Vitázni ér, de szerintem szép lett a 4-es Gran Coupé
Nem olyan könnyű ám egy vérbeli kupéból valóban arányos limuzint, avagy kupélimuzint faragni, de a BMW tökéletesen elvégezte a házi feladatot a 4-es Gran Coupé esetében. Megkockáztatom sokkal szebben, mint az előző generáció esetében, mert szerintem sokkal kupésabb alakot kaptunk. Vajon mennyire látta ennek kárát a hátsó tér?
Dízelmotorral és összkerékhajtással próbáltuk most a 4-es GC-t
De még mielőtt beszállunk, járjuk kicsit körbe kívül is az autót, mert tényleg nagyszerű munkát végeztek a formatervezők. Elöl maradt minden ugyanolyan, természetesen a
bazinagy vesékkel, amikről már sokat értekeztem korábbi BMW tesztekben. Lehet szeretni vagy nem szeretni, de egyelőre beválni látszik a bajorok stratégiája, amely szerint arra törekednek, hogy a különböző típusaik jól megkülönböztethetők legyenek egymástól. Na, meg az eladási oldalon sem látszik, hogy mellényúltak volna a nagy vesékkel. Ügyesen nyújtották meg a kasztnit 13 milliméterrel. Bizony, csupán 1,3 centiméterrel hosszabb a GC a sima kupénál. Itt most biztosan sokak fejében újra felmerül a kérdés, hogy mekkora így a tér hátul, de ezt csak lentebb árulom el.
Azért álljon itt a magasság is, ami már 4,9 centivel nőtt a Gran Coupé javára, illetve azt is érdemes megemlíteni, hogy a tengelytávolsága is hosszabb, igaz csak 5 milliméterrel.
Na, és hol keresnénk az első változást, amikor egy kupéból limuzin, avagy ötajtós kupét csinálnak? Már a B-oszloptól hátrafelé, de azon kívül, hogy nagyobb hátul az ablak, nincs változás, az ablakkeret a C-oszlopon is teljesen ugyanazt a vonalat követi, ahogy azt a kupén látjuk. Persze azért egy picit más a sziluett, de nem lett úgymond „farnehéz” a forma, fantasztikusan hozza a hosszú orr-rövid far receptet, amitől oly szépek tudnak lenni a klasszikus kupék. Ám van még egy változás, amire nagyon kíváncsi lennék mennyi idő után jönnétek rá, ha most nem árulom el. Ez pedig nem más, mint a kilincsek, a Gran Coupén már nem egy megmarkolható fogantyút találunk.
Gyönyörűen operálták át a 4-es kupé vonalait
Nyissuk ki a keret nélküli ablakokkal felvértezett ajtókat és kukkantsunk be, hogy mekkora is az utastér, illetve a csomagtér. Elöl ismét csak azt kell mondjam, nincs változás. Az M-csomaggal járó sportülések elképesztően kényelmesek, megadják azt az érzést, hogy a világból kimennék velük, a bőrburkolat kék varrása pedig jól harmonizál a karosszéria színével. Az ergonómia a BMW-től megszokottan nehezen beleköthető, továbbra is egyedül a kormánykerék vastagsága az, amivel nem tudtam kibékülni. Magyarán számomra túl vastag a karimája. Ugyanakkor ott az iDrive rendszer, amellyel nagyon egyszerűen, logikusan kezelhető az infotainment rendszer. Természetesen már a vezető előtt is digitális a műszeregység, de szélvédőre vetítő HUD is rendelhető.
Még mindig párját ritkítja a BMW iDrive rendszere
Mi a helyzet hátul? Nos, az aggódókat megnyugtathatom, hogy a kupéság többnyire nem hátrány. A fejtér hátul is megfelelő volt az én 176 centis magasságomhoz, ugyanígy a lábtér is elegendő. A hátsó ülések fűthetők, külön klímakonzol és két USB-C bemenet jár az itt ülőknek. Egyetlen negatívumot tudok csak említeni, méghozzá a szűk nyílást. Bár bent semmi gond, a beszállás folyamatánál azért érezni, hogy jól jönne a nagyobb ajtónyílás. Ugyanez már nem érvényes a csomagtérre, hiszen a hátsó ablakkal együtt nyílik az ajtó, hatalmas nyíláson át pakolható tehát befelé a cókmók. Az alaphelyzetben 470 literes térbe, ami 1290 literesre bővíthető a lehajtható hátsó üléstámláknak köszönhetően.
Alapból 470 literes a csomagtér
Utazni elöl és hátul is jó benne
És akkor most vissza az orrához. A motorháztető alatt dízelmotor duruzsol, ami egészen jól illik egy ekkora kupélimuzinhoz. Aki tényleg sokat használja, illetve tényleg kihasználja a dízelben rejlő lehetőségeket, biztosan szeretni fogja a 420d-t. Gázolajosból nem is választható hozzá másik, de nincs is rá szükség. Lehet, hogy most néhányan odasandítanak a 3-as sorozatra, amelyhez 330d is elérhető, de tényleg nem látom sok értelmét. Aki a 4-es Gran Coupé igazán sportos oldalát akarja érezni, számára ott az M440i. Viszont a lágy hibrid rendszerrel felvértezett 420d 190 lóereje sem kevés. Ahogy meglódult a 400 Nm nyomatékával, tényleg azon gondolkodtam, hogyan dobálózunk 200-300-400 lóerőkkel utcai autókban, miközben egy GT versenyautó van 500 lóerő körül… Szóval hiába vagyok sportosság párti, pont elég a gázolajoshoz mérten csendes 420d ereje a kényelmes autózáshoz. Ami, ha kell átmehet sportos hangulatúba is az üzemmódválasztónak köszönhetően. Bármelyiket is válasszuk, egy nagyon jó kis egyvelegét kapjuk a sportos és a kényelmes viselkedésnek. Valamennyit rontanak a komforton a peres gumikkal szerelt 19 colos felnik, de nem lesz zavaró. Mindig újra és újra megértem a márkarajongókat, amikor egy BMW tesztautóba ülhetek. Egyszerűen jó érzés vezetni őket, legyen a hajtás bárhol, legyen akár manuális, akár a tesztautóban dolgozó 8 fokozatú automata a sebességváltó.
Nem csak a hátsókerék-hajtású BMW a jó BMW
Jól jött az összkerékhajtás is, hiszen pont leesett az első nagyobb hó a tesztidőszak alatt. Gyönyörűen betapadt a latyakos hegyi utakon a Gran Coupé. Fentebb - ahol már megmaradt az egybefüggő hóréteg – megpróbáltam kihozni a sodrából egy üres parkolóban, de jelesre vizsgázott az xDrive, illetve a téli gumiabroncsok is. Mondhatni bolondbiztos, de megragadom most az alkalmat, hogy felhívjam a figyelmet: hóban mindenki ésszerűen válassza meg a sebességét, hiszen bármilyen „csodatechnika”, „csodagumi” van az autón, a féktáv brutálisan megnő. Fogyasztásába is belerondítottak a havas viszonyok, mert 6,9 liter lett az átlag vegyesben, de ez bőven lejjebb szorítható, megközelíthető a gyári 5,7 liter. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az xDrive modell alapból 1760 kg-ot nyom a mérlegen, ami elég súlyosnak számít, így a fogyasztásra sincs jó hatással.
Az M Sport modellek lökhárítójában nagy légbeömlőket imitáló díszbetétek kaptak helyet
Nem okoz csalódást az árazással sem a BMW. Legalábbis ebben a kategóriában nem szentségtörés a dízelmotoros változat 16,4 millió forintos alapára. Összkerékhajtással már 17 151 000 forintra nő a szám, de így, hogy pont egy olyan időszakban próbáltam, amikor a tapadás hatványozottan fontos volt, szerintem simán megéri. Az M Sport csomag viszont csak azoknak, akik kimondottan hangsúlyozni szeretnék sportos attitűdjüket, hiszen ezzel már 18,5 millió forintra ugrik az ára, és simán tovább extrázható, akár a tesztautó 20 322 200 forintos árán túl is.
A 4-es Gran Coupé kínálatában mindenki megtalálja az ízlésének megfelelőt. Spórolós és sportos is akad
Értékelés
Pozitív
Kényelmes hátul ülve is, nagy csomagtér, csendes dízelmotor
Negatív
Kormánykerék vastagsága, szűk ajtónyílások hátul
Árak
Tesztmodell alapára
16 390 000 Ft (2021.12.20.)
Tesztautó ára
20 322 200 Ft (2021.12.20.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
141 kW (192 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1-5,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
szedán
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
875-965 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
980 mm
Csomagtér magassága:
550 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
141 kW (192 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,6 s
CO2-kibocsátás:
133-150 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1-5,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,9 l/100km