Huszonöt év akár árváltozás nélkül – keleti autós körkép

Piaci körkép: mennyibe kerülnek ma az egykori szocialista országok autói?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kinek a Wartburg, kinek a faros Skoda kedvesebb, a Trabi és a Zsiga persze vallás. Nézzük, mennyibe kerül az 1990 előtti KGST-hangulat.


Több év várakozás után jött az értesítő, hogy a részletekben előre befizetett autó végre megérkezett, lehet érte menni a csepeli Védgát utcába, a Merkúr-telepre. Az egész család szép ruhába öltözött, és mentek átvenni az új autójukat, ünnep volt ez. A dörzsöltebbeknek már előre volt szerelője is az áhított típushoz, sőt sokan már a telepre is autószerelővel mentek. Mert a Merkúrtól kézhez kapott autókat nem egy klimatizált szép szalonban lehetett átvenni, ó nem, még kínálós cukorka sem volt. Volt helyette örülj, hogy kapsz valamit érzés, sameszok olajos overallban, meg nagy totózás.
Hirdetés


Anyuka kirúzsozva várt egyre türelmetlenebbül, a gyerekek rosszalkodtak, apa meg a "hozzáértő" mondjuk Dezső bácsi a kocsik alatt feküdtek és azt vizslatták, melyik lenne a kisebbik rossz. Mert a keleti ipar eleve megkérdőjelezhető minőségben előállított termékei a Magyarországra vezető hosszú út alatt már gyakran elkezdtek rozsdásodni, a szállításkor egy-két mozdítható elemet le is loptak róluk. És ezek még nem is a "küllemhibás", devalvált darabok voltak, amiket mondjuk a vasúti kocsikról legurítva összetörtek, vagy visszavittek a telepre, mert beáztak, vagy 20 litert fogyasztottak.

Hogy az átvételre kínált autó színe még véletlenül sem az volt, amiben rendeltük? Nem okozott gondot, mindenki örült, hogy végre hozzájutott valamihez. A szocialista gazdaságot és a magyar autópiacot is a kereslet dominálta a hetvenes-nyolcvanas években. Éppen ezért virágzott a minimum szürke kereskedelem, és egy használt autó ára gyakran a duplája volt az újkorinak, mert az ott volt, arra nem kellett várni öt évet.

Na de ne károgjunk, nem volt minden feltétlenül rossz. Ha autó nem is, de paprikás krumpli mindig jutott. Az én szüleim és a barátaik ebben az időszakban voltak fiatalok. Vegyük sorba a korszak autóit, azokat, amik tulajdonképpen mind álomautók voltak a fenti helyzetben. Édesapám hosszú autós karrierjében például a nagy nyugati váltás előtt volt sok minden. Trabant, Wartburg, több Lada is, mégis a már nem kormányváltós, nem is csíklámpás, de még mindig kellőképpen olaszos Polski Fiat 125p volt a kedvence mind közül. A már-már kagylós ülésekhez nagyon ment a trapéznadrág és a barkó is.

Bár a kézifék állítása nehézkes volt, de a hátsó tárcsafék egyértelmű előny a Ladához képest. Édesapám valószínűleg nem a legjobb 1500-ösöket fogta ki, ő állítja, hogy a nagypók papíron 75 lóereje közelebb volt a valósághoz, mint a szintén Fiat-alapú Zsigulié. Az emlékek néha csalnak, a múltidézéshez tökéletesen alkalmas, kopottas példányok is kaphatóak ma már 250 ezer forintért. Egy 1975-ös évjáratú, első tulajtól származó, veteránesélyes sincs ma 500 ezer forint. A kistestvére, a 126p meg 180 ezer forint körüli árért már egész szép állapotú is lehet. A két lengyel típus újkori ára 1989 elején 216 ezer, illetve 120 ezer forint volt. Hamarosan fogunk kispókról írni, és nem akarom előre lelőni a poént, de a kollégámnak nagyon kellemes élmény volt az egérkamion.

1-800-USA-YUGO - tárcsázták több ezren a nyolcvanas évek Amerikájában. Hiszen a Yugo megfelel a fiatalok első autójának, a család második kocsijának, ingázni, vagy mert jó móka yugózni. A Yugo felspécizett, vagy ha úgy tetszik, szalonképesebbé tett változata mindezek ellenére sem lett kasszasiker a tengerentúlon. Sőt, még a Die Hard harmadik részében Samuel L. Jackson és Bruce Willis egy jelenetben emléket is állítanak az amerikai mércével sem a legvonzóbb Yugónak. Ott nem kellett 4000 dollárért, de ettől még itthon és a béketáborban, a kragujevaci gyártású Zastavák a KGST autók jobbjai közül valók voltak szinte olaszos hangulattal, lévén a Fiat 128 adta a műszaki alapjukat.

Yugóból összesen négy darab van most éppen eladó a Használtautó.hu[/url] rendszerében. Egy elég lehasznált Koral akad csak mutatóba, de az 1990-es évjáratú 55 1.1 GTL, a korszakos munkásőr-szürke árnyalatban a maga módján finom darab. Alig 85 ezret futott, a hirdetés szerint első tulajos, és 150 ezer forintos árért még a gyári dísztárcsáit hordja. A típusidegen ködlámpa és a tetőrács utólagos extrák, de azokat letakarítva egy egész hangulatos járgánya lehet az erre fogékonyaknak. Veteránkorú, 1980-as Zastava 1100-asból egy vajszínű példányt kínálnak 300 ezer forintért. Gyárilag 54 lóerős kis motorjával nem is megy rosszul, és bár a volt Jugoszlávia területén nagyon sok szépen megmaradt darabja fellelhető, nálunk már nem túl gyakori.

Ócska autóból olcsó autó lett a Dacia. Az elmúlt években a Renault leghangosabb sikereit a szegény keleti testvérrel érte el. Amit kínálnak, az ma az autózás minimuma: bevált technika, megfelelő komfort, mindez a lehető legalacsonyabb áron. Autóik ma már nem is annyira csúnyák, nem is annyira kevéssé biztonságosak, és ott a 3 év vagy 100 ezer km garancia is. Bezzeg régen. A Dacia 1300-as és különböző változatai a középkategóriás Renault 12 licenc alapján gyártott verziói. A 12-es egy nagyon finom autó, érdekessége, hogy felépítése nem a 16-os és a kis 4-es adta séma szerinti. Ez is elsőkerék-meghajtású és hosszmotoros, de a motorját az első tengely előtt hordja, hátsó felfüggesztése meg nem torziós, hanem merev tengelyes. Ez persze jól jött a kelet-európai ridegtartáshoz, amit a lovasszekeret leváltó Daciák kaptak a helyi utakon. A gyártás során változtattak, elvileg fejlesztettek az autón, de a gyakorlatban csak rosszabb lett. A román acél már a kocsi első éveiben elkezdett csipásodni, a gyártási minőséget a hetente lehaló főfékhengerek, vagy a centikkel félrefúrt futóműbekötés illusztrálja talán a legjobban. Ennek ellenére az R12-alapú dákókat csak a Logan érkezése száműzte, sőt a pick-up egészen 2006-ig készült.

Az MTI archívuma szerint: "A személygépkocsi árak az importárak, a vevőszolgálati költségek növekedése és az import forgalmiadó emelése miatt átlagosan mintegy 25 százalékkal növekednek." Az 1989 év elején kiadott árlistában a Dacia 1310 TX 171 ezer forint, a Dacia 1310 TX kombi 186 ezer forint, a korabeli fullos változat, a Dacia 1310 TLX meg 183 ezer forint. Amit a címben írtam, az leginkább pont az 1310-esekre érvényes. Egy valamirevaló, 100 ezer kilométernél kevesebbet futott, lehetőleg első tulajos, 25 éves darab ma körülbelül pont annyit ér, mint amennyibe újkorában került. Csak sajnos a forint közben jó sokat romlott. A már veteránkorú és veteránképes Daciák 500 ezer forint körüli áron cserélnek ma gazdát. Ennyiért viszont színben is válogathatunk a régebbi 1300-asok közül, nem úgy, mint anno a Merkúrnál.

Skoda 105-ből és 120-ból még ma is van vagy 50 eladó. A 60 ezres "csak menjen" kategóriástól nagy a választék felfelé, a még csak youngtimer korú, de gyűjteménybe illő állapotúig, azok valamivel félmillió alatt vannak, de ha egy ritkább változat, esetleg egy még nem szétbarkácsolt Rapid kupé bukkan fel, az ennél jóval többe is kerülhet. Trabantból is van kínálat, egy kicsit kopottas, de hangulatos időgépet ma olyan 150 ezer forint körül lehet megvenni évjáratra tekintet nélkül - igaz, sok változás a Trabi gyártása alatt sem történt. Újkori ára egy 601S-nek csak 91 ezer volt, 29 ezerrel - sokkal - olcsóbb, mint a kevesebb helyet adó Kispolszkié. Innen nézve a lengyel mini volt a túlárazott divatautó akkoriban. Tovább a kétütemű fronton, egy nagyon szép Wartburg ma jó 400 ezer forint, szintén nagyjából évjárat-függetlenül.

És jöjjön a szocialista autóipar csúcsa, a Szovjetunió. A népnek Moszkvics, ami 1989 januárjában 156 ezer forint volt. Még nem az Aleko, hanem a jó kis 2140-es hátsókerékhajtással. Lehetett kapni Volgát kiviteltől függően 289 és 322 ezer között, a pártvezetés ajánlásával. És ki ne maradjon a polgári luxus csúcsa, a Zsiguli. Azaz a Lada, ahogy exportnéven hívták. A hetvenes évektől a dupla kereklámpás 1500 sofőrje volt a legnagyobb király, aztán később már a krómmaszkos kocka nyerte a Ki a menőbb? versenyt. És hogy egy szépen megmaradt eredeti ma mennyit ér? Bizony bőven bele tud karcolni az egy-másfél milliós sávba is, ha egy régebbi példányról van szó. Pedig a 2105-ös 1989 januárjában 199 ezerbe került csak. Az akkor nagy pénz volt, ma meg nagy kincs bármilyen huszon-harmincéves ex-szoci autó, mert egy már letűnt kor hangulatát tudják visszaadni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    No megvan mit hagytam ki,ismerem szomszedom a piros 2107Novajat is ezzel kezelgette,
    de nala nem ertettem minek 365nappol 360at garazsban allt es most szerintem vagy 7eve mar 365.
    O a fianak csinalta regen meg a Hondara de az sem rohadt pedig az kint volt.
    Mokas volt,Ladae volt a garazs es a 4Xdragabb Honda meg az utcan allt:)
    Elegge sziszifuszi melo le a kalappal hogy kibirod,en mar a kuszobok utan sokkot kapnak.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Lehet bontoznod kellene a Hollandoknal vagy a Nemeteknel,ott lehet joval olcsobban is talalni.
    A Yutin volt video(nem talalom)amelyban a Delta tulaj ment bontoba alkatreszert amikor bevittek 1Themat.
    Mivel rendes Lancias volt azert megneztek,a bontos zuzni akarta mert valahol ott hagytak es a rendorok
    vitettek oda.A bontos nem nezte hogy mi az a felsegjel hianyzott rola a motorter nem nyilt
    es eszmeletlen koszos volt.Meg gaz is logot rola,meg a franc tudja mik.
    Nemetul irtak az elejen a tortenetet es utanna mar mikor a trellere raktak
    akkor kezdtek venni a videot.Valami potom osszeget adtak a bontosnak(talan vasarat)
    En szurkere vagy feketere tippeltem de egy eros mosas utan kiderult hogy piros.
    A papirjai benne voltak az elso inditast is felvettek.
    Hat a kony csordult ki a szemembol tole olyan szep hangja volt.
    Hogy utanna mi lett vele nem tudom,de ha en jutnak igy egy XR4Ti Sierrahoz tutira nem adnam el.
    Lehet hogy az asszony helyet azzal aludnek:)
    De eleg lenne egy XR8 as is hogy a csladra is gondoljak:)

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Ezt az 5evet nem tudom ki talalta ki de regen 5ev utan a kasztni rohadt le a motorrol
    Most meg forditva csak eletkronokaval megspecizve.
    Ezert szeretem jobban a fapadosokat,de Fabiam most mar fullos,van benne ABS is:)
    De a Lancias korokben barki elfogadna egy Thema 8.32.:)
    Isteni hangja van.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    [i]“Meg hogy a gazdasagi mutatok nagyon rosszak a fonok zsebet nem elegge tomik es nyugos…”[/i]
    1990 után jobb autóink lettek, ehhez kétség nem fér, de milyen áron? 1 millió ember rövid időn belül munkanélkülivé vált, a helyzet 24 év óta sem javult, gyarmat lettünk, ami nem politikai túlzás, hanem valós gazdasági státusz…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Az hogy-hogy is volt jo kerdes,nem voltunk ott,de legalabb nem vodka fozesre hasznaltak.
    2Moskvich-rol tudok egyik a szomszedom ot a lanya beszelte ra hogy cserelje le Orionra
    azota idegbaj kerulgette es most asszem Loganja van.Azt szereti.
    Az Aleko 2141-ese volt egy tanaromnak aki minden nyaron felakasztotta a lakokocsit
    es barangoltak Europat.Nem tudom mennyit mentek vele hany eves volt,de 2003ban meg azt gyurte.
    Igaz rohadt es lakatoltatta festette rendszeresen,de nem hagyta ott.
    A fianak volt Opelja,de azt nem szerette.
    Az hogy nem jegyzik EUban az lehet mas okokra visszavezetheto.
    Szemelyes kapcsolatom 1X volt vele kb 25 evvel ezelott,de mindket emberke visszasirja
    Csak nem lehetett olyan rossz.
    Forman meg a nagynenemeknek volt.Azzal meg Franciaba,Olaszba,neha Torokbe is jartak.
    Es ok sem szeretik bekoszolni szerelessel a kezuket.
    De azt nem ertem hogy haver Formanja 5evesen rohadt a rokonome 10evesen meg nem
    egy kis potysem volt rajta(lehet mert ok Csehek?)
    Mire jutottak a ruszkik?Es az olaszok?Lancia Thema?Nemetek?Mercedes Citan?
    Megvan a korforgas kell fejlodni nottek az igenyek es emiatt mar ezek az autok kozlekedesnek
    hivott valamire nem a legalkalmasabbak,de abban az idoben ahova terveztek megfeleltek.
    Togliatti pedig kulon tortenet,en a dolgozokat sajnalom.
    A Renault megkapta es lassan kezdik azt amit a modern kapitalizmusban.Hogy minek oda harom ember
    hogyha egy is tud ott valamit csinalni,ha nem lessz masik.Meg hogy a gazdasagi mutatok nagyon rosszak
    a fonok zsebet nem elegge tomik es nyugos…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Alekónál illetve a Moszkvicsnál az volt a helyzet mint úgy általában az egész exKGST gyárakkal (nem csak autó) hogy megvette valamelyik nyugati befektető (Moszkvics esetében a Renault) aztán pár hónap max 1-2év aztán (mű)csőd lakat rá,hogy a saját terméke nyerjen teret. Elég csak nálunk Mo.-n körülnézni… De ott van pl.: Trabant,Wartburg ! Nem egész 2 év alatt elég sokat eladtak Mo.-n is többek között. Vagy ha motort nézünk a Simson,mai napig inkább azt vennék az emberek nem azt a sok kínai Sz..t amit ránksóznak vagy a méregdrága “nyugati” motorokat.
    Ladára rátérve csak a Lada Largus ami tulajdonképpen Dacia Logan MCV ez tulajdonképpen a megállapodás része volt a többi tipus (Granta,Priora,Kalina) részben saját fejlesztés. Amúgy a Lada gyár a világ(!) egyik legmodernebb autógyára volt erről TV-műsor is többek között. Németországban ’12-ben az év kereskedői hálózat címet is elnyerte.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Es partvissal inditani a Kispokot:)
    Vagy kuplung munkahengert karmantyuzni a hatso ulesrol(120L)
    Szep korszak volt,az autos dumak nem arrol szoltak h 10alatt van szazon 3,5eszik…
    Hanem hogy 2csavarhuzo par villas kulcs meg a jo oreg kalapacs mikre kepes…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Ha a szociknak lett volna Autobahn-juk akkor es a mernokoket nem hatra kotott kezzel dolgoztattak
    volna akkor nem a mezojaro csodaikrol lettek volna hiresek.
    Par eve olvastam az:Eltiport prototipusok ha jol emlekszem a cimere.
    Es abban sok soci autogyar olyan terveirol volt szo amiket nem engedtek az elvtarsak.
    Pl Syrena Sport elegge kivanatos,de a Moskvich 2141-KR sem rossz de probalkoztak a kabrioval is.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Az a baj, hogy aki lehúzó dumát tol bármely keleti típusról, annak fogalma sincs arról, hogy igenis LEHET ékszíjat/gyertyát/megszakítót/stb cserélni az adott autónkon random helyszíneken, mobilteló, pánik, öltönyruha, sznobitás nélkül, csak nyugodtság, és tapasztalat kellett hozzá. És ez “férfias, IGEN!!!” 🙂

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    [i]“volt trabantom, télen hideg vlt, mint a bűn”[/i]
    A kétüteműek utolsó szériája már nem volt hideg. A beburkolt, hamar felforrósodó kipufogódob körül cirkuláltatott meleg levegőt fújta be a ventilátor, nem csupán a motor hűtőlevegőjét.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Wareszt újan Astrát 1évesen vették. olajat szoktak cserélni benne.Végül is 9évesen került bontóba. Szilentek,telók,olajevés,váltószétment,kárpit szana-szét szakadva,rozsdásodott (itt-ott behorpadva) szóval meg volt “gyötörve” rendesen mind két autó.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    1118-as 1,5 évesen 14500 Km-el vettük átiratva:1,2Milióért Bp.-en Enyémet 3évesen vettem 28700Km-el átiratva 970Ezerért. Az igaz alap felszereltségű mind a kettő:
    -elektromos+4 irányba állítható szervó kormány
    -elektromos ablakok elöl
    -távirányítós kp.zár
    -metálfény
    -klíma
    -fedélzeti sz.gép 8funkciós
    -2db légzsák
    -ABS
    -2/3 arányban csomagtérrel egy síkban (szedánban is) dönthető hátsó ülés.
    Az,hogy a kuplung passzol hozzá (szerintem) az csak előny mert egyrészt már bevált,olcsó,bár hol lehet kapni. Kuplungot “csak” benyomod váltasz kész ennyi kár túlbonyolítani. Bezzeg amikor a Renaulthoz (elég gyakran) kellett alk.rész… Forgalmi,évjárat,alvázszám,tipus(pl.:kombi,5ajtós vagy szedán) telefon ide-oda nem jó küldvissza kész tébolyda volt! Ladánál meg annyit mondtam Kalinához kell kuplungszerkezet azt ennyi+negyede annyiért.
    Egyébként most hirdetnek a Használtautó.hu-n Lada Kalinát 2009-est 800valamennyiért,pontosan nem emlékszem az árra.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Itt a lényeg ami karba van tartva! Anno sokan nem foglalkoztak ilyennel. Ezt meg azért remélem te sem hiszed el,hogy 1Millió Km-et elmegy hiba nélkül… Ez ugyan olyan mint az égig istenített Japán autók és más “nyugati” autók hogy azok aztán soha semmilyen körülmények között nem romlanak el nem hibásodnak meg legalább 30 évig… Ugyan már!
    Wareszra visszatérve lehet,hogy nem volt kimosva a hűtője… Szomszédék szintén Waresza 2ütemű kombi volt de az kapott az “életében” elég sokmindent. Utánfutó nélkül nem nagyon lehetett látni,hol zöldséget,hol disznót hol tápot hol téglát szóval mindíg vittek valamit. De 19(!) évig bírta náluk,működött aztán bontó, a marha f…a Opel Astra F 1,4 ugyan ilyen használat mellett 8(!) év aztán bontó…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Zsiguliban (ami új kora óta a miénk) hahiszed ha nem kb:380Ezer Km van. Nivába amit a nagybátyám vett szintén újan ’96-ban tőle “örököltük” 314ezer Km van. A motor egyikben sem volt szétszedve,fúrva. 30 éves autóhoz képest az évi 12E Km nem kevés… Feleségem 1118-asa (Lada de feltételezem sokan azt sem tudják milyen…) 7 éves 276Ezer Km van benne (nagyjából évi 38Ezer Km) de a motorhoz sem kellett még hozzányúlni,kuplunghoz igen… De(!) ugyan az a kuplungszerkezet jó bele mint a Szamarába,nem úgy mint pl: a Renaultba hogy egyazon tipuson belül (pl.:Megane) még az évjáraton belül is volt eltérés! Csúcs! De ez nem csak a Renaultnál van így!
    Anno 1db Renault fenntartása többe került mint most a 3db Ladáé (1db Niva,1118 szedán Kalina,1119-es 5 ajtós Kalina. Zsigát nem veszem ide mert apám használja) saját tapasztalat úgy hogy ez van.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Szerintem meg a legjobb, ha a helyükön kezeljük ezeket az autókat:
    – többségük már születése pillanatában ótvar, szar volt
    – nem a mérnökök tehettek arról, hogy ilyen autókat gyártottak, hanem az elvtársak, mert sok máshoz hasonlóan, ez is pártpolitikai kérdés volt
    . lehet és kell ezeket az autókat öregként szeretni, mert ipartörténeti emlékek

    De könyörgöm: ne legyetek hülyék!

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Ha nem az olasz kotványokkal példálóznál, akkor nyilvánvaló lenne, hogy a rozsda akkor sem evett MINDEN autót, csak a szarokat! Pl. az olaszokat. Meg a japánokat.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Ó, ha tudnád, hogy én mennyi mindent hallok, mégsem hiszem el a töredékét sem.
    Nézd, ami egy autóban nincsen benne, az sosem romlik el. Ami meg benne van, arra van esély, hogy elromoljon. Ám ahogy sárkunyhóban sem akarnak lakni az emberek, noha azon sosem kellene ablakot mosni, úgy autóból is a modern jószágokra vágynak.

    Évente 12 ezer km-t autózni manapság az semmi. 40-60 ezer km-t mennek évente az autók sok esetben, és mindnek bontatlan a blokkja, mikor te már 3x generáloztad a Zsigát. A Zsigulitokkal meg teljesítmény még a 12/év is. Volt idő, amikor 2 hónap alatt autóztam ennyit. 20 éves autókat látni 0 rozsdával, ha nem voltak szakszerűtlenül javítva, ti meg küzdötök a korrózióval. Magad mondtad ki a lényeget!

    Szóval kezeljük a helyén a dolgokat. Ha lenyomsz évi 40 ezret a Zsigával úgy, hogy 300 ezerig hozzá sem kell nyúlni, akkor rendben. De én még emlékszem a nagy taxis dumákra a 150 ezret generál nélkül elgurult zsigákról. Ma ez egy millió km-nél hír.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Bármelyik szoci xart hasonlítgatjuk inkább közröhejnek számítanának.
    A nyugati mérnökök sem kaptak szabad kezet, mégis az egy az egyben megvett FIat Licenc ladák 20 évvel később is a “Keleti blokk Mercedeseinek” számítottak. Saját kútfőből sosem tudtak volna akárcsak hasonlót is alkotni az orosz mérnökök. Közben azért a nyugat mercedesi ott sorakoztak, a kocka lada kijövetelekor pl a 190es…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    [i]“Szerinem csodasak a maguk nemeben.”[/i]
    A 126 Bis karosszéria még ma is alapul szolgál az autótervezőknek. Az más kérdés, hogy eddig nem éltek vele. A Renault készül ugyan kezdeni valamit ezzel az építési móddal a Twingo lll – al, de még mindig nem tartanak ott, mert a Bis-nél elöl is volt csomagtartó, még a Twingo lll – nál nincs.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Tudjátok, hogy mi jut eszembe a Dacia 1300-ról? A szomszéd Laci bácsi, aki már nincs közöttünk. Sokszor furikázott minket akkor még gyerekeket vele. Kényelmes és nagyon jó illatú autó volt. A Daciáknak olyan édeskés illatuk volt.A Zastava 1100-ról a pénzes maszek asztalos Pali bácsi. Hú de irigyeltük Tőle.A Polski 125-ről keresztapám, aki KTSZ sofőrként pont ugyan olyan fehér Polskit vezetett,mint a képen. Sörözés közben de sokat vitatkoztak apámmal, hogy a P125, vagy a Lada 1200 a jobb autó. Persze mindkettő hajtotta a magáét, soha nem tudtak dűlőre jutni.A Moszkvics 2140-ről Zsolt, a gimis osztálytársam, aki már szintén távozott közülünk. Mogyoró színű autója volt, azzal járt iskolába. Egyszer tolatás közben az árokba borított vele egy biciklis nénit, a kormányon két nagy szatyorral.Ijedten kiugrottunk a kocsiból, hogy mi lett a nénivel.Semmi, de az összetört két pohár tejfölt behajtotta rajtunk.Hát ez az amivel semmilyen nyugati autó nem veheti fel a versenyt a szocialista autókkal. Fiatalságunk emlékei.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Szerintem meg hogyha a sajat kozegukben nezzuk es nem a Warnyut hasonlitjuk a Kappahoz,hanem egy Prismahoz vagy egy Betahoz akkor kiderul hogy nem is olyan rosszak.
    Es foleg a Keleti blok mernokei kaptak volna olyan szabad kezet mint a Ny-i szomszedaik akkor
    sokkal jobbakat hoztak volna ossze.
    Igaz a Daciara irjak hogy rozsdasodasi hajlami atlag feletti,akkor a Fiat Mirafiori?
    Annak is csamcsogot a rozsda a lemezei alatt mikor raktak ossze.
    Nekem az elso autom 120L-volt es 1X hagyot cserben,mikor a zoldkartyas csodabogar a karbiba beletorte
    a csavart.30e km nel tobbet mentem vele,nalam fordolt a szamlaloja(ki tudja h elsore-e?).
    De volt Kispokom is azt viszont utaltam,a fuggo csapszeget valaki cserelte es utanna mar az istenert
    nem volt jo.126Bis-t is akartam de az feher hollo.
    Es B2-es dizel Passatom is volt amivel meg a boltig is feltem elmenni,penznyelo volt bonto lett belole…
    Es lehet hogy nalunk nincs aruk de mashol meg lehet.
    Szerinem csodasak a maguk nemeben.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Az ár optikai csalódás, mert teljesen más árrendszerben éltünk 30 évvel ezelőtt, mint ma. Ezek árai nyugaton már akkor is, amelyiket forgalmazták, (pl. Lada Samara, 126P stb.) több mint duplája volt, mint nálunk.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    [b]A “belenyúkálós-autószerők” csak több kárt csinálnak mint hasznot [/b]
    Ez így túlontúl általános. Egy műszaki képesítésű személy sokkal lelkiismeretesebben és tökéletesebben megcsinálja a sajátját, mint egy autószerelő teljesítménybérben.
    3 év az nagyon kevés, az csak annyira elegendő hogy már odaengedhető legyen az autó mellé. 30 év az már jelent valamit, ha az igényességgel is párosul.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Ha előírtnak a fele be volt tartva (pl.:olajcsere időben,motorba belenyúkálás hogy ezen+ezen kell állítani aztán jobban megy… normális vezetési stílus nem agyonpörgetve menni mint a Schumacher stb…) sokat kibírtak. Most az hogy kevesebbet eszik 1literrel a Lancia DE! ha midegyiknek az újkori árát+alk.árakat(tehát a fenntartási költséget) vesszük alapul akkor már más a helyzet. 1db Lancia árán vehettél volna kb.:3db Wareszt. Tehát az árkülömbségen legalább 2 kamionnyi benzit megvehetsz,akkor még az alk.árról nem is beszéltünk… Sok embert abszolút nem érdekel a vezetési élmény az a lényeg vigyen el A-tól B-ig. Apósodnak igaza volt szerelő szerelje az autót nemhiába tanulják 3évig. A “belenyúkálós-autószerők” csak több kárt csinálnak mint hasznot

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Amiket lehet hallani,hogy több milliós autók kerülnek vissza a vásárlás után kb.1-2 hónappal a szervízbe külömböző hibákkal azért elég durva. Nekem van egy (pontosabban 4db) Ladám : egyik 1200S (zsiga mellett van még 2db Kalina 1118,1119 és télre egy Niva. Egyik kalina a feleségemé a zsigulit apám használja,kőmüves)szinte napi használatban ’83-as évjárat. Éves futása kb.: 12ezer Km. Nincs vele gond inkább csak a rozsda amivel nem bír dülőre jutni.

    Akit érdekelne az nyilván nem a 20-as éveiben járó fiatalok,hanem inkább az (ismerettségi körömben is) 50-60-as éveiben járó vidéki emberek. (úgyhogy a virtuális fogadást elvesztetted 🙂 )

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Jó autók voltak a maguk nemében, de hogy a mai autók sem jobbak ezeknél, az azért enyhén szólva sem igaz! A mai Daciák is sokkal jobb autók bármelyik szocinál, ami a cikkben szerepel. Nincs is min csodálkozni, hiszen a fejlődés nagyon gyors.
    Az, hogy azok is elmentek a Balatonra, az azért kevés egy ilyen kijelentés megtételéhez.

    Komoly összegben fogadnék, hogy senkit nem érdekelne ma az általad felsorolt autók közül egy sem újként. Ha igazad lenne, akkor ezeket az autókat árulnák, légy benne biztos.

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    Jó autók voltak ezek: Nagy hely,nagy csomagtartó annyit ment amennyit kellett,nem volt kényes a kárpit. Jobban (ki)használhatóbbak voltak mint a mai autók. Jobban is néztek ki (szerintem) mint a mostani UFO formájú autók. Az új (nyugati…) autók se jobbak ezeknél,csak akkor még nem volt szervíz más volt a mentalitás. Biztos sokan vennének ma is ÚJ! Wartburgot,Ladát,Moszkvicsot,P125-öt stb… Csak sajnos nincs rá lehetőség…

  • 2017.10.29. at 07:20
    Permalink

    A nagypolszki alatti képaláírás kissé vicces. Miben is hasonló a 125p technikája a Zsiguliéhoz?

    Kinézetre tényleg hasonlítanak, de OHV kontra OHC motorok, laprugós kontra csavarrugós futómű… ez azért annyira nem hasonló technika. Vezetni is egészen más érzés volt a kettő, a botváltós nagypolák egy sportkocsinak tűnt a Ladához képest.

Vélemény, hozzászólás?