Legegyszerűbben bikázással kelthető életre a lemerült akkumulátorú autó, de ha nincs más segítség az akku felmelegítése is megoldhatja a problémát
Mínusz fokokban drasztikusan csökken az akkumulátor teljesítőképessége, ezért egy-egy hideg téli éjszaka után az év zömében harcra kész akkuk is elgyengülhetnek. Még rosszabb a helyzet, ha hosszú ideig nem kapnak töltést. Egy hónapnyi ácsorgás a nyáron még tökéletesnek tűnő akkumulátoroknak is sok a mínusz fokokban. Nem is lepődtem meg, amikor tegnap reggel Krepsz Zoli hívott, nincs-e egy bikakábelem, mert nem indul a hetek óta ácsorgó autója. Dehogy nincs, mindig ott van az autómban, hiszen tudom, hogy gyenge az akkum, épp ezért igyekszem úgy ütemezni az életet, hogy legalább hetente egyszer menjek azzal, vagyis kapjon némi töltést. Viszont én épp egy tesztautóban ültem, a saját kocsim pedig a szerkesztőségnél parkolt, végül itt találkoztunk. Gondoltam oda is adom az aktuális tesztautót Zolinak, én pedig megyek a Sparkkal. A hideg viszont annak is túl kemény volt, a létező legkisebb, 35 Ah-s akkumulátor a központi zárat még simán nyitotta, pityegtette a riasztót, de az indításhoz már gyenge volt. Előkerült gyorsan a bikakábel, összekötöttem az akkut a már pöfögő tesztautóéval (sorrend
itt) és néhány perc múlva már az én motorom is járt.
Kétezer forintos tétel a sokszor fontos bikakábel. Nem szabad megvenni a legolcsóbbat, fontos, hogy vastag, a nagy áramerősséget bíró fémszál legyen a műanyagházban. A legtöbb taxis tart magánál, így ők gyorsan tudnak segíteni
Ha nincs kéznél bikakábel, ellenben van néhány segítőkész cimboránk, próbálkozhatunk a betolással. Csakis benzines motornál, manuális váltóval és az esetben, ha biztosan csak az akkuval van gond. A már guruló autó váltóját a kuplung benyomásával egyidejűleg kettesbe kell tolni, majd a pedálról leugorva jó eséllyel beröffen a motor. Az automata váltósok sehogy, a dízelek csak kötéllel és másik autóval, akár több száz métert második fokozatban húzva indíthatók be - legtöbbször fölösleges gyötrődni ezzel a módszerrel, inkább az akkuba kell életet lehelni.
Nem érdemes próbálkozni az akku nyekegtetésével, amennyiben csak kevés áram van benne. Ha egyből nem pörget rendesen, nem fogja beindítani a motort, ellenben teljesen merül. Javulás érhető el azonban az akkusaruk megtisztításával, azaz az érintkezés javításával, de az igazi csoda, hogy a lehűlt, elgyengült akkumulátor csupán felmelegítésével is életre kelthető. Ha van idő, félnapnyi szobahőmérsékleten melengetés is tökéletes, amennyiben gyorsabban útra kellene kelni, akkor bevált trükk az akku kádba vagy lavórba helyezése és köré meleg víz öntése. Ez esetben ügyelni kell, hogy a víz ne lepje el, ne szivárogjon bele, ne érje víz az elektródákat, de a meleg akkus indítás akár félórányi játszadozás után elérhető.
Gyári akkun legtöbbször nincs a kiemelést segítő fül, de utólag vásárolhatókon ez már-már alapfelszerelés, sokat számít kiszerelés, cipelés szempontjából, ugyanis az akkuk rendszerint 10 kilós darabok. Akkucsere előtt a generátor töltését is érdemes ellenőrizni, a komolyabb akkumulátor-forgalmazók ezt ingyen megteszik
Amikor már a motor elindult, akkor ügyeljünk arra, hogy lehetőleg hosszú ideig járassuk, ha lehet, kerüljük leállítását. Ha van akkutöltőnk, érdemes telitölteni az akkut, hogy a közeljövőben ne legyen vele gond. Ismétlődő indítási probléma esetén vagy a kényelmetlenségeket kevéssé kedvelőknek akár azonnal érdemes lehet egy
akkumulátor specialista felkeresése, aki minden bizonnyal kideríti a probléma okát, ha még gyógyítható, akkor regenerálja a betegeskedő akksit, és ha kell, segít
új akkumulátort választani. Az akku éjszakára melegbe vitelével egyébként még a már sokak szerint kidobandó akkuval is át lehet vészelni a telet – régi trükk, Taki bácsi is alkalmazta a Szomszédokban.
IGEN a sok tanács jó de az aksi kiszerelésére buzdításkor elfelejtették megjegyezni hogy az gond-dal is járhat.
Ha a vezéregység nem is sínyli meg de a lekódolt rádió ????
Kimélhetö az aksi ha hideginditót használunk,amit a légszürőbe,vagy a szivócsatornába befújunk.