A koronavírus járványhelyzet alatt több mint 1500 sofőr adta vissza a taxis engedélyét, de hogyan szűrhetjük ki a korábbi taxikat a másodlagos piacon?
A használt piacon a vásárlók nagy részénél kizáró ok egy autó vásárlásakor, ha azt korábban taxinak használták. A nyugdíjas fuvarosjárművek ugyanis a legtöbb esetben több százezer kilométert futottak, ezt nagyrészt városban, így a motort, a váltót és a fékeket is alaposan megdolgozták a taxisok. Nem beszélve az utastérről, mely naponta akár több száz utast is kiszolgál, akik javarészt az utcáról szállnak be a taxikba sáros, havas cipőkkel, átázott ruhákkal, esetleg ittasan, ami természetesen nem tesz jót az üléseknek és kárpitoknak. Ezzel viszont még semmi probléma sincs, a baj akkor kezdődik, ha az autókat némi csinosítás és trükközés után megkímélt, keveset futott gépekként próbálják értékesíteni.
A hazai taxisok körében manapság a Toyota számít az egyik legnépszerűbb márkának, de nem csak a japán gyártó modelljeivel érdemes vigyázni
Természetesen a korábbi taxikat az előtörténet lekérdezésével nagyon könnyen ki lehet szűrni, de egyéb intő jelek is felfedezhetőek az értő szemek számára. Mondani sem kell, a
"taxisárgán" hirdetett autók alapból gyanúsak lehetnek, főleg a taxisok körében népszerű modellek esetében. Megtekintéskor a gyanúsan olcsó, ám matricázatlan autóknál érdemes figyelni a korábbi teljes matricázás nyomait is, sok esetben az eltávolítás után is maradnak nyomok a nehezen hozzáférhető helyeken. Nem mindenhol kötelező azonban a sárga matricázás, így szintén árulkodó, ha a fényezést "foltosan" szívta ki a nap, ugyanis a taxikon rengeteg egyéb matrica is található, amelyek megvédik a festést az UV-sugaraktól, ellenben látványos nyomot hagynak.
Németországban vajszínű a taxi, az onnan érkezett autóknál az ilyen árnyalatú nyomokat kell keresni
A korábban taxiként használt modellek listája a carVertical összesítése szerint
A magas óraállás is gyanús lehet, de ezt kár említeni, hiszen értékesítés előtt előszeretettel állítják vissza a nyugdíjas taxik óráit kedvezőbb értékekre, főleg ha import modellekről van szó, amelyek még nem kerültek be a hazai rendszerbe. Ugyanígy érdemes az üléseket is megnézni, amennyiben a bal elsőnek más a mintája mint a többinek, netán a kezelőszervek és gombok burkolatai mind új, utángyártott alkatrészek, akkor is megvan az esélye valamilyen hasonló felhasználásnak. Ugyanígy érdemes a taxióra, illetve egyéb kellékek rögzítési pontjainak nyomát is keresni: bár manapság már a legtöbb ilyen eszköz szinte nyom nélkül eltávolítható, akadhatnak jelei az utólagos módosításnak. De pontosan melyik típusukkal érdemes vigyázni? A carVertical gyűjteménye szerint - mely főként behozott autókat összesít - bizonyos Mercedes, Volkswagen, Skoda, Volvo és BMW típusok adhatnak okot gyanúra, az abszolút bajnok még mindig az E-osztály.
Évtizedek óta népszerű taxik Németországban a középkategóriás családi autók és a prémium kombik
A magyarországi taxik esetében viszont egészen más modellek jelentenek extra kockázatot. Egy 2018-as összesítés alapján a Volkswagen és a Mercedes a hazai flottákban is szép számmal képviseltette magát, de több modellel a Ford és az Opel is ott volt a legnépszerűbbek között. Akkor a Renault Megane-ból futott a legtöbb az utakon taxiként, de Toyota Priusból, Skoda Octaviából, Ford Mondeóból, valamint Ford Focusból is rengeteg közlekedett az utakon személyfuvarozási céllal. Ma már persze más a helyzet, hiszen alaposan elszaporodtak a Teslák, illetve a különböző márkák villanyautói, de a használt piacon érdemes észben tartani a több éves adatokat is, hiszen a régebbi taxikat sem egyszerre cserélik le, így nem tudni, mikor futhat bele a gyanútlan vásárló egy nyugdíjas taxiba.
Itthon a Toyoták és az ár-érték bajnok modellek mellett már a villanyautók is nagyon népszerűek a taxisok körében
Talán elsőre evidensnek tűnik, de a rendszám alapján is kiszűrhetőek a gyanús járművek. Egyfelől a Jármű Szolgáltatási Platformon a korábbi műszaki vizsgák fotói is fellelhetőek, ahol egyértelműen kivehető az autó korábbi állapota, másfelől a honlap külön jelöli is, ha a konkrét példányt korábban taxiként használták - mindehhez a vásárlónak csupán a rendszámot kell ismernie. Ugyanakkor annak is érdemes lehet utánanézni, hogy egy régebbi típusú autóra miért került nem a hazai első forgalomba helyezésekor kiosztott rendszám, vagy akár már az új szabályok szerint kiadott hatósági azonosító. Mivel sorrendben adják a rendszámokat, így nagyjából behatárolható, hogy melyik betűvel kezdődő azonosítót mikor adták ki. Ha az autó korábbi rendszáma a tárolt adatok alapján egy E-betűvel kezdődő plakett, akkor ismét szinte biztosak lehetünk a taxis múltban.
Mondani sem kell, a TX-betűkombinációval kezdődő új, illetve az E-betűvel kezdődő régi rendszámok azonnal elárulják a használt autó taxis előéletét, de ezt csak akkor hagyják fent a járművön az eladók, ha nem szeretnék titkolni a kereskedők a gépkocsi múltját
Hozzá kell azonban tenni, hogy nem ördögtől való korábban taxiként használt járművet vásárolni, már persze amennyiben az ár és az autó állapota összhangban vannak. Itt azonban nagyon fontos leszögezni, hogy ilyen autót csak akkor szabad megvásárolni, ha az eladó egyetlen hibát sem akar eltitkolni és az utánajáráshoz szükséges információkat is átadja a leendő vevőnek, de fontos észben tartani vásárlói oldalról is, hogy a nyugdíjas taxik között nem érdemes hibátlan példányokat keresni, még annyira sem, mint a használt autók piacának más szegmenseiben. Ha ilyenre szánnád el magad, akkor akadnak kimondottan ex-taxikkal foglalkozó csoportok és fórumok is, ahol célzottan kereshetsz ilyen járműveket.
Természetesen lehet nyugdíjas taxit vásárolni, de fontos, hogy még a vásárlás előtt pontosan meg kell ismerni az előéletét és az állapotát a kinézett autónak