Mangáncsomók: a tenger fenekén lévő kövek, melyek nagy arányban tartalmaznak nikkelt, kobaltot és rézt
Az autók kipufogógázainak semlegesítése vagy megszüntetése jó lépés a környezetbarát autózás megvalósítása felé, ám fontos a villanyautók teljes életciklusát figyelembe venni, a tervezőasztaltól az alkatrészek gyártásán át a járművek lebontásáig. Nemrég írtunk a Honda
kezdeményezéséről, melyben elektromos és hibrid autóik akkumulátorának utóéletéről gondoskodnak, most pedig a DeepGreen nevű szervezet is készített egy kutatást, melyben az akkumulátorok előállításához szükséges fémek kinyerésének környezeti hatásait elemzik.
Egyetlen villanyautó akkumulátorához nagy mennyiségű fém szükséges
Azt eddig is tudtuk, hogy a zéró emissziós autókhoz elengedhetetlen nikkel, réz, de különösképpen a kobalt bányászata nem kifejezetten nevezhető zöldnek. A földfelszíni bányák nyitásával a környék élővilága felbomlik, óriási tájsebek keletkeznek, a bányászat során felhozott földdarabok pedig mindössze néhány százaléka hasznosítható, a maradékot lerakótelepkre kell vinni. A folyamat során radioaktív szennyeződés is előfordulhat, hosszú időre használhatatlanná válnak óriási földterületek, arról nem is beszélve, hogy ezeket a tevékenységeket sokszor fejlődő országok végzik, ahol embertelen körülmények között, olykor gyermekmunkával hozzák felszínre az értékes fémeket.
A DeepGreen a mangáncsomókat javasolja, mint alternatív fémforrások. A mangáncsomók a tengerek mélyén óriási mennyiségben előforduló kődarabok, melyek sokkal nagyobb koncentrációban tartalmazzák a fent említett fémeket. A huszadik században több nagyhatalom is próbálkozott már ezen telepek felszínre hozásával, azonban akkor nem bizonyult gazdaságosnak ez a tevékenység. Azóta azonban nem csak a fémek iránti kereslet növekedett meg többek között az elektromos autózás miatt (ami még nagyobb méreteket fog ölteni, 2050-re tizenegyszeresére nőhet az ezek iránti kereslet a Világbank szerint), hanem a technológia is fejlődött annyit, hogy érdemes legyen újra mérlegelni a tengeri bányászat lehetőségét.
A DeepGreen folytatja a kutatást: ha környezetbarát és gazdaságos, a mangáncsomók lehetnek az új megoldás
Pontosan ezt tette a DeepGreen, bár a gazdaságosság helyett inkább a környezeti hatásokat elemezték. Kutatásuk alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a földfelszíni bányászathoz képest akár 70%-kal kevesebb szén-dioxid vagy azzal egyenértékű üvegházhatású gáz, valamint 90%-kal kevesebb kén- és nitrogén-oxid kerül kibocsátásra, az állatvilág veszélyeztetése, a gyermekmunka és a földlerakás pedig majdnem teljesen megszüntethető a tengeri bányászat során. A csendes-óceáni szigetekkel együttműködve feltérképezik a tengerfenéket, és további kutatásokkal fogják elemezni, hogy a nagymértékű mangáncsomó-bányászat milyen környezeti veszélyeket rejt még magában - ha egyáltalán vannak ilyenek, a tengerfenéken például elmondásuk szerint az élővilág ritkább, így talán valóban megoldható a kövek fenntartható kitermelése. Ha ez beigazolódik, talán olcsóbban is elő lehet majd állítani ez elektromos autók akkumulátorait, de legalábbis mindenképpen környezetbarátabb lenne ez a folyamat.