Holnaptól kötelező a guminyomás-szenzor az új autóknál
A guminyomásszenzor kötelező, a téli gumi erősen ajánlott
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A téli gumi még mindig nem előírás, de erősen ajánlott, a guminyomás-szenzor pedig november 1-től minden új autónál kötelező tétel.
Már szinte közhely, hogy a már most is gyakorta előforduló 7 Celsius fokos hőmérséklet alatt erősen ajánlott a téli gumi. Az idei gumiújdonságokat is górcső alá vevő saját gumitesztünkkel hamarosan jelentkezünk, addig is az ADAC idei tesztjét, vagy tavalyi saját tesztünket ajánlott szemügyre venni. A legfontosabb tanulság utóbbiból, hogy míg a tesztgyőztes abronccsal 21,4 méteren meg tudtunk állni 40 km/óráról a jeges útfelületet mintázó nedves műgyantán, addig a mezőny zöme több mint 25 méteres fékutat adott, volt használt téli gumi, ami már 30 métereset, a nem a szezonnak megfelelő nyári pedig 69,2 (!) métereset. Már az autóhossznyi különbségek is komoly baleseti kockázatot jelentenek, a több mint 40 méteres különbség pedig az autó és utasainak teljes megsemmisülését jelentheti.
Az autó fékútja nem csak a rajta lévő abroncson, hanem annak nyomásán is múlik. Utóbbi további fontos dolgokat, a gördülési ellenállást, így a fogyasztást és az abroncs élettartamát is befolyásolja. Ezért fontos és üdvözlendő, hogy november 1-től minden újonnan forgalomba helyezett személyautónál kötelező felszerelés a guminyomás-szenzor (TPMS - Tire Pressure Monitoring System), mely segít a megfelelő abroncsnyomás - a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában. Ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-kal csökkentheti a futásteljesítményt a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye szerint. Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, valamint a futómű is gyorsabban kopik.
Kétféle TPMS rendszerrel találkozhatunk: az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Ez a rendszer nagyobb toleranciával működik, álló helyzetben nem mér. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, de a téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert.
A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Szakemberek szerint ez a megoldás a megbízhatóbb, mivel az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. A direkt TPMS 0.1 bar pontossággal mér, és azt is figyelembe veszi, hogy az autó halad vagy áll - ezért adódhat, hogy csak menet közben érkezik meg a hibajelzés, ami miatt természetesen mindenképp ajánlott a nyomást manuálisan is ellenőrizni, szükség szerint korrigálni. Egy esetleges defektről a rendszer segítségével még azelőtt értesülhetünk, hogy az abroncsot tönkretennénk.
A szenzorok akár utólag is beépíthetők, az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb. A szenzorok felszerelése, elemeinek cseréje és programozása szakembert igényelhet, s bizony azt is megköti, hogy milyen cserefelnit rakhatunk autónkra. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is ellátott autókon olyan megbízható szakműhelyben ajánlott gumit cseréltetni, amelyben képesek a megfelelő berendezéssel történő kalibrációra is.
A tervek szerint 2015 júniusát követően a TPMS rendszer része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak - természetesen csak az ilyennel felszerelt autók esetében. De nem csak ezért fontos: ha figyelembe vesszük a műszerfalon megjelenő jelzéseket, és időben helyreállítjuk a megfelelő abroncsnyomást, azzal növeljük az abroncsok élettartamát, energiát és pénzt takaríthatunk meg.
Az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, míg az utóbbinál a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők. A TPMS abban segít, hogy az abroncs legjobb tudása szerint, a lehető leghosszabb ideig szolgáljon bennünket. Az abroncsok tudásáról pedig ugyebár ajánljuk saját tesztjeinket, melyek közül most még csak a tavaly télit tudjuk linkelni, de már most eláruljuk, novemberben jön az idei összevetés is.
Pont a múlt héten cseréltettem le a kerekeket a nyáriról a télire. Mindegyik felnire szerelt. Csak miután eljöttem a szervízből kezdett villogni a nyomásjelző. Na akkor kattant be, hogy eddig mindig a márkaszervízben cserélték le a kerekeket és nem gondoltam rá, ha egy sima műhelyben cserélik le, akkor nem tudják újraprogramozni a rendszert. Ugyanis, minden keréknek saját jeladója van. Szóval mehettem tovább a márkaszervízbe, hogy bevigyék a jeladó saját kódját. Nem tudom nálunk hány átlagos gumiszervízben tudják beírni a kocsi rendszerébe az új kódot, amit minden kerékcserénél el kell végezni.
Kár nevetgélned ezen. Az emberek döntő többségének az autó ugyanis csak egy eszköz.
Mi vagyunk a nagyon szűk kisebbség, akiknek sokkal többet jelent egyszerű helyváltoztatási tárgynál.
Akiket te kinevetsz, azok biztosan téged nevetnek ki másban.
Ma már minden idióta kap jogosítványt csak a vakok, bár lehet ők is. Szoktam röhögni fb-n mikor 20-30 éves emberek nem is friss jogsival kérdezgetik a csoportokban, hogy mit jelent a Check Engine felirat és miért sípol az autó +3 fok alatt, stb… na hát ilyeneknek tényleg teljesen mindegy 😀
Gondolom egy autódban sem volt és kicsit savanyú a szőlő.
Nagyon ügyes kis szerkezet, teljesen jó, hogy minden új autóba bekerül. Minden héten van alkalmam szólni 1-1 fogalmatlan autóstársnak, hogy defektje van.
Hasznos dolog műszaki vénával nem rendelkező autósnak,bár egy kis sípolás,esetleg valamilyen jelzés a műszerfalon nem tudom mennyit segít azoknak akik azt sem tudják hogy olajat is kell cserélni egy kocsiban,esetleg az a hangos zörej nem más mint az éppen leszakadt kipufogó!!! Megtörtént eset!! Kőbányai út fiat brava elhagyta a kipufógót a csajszi megállás nélkül ment továb… vagy pl defektes kerékkel útnak indulók… Én odafigyelek a kocsira,a kerekekre is,de nincs beépített nyomásmérő a szememben 🙂 hasznos dolog föleg aki tudja mit is jelent…
A lusta és gyakorlatlan vezetők szamárvezetője… Marhaság kiterjeszteni végül az egész bolygóra! Darvin hiába élt! 😉
Az indirekt sokkal jobb a karbantartás igénytelensége és az abroncs kompatibilitás miatt. A problémák nem 0.1 bar nyomáskülönbségnél kezdődnek… 🙂 🙂
A kínai oszcillátor- és elemgyártók megint eladnak valami tömeges sz@rságot Európának…
„Az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, míg az utóbbinál a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők.”
Ha jól értettem a cikkből, akkor az indirektnek nincs közvetlen kapcsolata a gumikkal…
Üdv:
T. Zsolt
Ekkora ökörséget…
A 90-es években egy ismerősnek a luxusautójában már volt ilyen sz…g.Egyik nap elkezdett csipogni a műszerfal,hogy csökken a nyomás az „egyik”abroncsban.Nosza ellenőrizzük,de semmi nyoma defektnek.Pár nap után irány a márkakereskedő ott számítógéppel törölték a hibajelet.Pár nap múlva újra kezdte….Nem folytatom ,a történet csattanója a CSOMAGTARTÓBAN TALÁLHATÓ PÓTKERÉKBEN VOLT,MERT AKKOR MÉG ADTAK A KOCSIKHOZ.