Egy öreg Peugeot egy furcsa aero-szettel? Jól sejtitek, hogy egy nem mindennapi sztori van a háttérben! (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
Az első és legfontosabb kérdés egy ilyen projektnél, hogy mégis mi volt az elképzelés. Jesse Kraal újságíró és Ritsert Mans alkotóművész nemes egyszerűséggel az aerodinamika valós határait keresték, áramlástani szempontból szerettek volna optimalizálni egy olcsó és öreg autót a saját szórakoztatásukra. Lényegében tehát ez egy kísérlet, így a cél is egyszerű volt: főként házilag készített lemezek segítségével javítani a fogyasztáson.
Az alkotók és az autó a projekt kezdetén: egy háromajtós, piros színű Peugeot 106
Az alap egy 185 ezer forintnak megfelelő euróért vásárolt, mindösszesen 132 ezer kilométert futott, 1,1 literes, 60 lóerős, szívó benzinmotorral szerelt Peugeot 106 lett, melynek légellenállása a maga 0,32-es C
w-értékével az 1991-es bemutatáskor jónak számított. Ma viszont már akár 0,25 környékén is lehet ez az érték új autóknál - már ha nem az SUV választékot nézzük, ekkor ugyanis inkább 0,35-0,45 közé várható - így a holland páros is tudta, hogy van hová fejlődni. Először leültették a kis 106-ost, teljesen sík dísztárcsákat készítettek rá, a nem létfontosságú extratömeget pedig eltávolították belőle, 55 kilogrammot spórolva.
Az első lépések közé tartozott az ültetés és a fogyókúra, a kaszni elöl 40, hátul 60 milliméterrel lejjebb, a felesleges ballaszt pedig az autón kívülre került (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
A házi készítésű aero-csomag felhelyezése: minden elemet maguk terveztek és formáltak (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
Ezt követően acélból és alumíniumból formáltak borítóelemeket, a réseket pedig igyekeztek a lehető legjobban tömíteni. Fentről láthatatlan módosítások is történtek, az autó teljes alját síkra burkolták a jobb légellenállás reményében.
Minden elemet kézzel készítettek, annak ellenére, hogy a technika ezt már meghaladta: ez is a kísérlet része volt.
A 2019-ben indult projekt célja tehát nem az abszolút tökéletesség, hanem a gazdaságosan, kézműves módszerekkel elérhető legjobb eredmény volt. A külső optimalizálás 2020 tavaszán ért véget, így a koronavírus-járvány miatt szüneteltetni kellett a projektet.
Lámpákat és rendszámtábla-tartót is kapott az új hátfal, az átépítés ugyanis hivatalos lesz, műszaki vizsga kompatibilisnek kell lennie (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
Mindez ráadásul tényleg nem csak dísznek van, íme a toldat aerodinamikai hatásának modellezése (Ábrák: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
2020 őszére sikerült ismét forgalomba helyezni a 106-ost, ráadásul jelentős további módosítások nélkül. A holland hatóságok ugyanis jóval elfogadóbbak a magyar kollégáiknál, az átalakítások az alumíniumból készített farokkúp éles peremeit kivéve megfeleltek a szabályoknak. Az említett elem gyalogosbaráttá tételéhez sem kellett több egy tekercsnyi gumitömítésnél és némi pillanatragasztónál, így az alkotók megkezdhették a közúti teszteket. Külön érdekesség, hogy még az internetről vásárolt olcsó tolatókamerákból eszkábált kameratükrökbe sem kötöttek bele a vizsgabiztosok.
A csomagtartó továbbra is nyílik, természetesen a hatalmas toldattal együtt (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
A jobb aerodinamika érdekében még kameratükröket is felszereltek, természetesen filléres, netről rendelt tolatókamerákból (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
Az első közúti tesztek során a motor teljesen más viselkedése ellenére a gyárival szinte teljesen azonos fogyasztási eredményeket kaptak, így egyértelművé vált, hogy az erőforrást is optimalizálni kell a megváltozott körülményekhez. Kiderült: országúti sebességnél a teljesítmény töredékére volt csak szükség, de ehhez
az eredeti kasznira tervezett, 1,1 literes gyári motor túl nagynak bizonyult, rengeteg veszteséggel, kedvezőtlen üzemi tartományban működött.
Bonyolult átalakítás következett: meg kellett oldani, hogy részterhelésen csak két henger járjon a négyből, akárcsak egyes modern autóknál.
Az első teszteken még elmaradt a kívánt eredmény: kiderült, hogy a motor is igényel pár munkaórát (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
Amikor ez a módosítás is elkészült, a várt eredmények is jöttek vele: átlagosan 3 liter környékén mozgott az országúti fogyasztás. A kísérlet zárásaként megpróbálták a lehető legkevesebbet kihozni a kis Peugeot-ból: egy 459 kilométeres túrát tettek meg vele 75-80 km/h sebességgel, országúton ugyanis ez bizonyult a legtakarékosabb tempónak.
Így 2,65 l/100 km átlagos fogyasztást mértek a túra során, ami kevesebb, mint fele a gyári országúti fogyasztásnak.
Az alkotók és az autó a projekt befejezésekor: egy érdekes kísérletet vittek véghez a holland srácok, meggyőző eredményekkel (Fotók: Jesse Kraal, Ritsert Mans)
A holland férfiak a 106 Ecomod projekt befejeztével új kihívás után néznek, azt pedig még ők maguk sem tudják, hogy mi lesz az autó sorsa. Annyi viszont biztosan kiderült, hogy a fizika továbbra sem hazudik, ahogy a kellő mennyiségű munka is meghozza az eredményét. Bár mindenképp érdekes ötlet, sajnos felvetni sem érdemes, hogy itthon is lehetne valami hasonlót csinálni: egy ilyen jármű magyarországi levizsgáztatásával járó procedúrának már a gondolatától is rémálmaim vannak. Így csak elméleti síkon merül fel a kérdés: ti milyen autóból csinálnátok olcsón, hasonló módszerekkel 3 liter alatt fogyasztó "Ecomod"-ot?
Nyilván 1-es swiftből, vagy F astrából. Szigorúan 8 szelepes benzines motorral.
Az 1-es Swift az ugye valójában a 2-es?
Nekem volt a régi 1.3-as 68 lóerős változat, négyajtós. Ha nem toltam neki ész nélkül, országúton 5 körül fogyasztott, akár 4,75-re is lement az átlagfogyasztás. Mindez a cikkben említett módosítások nélkül. Szóval egy könnyű kisautóval simán lehetne a 3 literes fogyasztást hozni, csak éppen az autógyárak szerint az embereknek SUV kell 🙁
Hogyan született a holland nyelv?
Két részeg angol tengerész megpróbált németül beszélni.
Átalakítás nélkül:
Egy 2003-as, első generációs és 230 ezer kilométert futott, 1,2 literes, 54 lóerős alapmotoros Fabia, 2,6 l/100 km értékkel nyerte a Skoda fogyasztási versenyét.
https://www.autonavigator.hu/cikkek/koros-autoval-is-lehet-fogyasztasi-rekordot-elerni/