Kezdetben még csak 350 munkás csavarozta össze az 500-at, később 3000 fő fölé nőtt a létszám
Észak és dél gazdasági kiegyenlítésének céljából, jelentős állami támogatással húzták fel a szicíliai Termini Imerese településen a végnapjait élő ex-Fiat üzemet. Az első autó 1970-ben lépte át a gyárkaput, a szóban forgó modell egy 500-as volt. A legendás kis Fiat 1975-ig egyedüliként készült Szicíliában, majd a nálunk Kispolszkiként ismert Fiat 126 váltotta, utána pedig a Pandának az anyaméhe lett a SicilFiat néven is emlegetett létesítmény, immár 3200 gyári dolgozóval. A tengerparti kisvárosban 1993-tól az első, majd 1999-től a második generációs Puntót szerelték össze, de a Grande Punto gyártását két másik üzem kapta.
Az évi 140 ezres kapacitással bíró egység a utolsó években már csak 40%-os kihasználtsággal működött
Már a kétezres évek elején felmerült, hogy ezen a helyszínen befejeződik az autógyártás, és csak elektromos alkatrészeket fognak előállítani, ám végül még egy új típusnak adhatott otthont a SicilFiat. A 2003-ban bemutatott Lancia Ypsilon egészen a 2011-es nyugdíjazásáig kizárólag itt készült. A gyár addigra elavult és drágán termelt, a Fiat már nem fektetett energiát a korszerűsítésbe, inkább bezárta. Az elmúlt 13 évben többször gazdát cserélt az üzem, de a termelés sosem indult újra. Az egykoron csillogó új autóktól hemzsegő komplexumra szomorú sors vár, SicilFiat állítólag bontásra kerül.
Kár érte, borzasztó pazarlás.
Máshol meg megéri új gyárat építeni, orbitális hazugság, valami nem kerek.
Elmondják az okokat, nincs semmiféle hazugság, legfeljebb kicsit szépítenek rajta: ez a gyár eleve az olasz állam által kikényszerített déli iparosítási program keretében jöhetett létre. Nem azért nyitottak Szicíliában üzemet, mert ott rendelkezésre állt volna bármiféle infrastruktúra vagy beszállítói háttér, hanem azért, mert arra adott támogatást az állam, hogy ne költözzön mindenki északra. A szerb, török, brazil vagy lengyel üzemekben bőven akad szakképzett munkaerő meg kapcsolódó iparágak is.
S ha megnézed a gépeket az is világossá válik, hogy más üzemben se nagyon tudják átvinni a sorokat, mert már sehol nem méretezik 1 tonna alatti járművek gyártására a szalagokat. Ezek a sorok még nem is a COMAU híres kapurendszerével működnek amit a többi Fiat üzem használ, hanem valami egyedi kézműves termékek lehetnek, amiket külön a kis szériás gyártáshoz terveztek. A mai automatizált gépekkel összeférhetetlenek, olcsóbb otthagyni mint kezdeni valamit vele.
Gazdaságilag nyilván, és a környezetvédelem?
A pénzt nem lehet megenni.
A FIAT-ot is sajnálom.