Honnan szedjünk földgázos autót?

Piaci körkép: földgázos autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az egyre dráguló benzin és gázolaj miatt képbe került a földgázzal (CNG) hajtott autó. Itthon és külföldön is megnéztük, hogy mit kapunk és mennyiért.

Mielőtt a kínálatot feltérképeznénk, röviden néhány fontos mondat a földgázról, és az autóban történő alkalmazásáról. A földgáz, azaz a CNG (Compressed Natural Gas) nem keverendő össze az LPG-vel, amely cseppfolyós propánból és butánból áll. A döntően metán tartalmú CNG voltaképpen a bányászott, természetes földgáz sűrített változata, folyékony halmazállapotban (LNG) szállítják, és nagynyomású (200-250 bar) tartályban tárolják. A biztonsági előírások szigorúak, ezért autóban csak hengeres alakú, általában 600 bar körüli hasadásértékkel rendelkező acéltartályokat lehet alkalmazni, amelyek súlya és helyigénye jelentős. Léteznek gyárilag CNG üzemre felkészített típusok, de elterjedt módszer az utólagos átalakítás is. A benzinüzemmel szemben a CNG-nek számos előnye van, többek között a motor kedvezőbb károsanyag kibocsátással üzemel, az égéstérben tisztább folyamat zajlik le, és ez jótékony hatással van az erőforrás élettartamára, illetve a működési zajra is. Mivel személyautóknál a kettős (benzin-CNG) tüzelőanyag-rendszer terjedt el, a benzinről történő átváltás után némi teljesítményveszteség érzékelhető – ez számszerűsítve átlagosan 10 százalékra tehető.
Magyarországon sajnos még nincs kiterjedt CNG kúthálózat. Győrben és Szegeden vételezhető ilyen üzemanyag, továbbá Budapesten a Fővárosi Gázművek a Köztársaság téri telephelyén üzemeltet egy nem nyilvános, saját használatú töltőállomást. Idén nyáron annyival javul a fővárosi helyzet, hogy a MOL a Kőbányai úton elkezdi a földgáz árusítását. A hazai CNG üzemű használtautó kínálat ennek megfelelően kiábrándító. Összesen három darab földgázzal is etethető autó, két FIAT Multipla, illetve egy Opel Zafira akadt fenn a Használtautó.hu részletes keresésre alkalmas szűrőjén, de egyik sem magyarországi példány, így hazai üzembe helyezés esetén a vételáron felül még regisztrációs adó is terheli a pénztárcát. Úgy tűnik tehát, hogy akinek a beszerzési nehézség ellenére is szimpatikus a CNG, és a jövőre nézve reális lehetőséget lát benne, mindenképpen a határon túlra kell kitekintenie, például a német piacra, ahol bőséges a választék.

Első körben arra voltunk kíváncsiak, mit találnak a közel 2 800 autós választékban azok, akiknek a szeme előtt az „olcsó” szó lebeg. Nos, gyárilag CNG üzemre alkalmas kocsit nem igazán. Az első békaszemű, 2000-2002 körüli FIAT Multipla BiPower példányok 1600-1800 euró környékén bukkannak fel, az átlagos futásteljesítményük bőven meghaladja a 200 ezer kilométert, a fényképeken látható állapotok pedig nem túlzottan bizalomgerjesztők. A regisztrációs adó szempontjából 1,6 literes, Euro2-es vagy 3-as benzinmotorokról beszélünk (a CNG üzem lehetősége semmit nem befolyásol), és az egyszerűség kedvéért tíz éves átlagéletkorral számolva ez mintegy 300 000 vagy 224 000 forint befizetését jelenti a magyar államkasszába – a tisztább üzemű erőforrásra kevesebb a kirótt adó. A 450-500 ezer forint környékén megvehető autóknál ez bizony komoly többletteher a vékony pénztárcájú vevőknek, és ugye, itt még nem áll meg a bürokratikus kassza csilingelése.

1000-1500 euróért mindenfélét találni az utólagosan CNG-re átalakított autókból, a 22 éves Audi 80-astól kezdve a Skoda Felicián át az egykoron Év Autója FIAT Brava-ig széles a spektrum. Vannak használhatónak tűnő példányok, de azért legyünk reálisak: amikor az 1000 eurós, 230 ezret futott, 16 éves (!) Skoda Felicia után 115 ezer forintos regadót kell leszurkolni, plusz a nyakunkon az utazási költség, és a magyarországi forgalomba helyezés minden nyűgje, akkor nem biztos, hogy ez lenne az évszázad bombaüzlete. Megvizsgáltuk továbbá, jelent-e az autó árában valamilyen befolyásoló költséget a CNG üzem, de a mintavételekből egyértelműen kitűnt, hogy ebben az ársávban, egy adott típuson belül nincs szóra érdemes felára, sem árkedvezménye a földgázos kivitelnek egy normál változathoz képest.

Használtautó vásárlásban Magyarországon sztenderdnek mondható a másfél millió forint (5 000 EUR) körüli összeg, és ezért már komolyabb autók bukkannak fel a láthatáron, például itt kerülnek képbe a 2003-2005 környéki földgázos Opel Zafirák. Egy hangulatos kéket választottunk a matekozáshoz, 2003-as évjárattal, 1,6-os Euro3 motorral, Enjoy felszereléssel, klímával, hét üléssel, 4 999 euróért. Ez forintosítva kb. 1,4 millió forint, a regisztrációs adó további 275 000 Ft, de mire a teljes honosítás után kézben a forgalmi engedély, mindent egybevetve már alulról nyaldossa a kétmilliós határt a végösszeg. Elmondható, hogy a német piacon a FIAT és az Opel a legelterjedtebb földgázos márka, a gyári gázos Multipla, Dobló, Zafira vagy Combo modellek mellett sok az utólagosan átalakított Punto és Astra, de jelen van a szegmensben a Volkswagen és a Mercedes-Benz is – utóbbinál a korai A-osztály a jellemző, de ennek a csomagtartóját szinte teljes egészében kisajátítja a nagy és nehéz acéltartály. Az árak vizsgálatánál itt már az a tendencia a mérvadó, hogy a CNG kivitelek árai döntően a dízelekhez igazodnak, azaz évjárat és vételár szerint besorolva valamelyest drágábbak, mint a szimplán benzines modellek. Ennek mértéke állapottól, ritkábban kiviteltől függően változó, de példának okáért a FIAT Multiplát nézve kb. 5-8 százalékos átlagos felár figyelhető meg.

Duplázva a tétet, körülnéztünk a 10 ezer eurós, azaz a 3 millió körüli sávban is. Első hallásra biztatónak tűnik, hogy a fiatal autók korszerűbb motorjai kedvezőbb környezetvédelmi besorolást kapnak, és ezzel csökken ugyan a regisztrációs adóalapjuk, de az életkor szerinti avultatásban csökken a kedvezmény szorzója is. Nézzünk erre konkrét példát. A fenti összegért már prémium márka is választható, mi egy gyári Volvo S60 Bi-Fuel Momentum mellett döntöttünk, 2006-os évjárat, 2,4 literes Euro4 motor, 95 ezer futott kilométer – az ár kereken 10 000 euró (2,8 millió Ft). A motor hozza a tőle telhetőt, azaz a legjobb kategóriába sorolható, de a nagy hengerűrtartalom keresztbe tesz, és az adóalap emiatt 1,46 millió forintra rúg. Hogy mennyit kell befizetni, az a forgalomba helyezéstől eltelt hónapok számától függ, ez jelen esetben 52 hónap, amelynek a szorzója 0,48; tehát a közel másfél milliós adóalapnak gyakorlatilag a felét (52 százalékát), 763 ezer forintot hozzá kell adni a Volvo kinti árához, és máris 3,5 millió fölött járunk. 10 ezer euróért tucatjával kínálnak újszerű, 2009-es, 2010-es FIAT Pandát, Fiorino Qubót, Grande Puntót (Natural Power), de ugyancsak bőséges a CNG választék a 2006-os, 2007-es Opel Zafirákból, vagy a Volkswagen Caddy személyautós, családi használatra alkalmas Life kiviteleiből. A Volvo mintájára egy FIAT Pandát is kikalkuláltunk, hogy megmutassuk a különbséget. A 2009-es olasz kisautó - órájában tízezer kilométerrel - 10 490 euróért hozható el, motorja 1,2-es Euro4-es, és 21 hónapja helyezték forgalomba. Az adóalap a kis hengerűrtartalom miatt csak 361 000 Ft, a kedvezményszorzó 0,28, így összesen 260 ezer forintra tart igényt az állam, azaz éppen 3,2 millió forint alatt áll meg a másfél éves Panda.
Aki lehetőséget lát a CNG-ben az külföldön, nagyjából a dízelmotoros verziók árszintjén találhat földgázüzemű autót.
(Külföldi vásárlásnál ajánlott előre tájékozódni az adózási szabályokról, hogy senkit ne érhessen utólagos meglepetés. A motorok környezetvédelmi besorolását a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja tárgyalja. A regisztrációs adóról a 2003. évi CX. törvény rendelkezik, és ennek I. számú mellékletében találhatók az egyes kategóriák adótételei, a II. számú mellékletben pedig az adó összegének meghatározása a gépjármű forgalomba helyezésétől számított időtartam figyelembevételével.)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 19:40
    Permalink

    Én úgy tudom, hogy Magyarországon jelenleg 3 városban lehet CNG autót tankolni. De sokan kijárnak Szlovákiába is
    [url]http://www.proviti.hu/cng-autok-cng-auto-elado-hihetetlen-jo-fogyasztassal.html[/url]

  • 2017.10.31. at 19:40
    Permalink

    Lesz egy kút Bp-en, na bumm, érzésem szerint nem oszt, nem szoroz, ez csak kirakatpolitika. És hogy megvegyük a drága benzint és gázolajat, majd jól elfelejtik kiépíteni az olcsóbb lehetőséget biztosító CNG hálózatot.

  • 2017.10.31. at 19:40
    Permalink

    Na ezert van annyi szlovak rendszamu auto itthon! Talan ha eltorolnek a regadot akkor kevesbe erne meg kivinni/papiron be sem hozni a kocsikat, es akkor azokra is itthon lennenek befizetve az adok meg a biztositas (amin szinten ado van). Es a szegeny emberek es jobban jarnank mert nagyobb valasztek allna rendelkezesukre.

Vélemény, hozzászólás?