Hogyan tanulnak vezetni a rendőrök?
Rendőrkanyar volt, nincs. Inkább gondolkodni tanítják a zsarukat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megnéztük, hogyan tanítják autót vezetni a rendőröket. Nem kézifékes kanyarra, de gondolkodva, biztonsággal, a vezetéstechnikát csiszolva.
Rendőrök vezetéstechnikai oktatását bemutató sajtótájékoztatóra szólt a meghívás, a helyszín a Hungaroring, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum, azaz a Tanpálya, ahol mi is rendre megfordulunk hol téli/nyári gumikat, hol autókat tesztelni és összehasonlítani. Lelki szemeimmel Ötvös Csöpiket láttam, csikorgós rendőrkanyarokat, filmélményeim alapján azt gondoltam, hogy a zsarukat képzett instruktorok tanítják arra, miként kell előre- vagy hátramenetben látványosan és gyorsan kézifékkel fordulni.
Csalódtam? Persze, hogy nem. Mármint persze, hogy ma már nem tananyag a kézifékkel fordulás, ahogy kifejezetten az esetleges üldözésre sem okítják a rend őreit. Hoffer Zsolt, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Szervek Kiképző Központjának (ORFK RSZKK) alosztályvezetője, vezető oktatója elmondta, hogy egyrészt a rendőrforduló veszélyes mutatvány, a közlekedésben résztvevők számára nem mindig egyértelmű, hogy a rendőr mit csinál, másrészt a járműtechnika változásával (menetstabilizáló, blokkolásgátló rendszerek) már nem, vagy csak korlátozottan megoldható a kézifékes kanyarodás. „Korábban sem a mindennapokban járőrként tevékenykedő kollégáknak tartottunk erre képzést, hanem a speciális egységeknek külön feltételek mellett, s ez ma már nem jellemző” – tette hozzá az amúgy raliversenyző, ergo volánvirtuóz Hoffer.
Na ja, nem mellesleg a H Astrák, Octaviák, Yetik egyike sem hátsókerekes, de hidraulikus kézifék sincs bennük, mint a nemrég próbált játszós Feliciában… Ugyanakkor az állapotuk jó, mondja az alosztályvezető: „Komoly járműpark-váltáson esett át a rendőrség, nagyon jó állapotban vannak a kocsik, ami a járműóvásnak is köszönhető. Fejlődnek a kollégák. Eddig az volt, hogyan kell egyes dolgokat megoldani, most ismeretanyagokat adunk a járművekről, típusismereti képzéseink vannak, a rendőrök megtanulják, megtapasztalják az adott autó adottságait, hogy mit lehet, mit nem, mik a korlátai, hova lehet vele menni és milyen sebességgel az adott útszakaszon.”
A Vezetéstechnikai Centrumban szervezett lakossági és vállalati oktatások mellett a Groupama Garancia Biztosító fontosnak tartja, hogy a közérdekű funkciót betöltő szervezetek alkalmazottjai, akiknek a vezetés meghatározó feladatot jelent hétköznapjaik során, felkészülten láthassák el munkájukat. A biztosítótársaság ezért 150 vezetéstechnikai kurzust ajánlott fel az Országos Rendőr-főkapitányság számára, hogy sofőrjeik a tréning keretén belül gyakorolhassanak, szimulálhassák az egyes vezetési helyzeteket, mindezt szakértő instruktorok támogatásával.
„Fontosnak tartottuk, hogy a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum segítségével olyan emberek munkáját segítsük, akiknek fontos a gyors, hatékony és biztonságos vezetés. Ezért esett a választásunk idén az Országos Rendőr-főkapitányság munkatársaira, akik minden nap veszélyes körülmények között közlekedve sietnek a bajbajutottak segítségére” - nyilatkozta Csonka István, a Groupama Garancia Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.
Viszont ahogy a rendőrkanyart, úgy az üldözést sem tanítják. Mert egyrészt nagyon nehéz modellezni, másrészt: „alapvetően nem tanítjuk a kollégákat üldözni. Nem az a cél, hogy a kolléga üldözzön, sőt, inkább azt tanítjuk, hogyan kell mögöttesen úgy biztonságosan haladni, hogy ne kényszerítsük hibázásra az elöl haladót, mégis szemmel legyen tartva” – válaszolta kérdésemre az ORFK RSZKK vezető oktatója. „És azért is van a járőrautókban rádió, hogy a rendőrök összebeszélhessenek: egyeztetnek arról, hogy melyik útszakaszon milyen zárást kell ejteni, megállítják a járművezetőt, s ezáltal elkerülhető, hogy nagyobb, súlyosabb esemény bekövetkezzen.”
Miután Hoffer Zsolttól még megtudtuk, hogy 150 rendőrkolléga kapott ajándékba oktatást, egész napos képzést, azt is elmesélte, hogy az ORFK alap (nem kéklámpás) moduláris képzése 10 tanórás, s a közúti közlekedésben előforduló szituációkra készíti fel a rendőröket. „Elgondolkoztatjuk őket az ülésbeállításon, a sebességváltáson, a fékezésen, különböző vészhelyzet-megoldási technikákon. Kis gyakorlás jön, ami több mint egy napot vesz igénybe, végül vizsgapályán időstressz alatt (szintidőre) egymás előtt kell megfelelni. Maguknak, egymásnak és az oktatóknak is."
Hoffer szerint a magyar autós rendőrök jól vezetnek. Korábban a rendőrmotorosoktól-rendőrmotorosokról hallottuk, hogy ők európai viszonylatban rendre nyerik az ügyességi versenyeket – csak az autósoknál nem olyan gyakoriak az ilyen megmérettetések – mondta a vezető oktató. Aki aztán nem csak beszélt, meg is mutatta, milyen az, amikor a csúszós úton a vártnál nagyobb sebességgel is ki lehet kerülni az akadályokat. Jobbján Csőre Gábor, a Vígszínház színésze ült, akinek ismert szinkronszerepei kapcsán már van tapasztalata a rendőri munkában…
S mit szólt a Tanpálya szakembere úgy a rendőrautók állapotához, mint a rendőrök vezetési tudásához? Pesoldt Ferenc, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum vezető instruktora szerint a kocsik gumiabroncs tekintetében eléggé le vannak harcolva, de annyira nem, mint amikor a régi szép időkben olyan kocka-Ladával gyakorlatoztak, hogy azért egy civilt már büntettek volna. A váltót is fogni kellett, hogy ne dobja ki üresbe, az ülést meg nem lehetett állítani, mert le volt hegesztve, kiszakadhatott korábban...
"Hogyan vezetnek? Az átlaghoz képest mindenképp jobban. Még jobban vezethetnének, ha több rutint szereznének" - véleményezte Pesoldt a rendőrök tudását, s kifejtette még, hogy "a sofőrök a Tanpályán elsősorban olyan helyzeteket gyakorolhatnak, melyekkel az időjárástól függően akár minden nap találkozhatnak. A tréning keretében megtapasztalhatják, hogyan kerüljék el a veszélyes helyzeteket, illetve a kurzus során kifejezetten fontos szerepe van a gyors reakciónak és a pontosan kivitelezett manővereknek, ugyanis a pillanatok töredéke alatt végrehajtott feladatok begyakorlása nagyon sokat javíthat a már profi vezetők reakcióidején is."
És a mentő autók milyen állapotban vannak?
Híradások nem erről mutatkoznak.
Valóban nem is kell kajtatni a kiszemelt autó után…annyian vannak hogy eltorlaszolhatják az utat minden kilométeren. És elég ha lefényképeznek valakit azt már semilyen bíróság nem menti fel hogy ne fizessen még ha 100 x is igaza van !!!