A második legnagyobb a VW crossover/SUV sorban, legalábbis Európában
Hamar kezdjük is el egy nevekről szóló gyorstalpalóval, mert a teszthét alatt legalább hárman kérdezték meg tőlem, hogy akkor
"Ez az a tirok?". Nem, ez nem a
T-Roc, nem is a T-Cross, és még véletlenül sem a
Touareg, hanem a Tiguan. Méretben a legkisebbtől haladva a harmadik, és van belőle hétüléses változat is - Allspace néven. A Volkswagen névadási rendszerébe szerintem a T-Cross kavart bele, kevesen tudják hová tenni, pedig a kis crossoverek piaca egészen virágzó jelenleg, csak nem a Volkswagennél. Náluk inkább a nagyobbak fogynak, és ebből a szempontból a T-Roc, ami betalált, méretben, stílusban tényleg egészen fiatalos és trendi, a legtöbben ezt a nevet ismerik most. A Tiguan viszont népszerű.
2019-ben a legkeresettebb VW volt, ma nem mész úgy végig egy utcán, hogy ne találkoznál legalább eggyel, és ezt könnyen meg is lehet érteni; kiváló méret.
Láthatóan más az orra, az új IQ.Light ledes fényszórók hatékonyan világítanak
Új emblémák, feliratok, az R ebben az esetben csak az R-Line sportcsomagot jelzi
Tolakodónak ezt még nem nevezném, a 4,5 méteres hosszával és az alig 1,7 méteres magasságával nem tartom túlzottan pazarlónak, ez egy egészen észszerű választás. Nem fekszi meg az ember gyomrát csak azért, mert túl nagy helyet foglal el a világból, csak magas és széles. Ebben a méretben még az aerodinamikából is ki lehet hozni hatékonyat, és a súlya sem lesz tetemes. Ez így, összkerékkel, DSG-vel 1,7 tonna, szerintem korrekt. 2016-ban mutatkozott be a második generációs Tiguan, úgyhogy itt volt az ideje egy kis frissítésnek, hogy naprakész legyen. Vagy ráncfelvarrásnak, ha a
facelift szót egy az egyben lefordítva használjuk rá, amit ebben az esetben jogosnak tartok. Már messziről látszik, hogy a szeme sarkában keletkezett szarkalábakat kitöltötték, a szemhéjait kicsit átszabták, az ajkait feltöltötték, és még jól ki is sminkelték krómmal, meg az R-Line csomaggal, mert a sportosat mindenki szereti, mindegy, milyen a kategória.
Az új sík embléma jól működik a kormányon, szép részlet, ahogy a dombornyomott ülések is, a szövet/Alcantara-szerű kárpit is kimondottan igényes
Nincs itt semmi látnivaló, egyszerű, használható, de nézzük meg közelebbről...
Apró ám lényeges változás az új a VW embléma, és hátul épp ez alá írták fel a modell nevét. Ez ma nagy divat - és elegáns is, ahogy az új sík embléma is, ez leginkább a kormányon működik jól dizájn szempontjából.
Érdekes, hogy egy VW messziről nem tűnik nagy dobásnak, közben csinos részletei vannak.
Mint például a hátsó lámpák, vagy az övvonal, a küszöb, meg ez a Nightshade-kék fényezés. Egyben van a forma, ez mindig is bejött, sajnos most a téli 17-es felnik rontanak a képen. Ha már szóba került a kormány, nézzünk szét a beltérben, mert vannak új elemek, mint a multimédia kijelzője és maga a szoftver. Vezeték nélküli telefontükrözést kapott, valamint a kormány mögé is kijelző került. Mindkettőnek szép a képe, gyorsak is, de a logika, miszerint a trip menüért könyékig kell beletúrni, továbbra sem jó irány. A rendszert viszont jó használni, gyors és 90%-ban érthető, és csak egyszer fordult elő, hogy egyáltalán nem kapcsolt be, alapvetően jól működött.
A kormány érintőgombjai nem működnek jól, késnek, ami fura érzés, az új multimédia képe szép, alatta érintőpanelre került a klíma, az jól használható
Egész sokat változtatnak a menetmódok a viselkedésén, a váltó sport állása kiküszöböli a DSG indulási késlekedését és pont jó helyen vált, alapból kicsit koraiak a váltások
Kezelőfelület és ergonómia terén egy VW nem nagy trükk, és nem is kell annak lennie. Ennek ellenére most úgy érezték, a frissítésnek kell hoznia valami különlegeset, és ezért elrontották a kormányt. Gombok helyett két érintő "sziget" került a küllőkre. Működés tekintetében teljes zsákutca, csak akkor nyomhatod meg, ha érzékelte, hogy rajta az ujjad a felületen, nyomásra késleltetve rezeg vissza és végzi el a feladatát. Tized-, vagy századmásodpercekről beszélünk, de pont olyan érzése van, mintha beragadnának minden nyomáskor.
Egy gomb, amit ránézés nélkül kéne tudni működtetni, nem így működik, de ezt a Volkswagennél tudták eddig.
Van rajtuk érintős csúszka is, egyenértékű a használhatósága a BMW gesztusvezérlésével,
fancy, de gombokat kérünk ehhez, vagy potmétert. Ezzel nem tűnik fiatalosabbnak az utastér, főleg nem azután, hogy a nagyjából 10 éve használt bicskakulccsal indítottuk be az új autót. Ma már a legtöbb kompakt modellben elérhető és gazdag felszereltséggel jár is a kulcs nélküli nyitás-indítás. Lehet hogy ez csak nálam érték, de érdemes volna haladni a korral.
Tágas a beltér, az ülések lapja lehetne döntöttebb, az anyagok átlagosak, a kidolgozás szintén
USB-C csatlakozókat kapunk, vezeték nélküli a telefontükrözés, kulcsos az indítás, tágas a csomagtér
A Tiguan frissítésének nagy értéke a vezetéstámogató rendszerek bővülése. Beparkol magától utánfutóval is, ha arról van szó, de aktívan képes vezetni is magát, ebben már a korábbi verzió is elég jól teljesített. Az adaptív rendszerek is aktívan jelen vannak, mindig érezzük a kormányon az igazgatást, kijelzi ha autó halad előttünk és a tempomat is egyből lassít, ha kijöttek elénk. Gyorsítani talán túl későn kezd, ha épp mi váltunk sávot autópályán, leginkább csak akkor, ha már befejeztük a manővert. Új funkciója az adaptív sebességtartás, ami táblák alapján állítja át a tempomaton beállított sebességet.
Az M3-s autópályán 30-130 között mindent is látott egy órás szakaszon belül, és amikor 70-et, vagy épp 30-at látott valahol, nagyon intenzív lassításba kezdett bármiféle jelzés nélkül.
Akkor sem jelzett, amikor egy lámpánál sorban állva kikapcsoltam az övemet, hogy levegyem a kabátomat, majd vissza, ám a stop start nem indította újra a motort. Mivel semmi nem változik a műszerfalon, nem tűnik fel, mi a hiba, csak nem indul újra kulcstekerésre sem. A megoldás: váltó P-be, és úgy már beindíthatjuk. Az érdekesség kedvéért megpróbáltam reprodukálni és figyelni, kiír-e valamit. Sikerült a művelet és láttam is egy fekete alapon fekete négyzetben néhány másodpercre megjelenő információt, hogy toljuk P-be a kart, majd ez a négyzet el is tűnt. Sem ez, sem a klasszikus váltókar nem szép megoldás, egy elektronikus kapcsolóval ilyen hiba nem történne. Érdemesebb lett volna ezen a téren haladni a korral az érintőgombok helyett.
A váltó miatt tűnik erőtlennek induláskor, pedig van akarat a TDI-ben, az összkerékhajtás ügyesen dolgozik hozzá
Kétliteres TDI-vel, DGS-vel és haldex összkerékhajtással ez egy elég népszerű konfiguráció. A motor hangja nem rossz, hallottam már új benzinest jobban zakatolni ennél a dízelnél. A DSG ebben a helyzetben megint csak gyenge pont nálam, az elindulás még mindig sok csúsztatással jár, emelkedőn, garázskihajtón képes állóra lassulni, miközben majdnem 2000-en pörög már a motor, mindezt második fokozatban. Éppen ezért induláskor a motor ereje elég halványnak tűnik, máskor meg hirtelen ugrik, mert 360 Nm nyomaték azért már érezhető erő.
Az összkerékhajtás ügyesen segít, kiforduláskor, vagy kanyarban elég jól érezni, hogy tol, egy pillanatig nem hagyja elforogni az első kerekeket.
Emiatt nagyon stabilan fordul, egyben van a mozgása és a rugózása is, épp ezért menni vele már elég jó. Van ebben a semlegességben valami megnyugtató, nyálkás úton is stabil, magas tempónál is az, a kormányon is érezni valamit, de ez nem olyan, amit sportosnak, vagy közvetlennek kellene nevezni, szimplán csak rendben van.
Jó méretű autó, igényes részletekkel
6,9 literes fogyasztásával meggyőző volt, utazni vele kimondottan jó
Városban ez a hajtáslánc többször bizonyította, hogy 10 liter alatt nehezen tud fogyasztani a rendszeres megállások, indulások miatt. Most jelentős távon országúti és autópályás tempó mellett 6,9-et fogyasztott 100 kilométeren tankolás szerint, ami csak decikkel marad el a WLTP-s mérésektől, és enyhén szólva is korrekt. Nem választanám ezt a hajtást a váltó miatt, ugyanazokat a bosszantó jellemzőket produkálja még mindig, amiktől egy hagyományos automata, de még egy CVT is mentesítene, utóbbi ebben a kategóriában nyilván nem opció. Viszonylag kevés extrával ruházták fel a tesztautót, de üvegtető és motoros csomagtérnyitás nélkül végül is, lehet élni, utóbbit viszont a kényelmes használat miatt tudnám ajánlani. Az R-Line csomag, az összkerék és az automata váltó miatt 15 millió fölötti az ára, ami tekintve, hogy ma már egy hasonlóan felszerelt kompakt is meg tudja ezt közelíteni, egészen jó helyzetbe hozza a Tiguant.
Többet vártam volna a frissítéstől és kevesebb akaratos újítást egy márkától, ahol a know-how eddig egészen kőbevésettnek tűnt.
Végső soron a Tiguannal nem rossz közlekedni és családinak is tökéletesen beválhat, de a multimédiát leszámítva kevéssé érzem, hogy ez a frissítés megérte.
2019 legnépszerűbb VW-je volt, most is kelendő, a frissítéssel viszont nem sokkal jobb, mint eddig
Értékelés
Pozitív
Tágas utastér, gyors multimédia, rugózás, motorerő
Negatív
Váltó, anyaghasználat, visszajelzők
Árak
Tesztmodell alapára
14 728 570 Ft (2021.01.18.)
Tesztautó ára
15 491 660 Ft (2021.01.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE)
Nyomaték:
360 Nm 1600-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
245 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
520 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
480-760 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1660 mm
Raktérnyílás szélessége:
1150 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
360 Nm 1600-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Nagyon ideje lenne már összekapnia a magát a VW-csoportnak, mert az új Tucson és a Sorento mellett ez a kocsi egy oldtimernek hat…
Azért ezzel óvatosan, Európában tavaly bestseller volt a kompakt suv kategóriában..
A kompakt kategóriához nézve is olyan darabszámokat tud a Tiguan, amivel a Golfon kívül mindenkit előz…
Ha csak Európában bestseller, akkor hidd el, a VW-nél minden nap válságstábot hívnak össze… A Hyundai-Kia még mindig a bizonyítani akarók táborát erősíti, a VW-logót meg egy bőrbe varrt bányacsillére is rátehetik, a német azonnal ráveti magát, mert nem a termék kvalitásai alapján választ, hanem hogy “hű német polgárként igenis kötelességem a hazám gazdaságát támogatni, ha törik, ha szakad”. Amíg ezen fejben nem változtatnak, addig akár az 1-es Golfot is újra gyártásba vihetik, az is tönkrever bármilyen koreai űrhajót a saját piacukon…
Hyundai-Kia erőfeszítését, fejlődését nem vitatom, de a VW-t sem kell leminősíteni, igenis olyan kitalált, átgondolt autókat gyárt amit a rengeteg megerősödött konkurens mellett is nagyon nagy számban megvesznek, és amit akkor értesz meg, ha tapasztalatod is van VW-vel. Lehet jelzőkkel illetni, hogy túlárazott, nagyon drága, nem ér annyit, de az eladási számok ezeket cáfolják.
Ez nem változtat a tényen, hogy amíg a Hyundai hipertérugrást mutat be egy-egy generációváltáskor, addig a VW sem formailag, sem műszakilag nem erőlteti meg magát, mert bízik – és sajnos joggal bízhat – a logó “mágikus” erejében. Majd meglátjuk, mi lesz, ha az eddigi aduászt biztosító neveik eltűnnek, mert bizony a Golf és a Passat végét jósolják, de te majd kitalálsz rá valami kamumesét…
de mi az hogy hipertérugrás? a VW a kimért, kitalált vonalat tolja, magas komforttal, jellemzően a VW-k a kategória élmezőnyében szerepelnek pl. zajkomfortban.
Rengeteg embernek ezek számítanak sokat, amíg nem volt VW-m én is könnyebben lefitymáltam, utána más márkákba ülve vannak ám ordító trivialitások, hogy ezt miért nem tudja a többi gyártó ugyanúgy megcsinálni…
Minek is akarnának “hiperteret ugrani”, amikor mindig ezen a vonalon továbbmennek, és kiegyensúlyozott a végeredmény..
Mondom ezt persze úgy hogy nyilván túlzónak tartom én is h 15,5 millió legyen egy golf alapú tiguan, és most sem VW-m van.
“a VW-logót meg egy bőrbe varrt bányacsillére is rátehetik, a német azonnal ráveti magát”
A legtöbb európai piacon szintén elég erősen szerepel a Tiguan, olyanokon amelyek híresen nem németbarátok (pl francia, olasz piac).
De ha keresel olyan piacot ahol bármit megvesznek VW emblémával nézd meg a Kínai piac 10 legsikeresebb modelljeit.
A Passatot egy rakás kiszerelésben árulják különböző néven (Passat, Magotan, Santana), ugyanez igaz a Tiguanra is (elkel nagyon szép számban Kínában majd még ugyanannyi a Tayronból, ami egy kicsit átrajzolt Tiguan Allspace, és még vannak más néven is).
Jelenleg Kína egy igazi aranybánya azoknak a gyártóknak akik korán léptek (pl VW, “Buick” (amelyek többsége európai Opel) ). Biztos fog változni, de egyelőre még így van.
“A legtöbb európai piacon szintén elég erősen szerepel a Tiguan, olyanokon amelyek híresen nem németbarátok (pl francia, olasz piac).”
És ez nálad azt jelenti, hogy a Tiguan a kategóriája legjobbja? Még véletlenül sem azt, hogy a VW-nek a jóval nagyobb múltja miatt több ideje volt az emberek fejében gyökeret verni, bizalmat kiépíteni, emiatt az autóikat látatlanban megveszik, a Hyundai/Kia pedig Dél-Koreán kívül még sehol sem tart itt?
Ha valakinek, neked tudnod kéne, milyen az, amikor méltatlanul alulértékel egyes márkákat, típusokat a piac. Alfa vagy Jaguar lehet bármilyen jó, “kennelbe” van zárva eladási számok terén, egy BMW, Audi vagy Merci meg lehet bármilyen xar, úgyis bestseller lesz. A Linglong guminak is nagyon sok idő kell még, mire hírnévre tesz szert, a Michelin és társai megalapozták ugyanezt és kényelmesen pöffeszkednek a trónjukon.
A VW kínai dominanciája előbb-utóbb le fog csengeni, zuhanórepülésben vannak, eközben nagyon jön rájuk a Honda, a Toyota, és a top 10-es kínaiak, a Tesla pedig tényleg egy sötét ló…
…”“Buick” (amelyek többsége európai Opel)”…
Elhiszem, hogy a te kis szívedet ez melengeti, de ők ezt odaát nem tudják, mert az Opel név nekik “kínai”. Ők ízig-vérig amerikai kocsinak hiszik, ezért veszik meg…
Egy szóval sem mondtam, hogy valaha vennék Tiguant, még akkor is ha annyiba kerülne mint a konkurensek. Eddig nem sok VW szólított meg, ez sem a kedvencem.
De ami tény, ha egy modell/gyártó sikeres, akkor nem fogják megerőltetni magukat. A Tiguan pedig nagyon jól szemlélteti ezt az ökölszabályt. Ha veszélyben éreznék magukat akkor valszeg jobban frissítettek volna.
Ezen felül, nem ismerem a VW szokásait, de a BMW vagy a Volvo pl minden évben frissített valamit a modellpalettáján, hol egy új motor, hol egy új fedélzeti elektronika, hol egy érdemi facelift (tényleg más orral vagy farral).
Az évente eszközölt udape-en felül félidőben rendszerint jött az angel eye fényszóró, de érdekes volt látni hogy a bajorok az F25 X3-as orrát is átrajzolták, mert a modell nem igazán tarolta le a piacot a GLC és az XC60 mögött.
“De ami tény, ha egy modell/gyártó sikeres, akkor nem fogják megerőltetni magukat.”
Mindezek után felettébb bizarr, ahogy a Toyota “ősrégi” hibridjeit ekézed folyton. Sikersztori? Az. Akkor meg – elméleted szerint – minek erőltessék meg magukat a változtatással? Vagy a német nyugodtan pöffeszkedhet, mert európai(emiatt “haver” – LOL), a japán meg egy outsider életforma? Mi ez a kettős mérce nálad?
……ha fele ennyiért adnák, azt mondom rendben. De 15 milláért???
majdnem fele annyiért is adnak, 8.3 körül indul a tiguan,
VW gruppe sajnos nagyon drágán adja a motor és felszereltség felárakat.
A Volkswagennél nagyon eltalálták a SUV-ok formáját, és ezek közül a Tiguan az a méret, ami számomra a legmegfelelőbb lenne. Nyilván szubjektív, hogy kinek milyen forma tetszik. Az árak minden márkánál nagyon elszálltak 2020-ban (ennek fő okai: rekord gyenge forint, kibocsátási normák, Covid okozta visszaesés). Szóval mielőtt rámondjuk, hogy drága, meg kell nézni, hogy más márka, más típus mennyibe kerül manapság.