Honfitársaink szeretik elkoptatni a gumikat
Addig hajtjuk az abroncsot, amíg simára nem kopik
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több mint ezer magyar sofőrt kérdeztek meg arról, hogy mennyi idő után cserélik gumiabroncsaikat. Az eredmények csöppet sem biztatóak.
Több mint ezer magyar sofőrt interjúvolt meg nemrégiben a Vredestein a gumiabroncsok élettartama, illetve annak kapcsán, hogy mennyi figyelmet fordítanak saját abroncsaik állapotára. Bár a megkérdezettek 55%-a tudta, hogy a személyautó abroncsok törvény által előírt profilmélysége 1,6 mm, azt már csak negyedük tippelte meg helyesen, hogy a biztonságos közlekedéshez 2,5-3 mm-es minimumra lenne szükség a nyári gumik esetében is.
A kopott gumiabroncs legnagyobb veszélye, hogy egészen egyszerűen nem fog működni a tervezők által megálmodott vízelvezető-képesség, az abroncs felúszik az úton lévő vízen, az autó pedig irányíthatatlanná válik.
A magyar autósok átlag 16-19 ezer kilométert autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot (téli-nyári cserével) ilyen futás mellett 3-4 évente kell cserélni. Az abroncs élettartamát természetesen az előírt nyomás betartása is jelentősen befolyásolja, ezért aztán ajánlott legalább havonta ellenőrizni a guminyomást. A levegő és a nyomásellenőrzés a legtöbb benzinkútnál, de a korrektebb gumisoknál is ingyen van, míg a gumicsere semmiképpen sem.
Téli gumikkal megyek télen-nyáron.
Nekem nem kenődik melegben, nem kopik gyorsan, esőben a kicsit kopottabb sem úszik fel, jó a fékút nyáron is.
Ez a tapasztalatom, igaz az autó egy 6 hengeres önsúly 1700 kg, és a gumin nem spórolok, Dunlop jött be, mindig azt veszek újat.
Téli gumikkal megyek télen-nyáron.
Nekem nem kenődik melegben, nem kopik gyorsan, esőben a kicsit kopottabb sem úszik fel, jó a fékút nyáron is.
Ez a tapasztalatom, igaz az autó egy 6 hengeres önsúly 1700 kg, és a gumin nem spórolok, Dunlop jött be, mindig azt veszek újat.
Miért érzi úgy az ember 200k km után, hogy egy roncsban ül?
Miért nem tudnak a kamionos cégekre rásózni 2 literes 300 lóerős szuper dízel járgányokat?
Illetve olyan kamionokat amelyik ugyanennyi kilométer után atomjaira hullik.
Miért nem magyarázzák el a kamionos flottabeszerzőnek, hogy milyen nagyszerű, hogy a kerékdob
felől cserélhetnek a sofőrök h7-es izzót. A jobb hozzáférés érdekében, persze jobb ha leszerelik a kereket, de mégjobb ha befáradnak cserére a legközelebbi márkaszervízbe,
ahol (Nyugateurópában) 31.000 forintos rezsióradíjért megejtik a cserét és az izzóért is csak a bolti ár 3x -osát fogják kiszámlázni. Miért tesznek a mai autókba,
kő kemény futóművet? Az autósok igénylik? A gericspecialisták? Esetleg hamarabb szétesik a vas a folyamatos rázkódástól? Az jó a szakszerviznek és jó az autógyárnak.
Az enyém pl. Németországban is kegyetlenül ráz. Nincsenek kátyúk, de vannak foltok, csatornafedők. Egy eurós érme vastagságú egyenetlenséget sem tud csillapítani a futómű.
Mintha fa kereken gördülne.
A gumisok pénzt akarnak. Agyamra mennek a szezononkénti hirdetéseikkel.
Persze hülye a törvényalkotó, mivel 1.6mm-t ír elő, amikor előírhatna 7mm-t is.
Feltételezem a törvényes profilmélység meghatározását szakvélemény kéréseegy teszt előzte meg.
Amennyiben a gumiból élőkét kérdezték volna 7,9 mm lenne. Több gumis úgy beszélt velem mint a tömeggyilkossal,
amikor 4 évszakosat akartam felrakatni. Pedig mindenhol törvényes M+S +hópihe. Több országban
azt írja elő a törvény, hogy mindig az időjárásnak megfelelő abrocs kell. Pl: A reggeli fagyhoz téli a délutáni ragyogó napsütéshez
nyári.
Egyértelmű. Arra is figyelek ilyen esetben, hogy mind a 4 keréken ne csak azonos márkájú, hanem azonos mintázatú is legyen a gumi. Igen jelentős stabilitási tényező, amit sokan figyelmen kivül hagynak.
Hozzátennék még egy észrevételt: Magyarországon a csapadékos napok száma évente 120-140 nap körül mozog, tehát az év egyharmadában nedves úton autózunk. Tényleg az a menő, ha kicentizzük a dolgot és „remek autós” aki minél kopottabb gumival el tud gurulni?? Szerintem abban kellene versenyezni, hogy ki tud minél biztonságosabban, minél nagyobb biztonsági tartalékkal! autózni és célul tűzni a „lehetőleg egy baleset se legyen” szlogent.
Nem igazán sikerült kilendítened meggyőződésemből. Remek dolog, ha ilyen ügyesen tudsz ( vagy véled, hogy tudsz) vezetni kopott gumival akár vészhelyzetben, de ajánlom figyelmedbe a vezetéstechnikai tanpályát, ahol esetleg módod lesz kipróbálni autódat jó és kevésbé jó gumikkal szárazon és vízen. Miután azokkal a tapasztalatokkal bővül ismereted, örömmel folytatok további diskurzust 🙂 A fizika törvénye nem ügyességből ered 🙂 egyik autó jobban megáll a másik meg nem annyira jól, egyik autó megáll egy vészhelyzetben a másik meg elüti a 7 éves figyelmetlen gyereket. Azt remélem, hogy előbb fog megváltozni véleményed, mintsem részese légy egy ilyen tragédiának.
A félig kopott (3mm) guminál az is gáz, ha javíthatatlan defektet kapsz.
Akkor párban cserélem, mert egy új 7mm-est nem rakok fel a 3-as mellé.
Most nyáron így került egy defekt 40.000Ft-ba.
Egyetértek. Korábbi bejegyzésemben utaltam is rá, hogy csak vizes úton jelent veszélyt a kopott gumi, valamint amivel kevesen kalkulálnak, a kopott gumi gyakrabban szed fel valamit, azaz kap defektet. Az utóbbi miatt sóhajtok fel gumicserekor.
Van egy réteg, aki jóval kopásjelző alá is koptatja a gumit. Egy 4-5mm-es profilmélységgel rendelkező abroncs jó esetben még három percet is kibír mielőtt nullára kopna és eldurranna 🙂
Az évi 18-19ezer km nem is tűnik olyan soknak, én havi szinten megyek 10-12ezret.
Hidd el semmi drámai kockázatról nincs szó.
Egyedül komoly esőben és nagyon vizes területen kell vigyázni.
Nálam nagyon kevesen autóznak durvábban és nekem soha semmi gondom nem volt a 2mm-es nyári gumival.
Persze ezeket ajánlott az első tengelyre tenni, mert hátul komoly meglepetéseket okozhat ha felúszik a vízen, főleg kanyarban.
Köztudott, hogy egy gumi 50% ra lekopva (4mm) még majdnem tudja az újkori teljesítményét, de ezután rohamosan zuhan! Aki tovább koptatja, elenyészőt spórol, ugyanakkor drámaian növeli a kockázatot. Forintosítva nem igazán nevezhető spórolásnak, viszont mit kockáztat?! Ráadásul azt a „fölösleges kiadást” többnyire elszórakozza másra. Nem beszélve a bordázattal rendelkező, de öreg kikeményedett gumiról, ami rendesen megtéveszti az embert. Nem hiszem, hogy havonta 1 ezret nem tud valaki borítékolni gumira, de autózik… (adók, vizsga, javítás, benzin stb) Ez a havi ezres hosszú távon bőven fedezi egy átlagos normális gumival járás költségét.
Szerintem kevés autónál lehet a gumit kopottra fékezni, mióta ABS van.
A túl nagy gázzal való indulással is vitatkoznék, mióta „mindenkinek” dízele van (de abból persze a leggyengébb), alig tudnak a zöldnél elindulni a turbólyuk miatt. (Arra nem merek gondolni sem, hogy nem az autóval, hanem a vezetéstechnikával van gond.)
Családunkban több autó is van, de a jellemző, hogy 7-8 évesen még 6mm profilmélységgel dobjuk ki a gumikat, annyira nem megyünk sokat (évente 8-15.000 km között). Apósomnak most rendeltem a 10 éves Contik helyett, azoknál már kb. kopásjezőn van – szóval fullra kihasznáta az élettartamot, mire elkopott.
Mint ahogyan a külföldiek is tankolnak Magyarországon, meg az álszlovákok
Az élettartamot ingyen is lehetne lényegesen növelni. Nem elsőnek kell érkezni a piroshoz és nagyokat fékezni. Indulni is meg kéne tanulni, mert a magyar tulajok kb. fele túl nagy gázzal indul.
Ok, legyen 16-18 000 km az átlagos futásteljesítmény itthon. Vegyük azt, hogy ebből 10 ezer a nyárigumi része, hiszen azt a mi éghajlati körülményeinken 7 hónapot is fent lehet hagyni, no meg a nyaralások is akkor jellemzőbbek. Akkor a 3-4 év erősen szigorú szemléletet tükröz. A legtöbb gumi 50 000 km után sem éri el a 3 milimétert. Persze, ahogy meg is lett említve, sokmindentől függ. Mindenesetre csak egy olyan gumiról tudok a környezetemben, ami 30 000 km után elkopott annyira, hogy egyértelműen csereérett lett. Nem a vezető átlagostól eltérő stilusa miatt, ugyanis sem elötte sem utána nem történt vele ilyen. Ott szerintem vagy spéci, vagy gagyi gumikeverék állt a háttérben.
A magyar átlagemberek kizárt dolog, hogy 16-19 ezer km-t autózzanak egy év alatt.
A céges autók és alkalmazottak egész más tészta, egész más anyagi lehetőségekkel.
Mellesleg túlzás 3 mm alatt leírni egy nyári abroncsot. Persze a nagy esőben nem lehet ész nélkül nyomni, főleg nem nagy vízátfolyásokon, vizes nyomvályúkban.
Az átlagos balfék még arra sem figyel, hogy ezeket a vízzel telt nyomvályúkat elkerülje.
Én volt hogy évente mentem 60.000-70.000 km et mostanában csak 30-40.000 km et megyek évente … de ott a feterom ő 6 éve vette a kocsit és idáig beletett 4.300 km-et … és nem számolhatsz 8 literrel átlag fogyasztást mert a legtöbb diesel autó amit használnak fele ennyit eszik…ráadásul van aki pl külföldre jár mint én és ott tankol …elvégre ha 1000 km re vagy a Magyar benzinkúttól pl Németországban nem stoppolsz ha egy kanna benzinért hanem megveszed kint … és mivel Magyar vagyok az itteni éves futásteljesítménybe számol bele nem a Németbe 😀
Múúúúúúú… ilyen egyszerűűűű … 😀
Arról miért nem kérdezik meg a gumigyártókat miért csökkentik a profil mélységet már új állapotban is . 20 évvel ezelőtt 12 -13 mm volt egy új gumi borda mélysége 10 éve már 9-10 mm most meg 7-8 mm … szóval ha megveszed 8 mm az új gumit és biztonságosan cserélned kell 4 mm-nél akkor pont fele annyit tudsz vele elmenni mint ha 12 mm-rel vetted volna meg ahogy régebben árulták őket …
[i]A magyar autósok átlag 16-19 ezer kilométert autóznak egy év alatt[/i]
Ez hogy jött ki? 2013-ban eladtak 2.800.000.000 liter üzemanyagot és erre volt 3.000.000 autó és 800.000 haszonjármű. Ha felteszek egy 8 literes átlagfogyasztás és a haszonjárműveket ki is hagyom, akkor egy autóra kb. 12.500-as futás jön ki évente. Ha meg azt veszem, hogy az eladott 1.200.000.000 liter benzin jutott a 3.000.000 autó 84%-át kitevő (ksh adat) benzinesre, akkor meg kijön, hogy egy átlag benzinessel (szintén 8 literes átlagfogyasztást feltéve) 6300km-t tesznek meg egy évben és nem 16-19.000-et. Nyilván diesellel vélhetően többet, de messze nem annyit, hogy akár csak a magyar átlagfutást 10.000km fölé tornássza.
Persze ha mindenki külföldről veszi az üzemanyagot, akkor előfordulhat.:)
(Tanulság: a Mediános telefonos közvélemény-kutatásos adatokat inkább hagyjuk autós témában, meg úgy nagyjából bárhol.)
A kopott gumi „csak” vizes útfelületen jelent veszélyt. A másik hátránya, hogy mindig felszed valamit, vagyis sokkal gyakrabban lesz defektes, mint egy új, vagy mint a nagyobb profilmélységű.
Sajnos sokkal inkább pénzkérdés a gumik cseréje (is). Hosszú ideig tartott míg elértünk addig hogy egyáltalán az évszakváltáskor esedékes abroncs cserére kialakuljon egy bizonyos „kultúra”, úgyértem hogy az autóstársak belássák hogy szükséges cserélni őket a biztonság érdekében. Sajnos közben képbe került egy másik tényező, amit Mátyás is említ, mégpedig hogy kihasználják az abroncsokat ameddig csak lehet.
megint egy gazdasági kérdés, nem viccből vagy játszásiból koptatja el az abroncsot a magyar, hanem mert nincs pénze újra, abból is főleg prémiumra, mert ugye ha olcsó gumit húzunk fel a kocsira, akkor kiesik az űrbe.
3-4mm-ig oké, ha jó minőségű az abroncs szvsz.
az akvapláne sajnos egy elég kiszámíthatatlan jelenség és nem túl egzakt, mert ha túl nagy átfolyás, túl hosszan, túl mélyen akkor cseszheti a kedves júzer a 100%-os abronccsal is….ez szerintem egy elég hülye érv. esőben inkább (még) jobban kellene figyelni és nem sumaherkedni. mert ez igy egy elég felelőtlen ajánlás : sumaherkedhetsz ha 100%-os vredesteined van ! persze ez egy hülyeség, mert ugyanúgy elszállhatsz.