Ideális íven megy 190-nel a Stanford robotautója
Önmagától megy gyors kört az egyetemi robotautó
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Shelleynek hívják a Stanford Egyetem önmagát vezető Audi TT-jét, mely rövid féktávot vesz, és gyors kanyarvételre törekszik.
Shelley, a Stanford Egyetem diákjai által fejlesztett Audi TTS robotautó már 2009-ben indult a Pikes Peak hegyiversenyen, a távot teljesítette is, de akkori tempóját még nem igazán nevezhettük versenyképesnek.
Az azóta eltelt három évben azonban szorgosan fejlesztgették tovább az autót irányító berendezéseket és szoftvereket, és mára odáig jutottak, hogy az önműködő TTS egyenesekben padlógázzal hajt, pontosan találja el a féktávokat, és kanyarvételei is korrektek, ha nem is olyan agresszívak, ahogy a versenyzők vezetnek. Mindenesetre így is elég meggyőző teljesítményt nyújtott Shelley a kaliforniai Thunderhill versenypályán, ahol a hosszabb egyenesekben 193 km/h-s sebességet ért el a legutóbbi teszteken, és 2:30 körüli időket futott az 5 kilométeres pályán. A stanfordiak szerint a Google robotvezérlésű Priusával ellentétben a közúti forgalomban Shelley már elvérezne, de a benne foglalt fejlesztések a jövőben a váratlan, előreláthatatlan események - például megcsúszás, kipördülés - kivédésére szolgáló biztonsági segédberendezések alapjait adhatnák.
Mindenesetre a felvételeket látva már körvonalazódott fejünkben a Formula-Robo versenysorozat képe, ahol a vezető nélküli versenyautókat ölükben laptoppal ücsörgő programozók próbálják minél nagyobb tempóra sarkallni, természetesen kizárólag szoftveres beavatkozással.