Így kereshet pénzt az autónk
Fizetett hirdetés
A BeeRides segítségével egy autó nem csak viheti, hozhatja is a pénzt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Alapvetésként ismert, hogy egy autó tartása pénzbe kerül, pedig ahogyan egy lakás, úgy egy autó is termelhet bevételt, ehhez segít egy új szolgáltató, ami gyakorlatilag az Airbnbhez hasonló, csak autókra szakosodott.
Egy autót nem csak megvenni, fenntartani is komoly kiadás. Akkor is, ha azt nem, vagy csak alig használjuk. A fajlagos, egy kilométerre jutó költség pedig annál nagyobb, minél kevesebbet fut az autónk. Akár azért, mert munka miatt a fél életünket külföldön töltjük, akár azért mert elmegyünk repülővel, vonattal, bármi mással egy világ körüli útra, vagy rosszabb esetben lebetegszünk. Ráadásul a nem használat autó is jelentősen amortizálódik, az egy helyben parkolás ugyanúgy rosszat tesz egy autónak, mint egy ingatlannak, lakásnak az, ha hosszú ideig rá se nézünk, ki se szellőztetjük. A lakások kapcsán ma már közismert, hogy ha az elég jó helyen és elfogadható állapotban van, akkor azzal bizony - nem is rossz - pénzt lehet keresni. 2015 májusa óta pedig ugyanezt kínálja az először hazánkban megjelent, több nemzetközi befektetőt is maga mögött tudó, ma már a németországi Dortmundban is szolgáltató BeeRides, ami három hívószóval várja az autósokat: ingyenes reptéri parkolást kínál, kiadja autónkat amiből számunkra garantált pénzt fizet, mindemellett hazaérkezésünkkor mosva adja vissza járművünket.
A kiadásból befolyó pénzen persze osztozni kell a BeeRides csapatával, de ez érthető is, hiszen a kuncsaftot, a bérlőt ők hozzák, illetve az összes ügyintézést is ők végzik, mi, az autósok pedig teljes kiszolgálást kapunk. Ahhoz, hogy élhessünk a BeeRides szolgáltatásával, először is szerződést kell kössünk velük. Ehhez nyilván az szükséges, hogy a nevünkön legyen az autó. Amennyiben nincs így, s mi csak üzembentartók/használók vagyunk, az autó tulajdonosa köthet szerződést. Például egy cég is dönthet úgy, hogy autóját kiadja addig, amíg munkatársa céges úton külföldön van. Egy átlagos heti külföldi tartózkodás esetén az ingyenes parkolás, a kapott mosás és a bérbeadásból származó bevétel által mintegy 30 ezer forintnyi értéket kap, de aki hosszabb távon adja le autóját, az egy átlagautó esetén havi 50 ezer forintos bevételre is számíthat. Milyen is az átlagos BeeRides autó? Jobb, mint a hazai autópark átlaga, míg ugyanis itthon az autók átlagéletkora 13,9 év, a BeeRides - biztosítási okokból - csakis legfeljebb 12 éves autókat fogad, a jellemző persze a 10 év alatti autó náluk, zömében alsó-középkategóriás modelleket kínál, de van Suzuki Swifttől Jaguárig és Mercedesig szinte minden, összesen több mint 250 különféle modellre él szerződésük. Jelenleg. Ugyanakkor azt látva, hogy csak tavaly 600 százalékkal növekedtek, ez a szám is jelentősen duzzadhat tovább. A legütősebb promóciós eszköz talán a BeeRides weboldalán elhelyezett kalkulátor, amivel mindenki megnézheti, mennyi pénzt kaphatna autója bérbeadásából.
De lássuk, miként is megy a bérbeadás a szerződéskötés után. Az autó tulajdonosa belép a BeeRides oldalára, ahol az autó leadási és felvételi idejét, azaz elutazási és hazaérkezési idejét megadva kap egy azonosítószámot, amit aztán egy széfet jelentő kulcsleadási szekrénynek megadva autóját bármikor egyetlen perc alatt leteheti. A megadott időben pedig a BeeRides transzferbusza fogja várni a parkolóban, illetve visszaérkezéskor a reptéren. Korlát, hogy legalább 4 napos leadás esetén lehet élni a szolgáltatással, de felső időkorlát nincs, akár több mint egy évre is leadhatjuk autónkat, hogy az pénzt termeljen. Minden autóról állapotfelmérés és részletes, a weben a tulajdonos által is megtekinthető fotódokumentáció készül minden egyes leadás után, tehát ha valaki huzamosabb ideig adja le autóját, arra folyamatosan rálát, ráadásul a több mint 1 hónapra leadott autók után fix alapdíj jár.
Az autótulajdonosok köréből alapvetően két csoport használja a BeeRides szolgáltatását, a legalább egy hétre elutazók, illetve azok, akik például külföldi munkavállalás miatt teszik le autójukat 3-6 hónapra.
Mindenkinél igaz, hogy a bérlésre itthon hagyott autó kiegészítő jövedelmet termel.
Hogy a konstrukció életképes, azt az is mutatja, hogy ma már olyan autótulajdonosok is vannak, akik kifejezetten azért vesznek autót, hogy azt a BeeRides számára leadva pénzt keressenek. Erre leginkább akkor van esély, ha például ritka jó vételi ajánlathoz jut valaki, esetleg cégautót kap, de nem akar megválni sajátjától.Mi védi a bérbeadót, mi a bérbevevőt?
Nyilvánvaló, hogy sokan nem szeretik kiadni autójukat saját kezükből, ez azonban nem épp költséghatékony mentalitás. Amíg ugyanis mi nem használjuk az autónkat, addig az nekünk kerül pénzbe, míg ha valaki használja azt, az már a mi fix költségeinket csökkenti, akár a konyhára is hoz. Minden egyes autóra vonatkozik a BeeRides speciális Allianz biztosítása, melynek köszönhetően az autó sérülésekor a kár teljes térítését, ellopásakor önrészcsökkentés nélküli Eurotax könyvértékét kapjuk meg. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az alig több mint 2 éves működése után már több mint 20 ezer parkolási és 9000 bérleti napon túl lévő BeeRides történetében még egyetlen lopáskár sem történt, továbbá a sérülések száma is negyedannyi, mint egy normál autókölcsönző esetén.
Utóbbi vélhetően egyrészt annak köszönhető, hogy az amúgy kivétel nélkül előszűrt bérlők mind tudják, ők nem egy autókölcsönző, hanem egy valós tulajdonos autóját kapták meg használatra, nyilván a normál autópiaci áraknál olcsóbban. Van autó, ami már napi 2500 forinttól elérhető, de egy viszonylag modern kompakt modell is megkapható napi 6-8 ezer forintért. Továbbá minden autóba kerül OBD-s nyomkövető eszköz is. Ez nem csak az autó aktuális pozícióját, hanem a használó vezetési stílusát is monitorozza, így akár menet közben is felhívhatják a sofőr figyelmét arra, hogy érdemesebb lenne a sebességhatárokat betartania, ugyanis a bírságok a szerződés szerint őt fogják terhelni. Az OBD eszköz ugyanígy látja, ha például a motort túl magas fordulaton használják, udvariasan megkérdezhetik, hogy szeretne-e inkább egy automata váltóval szerelt modellt, de ilyen kérésekre/figyelmeztetésekre jellemzően nincs szükség.
Ami a bérlők védelmét illeti: minden egyes autót átvizsgálnak leadás előtt, hogy az megfelelő állapotú-e. A tulajdonos felelőssége, illetve feladata, hogy az olyan legyen. A folyadékszintek utántöltését persze elvégzik a BeeRides munkatársai, akkor is, ha a motorolajról van szó, de az időszakos cserékről már a tulajdonosnak kell gondoskodnia, akár úgy, hogy elfogadja a BeeRides független szakműhelyének ajánlatát és távolról velük végezteti el azt. Ha pedig bármi gond lenne, 0-24 óráig elérhető a BeeRides infóvonala, amely assistance szolgáltatást is tud nyújtani. Így tehát az autókra specializálódott BeeRides komplexebb szolgáltatást ad, mint a lakások esetén csupán a bérlők közvetítését adó Airbnb, itt ugyanis a kulcs átadása is automatizált, de megoldott az autó folyamatos felügyelete, valamint kiadás utáni mosása és takarítása is, amit akkor is megkap az autós az ingyenes reptéri transzfer mellett, ha autóját nem is tudták a legalább 4 nap kiadni. Aki viszont hosszabb távra adja le autóját, az mindenképp számolhat egy fix - az autó típusától és persze értékétől függő - bevétellel.
Ez az üzleti modell leginkább azoknak kedvez, akiknek van egy fostalicskájuk elfekvőben, amit nem sajnáljnak és a poén kedvéért beugranak egy ilyen üzletbe. Mert amúgy nem értem, ki a fenének érné meg egy kiadni például egy 2017-es Audi A8-ast havi “akár” 120 ezerért, vagy egy 2012-es A4-est szintén 120 ezerért (?!), amikor egyetlen óvatlan parkolás egy magasabb járdaszegély mellé minimum 100 ezres kárt jelent.
a “jó ha a végén 0-ra kijön” alatt a NAV felé fizetendő dolgokat értettem úgy hogy ellenőrzésen jönnek rá hogy fizetned kellett volna. Ha jól tudom ez önálló tevékenységnek számít, azaz ha nem költségelszámolást választasz (és mivel nem is volt bejelentve a tevékenység nem is választottál) a bevétel 90%-a az adóalap. Ez után fizetsz 15% szja-t és 27% eho-t. A cégautó adó is min. 11e Ft/hó. Ha ezt a NAV tárja fel neked akkor késedelmi pótlékosul, adóbírságostul stb. ezeket kb fedezi a cégtől kapott “bevétel”.
Ilyen, hogy karbantartás-értékcsökkenés még szóba sem kerülhet: egy pár éves közép kategóriás autó havonta elszámolható értékcsökkenése is magasabb az itt kapható maximális díjnál… (és akkor hol van még a karbantartás meg az egyebek…. )
“mert ha a NAV tárja ezeket fel akkor jó ha a végén 0-ra kijön a szaldó.”
Jó, ha 0-ra? Számoljunk csak egy kicsit! Néhány hónapja megtettem és ha jól emlékszem, kb. így alakult a matek:
A “közvetítő cég” (Bee Rides) kiadja az autómat 100 Ft-ért. Én ebből kapok kb. 50 Ft-ot. Ennek kb. 60%-a megy el a mindenféle adókra, marad: 20 Ft. No ennek a 20 Ft-nak (azaz: 20%-nak) kell fedeznie az autó karbantartását és értékcsökkenését. És ami ezután marad, az az enyém.
Hát! Ezek után komolyan kétlem, hogy volt olyan üzleti zseni, aki ezért a szuper befektetési lehetőségért vett autót…
Rosszul számoltam? Javítsatok ki!
Kedves Bee Ride! Örömmel fogadom a válaszukat. Ha nem írják meg, hol tévedtem az adók mértékét tekintve, akkor kénytelen leszek azt feltételezni, hogy kb. jól számoltam és rátapintottam a fájó pontjukra.
Ezt nem kétlem, de minden leendő ügyfélnek azt tanácsolom (és ez bármilyen más jogviszonyra is igaz), hogy mielőtt belemegy a bérbeadásba olvasson el minden szerződést, ÁSZF-et stb-t… Meg gondolkozzon el azon, hogy a gépkocsit nem a BeeRides-nek hanem másik magánszemélynek adja bérbe…
Illetve hogy a kapott bérleti díj az bevétel és nem jövedelem, azaz abból adóznia kell, eho-t fizetni, illetve nem tudom pontosan a cégautó adó hogyan érinti (ha jól tudom érinti). Kell-e adószámot kiváltani, mi a dokumentálás módja stb… Ezekből a témákból jobb előbb felkészülni, mert ha a NAV tárja ezeket fel akkor jó ha a végén 0-ra kijön a szaldó.
De sok sikert kívánok a vállalkozáshoz!
A5 Audi, SLK Merdzsó, BMW 5er?!?!? Jó PR cikk, de megnézve a honlapjukat vicces pénzeket lehet kapni bérbeadóként. Gondolom sokat segít ezeknek az autóknak a tulajdonosainak hogy kapnak havi 55-120eFt-ot és cserébe bárki üti-vágja az autót. (természetesen nincsenek ilyen autók náluk!)
Amúgy sincs jó véleményem az autókölcsönzőkről, de talán ez a legalja amikor még saját autóparkra se ruház be: más f…val a csalánt….