A bemutatóteremben már a kész autóval ismerkedhettünk meg
„Barcelonában készült, Győrben születik”. Röviden így jellemezhető a Cupra Terramar életútja a vásárlóig, viszont, hogy pontosan mennyi munka és logisztika rejtőzik ebben a mondatban, na az már más tészta. Ha részletesen szeretném elmesélni, akkor 2021-ben kell kezdenem a történetet, ugyanis ekkor állapodtak meg a felek a SUV itteni gyártásáról. Ezt követően az elmúlt három évben az Audi gyár karosszériaüzeme, lakkozója, és szereldéje komoly átépítéseken esett át az újdonság „fogadása” érdekében. Új robotok álltak munkába, szerszámok érkeztek, a szállítószalagot újratervezték és kibővítették, csak hogy néhány példát említsek. Persze nem csak az eszközöket, a dolgozókat is fel kellett készíteni a Terramar gyártására: 2022 szeptembere óta több mint 200 szakember kapott továbbképzést, sőt, 6 munkatárs még a spanyol nyelvet is elsajátította a gördülékeny működés érdekében.
Szeptember 20-án gördült le a szalagról az első Terramar az győri Audi gyárban
A többéves előkészület eredménye 2024 szeptember 20-án materializálódott az első Terramar elkészítésével. Ezzel nem csak az első „magyar” Cupra gördül le a gyártósorról, de a győri Audi üzem lett az első, amely más márka termékeit is előállítja. Ráadásul mindezt a Q3, Q3 Sportbackkel közös szalagon, így a munka még komolyabb logisztikát igényel. A gyártásbeindítás kapcsán lehetőségünk nyílt megnézni a legfontosabb folyamatokat amíg a nyersanyagból kész autó lesz.
A karosszéria ilyen 30 tonnás tömbök formájában kerül a gyárba. Ez kiterítve mintegy 5 kilométer hosszú lenne
A karosszéria elemeit a présüzemben vágják formára. Ahogyan az a fenti képen is látható a nyersanyag 30 tonnás tömbök formájában érkezik, és az épületbe bekerülve többet nem is lát napfényt, majd csak a kész produktum részeként kerül ki ismét. A méretre szabást robotok végzik: a fotókon éppen a Terramar csomagtér-ajtaján egyik eleme készül. Az ellenőrzés viszont már emberi szemet követel, a dolgozók megcsiszolják a felületet, így könnyebben kiszűrik a hibás elemeket, kizárólag a makulátlan alkatrészek indulhatnak a karosszériaüzembe.
Óriási présgépek vágják méretre az alkatrészeket, a folyamat végén pedig a dolgozók ellenőrzik a minőséget
A következő állomás a karosszériaüzem, ahol a jármű kvázi autóformát kap. Itt kizárólag az acél vagy alumínium elemek összeszerelése zajlik. Ideiglenesen az ajtókat is felteszik a Q3-asokra és a Terramarra, de csak azért, hogy a lakkozóban ezek is elnyerjék a színüket. Utóbbi a Cupra érkezésével jelentős átalakításokon esett át, mivel eddig naponta csupán 3 mattfényezésű kocsira volt berendezkedve a győri üzem, ám az újdonságból minden bizonnyal jóval több ilyen fog fogyni, ezért a kapacitást megemelték a tízszeresére, így immáron 24 óra alatt akár 30 karosszéria is matt árnyalattal indulhat a szereldébe. Érdekesség, hogy egy nap alatt több mint 780 autót képes a lakkozó „beszínezni”, a teljes gyár pedig 771 kocsit képes elkészíteni ennyi idő alatt.
A futószalagon lépésben haladnak a karosszériák, minden munkaállomás hozzáteszi a maga alkatrészét
A leglátványosabb rész kétségkívül a szerelde. Ide már több mint 20 kilogrammnyi festékkel nehezebben érkeznek a kasztnik. Az autó itt kapja meg a hajtásláncot, amely lehet benzines, lágy hibrid, vagy konnektoros hibrid is (utóbbiból a második generációs eHybrid rendszer). De szintén itt kerül be a műszerfal, az ülések, a középkonzol vagy éppen a teljes kárpitozás is. A külső esetén a szereldében integrálják az autóba a lámpatesteket, a különböző műanyagbetéteket, de még a kerekeket is ekkor helyezik fel. Egyszóval minden, ami ahhoz kell, hogy a lefényezett karosszériából kész autó legyen, az itt történik. Innen – életében először – saját „lábán” távozik az autó. Ezt követően rengetek ellenőrzés vár az elkészült termékre, első körben az üzemen belül, majd később a gyár saját tesztpályáján. Ha mindent rendben találnak, akkor célállomástól függően megfelelő csomagolást kap az Q3-as vagy a Terramar, és elindul az úticélja felé.
Érkezik a futószalagon a hajtáslánc, jelen esetben egy plug-in hibrid
Minden autó alapos fürdőt kap, ezzel ellenőrzik, hogy az utastérbe biztosan nem jut víz
A minőségellenőrzésen nem minden kocsi megy át. Itt éppen a „sérült autó” felirat olvasható egy Terramaron. Az ilyen jellegű problémákat még a gyárban kijavítják
A szállítási időtartamtól függően „csomagolják” az autókat. Az Amerikába szánt modellek ehhez hasonló teljes védőcsomagot kapnak, de a közelebbi célállomásra szántakat csak a legérzékenyebb pontokon ragasztják le