Idén is jól pörgött a használtautó-biznisz
Jó évet zárhatnak a használtautó-kereskedők 2016-ban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Közel olyan mértékben bővült a hazai autóátírások száma, mint a külföldi import. Utóbbi növekedése már lassul, de a számok még mindig növekednek.
2012-ben jelentősen módosult a regisztrációs adó mértéke és avulási táblája, mondhatni, ismét jó biznisz lett a külföldi autóvásárlás. Ma már - az időközben érezhetően gyengült forint miatt - messze nem annyira prosperáló üzlet az autóbehozás, de még mindig sokan, egyre többen űzik. Ebből ered az, hogy negyedik éve tart a dinamikus bővülés a hazai használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében idén várhatóan 615 ezer körüli adásvétel zajlik le, miközben az import használt autók száma elérheti a 143 ezret. Az előbbi 13, míg az utóbbi 16 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A piac felpörgése a pillanatnyi kínálati adatokon is világosan megmutatkozik: a Használtautó.hu portálon jelenleg mintegy 100 ezer személyautót hirdetnek eladásra, ami 23 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti 81 400 darabos kínálatot. „Az élénkülés egyértelmű jele, hogy hiába nőtt csaknem negyedével a kínálat, egy személyautó átlagos hirdetési időszaka a tavalyihoz hasonlóan 35 nap körül mozog, vagyis a megnövekedett kereslet miatt átlagosan továbbra is alig több mint egy hónap elegendő ahhoz, hogy egy használt személyautó gazdára találjon” – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője.
A magyar autósok több mint négyötöde továbbra is a hazai piacon vásárol használt autót.
Eközben azonban évről évre nő a külföldről behozott használt járművek aránya: az elmúlt 5 év során 12-ről 19 százalékra emelkedett az arányuk: idén a várható 760 ezer átírt használt autóból 143 ezer eddig külföldi okmányokkal futott.
Idén várhatóan 760 ezer használt autó kerül új tulajdonoshoz hazánkban, csaknem ötöde külföldi vásárlásból
Egyre nyilvánvalóbb ugyanakkor, hogy a használtautó-import a felívelő szakaszának végén tart. Ennek a szegmensnek a térnyerését elsősorban az árkülönbözet hajtja, a használt autók ugyanis külföldön gyorsabban veszítenek értékükből, mint idehaza. Az elmúlt évek során azonban a behozatalhoz számtalan negatív tapasztalat is kapcsolódott: mivel a behozott autók többsége (idén 61 százaléka) legalább 10 éves, esetükben kiemelt fontosságú a műszaki állapot. Egyre többen szembesültek már azzal, hogy ez az árelőny könnyen elillan a hamar felmerülő szervizköltségek miatt. A külföldi autók előélete jóval nehezebben követhető nyomon: a kilométeróra-tekerés külföldön is bevett gyakorlat, és szinte lehetetlen garanciális kötelezettségeket számon kérni a külföldi eladókon, kereskedőkön, de még a hazai közvetítőkön is. A vélt vagy valós előnyök korábbi dominanciáját – ilyenek a kedvezőbb áron kívül a szélesebb választék, a rendszeresebb karbantartás kultúrája, valamint a kíméletesebb útviszonyok – a vásárlók körében tehát végre egy reálisabb megítélés váltja fel.
Továbbra is bővülésben, de lassuló mértékben emelkedik már a használtautó-import
„Eközben a hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától rendszeresen rögzítik, az autók előéletéről egyre könnyebb percek alatt információhoz jutni. Mindez ismét egyre vonzóbbá teheti a belföldi piacot, az import növekedése pedig egy két éven belül akár teljesen megállhat, évi 160-180 ezer darab között állandósulva. Ez a tendencia már most jól nyomon követhető: míg két éve 37, idén már csupán 16 százalékkal bővült a behozott személyautók köre” – mutat rá a Használtautó.hu szakértője. Magunk nemrégiben írtunk a KEKKH új mobilalkalmazásáról, amivel tényleg percek alatt, akár egy kinézett autó mellett is könnyedén lekérdezhető annak kilométermúltja.
Míg 2012-ben még a felső-középkategóriás modellek voltak a legnagyobb számban behozottak, idén már az alsó-közepesek. Ennek ellenére a Volkswagen Passat lett idén a legtöbbet importált modell
Jelentős átalakuláson megy keresztül az importált autók összetétele is. Míg korábban egyértelműen a vágyott presztízsautók (BMW, Audi, Mercedes) domináltak, jelenleg már a „hétköznapibb” márkák iránt a legerősebb a kereslet. Jól mutatja ezt az is, hogy míg 2012-ben a két legnépszerűbb kategória, a felső és az alsó középkategória aránya 27:18 volt, mára ez megfordult 22:25-re. Ugyanekkor az egyterűek súlya lassú növekedést mutatott.
Bár sokáig tartotta magát élen a BMW 3-as sorozata, idén jelentősen átalakult a toplista
A tendencia iránya jól látható a legnépszerűbb behozott modellek listáján is: egy év alatt a BMW 3-as széria az elsőről a negyedik helyre csúszott vissza, és a Mercedes A-osztály is elvesztette hatodik pozícióját. A Ford Focus ugyanakkor a negyedikről a második helyre ugrott, és szintén felkerült a legnépszerűbb modellek közé az egyterű Opel Zafira is.