A frissült Transit Custom is kapott Nugget, vagyis lakóautó kivitelt, a legnagyobbat próbáltuk
Kétségtelen, hogy kényelmetlen helyzetben vagyunk. Türelmesen kéne várnunk, amíg a vírushelyzet kezelhető méretűre zsugorodik, de akkor sem lesz még egy jó darabig olyan életünk, mint volt. Nem mehetünk kedvünkre arra, amerre csak szeretnénk, igaz, ez épp a tesztautó ideje alatt változott valamelyest. Ha vidéki lennék, akkor mehetnék, de mivel pesti vagyok, ezért nem, de most már mégis. Legalábbis a legújabb kommunikáció szerint.
Állítólag pont azt nem szabad most, amit a legszívesebben tennék; elmenekülni a fővárosból, amikor csak lehet.
Ez a tesztautó viszont biztosítani tudja azt, amire most a legnagyobb szükség van, akkor is, ha épp nem tudunk otthon maradni, ha mindenképp mehetnékünk van, ha a természetbe vágyunk. Mert egy ilyen Transit Nugget Plusban már minden elfér ahhoz, hogy otthon lehessünk, teljesen mindegy, hogy éppen merre járunk. Konyha, mellékhelyiség, fürdő, nappali, hálószoba… Egy komplett lakás négykeréken, amivel még a home office is új értelmet nyer.
A hatalmas kupolát és a belső felszereléseket a műfaj legjobbja, a Westfalia készíti
Belső és külső kiegészítők egyaránt járnak hozzá, előtető és asztal is van, minden masszív és jó minőségérzetű
De mi is az a Nugget? A Ford lakóautó sorozata, melyhez az egyik legnevesebb vállalat segít a mikrobuszok átalakításában, a Westfalia.
Ez a felirat feszített már a T3-as Transportereken is, amikkel annyira sokan utazták be a fél világot és élték le sokan fél életüket bennük. Egy ilyen partnerrel igazán ígéretes az együttműködés, és most egy olyan kivitelt próbáltunk, amiben tényleg minden benne volt ahhoz, hogy megismerhessük a két vállalat azon oldalát, amiket ők tudnak a legjobban. Mert a Ford készíti még mindig a legjobban vezethető mikrobuszokat és kisteherautókat, egy Sport felszereltségű Custom is csak addig tűnik viccesnek, amíg ki nem próbálja az ember. Ebben az esetben sem volt ez másként, még a Nugget kormányzása is üdítő felfrissülés volt
a Kuga elbénázott kormányműve után. Jó a futóműve, rugózik, de támaszt is rendesen, hátul persze már ez is légrugós. Tud kanyarodni anélkül, hogy ledőlne az útról. Az oldalszél persze noszogatja a majdnem 3 méter magas felépítményt, de ennél többet is küzdöttem már alacsonyabb autó volánja mögött a széllel. Egyben van, úgy is mozog, tök jó az összhang.
Remek vezethetőségű, stabil járgány, lusta az automata, de ide bőven elég, a magasságára kell nagyon figyelni, szerencsére van emlékeztető szem előtt
Tele van ablakkal és mindegyik nyitható, fény és levegő egyaránt rengeteg jut be, a világos burkolat puha szövet
170 lóerős dízelmotor mozgatta a mobilházat, ami a tesztautóban még nem a 48 voltos hibridrendszeres verzió volt, ezt a rettentő lusta stop-start árulta el azonnal. A motor persze erős, egy szimpla elindulásnál is átrendeződnek hátul a tányérok és a kiskanalak is a villák között találják magukat hirtelen. Hatfokozatú az automata váltó, teszi a dolgát, igazság szerint ez a hajtás tökéletesen illik az egész kocsihoz. Nem értem amúgy, hogy nincs alapjáraton sem hangja a motornak, de úgy szól, mint valami benzines, lágyan elduruzsolgat, forgatva persze megérkezik az ismert zúgás a géptérből. Közel 2,5 tonnás önsúlyát megérezni, a fogyasztás viszont így is egész jól alakult, sok országúttal bement 9 alá, amivel ki lehet egyezni, ha a komplett lakás mögöttünk van. Egy ilyen Custom vezetőülése és a műszerfala annyira otthonos, akár egy személyautóé. Kétoldalt kap karfát a sofőr is, a kormány fogása pont jó, minden kezelőszerv a helyén van. Azt sajnálom csak, hogy a frissítéssel, elveszett egyrészt a telefontartó, másrészt a zárható tárolók a pult tetején. Most valahogy egyáltalán nem tűnik funkcionálisnak egyik tárolóhely sem. A telefonomat vagy messzire tudtam lerakni, vagy magam elé, ahol visszatükröződött a kábele a szélvédőn, vagy a padlóra. Korábban mintha ez az egész átgondoltabb lett volna, de érdekelne olyan véleménye is, aki ilyennel dolgozik.
Szokványos otthoni felszerelések az ajtók mögött, poggyásztér nincs, ide be kell költözni
A tűzhely mellett mosogató és hűtő, tőle jobbra hátul a vécé kapott helyet
A Nugget fontosabb része persze a vezetőfülke mögött kezdődik. Könnyen átjárható a két ülés között, nem kell kiszállni, hogy hátra juthassunk, a padlószőnyeg alatt pedig ízléses világosszürke, famintázatú padlót találunk, vagyis fel is lehet mosni benne, ha nem szőnyeggel használjuk. Szokás szerint megfordítható a két első ülés, vannak takarók az első ablakokra és az összes hátsón találunk függönyt is, teljesen be lehet zárni az utasteret. Led csíkok szolgáltatják a hangulatot és a fényt a szekrények élén, annyira beleolvadnak a dizájnba, hogy észre sem vettem sokáig, de vannak ledes olvasólámpák is. Fényből napközben rengeteg van odabent, sok az ablak, a tetőn kettő is van, mindegyik nyitható és szúnyoghálót is kap. Külön tetszik a belső burkolatok használata, a teljes kupola világos, puha szövettel van fedve , így nem visszhangzik, jobb a hangszigetelése, és nem hideg műanyagokat kell fogdosnunk. A belmagasság több mint két méter, nem csak felállni, de nyújtózkodni is lehet odabent. Minden burkolat és fogantyú minőségi érzetű, a sok apró kis kallantyún sem érezni azt, hogy mindjárt eltörik az ember kezében.
Praktikus zsebeket raktak a szabad felületekre, a konyhából létrán juthatunk fel a fölső szintre
A franciaágy kihúzható, messze nem szűkös a fejtér, még fel is lehet ülni
Igyekeztem minden ajtót kinyitni odabent, de annyi van, hogy szerintem nem sikerült az összes mögé benéznem. Az ajtók zárjai nem a legjobbak, erre van ügyesebb megoldás is, sajnos könnyű nyitvahagyni őket. Összetett a berendezés, az oldalsó polcok között a hátsókon beépített és levehető tükröket is találunk.
A Nugget Plus hátsó 40-50 centije mellékhelyiségként és fürdőszobaként szolgál.
Beépített vízöblítéses vécé is van benne, külön mosdó és mosogató csap, de még zuhanyzó is, ez mondjuk csak nyitott hátsó ajtónál működik, de jár hozzá zuhanyrózsa és cső is. Egy szolid paravánnal zárhatjuk el magunkat az utastértől, ha hátraugranánk egy kisdologra, majd a megfelelő helyen a tartályt kiüríthetjük. A mosogatáshoz és fürdéshez meleg vizet is tud csinálni egy kis villanybojler, számomra az egyetlen kérdés, hogy miért van szükség külön mosdó és mosogatókagylóra, de nem vagyok még bejáratott lakóautós. A konyha önmaga is elég összetett, a kétállásos tűzhely mellett hűtőszekrény is helyet kapott, a bojler egyébként a tűzhely alá került, az alsó szinten alvók lábterébe, mert ők belógnak a konyhába, ha a padot kinyitjuk.
Minden ablakra és még az oldalajtóra is kerül szúnyogháló, egy nyári éjszakán ezek kincset érnek
A csúcsfelszereltségű Nugget Plus már bi-xenon fényszórókat is kap, távolságtartós tempomat is van, sávtartó még nincs
Alvóhelyből a fölső szinten van az igazi, egy kihúzható franciaágy.
Három darabból áll és egy ügyes sínen csúszik a helyére, a matrac alatt pedig az egyik legfrissebb fejlesztésű rugózást találjuk, a tenyérnyi blokkokból álló műanyag rugókon fekvő vékony matracon is nagyon kényelmes feküdni. Feljutni létrán lehet a konyhán keresztül, ha pedig nincs kedvünk összecsukni, vagy poggyásztérnek használjuk, akkor kihúzhatunk egy hálót is a végében. Arra számítottam, hogy egy ilyen berendezés majd saját életet él az utastérben, hogy az ajtók majd zörögnek, hogy úthibán megdörren az egész, de nem. Minden a helyén van, az egész szerkezet egyként mozog, a hiányzó tetőlemez miatt sem csavarodik, össze van rakva rendesen. Praktikus kis oldalzsebekbe rejthetünk apróságokat, szúnyoghálót húzhatunk még az oldalsó ajtóra is, de nem csak odabentről szól a lakóautós élet. A Westfalia csomagjában oldalsó, kihúzható előtető is található, amihez asztalt és székeket is kapunk. Nemhogy kezdő lakóautós csomagot, de szinte mindent biztosít, amire szükség lehet. Hideg éjszakákra is van megoldás, olajkályha biztosítja a meleget esténként, aminek vezérléséhez külön 12 voltos akkumulátort is kap a Nugget.
Kimondottan jó utazóautó, rugózása feszes, kellően stabil tőle, az oldalszéllel kell vigyázni, de még így sem nagy küzdelem
Különleges életmódot kínál egy ilyen, az egyszerű embernek is azonnal kedve támad megszökni vele a világ elől, pláne most. Az, hogy Transit alapokon van, még sofőrként is nagyon jó pont, hogy nem zörren meg benne a kanalakon és tányérokon kívül szinte semmi, ugyancsak pozitív, valahogy tényleg nem rondít bele az élménybe és a szabadságba semmi. Persze a jelenlegi korlátozásokon kívül, de azért nem lesz ez mindig így. A Transit Nugget Plus egy elég jó utazóautó, amin lehetne javítani, az a hangszigetelése, egy-két óra autópályázás alatt a szélzaj folyamatos susogása eléggé fárasztó. Ez nem is a kupolától, sokkal inkább a tükröktől érkezik, szerencsére a hangrendszerrel egész jól ellensúlyozható, még a hangzást is ügyesen megoldották benne, persze, a két hátsó hangszórónak egy-egy szekrény szolgál dobozként.
A legtöbb ponton minőségi munkával találkozunk benne, ez megadja a világból is kimegy érzést, amire szükség van egy ilyen lakóautónál.
Megállhatunk bárhol, mindenünk meglesz, amire szükségünk lehet, a magány és az elszigetelődés most különösen nagy érték
Értékelés
Pozitív
Helykínálat, minőség, összeszereltség, vezethetőség, praktikum, felszereltség, használhatóság
Negatív
Zajszint, magasság, fogyasztás
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
405 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
zárt
Belső szélesség elöl:
1680 mm
Belmagasság elöl:
940-1000 mm
Ülőlap hossza elöl:
480 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
405 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)
Hát engem pedig nagyon érdekelt volna a zuhany. Jó lett volna készíteni képet róla. Hány literes a tartálya, stb. Az alsó szint alvórészét is jó lett volna látni, meg a megfordított első üléseket. Úgy an-blokk eléggé rosszak a képek. Nem lehet eligazodni benne, mi hol található. Pedig ha nem is vásárlás céljából, csak úgy nyálcsorgatás végett. Azt sem írta le a cikkíró, hány ember tud benne elnyaralni 2/3/4?
Sajnálom, hogy a kommentelő igényeinek nem felelnek meg a jelenlegi cikkem fotói, bízom benne, hogy általánosságban ez azért nem mondható el, egy ilyen lakóautóban nagyon kevés a hely a rendes fotók készítéséhez, a jelenlegi technikával ennyi jött ki belőle. Alul ketten szűkösen, vagy 3 kiskorú gyermek, fönt szintèn ketten, de kényelmesen férnek el, vagy három gyermek vidáman.
Ja, és azt sem találtam meg a cikkben, hogy mennyibe kerül.
Nincs hazai listaára és az importőr a cikk megjelenèsèig nem válaszolt a megkeresésemre, ha meglesznek az àrak, frissítem velük a cikket.
Forintban 15-20 M között, ez a vizesblokkos full-extrás változat inkább 20M+. A kelet-közép európai kemping- és szállásdíjakon nem nagyon tudsz annyit spórolni, hogy megérje, ez a hobbi a jómódúbb nyugati nyugdíjasoknak szól.