Az új E osztály nagyszerűen jelzi, hogy mennyire ellentmondásos időket él az autóipar. Az új 214-es sorozat oldalnézetből nagyon hasonlít az előző generációra, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a karosszéria struktúráin keveset változtattak. Maradt a lendületes ívű tető, a lágy vonalvezetés és a jellegzetesen hátsókerék-hajtású arányok, csak a részletmegoldásokon látszik, hogy többről van itt szó egy szimpla modellfrissítésnél.
A karosszéria burkolata már egyértelműen új: a lemezeken másutt futnak az élek, az orr- és farrész pedig gyökeresen átalakult. Elöl az EQ modellekre emlékeztető, karosszériába simuló hűtőmaszk határozza meg a látványt, hátul pedig a vízszintes tájolású lámpatestek, amelyek ezúttal csomagtartófedélben is folytatódnak. A részletek egyértelműen azt hangsúlyozzák, hogy ez egy teljesen új autó.
A motorválaszték láttán aztán ismét elbizonytalanodik az ember, hiszen az összes motor régi ismerős: mind kétliteres négyhengeres turbómotor, a benzinesek az M254-es, a dízelek az OM654-es sorozat újabb változatai, és persze mind kapott több-kevesebb elektromos rásegítést. Az E 200 és az E 220d a két hátsókerék-hajtású változat, az előbbi 204, az utóbbi 197 lóerős motorral és enyhe hibrid hajtással érkezik. Az E 220d-ből emellett lesz összkerék-hajtású kivitel is.
A drágább változatokba konnektoros hibrid hajtás kerül: ilyen az E 300e – ebbe a 204 lóerős benzinmotor kerül, 129 lóerős villanymotorral, ami 313 lóerő rendszerteljesítményt jelent – illetve az E 400e, amely ugyanilyen hajtásrendszert hordoz, de 254 lóerős benzinmotorral, így a maximális összteljesítménye 381 lóerő. A konnektoros hibrid rendszerhez 25,4 kWh-s akkucsomag tartozik, ami ugyan 100 km körüli elektromos hatótávot jelent, viszont a csomagtér méretét 540-ről 370 literre csökkenti.
A belső tér ismét azt jelzi, hogy az E osztály nagyot lép előre: itt a faltól falig tartó MBUX kijelző-műszerfal uralja a látványt. Ebből sem csak egyféle létezik: a drágább Premium Plus változat esetében a nagy üvegfelület alá több kijelző kerül, itt az utasoldalnak is jut külön képernyő. Elvben a későbbiekben a fedélzeti számítógépre különféle alkalmazások is letölthetők lesznek, így a beépített szelfi-kamera nem csak fotózásra lesz jó, de akár videókonferenciákon is részt vehetnek az autó utasai. A rendszernek egyébként már a kezdetektől része a Vivaldi web-böngésző, a TikTok applikáció, és az Engry Birds című klasszikus mobil játék.
Az E osztály – a vonalvezetés változatlanságát ismerve nem túl meglepő módon – méretben alig változott: két centivel hosszabb az elődjénél, és hárommal szélesebb, azaz 4,95 méter hosszú és 1,88 méter széles. Így megmarad a távolság az S osztálytól. A 2,96 méteres tengelytáv így is elég jelentős – talán ezért lesz rendelhető az autóhoz összkerék-kormányzás, amely a hátsó kerekeket 4,5 fokkal is elfordíthatja. Ezzel 12-ről 11,1 méterre csökkenthető a fordulókör átmérője az összkerék-hajtású, és 11,6-ról 10,8 méterre a hátsókerék-hajtású változatok esetében.
A W214 jelzésű szedán viszonylag hamar piacra kerül, már júniustól kapható lesz, míg az S214 típuskódú kombit szeptemberben kezdi forgalmazni a Mercedes Európában.