Sokaknak a mai napig csak kényelmetlenség, s nem más a biztonsági öv. Viszont már majdnem mindenhol kötelező, s tán fölösleges is ecsetelni, hogy balesetvédelmi szempontból mennyire fontos is a használata. Elöl, hátul, városban, országúton, autópályán, mindig és mindenhol.
Kínában mindenesetre feltalálták, hogy - például a csíptetős módszeren túl - mivel lehet kiváltani és egyszersmind hogyan lehet átverni a zsarukat. Nos, roppant egyszerű és ötletes a megoldás: mondjuk fehér pólón fekete csík átlósan, ennyi. Állítólag mások másutt korábban is csináltak hasonlót, mi most a carscoops.com oldalon láttuk ezt a kis "hírt".
Ugyanakkor nyilván senkit sem buzdítunk arra, hogy becsatolt övet mintázó trikóval pótolja az autó egyik legfontosabb biztonsági alapfelszerelését, épp az ellenkezőjére hívnánk fel a figyelmet. A rendőrökkel babráljunk ki úgy, hogy nem megyünk gyorsan, nem parkolunk a tilosban, stb. S ha már vicces pólóról van szó, ajánljuk inkább
ezt.
Amit Te itt boncolgatsz, annak semmi köze a szóban forgó a jelenséghez.
Íme a tévhites idézetek:
[i]„Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.”
[/i] [b]Téves![/b]
[i]„na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.) … Vagyis az-az állítás: „Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.” eléggé helytálló.”
[/i] [b] Nem helytálló, hanem téves![/b]
[i]„Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval.”
[/i] [b]Téves![/b]
Egyszerűen azért téves, mert egy mozgó test ütközéskor csak azt a mozgási energiáját veszítheti el, amivel rendelkezik, semmi többet. A saját mozgási energiájának elvesztése fog ütközéskor munkát végezni, azaz roncsolni. A saját mozgási energia meg a test sebességéből és tömegéből adódik. Tehát ugyanaz az X nagyságú saját mozgási energia fog munkát végezni, azaz roncsolni akkor is, ha egy álló testnek megy neki pl. 50 km/h sebességgel, meg akkor is, ha egy ugyanakkora mozgási energiájú szemben 50 km/h val haladónak. Mindkét esetben az adott testre ható mozgási energia X lesz ami roncsol, és [b]nem 2X![/b] Egy 50 km/h val haladó test csak ehhez az értékhez tartozó mozgási energiáját veszíthet el, (ami munkát végez) nem pedig a dupla 100 km/h-hoz tartozót.
Ez az első lépés, amit meg kell érteni, utána innen lehet tovább lépni a bonyolultabb esetek tanulmányozásához.
A sebességek összeadódnak
Egy skót fizikus, James Clerk Maxwell oldotta meg kitűnő elméletével a problémát. Elektromágneses térelmélettel kapcsolatos egyenleteiből már egyértelműen következik, hogy bármely elektromágneses hullám (így a fény is) állandó sebességgel terjed, bármilyen körülmények közé is kerül. Ez már megfelelő magyarázat volt arra, miért nem tapasztalt Michelson és Morley eltérést. Maxwell elmélete szerint a fénysebességet bármely megfigyelőnek ugyanakkorának kell mérnie, függetlenül a mozgásállapotától.
Bár Maxwell magyarázatot adott arra, hogy miért nem terjed a fény más-más sebességgel az étert más-más sebességgel keresztülhasító megfigyelők számára, elmélete mégis felvetett egy komoly problémát. Ellentmondott a Galilei-féle sebesség-összeadási elvvel.
Mindennapi tapasztalataink alapján tudjuk, hogy ha egy autó 50 km/h-s sebességgel halad, és vele szembe egy másik, szintén 50 km/h-s sebességű autó jön, akkor az hozzá képest (50+50) 100 km/h-val közeledik, hiszen sebességük összeadódik a Galilei-féle elv szerint.
Ám ha egy 100.000 km/s sebességű űrhajóval közeledünk egy csillag felé, amelynek fénye 300.000 km/s-mal (fénysebességgel) mozog, akkor felénk nem 400.000 km/s-mal halad, mint azt az előbbi autós példa szerint kiszámíthatjuk, hanem csupán 300.000 km/s-mal. Ugyanezt a meglepő eredményt kapjuk, ha nem közeledünk, hanem távolodunk a csillag fényétől.
A kényszer, hogy a fénysebességnek minden körülmények között állandónak kell lennie, látszólag óriási ellentmondásban van a tizenkilencedik század végéig kidolgozott mechanikai összefüggésekkel.
Sokan úgy gondolták, valamelyik állításnak meg kell dőlnie.
Erről van szó, azaz mozgási energiákról. Erről az oldalról kell megközelíteni ezt a jelenséget. Az ütközéskor fellépő mozgási energiák pedig nem fognak összeadódni!!!! Vagyis a felhozott példa alapján ha két azonos tömegű és azonos sebességű (50-50 km/h) ebből következően azonos mozgási energiájú test összeütközik, ezáltal a mozgási energiák romboló hatása nem fog megduplázódni. Azaz nem 100 km/h – hoz tartozó mozgási energia fog kocsinként rombolni, ahogyan itt állították, hanem csak 50-50 km/h – hoz tartozó kocsinként. Vagyis durván azonos mozgási energia fog ütközéskor hatni a kocsira akkor is ha 50-50-el azaz 100-al szaladnak össze, vagy 50-el egy álló azonos paraméterű tárgynak ütközik. Nincs különbség!!
Ezt nem akarták megérteni.
Az már más téma, ha két különböző mozgási energiájú testek találkoznak.
Itt a vita arról folyt, hogy összeadódik e sebesség függvényében a mozgási energia, vagy sem.
Ez teljesen független az én álmomtól. Ez egy fizikai jelenség, amihez a rá vonatkozó törvényeket kell használni.
A köztudatban eluralkodott tévhit eloszlatása miatt szólaltam csak meg ez ügyben.
Ez mind szép, de az a baj, hogy az okfejtésből kimarad a lényeg. A mozgási energia, ami a tömeg függvénye, tehát nem mindegy, hogy egy tgk-szgk ütközik azonos sebességgel, vagy 2 azonos tömegű szgk. A kisebb tömegű jármű gyorsabban veszíti el ütközéskor a mozgási energiát, tehát nagyobb erőhatás éri az utasokat is.
én se neked az ellentétes erőkről, a kölcsönhatásokról, a sebességről, a newtonról… egyébként nagyon jó példa amit fjozef írt. sebaj érezd úgy, hogy igazad van, ha ettől jobban alszol, jóéjt
Ez nem azon az alapon működik. Nem fogok itt most általános iskolai fizika órát nyitni számotokra.
ismered a viccet az autósról? Megy az auópályán szembe a forgalommal, hallgatja a rádiót, a rádióban azt hallja, hogy egy őrült az m1-es autópályan egy autós a forgalommal szembe halad. megszólal a fickó:
-nem egy autós, hanem mindenki szembejön.
kb te is így vagy, már hárman állítjuk ugyanazt, de persze mindenki szembejön 😀
[i]„Szerintem a sebesség összeadódik, amennyiben ütközés van. Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval.”[/i]
Nem, nem, nem, és nem.
Nézzetek utána!
[i]„de az ütközés erelye akkor is nő, mivel két ellentétes erő találkozik, igen nagy sebességgel”[/i]
NEM NŐ AZ ÜTKÖZÉS EREJE!!! Az „ütközés ereje” szempontjából közömbös, hogy 50-el a szembejövőnek mégy neki, ami ugyanúgy 50-el jön veled szemben, vagy egy álló, ugyanolyan paraméterekkel rendelkező tárgynak. Rád ugyanazok az egyforma erők fognak hatni mindkét esetben.
egyet értek
Szerintem a sebesség összeadódik, amennyiben ütközés van. Szerintem két autó frontális ütközés esetén 50-50 km/h sebességgel olyan, mintha egy autó amely 100 km/h sebességgel ütközne egy álló autóval. Ha pedig egy irányba mennek 50-50 km/h sebességgel, ezt mindenki beláthatja egymás után haladnak, és a relatív sebességük 0. Ha az első 50 km/h-val halad, a hátsó 51 km/h sebességgel, akkor 1 km/h sebességgel ütközik a két gépjármű. Ez az okfejtegetés kizárólag az ütközés sebességére vonatkozik.
világos, hogy nem adódik össze a sebesség, de az ütközés erelye akkor is nő, mivel két ellentétes erő találkozik, igen nagy sebességgel
szaladtál már neki egy álló tárgynak? És egy másik embernek? persze nem pont 100-at ér de jobban fáj ha két futó egymásba szalad , mintha egy fának menneél neki, persze nem a km/h adődik össze, hanem az ütközés erelye nő
[i]„na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.)”[/i]
Pont arra utaltam a hozzászólásomban, hogy ez egy óriási tévedés!!!
Ne vicceljetek már, ez általános iskolai fizika!!!
Ha két jármű 50-50 km/h – val ütközik össze, akkor az nem 100 km/h ütközést jelent, hanem az továbbra is csak 50 km/h marad járművenként!!!
na igen ha két autó 50-50 km/h-val ütközik, akkor sokkal nagyobb sérülést szereznek, (mivel az ütközés erelye úgymond összeadódik, vagyis mintha 100-al ütközne.) tehát kétszer akkora kb. a sérülés Mintha csak egy álló helyzetben álló tárgyba ütköznének,( pl: törésteszt.) Vagyis az-az állítás: „Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.” eléggé helytálló.
Rendőr vagy hogy ehhez mered adni a neved? :DDDDDD
[i]„Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában.”[/i]
Ne viccelj már, ezt Te sem gondolhatod komolyan. :-)))))
Aki szerint nincs szükség az övre, az nézegessen törésteszteket. Ott 54km/h-s sebbességgel ütköztetik az autókat, ami azt olyan, mintha én is és a szembe jövő is csupán 27-27 km/h-val haladnánk az ütközés pilanatában. Ez így nem tűnik soknak, de ha megnézzük a sérüléseket, senki nem -szerintem, még a legelszántabb kaszkadőr sem- merne beülni egy törésteszt erejéig a tesztbábú helyére.
Felmerül a kérdés, kit is verünk át vele?