Idén már enyhül a chiphiány, javulhat az autóipar helyzete is!

Elemzők szerint 2022 második félévben több chip, ezáltal ipari növekedés várható

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Decemberben az ipar összesített eredményei nőttek, ám az autóipar ismét rosszul teljesített, a többi ágazat húzta fel az eredményeket. Az elemzők szerint ennek a tendenciának hamarosan vége, a chiphiány enyhülni, az autógyártás számai pedig nőni fognak.

Az MTI-nek nyilatkozó elemzők örömmel fogadták a KSH első becsléseit: decemberben is ellensúlyozni tudta a járműipar elhúzódó lejtmenetét a kisebb súlyú ágazatok teljesítménye hazánkban, az ipari termelés volumene összesen 5,8 százalékkal, munkanaphatástól megtisztítva pedig 3,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az egész évet nézve 9,6 százalékkal nőtt a magyarországi ipari termelés a 2020-as járványhelyzet 6,0 százalékos visszaesése után. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője úgy véli, hogy az év utolsó hónapjában a korábbiaknál jelentősebb lehetett az autóipar visszaesése, hiszen a novemberi számokhoz képest alig történt változás az össztermelésben, az elektronikai ipar jó teljesítménye sem volt képes egy erősebb decembert hozni. Az autóipar rosszabb számait ismét a chiphiány indokolta, ám az elemzők szerint ennek hamarosan érezhetően csökken majd a hatása, amitől az össztermelés jelentősen emelkedni fog.
Hirdetés
A félvezetők hiányának enyhülését több külföldi elemzőcég is megerősítette: az LMC Automotive a globális újautó-értékesítések 6 százalékos növekedését várja, ám Európa ennél egy kicsit jobban teljesít majd, az elemzőintézet szerint 7 százalékos növekedésre számíthatunk a régióban.

Ez nem jelenti, hogy véget ér a chiphiány, csak azt, hogy idén előreláthatóan javul a helyzet.

2022-ben az ipari termelés 5,5 százalékos növekedésére számítanak a Takarékbank elemzői hazánkban is. A félvezetőhiány még sokáig velünk marad, de fokozatos javulás várható, ami a második félévben meredek ugrást okozhatna az autógyártásban, ezáltal az össztermelésben is. Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője kiemelte: az ellátási láncok nehézségei legkorábban az év közepétől enyhülhetnek érdemben.

Mivel ekkor a már meglévő rendelések teljesítése kezdődik meg, az enyhüléstől az ipari export jelentős fellendülése várható.

A decemberi kedvező adat Regős Gábor, a Századvég szakértője szerint jó jel lehet 2022-re nézve: ha a járműgyártás alapanyaghiánya mérséklődik, az jelentősen javíthatja az ágazat termelését, így a GDP húzóerejévé válhat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?