Így kellene klímázni? 5+1 tipp, hogy túléld a kánikulát!
Fontos tudnivalók az autód klímájáról: csak egy gombnyomás, mégis rosszul használod?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyáron az autók legfontosabb kényelmi és biztonsági funkciójává lép elő a klímaberendezés a melegben romlik a koncentrációs képességünk, gyorsabban elfáradunk, lassulnak reflexeink. Te vajon jól használod a forró napokon nélkülözhetetlen berendezést?
1. A rendszeres karbantartás mindennek az alapja
Bár legtöbbünk számára a klímaberendezés nem több egy varázsdoboznál – itt megnyomom, ott kijön a hideg. Valójában azonban egy összetett szerkezetről van szó, amelynek fogyó elemeit pótolni, kopó alkatrészeit gondozni vagy cserélni szükséges időről időre. Egy-két évente ezért ajánlott ellenőriztetni szakszervizben a rendszert akkor is, ha nincsenek meghibásodásra utaló tünetek. Ha ilyenek is akadnak, mondjuk nem hűt eléggé, nem párátlanít, büdöset fúj, nem csöpög ki az autó alá a kondenzvíz, akkor ne halogasd a javíttatást, mert a rendszer elhanyagolásával komoly költségeket vehetsz a nyakadba. Ami a mindennapi karbantartást illeti, hetente-kéthetente akkor is érdemes bekapcsolni a klímaberendezést, ha egyébként a külső hőmérséklet miatt nem éreznéd szükségét. Ha ugyanis huzamosabb ideig nem használod, a tömítések kiszáradhatnak, a mozgó komponensek megszorulhatnak, a bent rekedt párás levegőben megtelepedhet és burjánzani kezdhet a penészgomba.
2. Indíts friss levegővel
A tervezett indulás előtt öt-tíz perccel beindítod az autót, és lehűtöd az utasteret? Akkor bizony rosszul csinálod! A felforrósodott légtömeg lehűtése extra terhelést jelent a klímaberendezésnek. Hatékonyabb és egyszerűbb, ha indulás előtt, abban a pár percben nem járatod az autót, csak kinyitod az összes ajtót és - amennyiben egy légtér az utastérrel - a csomagtérajtót is. Az még gyorsabb és legalább ennyire jó megoldás, ha az elindulás pillanatában bekapcsolod a klímaberendezést, és lehúzod az ablakokat. Mire a klímaberendezés elkezd valóban hideg levegőt árasztani, a menetszél kifújta a forró levegőt az utastérből, így takarékosabban és gyorsabban érhető el a kellemes utazóhőmérséklet. Kivételt jelentenek ez alól az olyan autók, amelyek rendelkeznek előklimatizálás funkcióval, hiszen ezek klímaberendezését eleve felkészítették erre az üzemmódra. Ilyen szinte az összes villanyautó vagy plug-in hibrid, amelyeket akár a töltőre csatlakoztatva, hálózati áramról is lehűthetsz.
3. Mennyiség vagy minőség?
Miután az utastér elérte a kívánt hőmérsékletet, érdemes változtatni a klíma beállításain. De hogyan? Akadnak, akik feljebb tekerik a hőmérsékletet, mások a ventilátor sebességét csökkentik. Pusztán gépészeti szempontból az utóbbi a jobb megoldás. A klímakompresszor ugyanis nem tud mást előállítani, mint valamivel fagypont feletti levegőt, ha feljebb tekered a hőfokot, csak meleg levegőt keversz ehhez. A klímaberendezés hatékony működése szempontjából kedvezőbb, ha inkább a levegő mennyiségét, azaz a befújás sebességét csökkented, vagy ha rövid időnként ki-be kapcsolgatod a klímát. Ezzel elméletben a rendszer élettartamát is növeled, és csökkented az üzemanyag-fogyasztást is, hiszen nem klímázol folyamatosan, akár feleslegesen.
4. Ne dobd el, amit már megszereztél
Csökkentheted a klímaberendezés terhelését, ha a szellőzést az utastéri levegő keringetésére kapcsolod: ilyenkor egyre hidegebb levegő ömlik át a rendszeren, a légkondicionálónak nem kell mindig a nulláról, avagy a kinti hőmérsékletről kezdenie a munkát. Ez azonban csak akkor ajánlott, ha nem szállítasz utasokat, és akkor is csak közepesen hosszú időtartamra: egyrészt a belső tér hátsó traktusában kevésbé hatékonyan forog, ezért nem is frissül ilyenkor a levegő. Másrészt, bár a párát és a szennyeződést a klímaberendezés kiszűri a levegőből, az elhasznált oxigént nem tudja pótolni, ezért időről időre ki kell kapcsolni a keringetést.
5. Nem jó, ha hirtelen ér véget a jó világ
A tomboló nyárban könnyen felszalad 35°C fölé a külső hőmérséklet. Ez persze a kellemes 22-24°C-ra hűtött autóban utazva fel sem tűnik, amikor azonban célhoz érsz, és kiszállsz, szervezetedet hirtelen hősokk éri, ami akár rosszullétet is okozhat, különösen idős vagy szívbeteg utasoknál. Az utazás végéhez közeledve érdemes fokozatosan hozzászoktatni szervezetet a meleghez: pár perccel azelőtt, hogy megérkeznél, állítsd le a klímaberendezést, de hagyd bekapcsolva a szellőzést, hogy lassan visszamelegedhessen az utastér. Ezzel a gyakorlattal egyébként a klímaberendezésnek is jót teszel: így megelőzhető ugyanis, hogy a rendszerben vízpára maradjon, ami összegyűlve bebüdösödhet, gombásodást eredményezhet.
+1. A megelőzés a legjobb védekezés
Ha nem szeretnél forró utastérben utazni, akkor ne is engedd, hogy felmelegedjen – ilyen egyszerű. Igyekezz árnyékban parkolni, a műszerfalat védd árnyékolóval – ez egyrészt lassítja az anyagok elöregedését, másrészt a felhevült felület hosszú ideig ontja magából a meleget, hősugárzóként nehezítve a klímaberendezés dolgát. Ha a közbiztonság vagy a környezet lehetővé teszi, a parkolás idejére hagyd résnyire lehúzva az oldalablakokat, netán kissé kibillentve a tetőablakot. És bár a témához csak áttételesen kapcsolódik, nem lehet elégszer elmondani: nyáron rövid időre se hagyj embert vagy állatot a parkoló autóban! Közvetlen napsütésre sincs szükség ahhoz, hogy az utastér percek alatt kemencévé váljon, ami életveszélyes lehet a gyermekek, idősek, kisállatok számára!
Tapasztalataim szerint a hőfok tekergetése igenis drámaian befolyásolja a ventilátor működését, pl. a 21°C-os beállítás csinál az elején egy intenzív lehűtést, a hőfok visszaemelése 24-re erősen mérsékli a ventilátorműködést.
A hőérzet viszont nem triviális. A felforrósodott utastér pl. sokáig kellemetlen, nem hűl le olyan gyorsan. Aztán ha pl. nem süt rá a fényszenzorra a nap, de az utasra igen, és alacsony a légáramlás, akkor mégis növelni kell a ventilátort. Ekkor viszont az egyszerűbb automata rendszerek kikapcsolják az automata üzemmódot, ami nem jó. A modernebb automatáknál ezért az „Auto” gomb nyomkodásával lehet szellőzési intenzitást váltani. Bizonyos értelemben ezért egyszerűbb a manuális klíma, ahol igény szerint lehet állítgatni a ventilátort. Nehezebb ügy a befúvók állítása, mert kicsi a hely az erős szabadsugarak, hogy ne fújja a sofőr fülét, miközben hátra is kellene jutnia. Van olyan piac (na vajon melyik), ahol viszont szeretik mellkasra fújni a hideg levegőt.
A kompresszor kézi ki-be kapcsolgatását útközben viszont nem értem, jót tesz az a kuplungjának? Főleg a modern automaták kompresszora már kicsit „okosabb”, nem beszélve arról, ha eleve független villanymotor hajtja.
Esős időben is ugye sokszor szükség van a klímára, ha nem elég jó a kompresszor nélküli párátlanítás. Ilyenkor viszont az a problémám, hogy nem tehetem meg hogy lekapcsolom, mert akkor durván visszapárásodik. A párátlanító gomb viszont sokszor kötelezően bekapcsolja az A/C-gombot is, és kikapcsolásával visszavesz a ventilátorból. Szerencsére létezik ilyen esetben is olyan üzemmód, ami kompresszor nélkül párátlanítás (ha már bemelegedett a motor), de azt pl. az „irányváltó” gombra rakják.