Itthon nehezen vetkőzte le a Skoda a „farmotoros korszak” imázsát
Ahogy több más autógyár úgy a Skoda sem automobilok építésével alapozta meg a hírnevét. Igazából a Skoda története egy elégedetlen ügyfél magánakciójával vette kezdetét. Ez a bizonyos ügyfél pedig egy Václav Klement nevű könyvkereskedő volt, aki 1984-ben vásárolt egy Seidel & Naumann kerékpárt, amely sajnálatos módon annyira megsérült használat közben, hogy sajátkezűleg nem tudta megjavítani.
Ezért megpróbálta felvenni a kapcsolatot a kerékpárgyár helyi képviselőjével, ám a visszaérkező üzenet finoman szólva sem nyerte e la tetszését: – állt a német kerékpárgyár levelében.
A hirtelen haragú Klementnek sem kellett több, azonnal megfogalmazódott benne az ötlet, hogy cseh kerékpárt a cseheknek. Keresett hát gyorsan egy tapasztalt gépészt. A megfelelő emberre Václav Laurin személyében akadt, akivel 1895. szeptember 30-án megalapította a Laurin&Klement kerékpárműhelyt. Első kétkerekűik a jól csengő Slavia nevet kapták, és innen már nem volt megállás.
Slavia néven gyártották az L&K kerékpárokat
A kerékpárok után a motorkerékpárok következtek, majd megszületettt az első autó, a Voiturette A. Először az 1906-os Prágai Autókiállításon láthatta a közönség a 7 lóerős apróságot, amely 3600 koronás árával jóval olcsóbbnak számított a külföldi konkurenciánál. Ezután folyamatosan bővült a modellkínálat, s hamarosan nagyteljesítményű sportkocsikat, illetve haszonjárműveket is kínáltak. Most pedig, egy és egy negyed évszázad elmúltával már több mint száz piacon aktív és évente 1,24 millió járművét szállít ki ügyfeleinek a… Skoda. Bizony időközben változott a márkanév, de miért is?
A Voiturette A-ból már 1905-ben elkészült néhány próbadarab, de csak 1906-ban debütált a nagyközönség előtt
Nos, a névváltáshoz 1925. június 27-ig kell visszarepülnünk az időben, ekkor olvadt össze az L&K a Skoda művekkel. Kering néhány városi legenda arról, hogy mit is jelent a Skoda név, ám szintén sok más autógyárhoz hasonlóan csupán a vállalat alapítójának vezetékneve. Ugyanis Emil Skoda magáról nevezte el vállalkozását, amely kezdetben cukormalmok, majd később hajók és vasúti járművek öntöttvas alkatrészeit gyártotta. A ma ismert embléma 1923-ban született, ám az máig sem ismert, hogy a Skoda feliratú korábbi márkajelzés helyére lépő szárnyas nyilat mi is ihlette. Az összeolvadás előtt egyébként már a Skoda is gyártott járműveket. Megvásárolták például a brit Sentinel teherautó licencét, ám a gőzhajtású tehergép mellett 1924-ben a Hispano-Suiza luxusautójának gyártási jogát is megkaparintották.
Nem kevésbé színes tehát a Skoda története, mint a nyugatabbra megszületett autógyártóké. A jelenlegi modellpalettáról ismerős nevek közül többet is a farmotoros éra előtti időkből élesztett újjá a gyár. Ilyen például a második világháború előtt is luxusautóként ismert Superb, vagy a már a világégést követően 1960. szeptemberében a Brnói Nemzetközi Gépipari Vásáron debütált Octavia. De olyan különlegességekre is ráakadhatunk, mint a 85 évvel ezelőtt kifejlesztett, áramvonalas 935 Dynamic modelljt, vagy a szintén szép vonalakkal megáldott, ám már farmotoros ritkaság, a 110 R kupé 1970-ből.
Manapság is elbűvölő a 935-ös
Az egykor luxusautókat is gyártó márkát megviselte a vasfüggönyön inneni lét. Bár tény, hogy mindig elő tudtak húzni szép autókat a tarsolyukból
Természetesen a Skoda is belekóstolt az autósport világába, igaz a legnagyobb sikereit a raliversenyeken szerezte. Ám előtte olyan legendás versenyeken is indultak a csehek mint például a Le Mans-i 24 órás futam. Pont hetven éve, 1950-ben nevezett be Václav Bobek és Jaroslav Netušil a nagy versenyre egy Skoda 1101 Sport versenyautóval, ám sajnos műszaki hiba miatt féltávnál kiálltak a versenyből. Ezután fordult a Skoda figyelme egyre inkább a raliversenyek irányába, amelynek emlékét máig őrzik a Monte Carlo modellek.
A 1101 Sport Le Mans-ban is indult
Popular Monte Carlo és egy Scala Monte Carlo. Melyiket vinnéd?
A rövid kis történelmi kaland után jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mit tartogat a jövő? Bernhard Maier a Skoda igazgatótanácsának elnöke az alábbi választ adta erre:
„A Skoda a világ legrégebbi, ma is termelő autógyártói közé tartozik. Ezen egyedülálló sikertörténet sarokkövei alapítóink, Václav Laurin és Václav Klement bátorsága és találékonysága, ami egyszerre kötelezettség és ösztönzés is számunkra, hogy virágzó jövő felé vezessük a vállalatot. Pontosan ezt tesszük ’Stratégia 2025’ programunkkal, puszta autógyártóból ’A legjobb mobilitási megoldásokat kínáló Simply Clever vállalattá’ alakítva át a ŠKODA AUTO szervezetét.” Magyarán a 125. évforduló egy új korszak kezdetét jelenti, hiszen a Skoda is megkezdi az erőteljes „villanyosítást”. Az év első felében érkezik a
VISION iV szabadidő-autó sorozatgyártású változata, amely a márka első tisztán elektromos hajtású SUV-modellje (ami egyébként a Volkswagen Csoport moduláris elektromos platformjának műszaki alapjaira épül). Emellett 2022 végéig harminc új modellel jelenik meg a Skoda kínálatában, amelyek közül több mint tíz részben vagy tisztán elektromos hajtásrendszerű lesz.
Hamarosan sorozatéretté válik a Vision iV koncepcióautó
A jubileumi évet akciókkal és ünnepi eseményekkel színesíti a Skoda az ígéretek szerint. Például a vállalat történelmi szempontból meghatározó modelljeinek vezethetőségével egybekötött rendezvényeken vesznek részt Kínában, Indiában, illetve más nemzetközi piacokon. Az ünnepi év csúcspontjaként pedig a világhírű Cseh Filharmonikus Zenekar különleges koncertje szerepel. Remélhetőleg itthon is láthatunk majd érdekességeket, a cseh márkától, ám aki biztosra akar menni és Skoda ritkaságokkal találkozna, mindenképp látogasson el Mladá Bloeslavba a
Skoda Múzeumba!
Autórajongóknak egyszer mindenképp érdemes meglátogatni a Skoda múzeumát
LENNE 125 éves!
Valamiről lemaradtam?
Az átcímkézett fosvágen nem Škoda.
Te meg hány éves vagy hogy ilyen baromságokat hordasz itt össze vissza? VW húzta ki a xarból őket. Láttál te már valaha Skoda Favoritot közelről?
Igen onnantól kezdve gyártottak autót, hogy VW-ket címkézhettek át.
Neked már megint elmentek hazulról. Mégis milyen minőséget kellett volna produkálnia egy gazdaságilag gyenge lábakon álló Csehszlovákiának? Nálad ez valami kattanás, hogy bárhol is gyártsanak autót, annak kötelezően világverőnek kell lennie? Semmit sem tudsz a helyén kezelni? Az agyam lehajítom tőled…
Jó pár hozzászólótól megkaptad már hogy sötét és buta vagy. (itt is ez jön le)
Ne próbálkozz megérteni bizonyos dolgokat, mert sosem fogod.
Van egy szint, ami felé sosem fogsz tudni kerülni, mert az anyatermészet kétjegyű IQ-val áldott meg.
Ez nem szégyen és senki nem is tehet róla.
Ha esetleg a fentiek nem “mennek át”, próbáld valami értelmesebbel elmagyaráztatni magadnak.
@csalfa: nagyjából te is ugyanazt magyarázod mint ami az én kommentemet motiválta. A kommunizmus minden országban egy xarkupacot eredményezett, a csehek esetében ezt a világ legiparosodottabb övezetéből hozták össze, az emberi erőforrások módszeres elsilányításával (aminek gyökere az hogy a munkás annyit keres mint a mérnök, és vezetésnél a politikai megbízhatóság a fontos). A végére a Skoda egy szánalmas xarkupac volt, amiben az egyetlen siker az volt hogy egyáltalán kifejlesztették a Favoritot (ami a 90.es évek pária autója volt).
Ezek után idejön egy észlény és leszórja azt a céget ami pénzt és technológiát adott nekik hogy talpra álljanak ez még akkor is végtelenül ostoba és hazug kijelentés lenne ha nem ilyen alpári stílusban böfögte volna be…
De ez így minden tekintetben a legalja volt.