Utcai gumikkal is egészen jól elboldogult a terepen, de azért nem egy Bronco
A legtöbb statisztika alapján valahol 40 km körül van az egy nap átlagosan megtett táv egy városi polgár életében. Ezt a tényt soha nem is szoktam megkérdőjelezni, mert tényleg fedi az igazságot. Nagyjából. A konnektoros hibridekkel is mindig arra próbálok összpontosítani, hogy a valós felhasználás körülményeit, a célközönség szokásait szimuláljam, így történt ez a Ford Explorer esetében is. Na, meg a gyári 3,1 literes fogyasztást is szerettem volna reprodukálni. Máris elmesélem, mennyire sikerült.
Messziről virít róla, hogy valójában Amerikának szánták
Semennyire. De ezen valószínűleg senki nem lepődött meg. Hiszen egy 5 méter hosszú, több mint 2 méter széles, és több mint 3 méter tengelytávolságú autót látva biztosan nem a gazdaságosság és a takarékosság fogalmak ugranak be először. Pedig zöld rendszám virít rajta. Mégis az első, ami beugrik az Explorerre nézve az az amerikai fíling. Hiába szánták globális modellnek, minden porcikájáról süt, hogy ez valójában az USA piacán lehet kelendő. Az ottani hedonizmus bálványa, a zöld rendszám pedig az itteni szabályozási anomáliákra mutat rá. Ugyanis maga az autó kedvelhető jószág. Sőt, az erre fogékonyak kimondottan szeretni fogják különcsége miatt.
Öt méter hosszú, két méter széles
Ez a bizonyos különlegesség a már említett méreteiből is fakad, továbbá a dizájn is eltér az Európában megszokott Ford arcoktól. Tekintélyt parancsoló jármű az Explorer, a Platinum felszereltséggel ráadásul elegáns is. A fehér fényezés nem a legideálisabb hozzá, de a krómdíszek így is feltűnőek rajta. Elöl a hűtőmaszk, oldalt a koptatócsíkok és a felnik, hátul pedig a négy kipufogóvég, illetve a keretbe foglalt típusnév is szépen csillog a tűző nap fényében. Sokkal inkább illik hozzá ez a felszereltség, mint az ST-Line, pedig az ereje és a viselkedése alapján csurrant-cseppent bele némi sportosság is.
Platinum felszereltséggel elegánsabb
Bent szintén az eleganciára mentek a tervezők. Bőr és fa, némi fémhatású műanyaggal fűszerezve. Itt is minden olyan szerethetően amerikai. Nagyautós, igényes, de nem éri el az Európában prémiumnak tekintett szintet. Ami csak azért necces, mert az ára igen, ezt majd a végén elárulom. Pozitívumai között említhetem még a fizikai gombokat a műszerfalon, ahol könnyű kiigazodni, illetve az óriási utasteret, ahová 3 üléssor is jutott, szóval hétszemélyes az Explorer. És minden ülést használva is alapból 330 literes a csomagtere, amit akár 2,2 köbméteresre is lehet bővíteni, márpedig ezt néhány kis furgon is megirigyelné. Viszont fekete pont a függőlegesen álló érintőképernyő, mert nagyon eltereli a figyelmet, ha az alsó részén kell nyomkodni, illetve továbbra sem tud magyarul a Fordok infotainment rendszere.
Prémiumos, de azért nem igazi prémiumgép
Kényelmes fotelekben foglalhatnak helyet az utasok. Még a leghátsó sor is tűrhető lábteret ad
Óriási csomagteret lehet kialakítani
Az Explorer itthon csak konnektoros hibridként elérhető. 3,0 literes, duplaturbós V6-os benzinmotor egy villanymotorral kiegészítve. Rendszerteljesítménye 457 lóerő és 825 Nm nyomaték kíséretében, amellyel 6,0 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t és 230 a vége. 10 fokozatú automatikus sebességváltója szépen végzi a dolgát, egyedül a hátramenetet veszi lassan. De hiába ez a rengeteg fokozat, a gyári fogyasztási adat felejtős. Csináltam egy olyan próbakört, amikor a 13 kWh-s akkumulátort 5 óra alatt teljesen feltöltve indultam a 100 kilométeres vegyes fogyasztást lemérni. Minden idegszálammal a takarékos vezetésre koncentrálva is épp csak be tudott kukkantani 6 liter alá. A reális adat 8-10 liter - szorgosan töltögetve az akkumulátort - a teljes tesztátlag pedig 10,1 liternél állt meg. Szóval nem, nem ezzel fogjátok megmenteni a világot ellenben rávilágít arra, hogy a zöld rendszámot túlságosan lazán osztogatják. Tény, hogy az Explorer is képes 50 kilométert megtenni tisztán a 100 lóerős villanymotorra támaszkodva, akár autópályatempóval is. Ráadásul gombnyomásra letilthatjuk a benzinmotort, ameddig bírja szusszal a villany. Viszont a realitás talaján maradva ez a gép a benzinfalók közé tartozik.
71 gramm/km a szén-dioxid kibocsátása papíron...
Valójában nehéz is megállni, hogy ne örömautózzon vele egyet az ember, mert hatalmas termete ellenére nagyon ügyes futóművet faragtak alá, elöl-hátul független felfüggesztésekkel. Olykor lehet gázadással kanyarodni, mint egy Mustanggal, és sokáig stabil marad a tempós kanyarokban is. Persze a tömeg aztán közbeszól, de összességében kellemes meglepetés az élmény, amit nyújtani tud. Csak hát ezért alapáron 32 millió forintot kérnek. Extrázni nem nagyon lehet, hiszen ebben már minden benne van a vonóhorgon és bizonyos fényezéseken kívül. Pont a gyöngyházfehér a legdrágább, pedig ez mutatja meg legkevésbé az Explorer vonalait. Mindenesetre, aki különleges autóra vágyik, mindenképp jól jár vele, főleg a zöldrendszámos kedvezményekkel.
Itthon nem lesz belőle népautó, az USA-ban bezzeg átlagos "rohangálós verda"
Értékelés
Pozitív
Amerikai hangulat, óriási utastér, zöld rendszám
Negatív
Függőleges érintőképernyő, nem tud magyarul az infotainment rendszer
Árak
Tesztmodell alapára
32 572 000 Ft (2023.10.30.)
Tesztautó ára
32 922 000 Ft (2023.10.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2956 cm3
Teljesítmény:
340 kW (462 LE) 5750 1/min-nél
Nyomaték:
820 Nm 2200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3.1 l/100km
Méretek
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2956 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
10 fokozatú automata
Nyomaték:
820 Nm 2200 1/min-nél
Teljesítmény:
340 kW (462 LE) 5750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3.1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10.1 l/100km
„A legtöbb statisztika alapján valahol 40 km körül van az egy nap átlagosan megtett táv egy városi polgár életében. Ezt a tényt soha nem is szoktam megkérdőjelezni, mert tényleg fedi az igazságot.”
Pedig nyugodtan meg lehet kérdőjelezni.
– 2022-es magyarországi benzin eladás 2,07 milliárd liter
– forgalomban lévő személygépkocsik száma 4,09 millió
– benzines autók aránya kb. 68 %, 2,78 millió db
– benzines autók átlagfogyasztása 7,8 liter
Ebből évi 745 liter benzin jut autónként, így a napi futásra 26 km jön ki. Az eredményt természetesen több tényező befolyásolja, de azok inkább lefelé hatnak.
A 2022-es német átlagos futásteljesítmény 12 545 km (34 km/nap), de abban benne vannak a dízelek is.
Városi futásra tehát se 40, se 34, se 26 km nem jöhet ki, csak kevesebb.
Szerintem meg teljesen felesleges ilyen átlagot számolni. Úgy lenne értelme, ha megnéznénk, hogy mennyi a szórás, hol a medián, vagyis valamilyen további adatot az átlag mellé. Apám 70 fölötti nyugdíjas, egy évben megy 5-6 ezer km-t, én meg minimum 25 ezret. Akkor mi átlagosan 15 ezret megyünk. De ennek egyikünk sincs a közelében sem.
Vagy ha egy 10 fős Kft.-nél a 9 munkás a 230 ezres minimálbért keresi, a tulajdonos ügyvezető pedig 3 milliót havonta, akkor ott – papíron – minden rendben, hiszen a cégnél az átlagfizetés 507 ezer Ft, ami több, mint a magyar átlagbér.
Szóval ennyit érnek a statisztikák a háttér ismerete nélkül.
Amúgy meg ebből a Fordból alig-alig látni itthon. Ez egy nagy amerikai stílusú autó, amit Európában nem nagyon szeretnek. Másrészt pedig közel 33 milliót nem nagyon adnak egy Fordért.
Semmi oka nincs annak, hogy ne a normál eloszlást kövesse a minta, ahol is a legnagyobb elemszám az átlagnál van, attól mindkét irányba pedig csökken a gyakoriság.
A „semmi oka nincs annak” az egy szubjektív gondolat, vagyis nincs mögötte semmilyen hiteles adat.
Olyan ez, mint, hogy pár hete hallottam a tévében, hogy minden magyar családnak 13 millió Ft megtakarítása van. De ott azt is hozzátették, hogy a leggazdagabb 10%-nál van a megtakarítások nagy része (pontos százalékra nem emlékszem). Vagyis ez azt jelenti, hogy keveseknek van nagyon sok megtakarítása, és sokaknak vagy nincs semmi, vagy nagyon alatta az átlagnak.
„minden magyar családnak 13 millió Ft megtakarítása van”
Nem jó példa, mivel az ovi-iskola-meló-bót napi járatot vagyoni helyzettől kvázi függetlenül is bátran elfogadhatjuk jó indikátornak.
Látom nem nagyon érted, hogy miről szól a statisztika. Nem baj, tovább nem magyarázom. Nekem részben szakmába vág, de nyilván egy kívülálló nem nagyon érti meg a részleteket.
Az egy dolog, hogy mennyi az átlag, de én pl. megyek évi 16 ezret, az napi 44 km, viszont abban nagyon elenyésző a városi km, mert ott bringával járok. Most épp több mint egy hónapja ki sem jött a kocsi a garázsból, mert nem mentem hosszú útra. Szóval nekem a hibrid, vagy az elektromos autó pont semmire nem lenne jó.
Átlag:
Pistike: Nagypapa! Mi az az átlag?
Nagypapa: Hát tudod, Pistike, te vagy 6 éves, én 80, a kettő átlaga 43 év, ami a legszebb férfi kor. De ha itt lenne egy szőke bombázó, egyikünk sem tudna semmit kezdeni vele! 😀
Remek meglátás, de 2 évesből és 80 évesből is sokkal kevesebb van, mint olyanból, aki simán megcsinálná a szőkét.
És a kerékpár is nagyon pozitív, de ettől még az emberek nagy részének az ovi-iskola-meló-bót napi járatot elég jól lehet modellezni 20-30 km városi használattal.
Azért aki egy kisvárosban lakik és ugyanott dolgozik, annak szerencsére nem kell annyit autózni, 30 km az öt munkanapra elég.
Így van!
És így egy évben 5 ezer km-t megy az érintett, a másik meg messzebb dolgozik, az meg megy 25 ezret. Így jön ki a 15 ezres átlag. Átlagnak jó, de a valóságban nagyon kevesen vannak, akik ennyit mennek. Ezt próbáltam fent magyarázni.
Szerinted így jön ki, a valóságban meg úgy, hogy sokan mennek az átlag körül és kevesen mennek 5-öt és 25-öt.
Nem, nem így van. Nem sikerült megérteden, amit írni akartam, de teszek még egy kísérletet. Nekem ez részben szakmámba vág, így értek hozzá. Ha van egy átlagod, az nem jelent semmit. Ha van válaszod a felmerült kérdésekre, akkor lehet gondolkozni.
Mondok egy példát. Ha azt hallja az ember, hogy a mobil lefedettség Magyarországon 99%, akkor a többség azt hiszi, hogy mindenhol működik a mobil. Aki kicsit is ért hozzá, az megkérdezi, hogy mihez képest? Mert nagyon nem mindegy, hogy lakosság arányosan, vagy földrajzilag. Mert ha lakosság arányosan, akkor ha Bp. ás a megyeszékhelyek le vannak fedve, akkor majdnem minden rendben, holott földrajzilag az 50%-ot sem közelítjük.
Szóval ennyit a statisztikáról.
A kis pénzűek mennek 5-7 ezer km-t. A gazdagabbak, meg a céges autók 30-40 ezret (kb. közel 1 millió céges autó van!). Így jön ki a 15 ezres átlag. Nyilván vannak, akik ennyit mennek évente, de nem túl sokan.
Nem akarlak elkeseríteni, de ha benzines autók negyede céges, és 40 ezret megy évente, akkor a matek az alábbi :
700 000 * 40 000/100 * 7,8 liter = 2,184 milliárd liter, ennél kevesebb benzint adtak el tavaly Magyarországon.
Nem kell még ötször leírnod az átlag fogalmát, és azt se, hogy vannak akik 40 ezret, és vannak, akik ötezret mennek, mivel ezt senki nem vonta kétségbe, de még mindig nem mesélted el, hogy miért térne el ez a minta az ún. normál eloszlástól.
Felmérésem szerint az ismerőseim között az megy többet az autójával, akinek a gyerekei elköltöztek az ország távoli sarkaiba. Pécs, Győr , Budapest, Szeged, futnak a kilométerek.
@N Én csak azt mondom, hogy nem lehet kijelenteni egy statisztikai átlag alapján tényeket. Ahhoz, hogy az átlagot olyan tényként kezeljük, hogy szinte mindenkire (vagy legalább a többségre) ez vonatkozik, azt csak további adatok megismerése és elemzése után lehet mondani.
had kérdezzem meg, hogy miért tény, hogy ez az autó a benzinfalók közé tartozik a cikk alapján? Ha 50 km-ert el tud menni tisztán elektromosan, és én minden este feltöltöm, majd megyek vele EV üzemmódban 20 kmert a dugóban a melóba majd 20 kmert haza, akkor ez a kocsi szntem nem fogyaszt semmilyen benzint, de biztosan nem lesz benzinfaló. Hétvégén meg utaznék vele, amikor vegyesen használnám és fogyasztana 10 litert százon kb. Akkor erre a célra ez a tökéletes autó mert elég belőle egy db, és mindenre jó, napi ingázásra és utazásra is nem?
Ezeknél a plug in hybrideknél mindig azon múlik, hogy ki hogyan használja. Ha úgy használja, ahogy írtad, akkor jó szám tud kijönni a fogyasztásnál. De ha hetente háromszor kell oda vissza megtennie a Szombathely-Budapest utat, akkor nem ez lesz a nyerő, hanem egy dízel.
Teljesen mindegy, hogy mennyit eszik, hiszen három jó autót lehet venni az árából.
Sziasztok. Szerintem aki ezért a vasért 32-millt ad az nem évi 10-15000 km-et megy hanem legalább a dupláját és ott már nem jön ki a matek.De legalább cégbe jól elszámolható (nics súlyadó,cégautó adó,és egyenlöre ingyen parkol) szerintem ha valaki városi rohangálóst keres az legalább 2 mérettel lejebb számol.
De ha igazán sporolni akar akkor át kell löni LPG-s re NA JÓ CSAK VICCELTEM.
3-4 éve volt olyan, hogy a kúton mellettem egy Dodge RAM-ba tankolták az LPG-t.