Hol kell bekötnünk a biztonsági övet? Mindenhol!
Biztonsági öv (nélkül) buszon, taxiban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szerencsére ma már nagyon kevés autós gondolja úgy, hogy fölösleges becsatolnia a biztonsági övet, de mi a helyzet buszon vagy épp taxiban utazás közben?
De buszra ülünk, néha taxiba is, és ahol úgy érezzük, nem vagyunk kötelezve, nem csipog ránk az autó, ott nem feltétlen kell használni az övet. Pedig de, mindig és mindenhol. Olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni - írja a KRESZ.
Vonatkozó KRESZ-előírások
Nem kell becsatolni a biztonsági övet
Az autóbusz biztonsági övvel felszerelt ülésein utazókat tájékoztatni kell a biztonsági övek kötelező használatáról
A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez - a vezető ülését kivéve - gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni
Iskolabusszal abban ez esetben szabad közlekedni, ha
Nem kell becsatolni a biztonsági övet
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének
- a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít
- a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza
- a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban
- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
- az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek
- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik
Az autóbusz biztonsági övvel felszerelt ülésein utazókat tájékoztatni kell a biztonsági övek kötelező használatáról
- az ülésen elhelyezett jelzéssel
- a járművezető által
- kalauz, idegenvezető vagy a csoport vezetőjeként kijelölt személy által, vagy
- audiovizuális eszközök (pl. videó) útján
A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez - a vezető ülését kivéve - gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni
- ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható)
- ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető
- ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik
- ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik
- a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban
- a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
- ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban
- ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik
Iskolabusszal abban ez esetben szabad közlekedni, ha
- az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel
- a 135 cm-nél alacsonyabb gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben rögzítették
- a legalább 135 cm magas gyermeket biztonsági övvel rögzítették
- a szállított utasok ülőhellyel rendelkeznek
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a Magyarországon üzemeltetett autóbuszok megfelelnek-e a hatályos (EU-harmonizált) jogszabályi előírásoknak - és meg. Plusz itthon és más európai országokban is futnak olyan buszok, amelyek a személyautókéhoz hasonló biztonsági felszereléssel rendelkeznek (pl. sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, távolságtartó tempomat, aktív fékasszisztens).
Nem tudjuk, hogy a halálos kimenetelű, súlyos sérülésekkel is járó busztragédiák áldozatai be voltak, általában be vannak-e kötve, mindannyian biztosan nem. Az is egyértelmű, hogy a hatalmas tömegű, a modern személyautóknál borulékonyabb, sérülékenyebb, védtelenebb, légzsákerdő nélküli buszok utasai jóval komolyabb veszélynek vannak kitéve - erre a buszos oldal bizonyára azt feleli, hogy nem is, mert a sofőrök képzettebbek, rutinosabbak, s a sebesség sem akkora, mint a személygépkocsiknál... Üdvös lenne persze, ha egyszer minden közlekedési eszközön mindenki ülne, sokpontosan bekötve, s a lehető legjobban védve. Ameddig ez nem reális, a vezetőknek, a forgalomirányítóknak és a sofőröket alkalmazóknak kell mindent elkövetni annak érdekében, hogy minimalizálják a baleseti kockázatot.
Van még egy aspektusa a bekötés kontra sofőr dolognak, ez pedig a saját biztonságuk, testi épségük - egyéb veszélyektől való védelme. A taxisok ugye ezért, az őket érő állandó támadások okán nem kell, hogy használják az övet, pontosabban csak akkor, amikor nem szállítanak utast. (Akkor sem mindig, de ez megint más tészta.) Városon kívül már szinte mind beköti magát, s akkor is, ha ismeri az utast, ha meg tud benne bízni - mondta megkeresésünkre több nagy taxitársaság illetékese is. A vezető mellé beszálló ügyfélnek be kell kötnie magát, a hátul utazónak nem.
Miért nem? Miért gondolja bárki, miért gondoljuk, ha egy taxiban hátul ülünk, ha egy kisbuszban vagy egy távolsági járaton utazunk, hogy fölösleges nyűg a biztonsági öv? Akik nem látják be, hogy az életükkel, esetleg utastársaik, gyermekeik életével játszanak az öv hanyagolása révén, azokat győzze meg a vaskos szabálysértési bírság!
Azért gondolkozzunk el az alábbiakon:
30-40-es tempónál, ha a szembejövő is 30-40-nel megy, az olyasmi, mintha 60-80-nal mennél betonfalnak. Aki úgy érzi, elég tökös, hogy ne csak a szájhőst játsza és bevállaja, hogy öv nélkül, 70km/h-val frontálisan falnak menjen, felajánlom neki a kocsimat próbaképpen. Nincs az a „Toldi”, aki megtartja a kormányon magát ilyen ütközésnél. Csak megjegyezném, az Euro NCAP teszteknél 64km/ó-s sebességgel ütköztetik az autókat, vagyis kb. a fenti 30-40km/ó-s karambolt szimulálják! Ki merne beülni egy tesztautóba?
Az is butaság, hogy csak magadat veszélyezteted, ha nem kötöd be az övet.
Egyrészt, egy borulásnál elszabaduló test hatalmas pusztítást tud okozni az utastérben. [url=http://www.youtube.com/watch?v=YhKGNUNu-tE&feature=related]Ebben a videoban[/url], ha van hátul pl. egy gyermek, annak valószínűleg meszeltek, mert 130kg-os apuci agyonnyomta volna. Ha be van kötve valahogy [url=http://www.youtube.com/watch?v=oTBOtWTCXGE]így[/url] nézne ki.
És itt jön ugye az is, hogy mivel egy vészfékezésnél elég nagy erőhatásnak kell ellenállni, ha kitámasztod magad a kormányon, hogyan is tudsz biztonságosan kormányozni, pedáltkezelni? És máris elérkeztünk oda, hogy másokat is veszélyeztetsz a be nem kötéssel. Még egy, a kalaptartón elhelyezett 1-2 kilós tárgy (kutya) is okozhat súlyos sérülést, ha egy ütközésnél előrerepül.
A széria autók nem a borulásra lettek tervezve, és nem is az a jellemző egy balesetnél, ezért nem is tesztelik őket ilyen helyzetben, így nem életszerű arra készülni. Ha ránkzuhan egy Boing vagy ránkdől egy toronyház akkor meg a bukócső sem ér sz@rt sem. Járjunk BTR-rel?
Az alkotmányban benne van az élethez való jog,akkor miért nem dönthetem el én hogy bekötöm az övet vagy sem,ha meg akarok halni miért nem tehetem?
Városban mikor rohangálok ide-oda 30-40-es tempónál minek az öv?
saabracinghungary:
egy részével egyetértek.
Ha az autó magánterület, akkor csinálja azt mindenki benne amit akar..na jó baleset okozását kiváltó okot ne (mobilozás kézben, szex menet közben stb…)
Ez egy szabad világ, mindenki úgy játszik az életével ahogy akar, míg másokét nem veszélyezteti.
Ha nincs bekötve, a másik autóban attól még nagyobb kárt nem tesz…
A gyári ülések tényleg xart sem érnek (alattam tört már el gyári ülés háttámlája vezetés közben!)
Bukócső sajna rontja a komfortot.
Nem akarlak sértegetni, de elég nagy pa..szt vagy, ennyi hulyeséget osszehordani…
a gyári ülések meg a 2 meg 3 pontos övek semmire sem jók max dísznek. légzsák se ér semmit sem. volt már pár igen komoly borulásom tapasztalatok: karosszéria faszán kihegesztve bukócső merevítés mindenhol kagylóülések lecsavarozva és lehegesztve padlólemez alatta megerősíítve és 4 pontos öv. a gyári ülésben ami 4 csesznye csavarral van rögzítve a papírvékony padlólemezhez hiába kötöd be magad ha nagyot csattansz egyszerűen kitéped magad ülésestül csavarostul az alvázból. nekem ez a véleményem. egyébként meg nem a biztonságra mennek hanem hogy megbüntessenek és hogy amúgy is meghalj mert túl van népesedve a föld