Hónapokig tartó lezárások jönnek ezen a Duna-hídon!

Egy hónapig teljes útzár lesz a Pentele híd sarucseréje miatt

Az M8 autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán, az 1682 méter hosszú Pentele hídon idén egy előre tervezett karbantartási munka kezdődik, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy továbbra is biztonságos legyen a közlekedés.

A Pentele hidat 2007-ben adták át, legutóbb 13 éve cseréltek sarut. Az eltelt időszakban a rendszeres hídvizsgálatok során, a dilatációknál a forgalom biztonságát kis mértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek a szakemberek. Az egyes szerkezeti elemek esetében olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek a meglévő saruk várható élettartamát kedvezőtlenül befolyásolják. Ezért az idei évben több saru, valamint a dilatációs szerkezet cseréje is szükségessé vált, a mintegy 10 400 tonnás Pentele hídon. A hídpillérek és a hídszerkezet között található saruknak ezt a súlyt kell biztonságosan megtartaniuk úgy, hogy közben biztosítaniuk kell a híd szabályozott mozgását is.

Fontos hangsúlyozni, hogy a híd jelenleg is biztonságos, stabil állapotú, de mint ahogy minden mérnöki műtárgy esetében, egy hídnál is elhasználódhatnak alkatrészek. Hídjaink átvizsgálását rendszeresen végzik hídmérnök kollégáink.

A Pentele hídon – amely valójában öt különálló acélhíd együttese -, összesen 13 sarut kell most cserélni. A munkák elvégzéséhez a forgalmat három ütemben szükséges korlátozni, az alábbiak szerint:
  • A déli oldal (jobb pálya, Dunavecse felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.03.18. – 2025.05.31. között.
  • Az északi és déli pálya esetében is teljes zár lesz: 2025.06.01. – 2025.06.30. között.
  • Az északi oldal (bal pálya, Dunaújváros felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.07.01. – 2025.08.31. között.
A hídsaruk cseréje mellett, átépítésre kerülnek a híd dilatációs szerkezetei is. A régi, elhasználódott fésűs dilatációs szerkezet helyett új, a híd műszaki paramétereihez illeszkedő lamellás dilatációt építenek be, oldalanként 4, tehát összesen 8 helyen, teljes keresztmetszetben. Ahhoz, hogy az új dilatációs szerkezetet beépíthessék az MKIF munkatársai, a régit a burkolatból ki kell bontani. Ez a meder- és az ártéri híd esetében azt jelenti, hogy a pályaszerkezeteket vissza kell vágni és ki kell alakítani az új dilatációs elem fogadására alkalmas helyet. Ez egy precíziós és időigényes folyamat, melyet csak a forgalom teljes kizárása mellett lehet elvégezni.

Ezért a híd várhatóan június 1.-től június 30.-ig teljes szélességben le lesz zárva.

A terelőutat Dunaföldvár felé jelölték ki, tehát a folyón átkelni a lezárás ideje alatt Dunaföldvár és Solt között, az 52-es főúton lesz lehetséges. A forgalomkorlátozás ideje alatt több, üzemeltetési feladatot is elvégeznek a szakemberek, hogy később emiatt már ne kelljen a forgalmat akadályozniuk, ilyen például a két hídfő sóvédelmi bevonatainak felújítása is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?