Így fizethetünk útdíjat júliustól
Az útdíj már biztos, körvonalazódnak a fizetési módok is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Július 1-től minden 3,5 tonna feletti tehergépkocsival megtett út alapján fizetendő az útdíj. Érdemes felkészülni az újításra, a teherautókat előreláthatólag június 20-tól lehet majd regisztrálni az új rendszerben.
A járművek tengelyszáma, emissziós normája és az igénybe vett út fajtája alapján differenciált díjakat nem csak megfizetni kell, hanem a regisztrált GPS-es nyomkövető nélküli autók esetében az igénybe vett útvonalat is előre le kell adni az autópálya-, illetve útkezelőnek. Az ellenőrzés ugyanis (szerencsére) megállítás nélküli lesz, így a rendszámokat és az autók tengelyszámát is leolvasó kamerák csakis így fogják tudni, hogy befizetésre került-e az adott útdíj.
Az úthasználat bruttó díja (Ft/km)
J2 díjkategória (kéttengelyes) | J3 díjkategória (háromtengelyes) | J4 díjkategória (négy vagy több tengelyes) | |
Környezetvédelmi kategória | Gyorsforgalmi út/Főút | Gyorsforgalmi út/Főút | Gyorsforgalmi út/Főút |
A (legalább Euro 3) | 42,41/18,04 | 59,52/31,23 | 86,7/54,07 |
B (Euro 2) | 49,89/21,23 | 70,02/36,75 | 108,38/67,6 |
C (Euro 1) | 57,38/24,41 | 80,53/42,26 | 130,06/81,11 |
Rendszám és egyéb járműjellemzők alapján várhatóan június 20-tól lehet majd regisztrálni a www.hu-go.hu[/url] néven elérhető HU-GO névre keresztelt új rendszerben. Nem csak az autókat lehet bejegyezni, az autókhoz GPS-es nyomkövetők is hozzárendelhetők lesznek, a már beszereltek szoftverfrissítés után a HU-GO rendszer számára is adatokat adnak, s az aktuálisan megtett út díja az előre feltöltött egyenlegből kerül majd levonásra. Akinek nincs nyomkövetője, az értesüléseink szerint már most komoly várakozási idővel tud csak ilyet telepíttetni autójába, a mintegy 200 érintett magyarországi teherautó közül ugyanis eddig mindössze 30 ezerben volt GPS-egység, s a maradék 170 ezernek nyilvánvalóan csak töredékét tudják a közelgő „üzemkezdetre” felszerelni a hazai műhelyek.
Úttervezéskor a járműadatokon túl az utazás idejét is meg kell majd adni, mely 30 napon belüli kell legyen. Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, a közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes, és természetesen mindkét esetben kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít majd egyszeri használati jogosultságot. Ennek betartását a jelenlegi díjellenőrző eszközökön túl 74 darab új fix „ellenőrző keresztmetszet” és 45 darab új mobil ellenőrző egység fogja segíteni. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság lesz, melyet helyszíni – megállítás útján történő – ellenőrzés során az úthasználóval szemben, helyszíni megállítás nélkül, az objektív felelősség elve alapján a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonossal/üzembentartóval szemben indítanak majd.
A 3,5 tonna alatti tehergépjárművek, valamint a személyautók, a motorkerékpárok és az autóbuszok esetében egyelőre marad az időalapú e-matricás díjfizetés, reméljük minél tovább, a fuvarozók számára ugyanis jelentős többletköltséget fog hozni a kilométer alapján fizetendő díj. Az e-útdíj bevezetésével párhuzamosan a kormány több mint 10 milliárd forintos kompenzációs csomagot is ígért a fuvarozóknak, ám döntés arról még nincs.
mondjuk én a gyorsforgalmi utat tettem volna olcsóbbá….így ott kevés, a főutakon meg rengeteg lesz a teherautó…ugyanis nekik mindegy hogy hol mennek 70-80-nal (mert ugye lakot területen is simán átsuhannak így a 24 tonnások), ergo a főutakon majd nem lehet a kamionoktól haladni, és aki eddig ott gyorsan eljutott 70-150km-t kénytelen lesz fizetni a sztrádákért személykocsival..
Meg lehet bonyolítani:D