Holnaptól maguktól betartják a sebességhatárt az új modellek?
Elérkezett egy újabb adag kötelező biztonsági funkció bevezetésének határideje az EU-ban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az EU kötelezi az autógyártókat több új, biztonsági berendezés beszerelésére. Holnaptól az új modellek, két év múlva pedig már minden új autó meg kell, hogy kapja őket. A csomag része az automata sebességhatároló is, ami a gyorshajtók életét nehezíti meg.
holnaptól, tehát 2022. július 6. után lép életbe a szabályozás, már ami a teljesen új modelleket illeti.
- Olyan fejlett vészfékrendszer, amely álló objektumokat és mozgó járműveket is képes felismerni. Két évvel később pedig a gyalogosok és a kerékpárosok felismerése is elvárás lesz.
- Vészfékező lámpa is kötelező lesz az új autókban. Ennek 50 km/óra feletti sebességnél sűrű felvillanással kell jeleznie az intenzív lassulást.
- Fáradtságfigyelő, amely kamerarendszer segítségével következtet a sofőr fáradtságára a szemmozgásából, illetve a pislogásaiból, és figyelmezteti a vezetőt.
- Feketedoboz, amely rögzíti az információkat, amelyből rekonstruálhatóak egy-egy baleset körülményei.
- Aktív sávváltó, ami a kormány vagy a fékek használatával képes vissza is téríteni az autót a sávba. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszernek 65 és 130 km/órás, míg az aktív sávtartó berendezésnek 70 és 130 km/órás sebesség között kell működnie, és legalább 30 centiméterrel a felfestett jelen való áthaladáskor hallható vagy érezhető jelzést kell adnia, illetve visszakormányozni a járművet a felfestések közé. A rendszernek felülbírálhatónak kell lennie a sofőr részéről.
- Tolatássegítő rendszer, beépített alkoholszonda, keréknyomás-ellenőrző rendszer a haszonjárművekben is, illetve a törésteszteken továbbfejlesztett biztonsági övek.
- Végül az intelligens sebességszabályozó, ami kamerával, vagy térképadatok alapján képes az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozásra lassítani az autót. Ennek a motor beindításától működnie kell, azonban szintén felülbírálhatónak kell lennie, tehát a sofőr gombnyomásra kikapcsolhatja biztonsági okokból.
Az ISA nem kell, hogy korlátozza az autó sebességét – elég, ha jelzi a sofőrnek a feltételezett sebességtúllépést.
Én is így tudom. Elég fontos különbség, így meg kicsit bulvárosra (és tévesre) sikerült a cikk…