Nem véletlenül van felül a Cupra logó, a debreceni szalonban nem a SEAT kapja a hangsúlyt
Relatíve új márkaként könnyen gondolhatnánk, hogy bajban van a Cupra a válság küszöbén, ám ennél lényegében nem is tévedhetnénk nagyobbat: a SEAT-ból kivált gyártó éppen duplázni készül az eladások terén. A 2021-es 79 ezer autót idén 160 ezer fölé kívánják tornázni, amire minden esélyük megvan a most kiderült részletek fényében. A modellpaletta várható változásai, a gyártási és szállítási kapacitás, valamint az értékesítés körülményei is az újdonság malmára hajtják a vizet. Ebben fontos szerepe van a Cupra Garage néven futó szalonoknak, amelyek igencsak messze állnak a korábban megszokott, Cupra sarkos SEAT kereskedésektől.
Kiszállított, átvételre váró autók egész sora áll az udvaron, ritkaság ez a mai piacon egy ennyire új szalon esetében
Amikor megérkeztünk Debrecenbe, egyedül a modern épület és az új koncepció árulta el, hogy nem egy rég bejáratott szalon udvarán állunk, sorban várakoztak a gyönyörű, kész, elvihető autók már az első napon. Ez nem véletlen, és nem is csak ideiglenesen, a nyitás megünneplésére lesz így, ám erre még később visszatérünk. Fontosabb viszont, hogy mi is ez az egész Cupra Garage elképzelés. A kimondottan ezekre a sportos modellekre specializálódott szalon, ahol átélhető az élmény, ami jól tükrözi a márka törekvéseit az exkluzivitásra és a különlegesség hangsúlyozására. Ehhez kellemes fotelekkel és az autók mellett a márka egyéb promóciós termékeit is kiemelő ügyféltérrel készülnek. Bár Magyarországon ilyen nincs, egyes nagyobb Cupra Garage-okban VR technológiával és egyéb interaktív kísérletekkel is készültek az érdeklődőknek.
Otthonos, kellemes és modern környezetben válogatható össze a kívánt Cupra modell
A húzómodell Formentor mellett egy Leon és egy Born is áll a szalonban
Így néz ki a "központi sziget", ami már belépéskor megalapozza a szalon hangulatát
Ami meglepett, hogy bár ez egy Cupra szalon, mégsem csak a sportos márka termékeit találhatjuk meg itt. Ahogy eddig a SEAT szalonokban láthattuk - hogy a Cupra modellek is kaptak egy sarkot - itt most a SEAT termékei kerülnek a háttérbe. Legrosszabb esetben is ugyanannyi lehet kiállítva SEAT-ból, mint amennyi Cuprát találunk bent, így a márka befutásáig erre az egyensúlyra törekszik a forgalmazó. Ezeket egy központi szigettel választják el, itt találhatóak a már említett fotelek és kanapék. Ez az új iránya a Cuprának, a SEAT-ról egyértelműen erre a márkára kerül át a hangsúly, éppen ezért 2025-től már csak így lehet majd Cuprát árusítani, nem lesz elég hozzá egy sarok egy SEAT kereskedésben.
SEAT modelleket is láthatunk a bemutatóterem másik oldalán
Legalább ennyire érdekes viszont, hogy mit is lehet itt venni pontosan, főleg mert a márka átformálása zajlik épp. A legfontosabb, hogy a jelenlegi kínálat 4 modellje frissül, és különül el a SEAT változatoktól 2024-ig, miközben 3 új modell is érkezik, köztük a győri gyártásra szánt Terramar. Ez lesz a gyártó első autója az új generációs konnektoros hibrid rendszerrel, amelynek a hatótávja már a 100 kilométert célozza egy töltéssel. Nem csak a dizájn változik viszont, a modellkínálat downsizingja is nagyot dobhat az eladásokon. Ezalatt természetesen nem háromhengereseket kell érteni, hanem hogy a Formentorban bemutatkozott 1,5 literes, 150 lóerős erőforrás az áthangolt DSG-vel a SEAT kínálatában is jelen lévő modellek orrába is belekerül. Ez közel sem olyan ördögtől való, mint azt elsőre hinnénk,
a megvadított 1.5 TSI járt nálunk teszten a Cupra crossoverében, és egyértelműen pozitív emlékeim vannak róla. Ezzel nyilván az indulóárak is mérséklődnek, ami segíti az új vevők bevonzását.
Ám ehhez van még egy titkos fegyvere a Cuprának, méghozzá a szállítási idő.
Nem csak a gyerekeknek szánt játékautó szállítási ideje meglepően jó
Egyéb termékeket is kínálnak a vásárlóiknak, a kabátoktól a sapkákon át a táskákig
Továbbra is meg kell majd fizetni a Cupra logót (a tervek szerint egy SEAT Leon FR 1.5 TSI és annak hasonlóan konfigurált Cupra megfelelője között nagyjából 4-5 százaléknyi árkülönbség lesz), ám ez nem csak az egyéniség és a stílus terén jön vissza. Amíg az említett Leonra akár 1,5 év várakozási idő is lehet, addig
a jelenleg legnagyobb mennyiségben gyártott, 1.5 TSI Cupra Formentorra alig 4 hónapot kell várni, ez várhatóan a többi 1,5 literes változat esetében sem lesz sokkal több.
A fél év alatti várakozási idő pedig nagy szó, ahogy az árgarancia is, amelyet a Porsche Hungária minden egyes termékére biztosítanak.
Meglepő módon jelentősen különbözik a két márka célközönsége, ezen változtathat a kisebb motorok bevezetése
Ezzel a csomaggal eddig mégsem elsősorban a SEAT vásárlóit csábította el a kivált márka, a gyártó állítása szerint inkább a különlegességre vágyók keresték a Cupra modelleket. Így inkább a prémium szegmenstől elhatárolódókat, az abban változatosságot keresőket tudták meggyőzni a Cuprák. Elsősorban ezért is volt jelentős forgalomnövekedés azokban a SEAT szalonokban, ahol kialakítottak Cupra sarkot, ezzel egy teljesen új közönséget lehetett bevonzani a spanyol márka kedvelői mellett. Jelenleg Magyarországon egyébként - az új, debreceni szalont is beleértve - 12 hivatalos SEAT forgalmazó található, amelyből 6 helyen vásárolhatunk Cupra modelleket is. Mivel nem kizárt a SEAT szalonok teljes átépítésével Cupra garázzsá alakítani őket, jó eséllyel egyes kereskedések ezt meg is fogják lépni, hiszen egyértelműen az új márka kerül előtérbe a konszernen belül. Éppen ezért büszkék rá Debrecenben, hogy a megannyi autós beruházás után ez a város lehet az első, ahol megfordul a hagyományos felállás, és a Cupra kerül a rivaldafénybe, nem pedig a SEAT. Ehhez a Debreceni Autóház sikeres pályázata is kellett, akik kitettek magukért a kimondottan erre a célra épült bemutatóteremmel.
Érdekességképp jelen volt még a Cupra TCR versenyautója is, amelyet a szalon előtt állítottak ki
Ha egyszer lesz lehetőségetek testközelből megnézni egy ilyen versenyautót, mindenképp tegyétek meg: jól látszik, hogy milyen kemény próbákat kell kiállnia, rengeteg harci sérülést hordoz magán
A műszerfal is messze áll a megszokottól, itt is tetten érhetők a durva használat nyomai
Sok tényező hajtja majd afelé a vevőket tehát, hogy egy Cupra mellett kössenek ki, a kérdés így csak annyi, hogy mindez mennyire válik be. Egyelőre jól haladnak a számok a sikeres duplázás felé, az új szalonok biztosan rátesznek erre még egy lapáttal nemzetközi szinten és itthon is. Ahogy Rozgonyi Ádám, a SEAT és Cupra magyarországi márkaigazgatója, illetve Nagy Attila, a Debreceni Autóház és a Cupra Garage igazgatója is elmondta: bátor dolog ebbe a projektbe ilyenkor, egy esetleges válság küszöbén belevágni, ám biztosra veszik, hogy sikert hoz majd a befektetésük.
Bujáki Zsolt, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója, Rozgonyi Ádám, a hazai SEAT és Cupra márkaigazgató, illetve Nagy Attila, a Cupra Garage tulajdonosa (balról jobbra) is felszólaltak a megnyitón
Gagyi…