Vandalizmus áldozatául esett Mitsubishi néhány hónappal ezelőttről: nem feltétlenül kell ilyesmire gondolni, ha valaki graffitizésről, esetleg "street art"-ról beszél (Fotó: Youtube.com/NBC Washington)
Idén januárban a
"pont jó" reklámszlogennel vezette be a Toyota az észak-amerikai piacain a Corolla Cross szabadidő-járművet. A szlogen azonban nem csak a helykínálatra, a biztonságra, a praktikumra és a kényelemre vonatkozott: a gyártó szerint ehhez sok más mellett a társadalmi és kulturális hagyaték ápolása is hozzá tartozik, ezért egy chicagói, egy New York-i és egy Los Angeles-i elismert helyi utcai művészt is felkértek, hogy
"összefirkáljanak" egy-egy
"pont jó" Corolla Cross-t. Az alkotásokhoz ráadásul egy falfestmény is tartozik, amelyen a művészek a Toyota újdonságához kapcsolódót próbáltak alkotni, majd lényegében ezt a munkát adaptálták az autó festhető felületei által szabott korlátok közé. Az alkotások elkészültekor ráadásképp a művészek a kreatív folyamat szellemi és technikai részleteibe is bepillantást engedtek.
Íme New York crossover Corollája, amely a rohanó világ színességét és sötétségét egyaránt megpróbálja kiemelni
A New York-i ELLE illegális graffitisből vált elismert utcai művésszé. Munkái az összes kontinensen megtalálhatók, számos társadalmi célú együttműködésben vett részt rangos világmárkákkal, a képzőművészeti múzeumok a legnagyobb kortárs alkotók között jegyzik. Előszeretettel készít gigantikus falfestményeket, ugyanakkor az NFT-k virtuális világában is megjelentek már az alkotásai.
"New York számomra a ragyogó fényekről szól, a tükröződésekről, de legalább ugyanennyire a sötétségről is, amiben igyekszem megtalálni a szépséget. Ezeket örökítettem meg a Corolla Cross felületein, kimerevítve a rohanó élet egy-egy emlékezetes pillanatát." – értelmezte pszichedelikus festményét a fiatal művésznő.
Los Angeles Toyotáját az utazás koncepciója ihlette a technológia térhódításával gyakran foglalkozó művész keze alatt
A Los Angeles-i Trav a graffiti és a képzőművészet határával ugrókötelezik, a múlt örök érvényű alkotásaiból merít ihletet. Arcát nem szívesen vállalja, helyette inkább a munkáival építi imázsát. Művészetében hangsúlyos témaként jelenik meg a digitalizáció és a fizikai valóság közötti harc.
"A technológia egyre inkább kiszorítja életünkből a kézzel foghatót, a konkrétat. A Corolla Cross által ihletett munkám egyfajta utazás: nem egyszerűen vászonként tekintettem a téglafalra, amelyen megvalósítottam azt, hanem tájként, amelyben a festményem utazásra indul." Trav jelentősen átformálva adaptálta graffitijét a Corolla Cross felületeire, ehhez csak annyit fűzött: ami jól működik egy épület falán, nem feltétlenül állja meg a helyét egy autón.
Az utolsó művészi Corolla Chicagót szimbolizálja, még a helyi baseball-csapat stadionja előtt is kiállították
A Chicago-i Joseph Perez, művésznevén Sentrock megtiszteltetésnek tekinti, hogy a város befogadja művészetét. Számára a kreativitás maga a kulcs a városhoz, amely nem csupán átjárást biztosít a különböző társadalmi rétegek között, de ha őszinteséggel és támogatottsággal párosul, akár tartósan is nyitva tudja tartani ezeket az átjárókat, hozzásegítve a közösséget egy befogadóbb élethez. Ezt bizonyítandó, Sentrock egy harmadik dimenziót is belecsempészett a Toyotával közös együttműködésbe. Mivel az autógyártó a helyi baseball-csapat, a Chicago Cubs támogatója, falfestményének automobilra adaptált lenyomatát kiállították a csapat ikonikus standionja előtt.
"Amikor elkészülök egy munkámmal, az egyben egy lehetőség arra, hogy találkozzam a közösséggel, hogy közös témát találjunk, hogy megmutassuk egymásnak, mire tesszük képessé egymást."
New York, Los Angeles és Chicago egymás mellett: te melyiket választanád a három lenyűgöző Corolla Cross közül?
Nem véletlenül ölt testet mindhárom alkotásban a kontraszt, a kölcsönösség, a támogatás, az egymásra utaltság gondolata. A Corolla Cross ugyanis nem valami helyett, hanem valami kiegészítéseként jött létre. Ahelyett, hogy kiszorítani igyekezne a klasszikus Corolla modelleket, a ferdehátút a szedánt és a kombit, kiegészíti és megerősíti azokat a kínálatban. A gyártó állítása szerint crossoversége ellenére legalább annyira szól a hagyományok ápolásáról, mint amennyire az új tradíciók teremtéséről. Kérdés, hogy a vásárlók és a piaci igények igazolják-e majd ezt az elképzelést.
Ezt a BMW vitte tökélyre az Art Car sorozattal, azóta is turnéznak velük ( https://egzostive.com/the-comprehensive-bmw-art-car-exhibition-in-luxembourg-left-us-with-lasting-memories/ ).
Mondjuk az kicsit más liga volt, mert a kurátoruk (aki maga is versenyzett az első négy Art Car autóval) olyan neveket szerzett mint Andy Warhol vagy Jeff Koons (pár szobrát (dollárban!) sokmilliós áron vették meg).
Mások is próbálkoztak azóta ilyesmivel, de a bajorok más ligában játszanak.