállapotától.

    Bár Maxwell magyarázatot adott arra, hogy miért nem terjed a fény más-más sebességgel az étert más-más sebességgel keresztülhasító megfigyelők számára, elmélete mégis felvetett egy komoly problémát. Ellentmondott a Galilei-féle sebesség-összeadási elvvel.

    Mindennapi tapasztalataink alapján tudjuk, hogy ha egy autó 50 km/h-s sebességgel halad, és vele szembe egy másik, szintén 50 km/h-s sebességű autó jön, akkor az hozzá képest (50+50) 100 km/h-val közeledik, hiszen sebességük összeadódik a Galilei-féle elv szerint.
    Ám ha egy 100.000 km/s sebességű űrhajóval közeledünk egy csillag felé, amelynek fénye 300.000 km/s-mal (fénysebességgel) mozog, akkor felénk nem 400.000 km/s-mal halad, mint azt az előbbi autós példa szerint kiszámíthatjuk, hanem csupán 300.000 km/s-mal. Ugyanezt a meglepő eredményt kapjuk, ha nem közeledünk, hanem távolodunk a csillag fényétől.

    A kényszer, hogy a fénysebességnek minden körülmények között állandónak kell lennie, látszólag óriási ellentmondásban van a tizenkilencedik század végéig kidolgozott mechanikai összefüggésekkel.

    Sokan úgy gondolták, valamelyik állításnak meg kell dőlnie.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Erről van szó, azaz mozgási energiákról. Erről az oldalról kell megközelíteni ezt a jelenséget. Az ütközéskor fellépő mozgási energiák pedig nem fognak összeadódni!!!! Vagyis a felhozott példa alapján ha két azonos tömegű és azonos sebességű (50-50 km/h) ebből következően azonos mozgási energiájú test összeütközik, ezáltal a mozgási energiák romboló hatása nem fog megduplázódni. Azaz nem 100 km/h – hoz tartozó mozgási energia fog kocsinként rombolni, ahogyan itt állították, hanem csak 50-50 km/h – hoz tartozó kocsinként. Vagyis durván azonos mozgási energia fog ütközéskor hatni a kocsira akkor is ha 50-50-el azaz 100-al szaladnak össze, vagy 50-el egy álló azonos paraméterű tárgynak ütközik. Nincs különbség!!
    Ezt nem akarták megérteni.
    Az már más téma, ha két különböző mozgási energiájú testek találkoznak.
    Itt a vita arról folyt, hogy összeadódik e sebesség függvényében a mozgási energia, vagy sem.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Ez teljesen független az én álmomtól. Ez egy fizikai jelenség, amihez a rá vonatkozó törvényeket kell használni.
    A köztudatban eluralkodott tévhit eloszlatása miatt szólaltam csak meg ez ügyben.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Ez mind szép, de az a baj, hogy az okfejtésből kimarad a lényeg. A mozgási energia, ami a tömeg függvénye, tehát nem mindegy, hogy egy tgk-szgk ütközik azonos sebességgel, vagy 2 azonos tömegű szgk. A kisebb tömegű jármű gyorsabban veszíti el ütközéskor a mozgási energiát, tehát nagyobb erőhatás éri az utasokat is.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    én se neked az ellentétes erőkről, a kölcsönhatásokról, a sebességről, a newtonról… egyébként nagyon jó példa amit fjozef írt. sebaj érezd úgy, hogy igazad van, ha ettől jobban alszol, jóéjt

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    ismered a viccet az autósról? Megy az auópályán szembe a forgalommal, hallgatja a rádiót, a rádióban azt hallja, hogy egy őrült az m1-es autópályan egy autós a forgalommal szembe halad. megszólal a fickó:
    -nem egy autós, hanem mindenki szembejön.

    kb te is így vagy, már hárman állítjuk ugyanazt, de persze mindenki szembejön 😀

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    [i]„Szerintem a sebesség összeadódik, amennyiben ütközés van. Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval.”[/i]
    Nem, nem, nem, és nem.
    Nézzetek utána!

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    [i]„de az ütközés erelye akkor is nő, mivel két ellentétes erő találkozik, igen nagy sebességgel”[/i]
    NEM NŐ AZ ÜTKÖZÉS EREJE!!! Az „ütközés ereje” szempontjából közömbös, hogy 50-el a szembejövőnek mégy neki, ami ugyanúgy 50-el jön veled szemben, vagy egy álló, ugyanolyan paraméterekkel rendelkező tárgynak. Rád ugyanazok az egyforma erők fognak hatni mindkét esetben.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Szerintem a sebesség összeadódik, amennyiben ütközés van. Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval. Ha pedig egy irányba mennek 50-50 km/h sebességgel, ezt mindenki beláthatja egymás után haladnak, és a relatív sebességük 0. Ha az első 50 km/h-val halad, a hátsó 51 km/h sebességgel, akkor 1 km/h sebességgel ütközik a két gépjármű. Ez az okfejtegetés kizárólag az ütközés sebességére vonatkozik.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    szaladtál már neki egy álló tárgynak? És egy másik embernek? persze nem pont 100-at ér de jobban fáj ha két futó egymásba szalad , mintha egy fának menneél neki, persze nem a km/h adődik össze, hanem az ütközés erelye nő

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    [i]„na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.)”[/i]
    Pont arra utaltam a hozzászólásomban, hogy ez egy óriási tévedés!!!
    Ne vicceljetek már, ez általános iskolai fizika!!!
    Ha két jármű 50-50 km/h – val ütközik össze, akkor az nem 100 km/h ütközést jelent, hanem az továbbra is csak 50 km/h marad járművenként!!!

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.) tehát kétszer akkora kb. a sérülés Mintha csak egy álló helyzetben álló tárgyba ütköznének,( pl: törésteszt.) Vagyis az-az állítás: „Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.” eléggé helytálló.

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Rendőr vagy hogy ehhez mered adni a neved? :DDDDDD
    [i]„Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.”[/i]
    Ne viccelj már, ezt Te sem gondolhatod komolyan. :-)))))

  • 2017.10.30. at 06:12
    Permalink

    Aki szerint nincs szükség az övre, az nézegessen törésteszteket. Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában. Ez így nem tűnik soknak, de ha megnézzük a sérüléseket, senki nem -szerintem, még a legelszántabb kaszkadőr sem- merne beülni egy törésteszt erejéig a tesztbábú helyére.
    Felmerül a kérdés, kit is verünk át vele?

Vélemény, hozzászólás?