Így lett Eurovíziós Dalfesztivál az Év Autója zsűrizésből
Hogy és miért lett a Peugeot 308 az Év Autója?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem először lepődünk meg és egyben nem lepődünk meg az Európai Év Autója választás kimenetelén, de nézzük csak inkább a számokat, azok állítólag nem hazudnak.
Ahogy arról már beszámoltunk, a Peugeot 308 érdemelte ki az Európai Év Autója 2014 elismerést. Meglepődtünk? Igen is, meg nem is. Olvasóink kommentjei is beszédesek, de nézzünk inkább tényeket még: a Peugeot negyedszer diadalmaskodott, a francia autógyártás pedig 2006 után büszkélkedhet ismét azzal, hogy kontinensünkön az adott évben az ő személygépkocsijukat találta a legjobbnak a 22 ország 58 újságírójából álló grémium.
Különben a 308 sikerét megelőzően kettővel korábbi elődje, a 307-es is Év Autója lett. A 308 meg az első Peugeot, ami nem kapott új (szám)nevet a modellváltáskor. És nekünk is tetszett, amikor próbáltuk, ez a cím például magáért beszél: Peugeot még nem volt ilyen jó. Hogy a 308 épp 307 pontot gyűjtve végzett az élen, s utasította maga mögé - fölényesen - a BMW i3-at és a többieket, érdekes véletlen. Íme a finalista hetek közt felállított zsurnalisztai sorrend összpontszámban kifejezve:
Év Autója 2014 - így zárt a hét döntős
Helyezés | Modell | Pontszám |
1. | Peugeot 308 | 307 |
2. | BMW i3 | 223 |
3. | Tesla Model S | 216 |
4. | Citroën C4 Picasso | 182 |
5. | Mazda3 | 180 |
6. | Skoda Octavia | 172 |
7. | Mercedes-Benz S-osztály | 170 |
Az előzetesen talán a legnagyobb favoritnak kikiáltott Mazda3 csupán az ötödik legtöbb voksra volt jó, a Mazda még várhat első európai címére. Miként a BMW, a Skoda és a Tesla is. Utóbbitól persze a képzeletbeli dobogó alsó foka is szép, de könnyen elképzelhető, hogy a bajorok most aztán úgy gondolták, övék lészen a díj, mivel környezetbarát és viszonylag elérhető árú termékkel rukkoltak elő. Sokan a Citroën C4 Picasso győzelmi dalát énekelték, hamisan. A Skoda Octavia voltaképp egy VW Golf, ami tavaly tarolt, a Mercedes S-osztály meg mint autó, valószínűleg a messze legjobb autó mind közül, de annyiba kerül, hogy rengetegbe.
De vissza a Peugeot-hoz: vajon megérdemelten nyert a 308? A nyert már ennél rosszabb autó válasz helyes. A megérdemelte, mert minőségérzetre nagyon ott van, élvezetesen kormányozható, remek a futóműve, könnyű, jön belőle formás és tágas kombi, takarékosak a motorjai, s érkeznek a még takarékosabbak, stb. teóriára is nyugodt szívvel mondható: ott a pont. Hogy moduláris padlólemezen nyugszik, manapság már nem kéne, hogy számítson. Hogy készül GTi, tán R változata is, nem nagy durranás. Elég nagy a csomagtere ötajtósan is? Az, de nem kevés riválisának még nagyobb, ettől sem kell hasra esni.
A szavazás és az ő menete
Az 1964-ben alapított Év Autója cím fontosságán kár vitatkozni. Reklámértéke van, presztízse, és passz. Nem kevesen, az összeesküvés-elméletek kedvelői nyilván úgy vélik, hogy a gyártók pénzen veszik az elismerést, kitömik az elvtelen firkászok zsebeit, előre levajazott, mikor ki nyer, stb. Hogy bármi igazság is volna ebben? Reméljük, nincs.
A szavazás pedig úgy megy, hogy a kiválasztottak kiválasztanak egy 30-as bő listát, amit aztán hetesre húznak, s ezekből a hetekből kerül ki a győztes. Jelölt olyan új (nem faceliftes, csakis új-új) autó lehet, amit az év végéig minimum öt országban már forgalmaznak, és mindben minimum 5000 példányban értékesítettek/értékesítenek is.
Magyar kolléga kettő van a mezőnyben, ők Gajdán Miklós (Autó Magazin) és Csikós Zsolt (Totalcar). A zsűritagok fejenként 25 pontot kell szétosszanak a hét finalista között úgy, hogy egy modellre maximum 10 pont adható.
Az 1964-ben alapított Év Autója cím fontosságán kár vitatkozni. Reklámértéke van, presztízse, és passz. Nem kevesen, az összeesküvés-elméletek kedvelői nyilván úgy vélik, hogy a gyártók pénzen veszik az elismerést, kitömik az elvtelen firkászok zsebeit, előre levajazott, mikor ki nyer, stb. Hogy bármi igazság is volna ebben? Reméljük, nincs.
A szavazás pedig úgy megy, hogy a kiválasztottak kiválasztanak egy 30-as bő listát, amit aztán hetesre húznak, s ezekből a hetekből kerül ki a győztes. Jelölt olyan új (nem faceliftes, csakis új-új) autó lehet, amit az év végéig minimum öt országban már forgalmaznak, és mindben minimum 5000 példányban értékesítettek/értékesítenek is.
Magyar kolléga kettő van a mezőnyben, ők Gajdán Miklós (Autó Magazin) és Csikós Zsolt (Totalcar). A zsűritagok fejenként 25 pontot kell szétosszanak a hét finalista között úgy, hogy egy modellre maximum 10 pont adható.
Hogy nemrégiben a mi szubjektív kis kompaktos listázgatásunkban a 308-at nem neveztük fő-fő kedvencnek, nem ellene szól. Másoknak meg pont a Peugeot-dizájn jön be döntően, és nem zavaró, hogy (az első tesztautóval szerzett tapasztalatok szerint) karcos, akadós a váltó, s legfeljebb átlagos a hátsó helykínálat. És az ára milyen? Nem rossz, de olcsónak semmiképp sem nevezhető egy bevezető áron 4,3 milliós kocsi, amin közepesen felszerelve és nem alapmotorral már 5 bőven millió forint feletti összegekről tudósító cédulák fityegnek. No, de haladjunk, következzen egy visszatekintő táblázat a 2000-es évek dobogósairól, továbbá a friss eredmény háttere, hogy utána rátérjünk a dalfesztiválos párhuzamra.
Év Autói és dobogósok a 2000-es években
Év | Év Autója | Második | Harmadik |
2000 | Toyota Yaris | Fiat Multipla | Opel Zafira |
2001 | Alfa Romeo 147 | Ford Mondeo | Toyota Prius |
2002 | Peugeot 307 | Renault Laguna | Fiat Stilo |
2003 | Renault Mégane | Mazda6 | Citroën C3 |
2004 | Fiat Panda | Mazda3 | Volkswagen Golf |
2005 | Toyota Prius | Citroën C4 | Ford Focus |
2006 | Renault Clio | Volkswagen Passat | Alfa Romeo 159 |
2007 | Ford S-Max | Opel Corsa | Citroën C4 Picasso |
2008 | Fiat 500 | Mazda2 | Ford Mondeo |
2009 | Opel/Vauxhall Insignia | Ford Fiesta | Volkswagen Golf |
2010 | Volkswagen Polo | Toyota iQ | Opel Astra |
2011 | Nissan Leaf | Alfa Romeo Giulietta | Opel Meriva |
2012 | Chevrolet Volt/Opel Ampera | Volkswagen up! | Ford Focus |
2013 | Volkswagen Golf | Toyota GT86/Subaru BRZ | Volvo V40 |
Szóval az elmúlt esztendőkhöz mérten idén kisebb csoda, hogy két igen drága autó, a BMW i3 és a Tesla Model S végzett másodikként és harmadikként. Előbbit nálunk még nem forgalmazzák, német alapára 35 ezer euró. Az majdnem 11 millió forint. Teslát kapni a Használtautó.hu oldalon uszkve háromszor annyiért... És mik nyertek már korábban? Hagyjuk is. Azt még rögzítsük, hogy a Leaf és az Ampera/Volt duó diadalát követően második éve nem feltétlen zöld a nyertes - fúj, tuti az olajlobbi sáros keze van a dologban, gondolhatják, akik ezt akarják gondolni és azt, hogy az elektromos autókat meg a hibrideket a szél fújja, a víz viszi, az anyaföld szüli a szalonokba károsanyag-kibocsátás nélkül.
És akkor arról, hogy miért is eurovíziós az Év Autója szavazás. (Ha valaki ne lenne képben: a kétes értékű Eurovíziós Dalfesztivál jobbnál jobb alkotásaira hogy, hogy nem szomszédolásos, nemzeti érzelmű szimpatizálásos alapon adják le a népek a voksokat, jobbára. A dal/előadó smafu. Idén mondjuk sanszos, hogy például az oroszok nem fogják kedvelni az ukránokat és fordítva.) Tehát Európai Év Autója 2014, szavazott 22 ország 58 újságírója, így.
Év Autója 2014 - a szavazók átlagpontjai*
* Az országok után zárójelben a szavazó újságírók száma.
Ország | Peugeot 308 | BMW i3 | Tesla Model S | Citroën C4 Picasso | Mazda3 | Skoda Octavia | Mercedes S-osztály |
Ausztria (2) | 7 | 3,5 | 0,5 | 2 | 4 | 4,5 | 3,5 |
Belgium (2) | 5,5 | 3 | 6,5 | 1 | 6 | 1 | 2 |
Csehország (1) | 4 | 4 | 8 | 0 | 1 | 5 | 3 |
Dánia (1) | 6 | 4 | 1 | 4 | 2 | 7 | 1 |
Finnország (1) | 4 | 1 | 7 | 3 | 2 | 5 | 3 |
Franciaország (6) | 8 | 2,5 | 1,5 | 4 | 3,5 | 3 | 2,5 |
Görögország (1) | 6 | 8 | 1 | 4 | 0 | 5 | 1 |
Hollandia (3) | 2 | 8 | 4 | 1 | 4 | 1,5 | 4,5 |
Írország (1) | 2 | 4 | 8 | 4 | 1 | 3 | 3 |
Lengyelország (2) | 4,5 | 4,5 | 3 | 3,5 | 3 | 3,5 | 3 |
Magyarország (2) | 6 | 3,5 | 5,5 | 2,5 | 3,5 | 2 | 2 |
Nagy-Britannia (6) | 2,5 | 7 | 4,5 | 2,5 | 3,5 | 0 | 5 |
Németország (6) | 4 | 4,5 | 5,5 | 1 | 2 | 3 | 5 |
Norvégia (1) | 2 | 8 | 1 | 2 | 4 | 6 | 2 |
Olaszország (6) | 7 | 1,5 | 4,5 | 4,5 | 2,5 | 3 | 2 |
Oroszország (2) | 3 | 4 | 5,5 | 2,5 | 2,5 | 4 | 3,5 |
Portugália (2) | 5 | 3 | 2 | 6 | 1 | 4,5 | 3,5 |
Spanyolország (6) | 8,5 | 2 | 0 | 6 | 4 | 2,5 | 2 |
Svájc (2) | 7 | 4,5 | 4 | 2,5 | 4 | 2,5 | 0,5 |
Svédország (3) | 4,5 | 1 | 7 | 3 | 3 | 3,5 | 3 |
Szlovénia (1) | 6 | 0 | 3 | 4 | 5 | 7 | 0 |
Törökország (1) | 4 | 7 | 2 | 3 | 6 | 2 | 1 |
* Az országok után zárójelben a szavazó újságírók száma.
Az átlagolást kerekítve és a szavazás hivatalos honlapján megtalálható adatok alapján végeztük. Itt egyébiránt az is elolvasható angol nyelven, ki hogyan indokolta a döntését. Mi viszont most csak állapítsuk meg, hogy a 308 nem kevesebb mint 8 ország szakértőinél nyert, s ezek közt a franciák, na meg a franciabarát spanyolok és az olaszok ítélete papírforma (még onnan a "környékről" a portugálok is megadták a magukét). A magyaroké? Nem az, mindenesetre Gajdán Miklós magasan a Peugeot-nak adta a legtöbb pontot, míg Csikós Zsoltot leginkább a Tesla vette le a lábáról. De második nála is a 308 lett.
És a legszebb, hogy a franciák/olaszok/spanyolok/portugálok a 308-on kívül még a C4 Picassót szórták meg, egyszersmind a BMW/Tesla zöldvonalat jól el is vágva. Közben az osztrákok esze ágában sem volt német autókat elismerni, a csehek nem borultak el annyira, hogy az Octaviát hozzák ki győztesnek egy évvel a Golf után, a németek keze pedig azért nem kizárólag maguk felé hajlott... A BMW i3 a britek, a görögök, a törökök, illetve a villanypárti hollandok és norvégok favoritja volt, míg a finnek és a svédek a csehekhez hasonlóan a Teslát részesítették előnyben. Önök meg részesítsék azt, ami tetszik, s amit meg tudnak fizetni. Mindnyájunknak jó, hogy manapság már nemigen vannak rossz autók, annál meg kismillió lényegesebb szempont van (elvileg), hogy egy autónak mi a márkája, s hogy milyen eredettel hol gyártják. A 308 természetesen nem csak utóbbi szempontok alapján szerezhetett szimpatizánsokat, hanem például azzal is, hogy az öreg kontinens legfrissebb, jelenleg leginnovatívabb kompaktjaként, azaz a legnépszerűbb kategória képviselőjeként szerepelt a döntőben. Nem meglepő hát, hogy az európai újságíróknak összességében ő jött be a leginkább.
Az egész AN arról szól,hogy az istenadta VW,az utolérhetetlen AUDI,a legeslegjobb,”ezaztánnagyonmegéri”Dacia,meg az űberfasza BMW micsoda jó kocsi.A többi meg egy rakás sz…r.A marketing,meg a pénz irányítja ezt is,meg az „év autóját”is.
Még szerencse hogy az év autója szavazás is csak x számú ember saját véleményét tükrözi. Ha más emberek lennének ott, akkor teljesen más lett volna a végeredmény. Amíg viszont olyan újságírók ítélik oda a díjakat, akik hetente más fullos tesztautóval járnak, addig mindig csak ilyen langyos eredményt kapunk. Mivel nekik nem kell megmagyarázni mire és miért szavaztak így vagy úgy. A Dacia dícséretről meg csak annyit, hogy mindenki dícséri a Daciákat, hogy ilyen meg olyan jó, mégis a Golf a legjobb mindig mindenben. Nekem ebben azért van némi ellentmondás. Azért ha vennék a fáradtságot a tesztelők és ténylegesen összehasonlítanák az autókat, és nem csak poénból mondanak mindig egy típust ami szent. Tudom , hogy ez is csak egy munka, de ha a péknek rossz napja van, akkor pár ezer embernek nem fog tetszeni a kenyér. Tehát ha nem képes valaki odatenni magát a munkában, akkor fölösleges ezzel tölteni az időt. Pedig gondolom rosszul se keresnek….
Ilyenkor lehet jól látni, hogy egy autót sokszor a neve ad el!
„A Skoda Octavia voltaképp egy VW Golf” Ezt írta kántor prof. és hiába minden mert nem Golf volt ráírva!
A Golfot, Skoda Oktavia névvel le se szarják a szakértők.
A tavalyi Golf egy 9.5 millás autó volt, ez pedig 7.3 milliós és mégis jobb mint egy VW Oktávia „golf”!
[i]„Az hogy mennyire megosztók az autók a sok szavazó újságíró között, rávilágít számomra hogy a saját rajongásuk, és gyűlöletük, egyben előítéletük határozza meg hogy melyik milyen autó. Nevetséges.”[/i]
Szerintem meg egyszerűen különbözőek az emberek, és nem mindenkinek ugyanaz tetszik. Ha mindenki ugyanúgy gondolkodna/pontozna, akkor nem lenne szükség egy sok tagból álló zsűrire, hanem egy ember lepontozná. Sőt, mindenki ugyanolyan autóval járna, ugyanazt enne, ugyanazt a zenét hallgatná, ugyanoda menne nyaralni… Az, hogy egyes újságírók nem osztják a fotelban kialakított nézeteidet, nem jelenti azt, hogy előítéletes, gyűlölködő, nevetséges alakok lennének.
Én ahogy észrevettem az országok és a delegáltjaik számából vannak újságírók akik alapba elutasítják a villanyos autókat.
Alapba 1 Norvég a legrosszabb pontszámot adja a Teslának hahaha gondolom irigy hogy ő nem tudja megvenni egy olyan országba.
Az hogy mennyire megosztók az autók a sok szavazó újságíró között, rávilágít számomra hogy a saját rajongásuk, és gyűlöletük, egyben előítéletük határozza meg hogy melyik milyen autó. Nevetséges.
Vicces mentalitás, hogy egyből a zsűri összetételét hibáztatjátok, meg összeesküvés elméleteket gyártotok, mert nem nektek tetsző a végeredmény. Az ára nem túlzó (jóval alatta marad pl. a Golfnak) a szűkős hátsó helykínálat miatt fanyalgóknak meg ott a kombi, normális országokban ez amúgy sem családi autó, akinek 2 gyereke van az egyterűt vagy felső közepeset vesz. Ez a mi nyomorunk hogy 5 fős családot akarunk beültetni egy alsó-középkategóriás autóba. Ennyi erővel a Dacia MCV-nek kellene nyerni mert az adja a legtöbb teret a pénzért. A Tesla meg egy nagy kamu, csak azért mert beleraktak duplaaannyi akksit mint a LEAF-be faragtak neki egy nagy üreges padlólemezt, és megnyerték maguknak a lóvés szilikonvölgyi programozókat egy giga beépített tablettel, attól még nem világmegváltó típus. Még azt sem mondanám hogy környezetbarát, hacsak nem megújuló forrásból állítják elő a felhasznált energiát, de ez még messze van. I3 dettó, Tesla után mennek, bele a zsákutcába, jó nagy tempóval.
Arról nem az AN tehet, ha a Daciatól sok tesztautót vagy infot kap. Csak azért utasítsa vissza a tesztautót, hogy ne legyen annyi Daciaról szóló cikk? A másik, hogy az új autó vásárlók nagy részének ez az elérhető kategória, ezért valószínűleg szívesebben olvas erről, mint luxusautókról.
Én nem érzem durván elfogultnak sem az AN, sem a TC újságíróit. Az egyéni ízlés pl. az autók formáját illetően meg mindig is benne lesz. Az újságírásban mindig van jó adag szubjektivitás, nem lehet teljesen kiküszöbölni.
Egyes emberek viszont nem tudják elviselni, ha az általa kedvelt márka termékét leszólják, de páran még azt sem, ha az általa nem kedveltet dícsérik. Mostanában egyre több japán fant találni itt, akik nem bírják ki, hogy ne fikázzák minden hozzászólásukban a németeket, akkor is, ha teljesen offtopic. Ha esetled dícsérni mernek egy nem japán autót, azt meg szinte egyből sértésnek veszik. Ők igazán elfogultak, és mellé még fontosnak is érzik, hogy mindenhol jól megmondják a tutit.
Hogy valamit a témához is hozzászóljak:
Szerintem nincs köztünk olyan ember, aki a listában szereplő autókat mindet kipróbálhatta volna úgy, ahogy ezek az újságírók. A cikk írója is csak annyit mond, hogy azért itt is jelentős szerepet játszik a szubjektivitás, de ha elolvassátok, nem vonja kétségbe a nyertes jó tulajdonságait, sőt több ponton alátámasztja, hogy valójában a 308 tényleg egy jól sikerült autó.
Kántor úr nem is részrehajló. Olvassátok el időnként a Winkler-Vályi féle csapat totálkáros cikkeit…ma reggelre már a BMW 2 Active Tourernek is el lett nézve az elsőkerékmeghajtás. Holnapra pedig valószínűleg az lesz a legjobb, a legigazibb és a „hű de nagyon jó” hajtási mód:)
Nem is értem, hogy nem Kántor úr az év autója zsűrijének egyik magyar delegáltja. Rendbe rakná a sok dilettáns korrupt firkászt, hiszen ő igazán objektíven imádja a német autókat, így esély se lenne ilyen országok iránti elhajlásra.
Gondolom, mikor 2011-ben a Nissan Leaf nyert, az a japán rokonnemzetiségű újságírók aknamunkája volt…
Csak azt hiányolom, hogy tavaly, mikor a Nagy Szent Golf nyerte a szavazást, elmaradt az ilyen összeesküvés-elméletek gyártása.
Örvendetes tisztelt szerkesztőség, hogy az év autójáról szóló cikk képgalériájában a 90 képből 80 a második helyezett BMW-ről készült, míg az elsőről 1db-ot találtam:) . Láthatóan „nem” elfogultak a márkát illetően.
Azért remélem túlélik, hogy egy Pözsó lenyomott egy elektronyos Bömöst.