Hogyan vezessen viharban?
13 tanács, hogy biztonságosan vezessen viharban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Halálos áldozatokkal járt és fennakadásokat okozott Nagy-Britanniában az utóbbi évek legnagyobb vihara, amely október 28-án végigsöpört Londonon is. Több mint 260 ezer háztartásban megszűnt az áramellátás, és a brit főváros közlekedése összeomlott.
A brit meteorológia beszámolója szerint a legerősebb, 159 kilométer/órás széllökést a dél-angliai partok előtt fekvő Wight-szigeten mérték, de a többi országrészben, köztük Londonban is 90-110 kilométeres sebességű szélvihar volt. A világ legnagyobb forgalmú nemzetközi kompkikötőjében, a délkelet-angliai Doverben is komoly fennakadásokat okozott a vihar. A kikötőt ugyan nem zárták le, de több komptársaság felfüggesztette vagy alaposan leszűkítette menetrendjét a vihar miatt. Több kompot a kikötő nyílt vízterületein horgonyoztak le, attól tartva, hogy a hajókat az orkán nekicsapja a mólóknak. A Londont Brüsszellel és Párizzsal, illetve több köztes célállomással összekötő, óránként 300 kilométeres sebességgel közlekedő Eurostar szuperexpresszek nem indultak el reggel 7 óra előtt. London 400 kilométeres, 12 fővonalból álló metróhálózatán - amely jelentős részben felszíni gyorsvasútként közlekedik - hat vonalon állt le, illetve akadozott a közlekedés a hétfő reggeli csúcsforgalomban a sínekre dőlt fák, a szélvihar által a pályára hordott törmelék miatt. Anglia déli felében gyakorlatilag leállt a vasútközlekedés is, így több százezren nem tudtak eljutni munkahelyükre hétfőn. Egyes vonalakon a pályák állapotának felmérésére kiküldött üres szerelvények is kidőlt fáknak ütköztek.
Londonban és a déli országrész kiterjedt térségeiben a közúti közlekedést is számtalan kidőlt fa akadályozta. A fővárosban több helyen épületállványok dőltek össze, gépkocsikat megrongálva. Wales és Dél-Anglia között több órára megszűnt a közvetlen közúti összeköttetés, mivel a Severn határfolyón átívelő mindkét autópályahidat lezárták a vihar átvonulásának idejére. Ilyen erejű vihar legalább öt éve nem sújtotta Nagy-Britanniát.
Ha a vihar hozzánk is elérkezik, nem árt felkészülni rá. Néhány egyszerű tanáccsal szolgálunk a viharban autóval közlekedőknek.
- Tervezze meg utazását előre, ha vihar várható, érdemes elhalasztani az utat, az időjárási front ismeretében pedig másik útvonalat választani.
- Az erős széllökések kiszámíthatatlanok, így megelőzésképpen minden esetben két kézzel markolja meg a kormányt.
- Magas építésű járművek, teherautók, kamionok előzésekor számítson hirtelen fellépő oldalszélre, amely könnyedén arrébb tessékelheti autóját, ha nincs résen.
- Hagyjon a gyalogosoknak, bicikliseknek a szokásosnál nagyobb oldaltávolságot, a szél őket könnyen a kocsink elé boríthatja.
- Figyelje az út menti bokrokat és a fák lombkoronáját, becsülje fel a szél irányát és erősségét, vezetés közben a szokásosnál is nézzen előbbre, hogy idejében felkészülhessen fakidőlésre, vagy a szél által az útra felhordott akadály észlelésére és kikerülésére.
- Hajtson lassan, a szél a kocsi alatt is tombol, negatívan befolyásolja a járművünk kezelhetőségét és hatással van a fékezés hatékonyságára is.
- Az útra hullott törmelék a kanyar beláthatatlan részén is lehet, ezért is mérsékelje a kocsi sebességét. Ha akadályt kerül ki, tartson nagy oldaltávolságot, nehogy egy ág beakadjon a futóműbe, ami később okozhat galibát.
- Ha autópályán haladunk, akkor is csökkentsük a sebességet: 60 kilométer/óránál ne nagyon hajtsunk gyorsabban. Mivel nedves úton drasztikusan megnő a féktávolság - ez persze attól is függ, hogy milyen abroncsot használunk - ezért különösen ügyeljünk arra, hogy betartsuk az ilyenkor ajánlott távolságot.
- A látótávolság is jelentősen csökken, ezért ügyeljünk arra, hogy kapcsoljuk be a lámpákat - de ne a vakító ködlámpákat.
- Menet közben figyeljünk arra, hogy ne hajtsunk bele tócsákba, azok akár mély kátyúkat is rejthetnek, tartsuk észben, hogy a fehér felfestések csúszósabbá, a fű és a vasúti sínek pedig egyenesen jégpályaszerűvé válnak.
- Az esőtől, a szél által lesodort levelektől csúszós úton egy hirtelen kormányrántás, nagyobb gázadás, egy erős fékezés balesetet okozhat. Kerüljük el ezeket.
- Viharban ne parkoljunk fa alá. Ha lehúzódik az útról, ne hagyja el az aszfaltos, köves részt, fűről, mély sárból nem fog tudni újra elindulni.
- A túl sűrű eső túlterhelheti az ablaktörlő lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggő vízfüggöny alakul ki a szélvédőn. Amikor a látási viszonyok annyira korlátozottá válnak, hogy nem látható biztonságos távolságban az út széle, vagy a másik jármű, akkor biztonságos helyen álljunk félre és várjuk meg, amíg csendesedik az eső. A legjobb megoldás az, ha egy pihenőhelyen vagy más védett területen állunk meg. A többi gépkocsivezető figyelmeztetésére kapcsoljuk be a fényszórókat és a vészvillogót.
Autópályán, nedves úton 60 kilométer/óránál ne nagyon hajtsunk gyorsabban, mert drasztikusan megnő a féktávolság?! Nedves úton és autópályán ezt a tanácsot nem fogom betartani, sőt mindenkit lebeszélek erről. Kinyírni magunkat és másokat kevésbé költségesen is lehetséges.
Ne nagyon haladjunk autópályán 60 km/h-nál gyorsabban, mert nedves úton drasztikusan megnő a féktávolság?! Ez így nagyon kemény!