Így csökkentik az üzemanyagárakat a németek
3 hónapig él az üzemanyagárakra rakódó energiaadó mérséklése Németországban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egész Európában rekordszinten járnak az üzemanyagárak, hazánkban július 1-ig él az ársapka, Németországban pedig az üzemanyagokra rakódó energiaadót mérséklik 3 hónapon át.
A független benzinkutak érdekképviselete (Bundesverband freier Tankstellen - bft) szerint az adócsökkentés "nagyrészt" eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból.
Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter egy keddi nyilatkozatában kiemelte: a kormány is elvárja az ágazati szereplőktől, hogy a kedvezményt érvényesítsék áraikban, hiszen az adócsökkentéssel az emberek, és különösen az ingázók, a munkájuk miatt rendszeresen autózók terheit próbálják mérsékelni. A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy "nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem", és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását - mondta.
A tömegközlekedés is olcsóbb lett a németeknél!
Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti. Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet. A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.
Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt, de tavaly ősszel már ugyancsak 1,8 euró környékén jártak az üzemanyagárak Németországban. Tovább növeli a lakosság terheit az évtizedek óta nem tapasztalt infláció, amelyet elsősorban szintén az ukrajnai háború révén zajló energiapiaci folyamatok határoznak meg. A fogyasztói árak éves szintű emelkedési üteme májusban 7,9 százalék volt, ez csaknem ötven éve, 1973-1974 tele óta a legmagasabb szint.
A kormány a leginkább rászorulók támogatására összpontosít. Az üzemanyag árára rakodó adóteher csökkentése és a 9 eurós bérlet mellett egy sor további intézkedést tettek, a szociális segélyben részesülők például az eddigi juttatásaikon felül egy 200 eurós, az álláskeresők pedig egy 100 eurós egyszeri támogatást kapnak a energiaköltségek emelkedésének könnyebb viseléséhez.
(Forrás: MTI)