Így még sohasem próbálhattad ki vásárlás előtt a kiszemelt autót
Akár a leendő új autóddal is felkészülhetsz az utakon szembejövő életveszélyes helyzetekre!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olyan elméleti és gyakorlati vezetéstechnikai képzésen jártunk, ahol akár a vásárlás előtt is próbára teheted a leendő autódat. Mutatjuk, miért fontos megismerni az új szerzeményt, illetve hogy mi történik pontosan egy ilyen, akár életmentő rendezvényen.
A Schiller Autó Család, a Driving Experience és a Dirt Experience együttműködésének jóvoltából vettünk részt vezetéstechnikai tréningen, a szervezők egy hiánypótló, teljesen új koncepció elstartolását is bejelentették
Mindez nem csupán a számunkra valóban megfelelő modell megtalálásában segíthet, hanem akár még életeket is menthet.
A Schiller Autó Család által forgalmazott Opel, Toyota, Skoda, Fiat, Renault, Dacia és Lexus modellek innentől nem csak közúti tesztkörökön, hanem vezetéstechnikai tréningeken is kipróbálhatók, összehasonlíthatók
Nem csak vásárlás előtt, a Schilleres, bérelt tesztautókkal lehet részt venni, akár a saját, jól bevált négykerekűdet is elhozhatod és próbára teheted!
Mindenkinek azzal a járművel célszerű begyakorolnia a mozdulatokat, amivel napi szinten tervez közlekedni, legyen az új vagy régi: én először a Golfomon tanultam ilyesmit ABS, ESP és kormányszervó segítsége nélkül, ám a legtöbb profi tréningen ma már kötelező legalább a blokkolásgátló
Több száz autóval és több százezer kilométerrel a hátam mögött is tudott meglepetéseket okozni az ismeretlen technika a tréningen: ne hidd, hogy majd az autó megment, mert a modern kütyük mellett is kihívást jelent egy-egy hiba korrigálása
Mert mindenki hibázik, a balesetek nagyjából 80 százaléka a mai napig emberi hibából ered.
Ráadásul amikor már megtörtént a baj, akkor késő bánat, ha már a helyszínen kell gondolkozni, úgy a legtöbb esetben hiába minden. Erre találták ki a vezetéstechnikai tréningeket, annak idején még a BMW kezdte el nemzetközi szinten fejleszteni a sofőrök képességeit, ma viszont már konkrétan karnyújtásnyira a lehetőség. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, hogy mi is történik pontosan az ilyen képzéseken.Az elméleti képzésen jó volt a hangulat, ám a nevetés mellett meglepő új információkhoz is volt szerencsénk
Halálos baleset mentése Budapesten: az autó nagy sebességgel érkezett, a sofőr elvesztette a kontrollt az autó felett. Kellő tudatossággal ez a baleset is elkerülhető lett volna. (Archív fotó, a részleteket ide kattintva olvashatod)
Apróságnak tűnhet, ám a balesetek elkerülésének legfontosabb alapszabálya, hogy oda nézz, ahová menni akarsz.
Egyszerű és kézenfekvő magyarázat erre az evolúció, ráadásul egy remek szemléltető példával is szolgáltak a tréning során: nézzétek meg mondjuk az alábbi videón, ahogy a gepárd vadászik. Ahogy közel ér a prédájához, futás közben rengeteg hirtelen irányváltoztatást kell eszközölnie, ám akármi is történik a lábaival, hiába csúszik ki a talaj a lába alól, mindig arra néz, amerre menni akar. A gyakorlat is igazolta ezt, tényleg valahogy mindig arra megy az autó, amerre nézünk. Kicsit utánaolvasva kiderül a tudományos magyarázat is, ám az egyszerű teendőn nem változtat: amikor egy valóban veszélyes helyzetben valamerre nézünk, hogy arra akarunk menni, és mégsem oda tartunk, akkor a reflexeink, a tudatalattink gondolkodás nélkül korrigálnak. Ha túl keveset fordítottunk a kormányon, akkor megállás nélkül tekerjük tovább, ha pedig túlment az autó orra, akkor azonnal húzzuk vissza, hiszen rögtön érzékeljük a mozdulataink pontos következményét. Ha máshová, mondjuk az elkerülni kívánt akadályra nézünk, akkor gyakorlatilag elvettük az egyetlen esélyünket, hogy oda menjünk, ahová akarunk, lényegében vakon tekergetjük a kormányt valamerre. Legalább ugyanilyen fontos, hogy jól üljünk az autóban. Ideális esetben:- a fejünk felett nagyjából 5-10 centinek kell maradnia, miközben kilátunk a szélvédőn;
- a kuplungpedált - vagy automataváltós autó esetén működő fékrásegítéssel a fékpedált - úgy kell padlóig kinyomnunk, hogy még éppen ne legyen teljesen kinyújtva a lábunk;
- az üléstámlát és a deréktámaszt úgy kell beállítani, hogy a teljes hátunkat tartsa és a fékpedál hirtelen lerúgásakor is megtámasszon minket, éppen ezért majdhogynem függőleges állásban lesz a legjobb;
- a kormány magasságát úgy kell igazítani, hogy ne zavarjon bele sem a szélvédőn kilátásba, sem pedig a műszerek olvashatóságába, a távolságát pedig a kormány tetején, nyújtott kézzel nagyjából a csuklónk vonaláig kell belőni;
- az utolsó lépés a fejtámla, amelyet az első és hátsó üléseken is úgy kell beállítani, hogy a fej hirtelen hátracsapódásakor azt a lehető legjobban megtámassza
A minden részletében helyes üléspozíció csak ideális esetben létezik, ám bármilyen járműben meg lehet közelíteni azt. Erre jó példa az Audim és a Golfom. Előbbi esetben egy modern autó állítási lehetőségeit kapjuk, először magasságot, majd lábtávlságot, utána a háttámlát, ezt követően a kormányt, végül pedig a fejtámlát beállítva közel tökéletes üléspozíciót érhetünk el. A 39 éves Golfban már más a helyzet, egyedül az üléssel játszhatok, hosszú lábaim és rövid kezeim miatt így a pedálok egy kicsit közelebb kerülnek az ideálisnál.
Ez tévedés, az ABS nélküli autó (is) úgy áll meg a leggyorsabban, ha teljes erőből lerúgod a fékpedált, és négy blokkolt kerékkel vastag, fekete csíkokat radírozol az útra.
Az ABS rendszer elsődleges feladata ugyanis az irányíthatóság megtartása, nem a rövidebb fékút elérése, bizony akár növelheti is a fékutat! Éppen ezért a "lerúgod és reménykedsz" módszert saját, 200 ezer kilométer feletti ABS nélküli autós tapasztalataimból annyival egészíteném ki, hogy csak akkor engedd fel a fékpedált, amikor látod, hogy nem fog megállni, és irányt akarsz változtatni, mert az viszont a féken állva nem fog menni. A másik gyakori tévhit, hogy az ABS meghosszabbítja a fékutat. Bár ez az eredeti, '80-as évekbeli rendszerekre ez még igaz volt, már egészen a '90-es évek vége óta olyan blokkolásgátlót szerelnek az autókba, ami rövidebb féktávon áll meg, mint a négy blokkolt kerék.Éppen ezért akár van ABS, akár nincs, vészfékezéskor teljes erőből, határozott, hirtelen mozdulattal le kell rúgni a féket, és a megállás pillanatáig ott kell tartani a lábunkat.
Egyszerűnek tűnik, de közel sem az: a gyakorlatban például kiderült, hogy a konnektoros hibrid tesztautó fékpedálja teljesen másként reagált a megszokott (és más járműveken alaposan begyakorolt) vészfékezésemre. Ne feledjétek: minden autó más, még akkor is, ha az elv nagyon hasonló, neked azt kell tudni, hogy amit vezetsz, az hogyan fog reagálni.A fékteszteket a gyakorlatban is kipróbáltuk, hiába az elmélet, minden résztvevőt ért meglepetés
A bóják közt, a végtelennek tűnő kifutópályán teljes biztonságban próbálhatók ki a veszélyes helyzetek
Manőverezési gyakorlat: egyszerűnek tűnhet átjuttatni az autót a bójákból kirakott akadályokon, ám ha nem tudod, mekkora az autó és pontosan hová fog fordulni, akkor könnyen rémálommá válhat
Kiskunlacházán nincsenek különleges rántópadok és csúszós utat szimuláló fékteszt-felületek, sem a semmiből előtörő víznyalábok, ám ha valaki mindenképp ragaszkodik hozzá, akkor könnyen és jó áron találni olyan tréningeket, amelyeken az ilyesmi is kipróbálható (Archív fotó)
A tréninget záró szlalomversenyen minden századmásodperc számított: egyáltalán nem volt ideális erre a pályára amivel érkeztem, mégis remek eredményt értünk el vele
Remek kezdeményezés tehát a Schiller Autó Család és a Driving Experience közös újdonsága, az új autóban gondolkozóknak mindenképp érdemes lehet így is próbára tenni a kiszemeltet.
Ennek ellenére a régi, megszokott vasat is megérheti elvinni egy körre, az árak terén körülnézve már 50-100 ezer forintért profi tréningeken vehetsz részt. Ezek az összegek elsőre soknak hangozhatnak, ám elenyészőek az autókba minden gond nélkül megrendelt biztonsági technológiák felárához, vagy akár csak egy kisebb koccanás kárösszegéhez képest. Ha arra gond nélkül költünk, hogy az autó megvédjen minket a bajban, akkor arra miért ne szánhatnánk, hogy mi magunk előzzük meg a bajt? Érdemes elgondolkozni ezen. Néha ugyanis sokkal többet számít, hogy mi magunk hogyan reagálunk, mint az, hogy az autó mit tud alattunk. A legjobb persze, ha előre azonosítjuk, és helyén kezeljük a lehetséges veszélyforrásokat, valamint bele se megyünk a magunk, vagy épp mások veszélyeztetésébe.Rengetegen voltunk, a feladatokat három csapatra bontva, egyszerre végeztük, ám így is egy teljes napot a reptéren töltöttünk: a jelen lévő kezdő és gyakorlott sofőrök egyaránt tudtak mit hazavinni a Schiller Autó Család és a Driving Experience közös rendezvényéről