A maga módján egész kívánatos, tagadhatatlanul múltidéző, és hamarosan veterán korú: vajon tudja a várt élményt nyújtani?
A halogénizzós fényszórók és a semmivel össze nem téveszthető hűtőrács még akár egy átlagos melós-Astráé is lehetnének, de ez annál jóval különlegesebb
A sárvédőn található Bertone logó még így, közel 30 év után is mutatós részlet
Nem is lennénk igazi hazai autós lap, ha nem bukkanna fel időnként egy-egy F Astra a használtautós rovatunkban. Tagadhatatlanul klasszikussá nőtte ki magát a modell az utóbbi időben, ráadásul némi keresgélés után egész különleges példányokkal is találkozhatunk. Hab a tortán, hogy manapság már - vagy ha úgy nézzük, még - egész jutányos áron is hozzá lehet jutni akár egy ínyenc fogáshoz is.
Hogy mennyire olcsón? Annyira, hogy néhány hete ez a konkrét Astra Cabrio hozta ki a kajámat. Márpedig köztudott, hogy a futárautók jellemzően filléresek.
Annyira hangulatos volt az egész szituáció, hogy nem bírtam ki: el kellett kérnem az autót egy körre, és rájöttem, hogy még 2022-ben sem szégyen vágyni egy F Astrára, már persze, ha az ilyen jó.
Maga a '90-es évek retro hangulata egy nyaralóval a háttérben: csak képzeld el, hogy egy vadonatúj ilyennel mennyire lehetett menő annak idején körbeautózni a Balatont
Hátul hatalmas felirat hirdeti az elérhető legnagyobb motort, de központi helyre került a kreatívan megoldott Opel logó is
Az Astrát ugyanis a korabeli trendekhez igazodva - ahogy mondani szoktam - gyakorlatilag szinte csak kerti traktor karosszériaváltozatban nem gyártották, így készült belőle korrekt helykínálatú, egész elegáns formájú kabrió is. Ugyanígy elmondható mindez a Renault 19-ről, majd később az első Megane-ról, a Peugeot 306-ról, a Ford Escortról és természetesen a Volkswagen Golf harmadik és negyedik generációjáról is. Ma már mindegyik kuriózumnak tűnik első hallásra, éppen ezért meglepő lehet, hogy 41 darab négyszemélyes, érvényes műszakival rendelkező kabriót dob fel a Használtautó.hu keresője 800 ezer forint alatt, márkára és típusra szűrés nélkül. Ebben természetesen kérdéses állapotú újabb, akár 2004-es autók is vannak, illetve megannyi kisebb, kevésbé vagány, de tető nélküli modell, mondjuk első generációs Fiat Puntók és Peugeot 206 CC-k is. Ezeknél viszont jóval látványosabbak és igényesebbek a legtöbbször alsó-középkategóriás szedánokra épülő, hosszabb és elegánsabb
"kompakt kabriók", mint mondjuk ez a konkrét Astra is.
4,24 méteres hosszával és 2,52 méteres tengelytávolságával a szedán változatra épül, sokkal arányosabb és elegánsabb, mint a rövid, ötajtós-alapú, kereken 4 méteres, korabeli Golf Cabriolet
1,7 méteres szélességével és 1,4 méteres magasságával ma már aprócskának hangzik, ám arányainak köszönhetően elölről és hátulról nézve sem tűnik kicsinek
Ráadásul itt már a klasszikus vonal is bekerül a képbe: ma már egy F Astra is különleges. A modern autók után főként meglepő egy ennyire analóg négykerekűben ülni, ehhez az érzéshez persze a 2,0 literes, 115 lóerős szívómotor is hozzátesz. Nem kell csodát várni tőle, hiszen 10 másodperc alatt éri el állórajtból a 100 km/órát, végsebessége pedig csak 195 km/h, de még így is fenomenális élményt ad: 170 newtonméteres csúcsnyomatéka már 2600-nál megérkezik, lóerőcsúcsát pedig 5200-nál éri el. Ezzel szép, szívómotoros hangélményt kapunk az odalépéseknél, és pont elég erőt a kellemes, laza városi guruláshoz a nyitott tetővel.
Nem kell vele versenyezni: ha lent van a tető, akkor 30-cal végiggurulva a péntek kora esti rakparton is zseniális élményt ad
A tető apróbb hibái ellenére összességében korrekt állapotú, ezt mindenképp meg kell nézni vásárláskor, mert nagyon drága javítás lehet
Motorja 2,0 literes, turbó nélküli benzines: nem a legtisztább, de még így is kimondottan egészségesnek tűnik
Merthogy ez az Astra erre való. Nem sportkocsi, hanem élményautó. Tökéletesen hozza, ahogy belekap a hajadba a szél, lehet belőle integetni a rakparton vagy strandon üldögélőknek, de egy napszemüveget felpattintva a barátaiddal együtt korhű környezetben énekelni a kilencvenes évek legnagyobb slágereit is tökéletes, erre még a gyári hangszórók is megfelelnek az utólagos, CD-s fejegységgel. Extra pont a hangulathoz a működő, elektromosan kinyíló antenna (amit tudatlanul először kézzel próbáltam meg kihúzni, de szerencsére nem lett baja). 1994-es gyártására tekintettel kellemes meglepetés még a teljesen elektromos tető, amit ugyan kizárólag behúzott kézifék mellett lehet működtetni, de akkor legalább gyors és meglepően halk. Ezek után már nem is akkora szám a négy elektromos ablakemelő, ahogy a centrálzár és a fűthető, elektromosan állítható tükrök sem, az már ennél érdekesebb részlet, hogy minden működik is.
Mindenki ismeri ezt a belteret, de a legtöbben ennél alacsonyabb felszereltséggel szoktuk meg, egyedül a légzsákok száma lehetne több első ránézésre
Elektromos az ablakok és a tükrök mellett a fényszóró-magasságállítás is, de a kormány másik oldalán teljesen analóg, "tekerős", klíma nélküli fűtéspanelt találunk
A műszeregység maga a letisztultság: minden infó itt van, ami kell, sallangok és felesleges csicsa nélkül
Összességében a beltér is a '90-es évek már egyértelműen retro hangulatát hozza: a méretes kormány, az analóg órák és a tipikus, már ívekkel is bőségesen operáló, de még inkább szögletes műszerfal maga az időutazás. Légzsák csak egy jutott, az is a kormányba, klíma pedig nincs, ami érdekes összképet ad, figyelembe véve, hogy az összes ablak, a tükör, a tető, de még az antenna is elektromos az autón. Apróbb hibák vannak az utastérben, főként a bal első ülésen és környékén, de látványos, csúnya kopása egyedül a váltókar és a kézifékkar szoknyájának van, illetve a nagyon maximalistákat zavarhatja még a rádió feletti kijelző sérülése is.
A kárpitok látványos színkavalkádja még kívánatosabbá teszi, az összes retro gomb működik, minden csinálja a dolgát, ahogy kell
Nem nehéz különleges részleteket fotózni rajta, ugyanígy egyszerű a tető hiánya miatt látványos szögekből elkapni a belterét
Praktikum terén engem meglepett az Astra Cabrio, egy sokkalta használhatóbb gép a hétköznapokban, mint azt gondoltam volna. Nem csak elöl, hanem hátul is kényelmesen fér el két felnőtt. Egyedül a fejtér lehet kevés a második sorban, persze csak akkor, ha épp nem korlátlan. A gyenge pont egyértelműen a csomagtartója, amely zárt tetővel sincs meg 400 literes, ám csukott tetővel a vászonnak fenntartott helyre is lehet pakolni, ráadásul a hátsó üléseket ledöntve egész korrekt alagutat is kapunk a hosszabb tárgyak szállításához.
Hátul is elmegy a lábtér, egyedül bemászni lehet problémás a második sorba, hiába hosszú az ajtó: mondjuk ki sem kell nyitni, ha elég fittek vagyunk hozzá, hogy nyitott tetőnél beugorjunk
390 literes a csomagtartója, ami a tetőnek elszeparált hely miatt még csak nem is a legjobb formájú, három-négy sporttáskányi cuccal azért útnak lehet indulni vele
Kabrió létére meglepően jól kombinálható: a hátsó ülések külön dönthetők, csukott tetővel még extra tárolóhelyek is akadnak, a csomagtérpadló alatt pedig teljes értékű pótkereket találni
Tény, hogy öreg, de ezeket az autókat más szemmel kell nézni. Mert amikor egy munkásautót keresel, akkor igenis számít, hogy mennyire
"golyóálló": ha pénztől esel el, mert nem tudod használni, akkor jogos érv lehet aggódni a korán és az apróbb hibáin. Ha viszont élményautót, hobbiautót keresel, akkor azt is figyelembe kell venni, hogy szinte semennyit sem fogsz vele járni, a heti egy-két gurulás, esetleg az évi egy nyaralás a Balatonnál nem feltétlenül igényel vadonatúj, kockázatmentes autót. Ez a fekete Astra is csak második autó, ideiglenesen ugrott csak be futárkodni, amíg a dízel Corsa szervizben volt. Fiatalon, filléres első autónak hatalmas buli, idősebbeknek pedig remek nosztalgia lehet a garázsban pihenő, lízingelt S-Cross mellé, erre a célra tökéletes, főleg félmillió forint környékén.
Gyakorlatilag bárkinek ajánlható egy ilyesmi autó, persze nem a hétköznapok kihívásaira és nem is évi 50 ezer kilométeres futásra, hanem csak amolyan hobbijárgánynak, amire való
Bár ez a konkrét autó a vásárláskor feltárt hibáinak javításával együtt 800 ezer forintban állt meg, ebből az összegből már szinte bármit kapni a youngtimer kabriók fent emlegetett köréből. Magát az alapot akár 300-400 ezer forintért is megvehetjük, ahol a legfontosabb a tető és a karosszéria állapotára figyelni, na meg persze arra, hogy ne legyen teljesen halott a motor. Ha jó autót sikerül választani, akkor azt egy relatíve olcsó szerelő legfeljebb ugyanennyiből valóban üzembiztossá, és a 30 éves tervezés lehetőségeihez mérten biztonságossá is fogja varázsolni, mai szemmel nézve ezek a gépek ugyanis filléres, faék egyszerű, könnyen javítható technológiának számítanak.
Ez az Astra sem hibátlan, egyértelműen sok mindent ápol s eltakar a festékréteg, de az alja és a futóműve rendben van, a motorja pedig erős, bármikor indul, nem forralja a vizet és még az olajat sem eszi
Hogy hol a csapda? Erre is egyszerű a válasz. Lényegében sehol, de aki veteránozott már valaha, az úgyis tudja, hogy mi lesz egy ilyen sztorinak a vége. Ha megszereted, akkor egyszer meg fogod csináltatni, ami egy vagyonba kerül majd. Mert hiába tűnik most korrekt állapotúnak az Astra, egy közel 30 éves autón a festék alatt mindig ott vannak a hibák, a futóműben és a motortérben is könnyen megy sokra a sok kicsi, és itt még az elektronika is megállhat, hiszen minden motoros, semmit sem kézi erővel mozgatsz benne. Persze, ha nem tervezel vele hosszú távra és
"amíg megy, addig megtartom" jelleggel tekintesz rá, akkor ilyenekben aligha kell gondolkodni, de annál meg szerintem különlegesebb, főleg abban a világban, amikor már szinte semmilyen hétköznapi autóból nem készül nyitható tetős változat.
Hiába filléres, tudja a dolgát, ráadásul valami olyat képvisel, amihez ma már alig gyártanak hasonlót: te bevállalnád 800 ezer forintért?
Nekem soha nem állt össze az Astra cabrio, ahogyan pl. az Escort cabrio vagy a Renault 19 cabrio se. Ennek a méretnek és műfajnak a koronázatlan királya a Peugeot 306 cabrio. Kényelmesebb, mint az összes riválisa és stílusosabb is (Pininfarina design), a vezethetőségről, vezetési élményről nem is beszélve.