Már évek óta kampányol a Volvo Trucks a női kamionsofőrökért - nem sok sikerrel
Még mindig jelentős sofőrhiány van a szállítmányozási üzletágban, a gazdasági válság nem szüntette meg a jelenséget, csak mérsékelte annak mértékét. Most azonban már látszanak a fellendülés első jelei, ezért az első nagy logisztikai vállalkozások már megkondították a vészharangot: sürgősen több járművezetőre van szükség. Meg is találták azt a célcsoportot, ahonnan jelentős számú jelentkezőre számítanak: a hölgyeket. Jelenleg alulreprezentált a távolsági fuvarozók között a női nem, Nagy-Britanniában például 309 100 kamionsofőr van, és csak kevesebb, mint egy százalékuk nő. Ezzel szemben a szigetországban még legalább 46 000 teherautó-sofőrre lenne szükség. Még az egyenjogúságot kiemelten kezelő Svédországban is csak 4 százalék a női sofőrök aránya. Magas fokú képzettséget és némi gyakorlatot igényel a kamionsofőr szakma, de semmi akadálya nincs annak, hogy hölgyek is részt vegyenek a tanfolyamokon. Legalábbis a cégek vezetőinél ez az utópisztikus kép él a teherautó-sofőrökről.
Szívesen várják a női vezetőket, takarékosabban vezetnek a férfiaknál
A valóságban gyakran nekik is segíteniük kell a berakodáskor, és a pótkocsi fel- illetve lecsatolása is megkövetel egy bizonyos erőnlétet, még akkor is, ha elektromos targoncák segítségével lehet mozgatni a raklapon lévő árukat. Ellenben a sofőröknek nem is kell olyan nagyon sokat távol lenniük a családjuktól, a közúti áruszállításban mozgatott áruknak mindössze 3 százalékát viszik 500 km-nél messzebbre, kétharmadukat 50 km-es körzetben kell leszállítani. A mai kamionok vezethetősége is sokkal könnyebb, mint mondjuk három évtizeddel ezelőtt, a Volvo például már hosszú évek óta olyan kamionokat gyárt, amelyeket minden ember – és ezáltal természetesen a hölgyek is – könnyedén tudnak irányítani. „Néhány évvel ezelőtt felhívták arra a figyelmünket, hogy a kézi kapcsolású váltót nagyon nehezen tudják kezelni az alacsony emberek; nehezen tudták elérni a váltókart. Azonnal változtattunk az elrendezésen” – mondja Rikard Odell, a Volvo Trucks formatervezési igazgatója. A cégek már azért is szeretnének több női sofőrt, mert azok a tapasztalatok szerint elővigyázatosabban és takarékosabban vezetnek, mint férfi társaik.