Most, a
téli-nyári gumiváltásnál a legkönnyebb helyzetben azok vannak, akik új abroncsokat vásárolnak, de nem mindenki engedhet meg magának ilyen nem csekély összegű beruházást. Ekkor kerülnek képbe a használt gumik, azonban a vásárlásnál ajánlott résen lenni, hiszen számos veszélyt rejt magában ez a megoldás.
Használt gumiabroncs vásárlásánál nagyon fontos az alapos szemrevételezés. A súlyosnak mondható hibák között vannak olyanok, amelyekre csak felnire szerelve, felfújt állapotban derül fény - például ilyen a szálszakadás
2110 - jól látható DOT jelölés, amely arra utal, hogy az adott gumiabroncs 2010-ben készült, a 21. héten
A lehetőségeinkhez mérten próbáljunk biztonságos forrásból vásárolni, ne a sártengeres, roncsokat halmozó bontókat részesítsük előnyben, ragaszkodjunk visszavételi garanciához, és a legjobb, ha helyben fel is szerelik a gumikat a felnikre. Ebben az esetben nem később ér minket az a kellemetlen meglepetés, ha például szálszakadás miatt a felfújt abroncson dudor keletkezik – az ilyen gumit azonnal felejtsük el, mert balesetveszélyes. A használt gumiknál ajánlott végigmenni egy állapotfelmérő folyamaton, amely nem igényel különösebb szakértelmet, mert döntően szemrevételezésből és adatok ellenőrzéséből áll.
Első lépésben nézzük meg, nincsenek-e repedések, anyaghiányok, szakadások az abroncson, főleg az oldalfalon - ha ilyesmit látunk, tekintsünk el a vételtől. Az oldalfalon feltétlen keressük meg az úgynevezett
DOT számot, ez négy karakterből álló kód, az utolsó két szám a gyártási évre, az első kettő az adott év gyártási hetére utal, és ennek alapján tudható, mikor készült a termék. Fontos, hogy öreg, netán túltárolt gumit lehetőség szerint ne vásároljunk – ennek veszélyeiről és a DOT számról
ide kattintva tudhat meg többet.
Egyaránt figyeljünk oda a profilmélységre és a kopás jellegére. Lehetőség szerint ne vegyünk olyan nyári gumit, amely alatta van a 3 milliméteres határnak, és kerüljük a ferdén kopottakat
Ugyancsak
elsődleges ellenőrzési pont a futófelület, ahol a profilmélységre, valamint a kopási jellegre kell odafigyelni. Előbbinél a törvényileg előírt minimális határ 1,6 milliméter, de az ezzel való játékot senkinek nem ajánljuk, a nyári gumik teljes értékű biztonsága kb.
3-4 milliméter környékéig garantált. Persze, akinek ez alatt van a profilmélység, még eljárhat, de tartsa észben, hogy az abroncsokra - különösen vészfékezésnél, vízre futásnál - már nem számíthat 100 százalékosan. Ha az előző autó futóműve nem volt tökéletesen beállítva, netán más műszaki problémák is fennálltak, akkor ennek minőségrontó eredményét a használt gumi sajnos magán viseli. Előfordulhat kagylós kopás (rossz lengéscsillapítónál), olykor durván aszimmetrikus deformálódás, és ezek nem lesznek jó hatással az új autóra, a vezethetőségre – utóbbi esetben például félrehúzást tapasztalhat a vezető.
Én is gondolkodtam használt gumi vásárlásban, de végül inkább újat vettem olcsón. Keresgélés közben bukkantam rá egy cikkre, ami olyan dolgokra világított rá, amire először nem is gondoltam volna. Aki használt gumit venne, de nem a kenyérre valót akarja erre költeni, előbb olvassa el ezt a cikket: [url]http://olcsogumi.sop.hu/erdemes_e_hasznalt_gumit_venni_mire_figyeljen_a_vevo-oldal[/url]
Nekem óriási tanulság volt. Ezek után, akit csak tudok lebeszélek a használt gumiról, egyszerűen nem lenne szabad vissza engedni az utakra, az egyszer már leselejtezett abroncsokat!