Hiába várták a szakértők, nem változik az üzemanyagok összetétele
Legutóbb tavaly, január elsején változott a benzin bioetanol tartalma, amelynek hatására a 95-ös oktánszámú hivatalos jelölése E10-re változott az E5-ről. Ez azt jelenti, hogy a öt helyett már 10 százalék az etanol mennyiségének felső határa. Persze megmaradt az E5-ös is, de az a 100 oktános, drágább benzin kiváltsága. Tavaly egyébként az uniós előírások alapján, hivatalosan 6,1 százalékosra nőtt a biorész aránya a benzinben, amely után a szakma azt várta, hogy idén tovább növekszik.
Az árak szerdáig változatlanok
A gázolajra ugyanúgy szigorú előírások vonatkoznak, ám ezen a téren sincs változás, a bio összetevők határértéke 7 százalék maradt. A kormányrendeletben egyébként a fejlett bioösszetevők arányát (a teljes közlekedési energiafogyasztásra vetítve) 2022-re 0,2 százalékban, 2025-re 1 százalékban, 2030-ra pedig 3,5 százalékban határozták meg.
Az Európai Unió pedig 7 százalékos felső határt enged az első generációs bioösszetevők arányában, míg a második generációsok aránya 3 százalékos lehet. Ezt azért fontos figyelembe venni, mert az első generációs összetevőkkel kevert üzemanyagok negatív hatással lehetnek néhány régebbi autótípusra, a második generációsoknál viszont nem áll fenn ez a veszély állítólag. Ugyanakkor Magyarországon például még nincs olyan finomító, ahol második generációs bioösszetevőkkel készülne a végtermék. Arról korábban már írtunk, hogy milyen modellek esetében jelenthet kockázatot az új E10-es benzin.
Ide kattintva megtalálod a cikket!
A kormányrendelet a jövőre nézve is meghatározta a pontos arányszámokat