Így fest belülről a több mint egy évtizede bezárt Fiat gyár

Az olasz gyáregység 2011-ben zárta be kapuit, a berendezéseket a sorsukra hagyták

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Évtizedekig a Fiat legfontosabb modelljei gördültek ki a szicíliai komplexumból, aminek sorsa már a kétezres évek elején megpecsételődött.

Észak és dél gazdasági kiegyenlítésének céljából, jelentős állami támogatással húzták fel a szicíliai Termini Imerese településen a végnapjait élő ex-Fiat üzemet. Az első autó 1970-ben lépte át a gyárkaput, a szóban forgó modell egy 500-as volt. A legendás kis Fiat 1975-ig egyedüliként készült Szicíliában, majd a nálunk Kispolszkiként ismert Fiat 126 váltotta, utána pedig a Pandának az anyaméhe lett a SicilFiat néven is emlegetett létesítmény, immár 3200 gyári dolgozóval. A tengerparti kisvárosban 1993-tól az első, majd 1999-től a második generációs Puntót szerelték össze, de a Grande Punto gyártását két másik üzem kapta.
Már a kétezres évek elején felmerült, hogy ezen a helyszínen befejeződik az autógyártás, és csak elektromos alkatrészeket fognak előállítani, ám végül még egy új típusnak adhatott otthont a SicilFiat. A 2003-ban bemutatott Lancia Ypsilon egészen a 2011-es nyugdíjazásáig kizárólag itt készült. A gyár addigra elavult és drágán termelt, a Fiat már nem fektetett energiát a korszerűsítésbe, inkább bezárta. Az elmúlt 13 évben többször gazdát cserélt az üzem, de a termelés sosem indult újra. Az egykoron csillogó új autóktól hemzsegő komplexumra szomorú sors vár, SicilFiat állítólag bontásra kerül.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Így fest belülről a több mint egy évtizede bezárt Fiat gyár

    • 2024.01.20. at 18:21
      Permalink

      Elmondják az okokat, nincs semmiféle hazugság, legfeljebb kicsit szépítenek rajta: ez a gyár eleve az olasz állam által kikényszerített déli iparosítási program keretében jöhetett létre. Nem azért nyitottak Szicíliában üzemet, mert ott rendelkezésre állt volna bármiféle infrastruktúra vagy beszállítói háttér, hanem azért, mert arra adott támogatást az állam, hogy ne költözzön mindenki északra. A szerb, török, brazil vagy lengyel üzemekben bőven akad szakképzett munkaerő meg kapcsolódó iparágak is.
      S ha megnézed a gépeket az is világossá válik, hogy más üzemben se nagyon tudják átvinni a sorokat, mert már sehol nem méretezik 1 tonna alatti járművek gyártására a szalagokat. Ezek a sorok még nem is a COMAU híres kapurendszerével működnek amit a többi Fiat üzem használ, hanem valami egyedi kézműves termékek lehetnek, amiket külön a kis szériás gyártáshoz terveztek. A mai automatizált gépekkel összeférhetetlenek, olcsóbb otthagyni mint kezdeni valamit vele.

Vélemény, hozzászólás?