Hólánccal, téli gumival Európában

Hol kötelező a téli gumi, a hólánc, és a mellény?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Meglepő módon nem létezik egységes szabályozás az Európai Unión belül a téli gumik, a hóláncok, valamint a láthatósági mellények használatára.

Európában utazni jó dolog, ismerkedni, érdekes helyeket látni, és mint minden évszaknak, úgy a télnek is megvan a varázsa. Azonban nem mindegy, milyen felszereléssel vágunk neki a túrának, és ezen a körön belül különösen fontos három tétel: a láthatósági mellény, a hólánc és a téli gumiabroncs. Ránk, magyarokra sajnos jellemző hozzáállás, hogy mit nekünk szabályok, mi úgyis mindent jobban tudunk, hiszen a téli gumi csak a gyárak sajtón keresztül népszerűsített pénzlehúzása, a hólánc felesleges, mert nálunk soha nincs akkora hó, a fényvisszaverő mellénnyel pedig jól keres egy élelmes kisiparos, aki ezerszám ontja őket – tudunk mi vigyázni magunkra a sötétben, a denevér hozzánk képest ipari tanuló. A viccet félretéve, mind itthon, mind a határainkon túl kellemetlen meglepetések, konkrétan súlyos ezreket jelentő bírságok érhetik mindazokat, akik nem tartják be a szabályokat. Az alábbiakban segítünk rendet tenni a témában – és a fejekben.
Fényvisszaverő láthatósági mellény
A legegyszerűbb, ha mindig az utastérben van egy mellény (kesztyűtartóban, üléstámla zsebében, stb.), az autó utaslétszámához igazodó többi darabot pedig tarthatjuk a csomagtartóban is, amit az elsőként kiszálló könnyen beadhat, ha netán mindenkinek el kell hagynia a kocsit. Alapvetően kétféle szabályozás, illetve ezzel szinkronban lévő büntetés létezik: a szigorúbb esetben a rendőr már azért bírságol, ha a kiszálló személyen nincs rajta a mellény (ezért kell a fedélzeten lennie, hogy azonnal felvehessük), míg vannak országok, ahol csak a megléte a kötelező, hogy szükség esetén fel lehessen venni. Táblázatunkban összefoglaltuk, hogy a környező országokban mi a tendencia, és milyen pénzösszegű büntetésre számíthatunk, ha a rendőr szabálysértésen kap rajta minket.
Ország Hol/kin legyen a mellény? Büntetés
Belgium Kiszálló személyen Min. 50, max. 1375 EUR
Olaszország Kiszálló személyen Min. 38 EUR
Luxemburg Kiszálló személyen Min. 49 EUR
Szlovénia Kiszálló személyen 40 EUR
Spanyolország Kiszálló személyen Min. 90 EUR
Magyarország Kiszálló személyen 30 000 forintig
Horvátország Autóban Nincs büntetés
Norvégia Autóban Nincs büntetés
Ausztria Autóban 14 és 36 EUR között
Portugália Autóban 120 és 600 EUR között
Románia Autóban Min. 20 EUR (csak 3,5 t feletti haszonjármű)
Szlovákia Autóban Min. 50 EUR

Téli gumi és hólánc
Néhány kivételtől eltekintve általános gyakorlat, hogy x időponttól y időpontig nem kötelező a téli gumiabroncs az EU-s országokban, azonban vigyázat: a vonatkozó rendeletek szövege szinte kivétel nélkül hangsúlyozza, hogy az autó felszerelésének igazodnia kell az évszakra jellemző időjárási körülményekhez, és ebben benne foglaltatik a biztonságosabb közlekedést szavatoló téli abroncs is. Ettől függetlenül télen is lehet nyári gumi a felnin, ám ha ezzel balesetet okozunk, sok megértésre ne számítsunk a hatóságok részéről. Ezt különösen Svájcban veszik szigorúan, ha ott valaki nem tartja be az előírásokat, nagyon komoly bírságra számíthat, és balesetokozásnál azonnal őrizetbe is veszik – a nyári gumikkal télen is brillírozó vezetéstechnikai professzoroknak azért ez jusson eszébe, ha netán ebbe az országba kirándulnak. Tartósan havas, jeges utakon csak téli gumival (alkalmasint 4 évszakos M+S abronccsal) lehet közlekedni többek között Németországban, Ausztriában, Horvátországban, vagy éppen Franciaországban a hegyi szakaszokon.
Hirdetés
A hólánc használata körüli kérdés viszonylag egyszerűbb. Néhány hágótól, völgytől eltekintve, ahol kötelező a segédeszköz, általában egyértelműen, táblákkal jelölik a felszerelést, és ilyenkor automatikusan életbe lép egy sebességkorlátozás is, amely a legtöbb országban 50 km/h – ha ettől eltérő, azt külön jelezhetik. Nem érdemes kihagyni az autóhoz összekészített csomagból, mert egy szúrópróbaszerű ellenőrzésnél nem igazán van pardon, ha a határnál kiderül, hogy hiányzik a hólánc: a legtöbb országba be sem engedik azokat, akik az eszközök hiánya miatt veszélyhelyzetet teremthetnek.
Ország Téli gumi Hólánc Fontos tudnivaló
Németország Nem kötelező, de helyzettől függően előírhatják Tábla szerint
Benelux államok Nem kötelező Csak havas, jeges úton
Olaszország Nem kötelező, de előírhatják Nem kötelező, de előírhatják Kötelező téli gumi: Aosta-völgy, 10.15-től 04. 15-ig
Szlovénia Kötelező: 11. 15-től 03. 15-ig személyautóra Helyzettől függően
Spanyolország Nem kötelező Csak havas, jeges úton
Horvátország Nem kötelező Kötelező az előírt régiókban: Lika/Gorski Kotar
Norvégia Nem kötelező Kötelező 3,5 t össztömegű járműveknél
Ausztria Nem kötelező, de min. 4 mm profilmélység Kötelező, ha nincs 4 db téli gumi, és az utat összefüggő hó vagy jég borítja Téli gumi kötelező a buszoknak (11. 01-től 03. 15-ig) és a 3,5 t feletti teherautóknak (11. 01-től 04. 15-ig), ha havas, jeges az út
Portugália Nem kötelező Csak havas, jeges úton
Svájc Nem kötelező, de helyzettől függően előírhatják Tábla szerint Nyári gumit büntetik, akárcsak mások akadályoztatását a hiányos felszerelés miatt
Szlovákia Kötelező, de helyzetfüggő Csak havas, jeges úton Téli gumi összefüggő hótakaró esetén, 3,5 t össztömegig
Románia Nem kötelező Körülményektől függően ajánlott
Magyarország Nem kötelező Csak havas, jeges úton Téli gumi használata táblával előírható adott szakaszon
Franciaország Nem kötelező Helyzettől függően előírhatják Téli gumi használata táblával előírható adott szakaszon
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Hólánccal, téli gumival Európában

Vélemény, hozzászólás?