Hogyan tanulnak vezetni a rendőrök?
Rendőrkanyar volt, nincs. Inkább gondolkodni tanítják a zsarukat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megnéztük, hogyan tanítják autót vezetni a rendőröket. Nem kézifékes kanyarra, de gondolkodva, biztonsággal, a vezetéstechnikát csiszolva.
Rendőrök vezetéstechnikai oktatását bemutató sajtótájékoztatóra szólt a meghívás, a helyszín a Hungaroring, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum, azaz a Tanpálya, ahol mi is rendre megfordulunk hol téli/nyári gumikat, hol autókat tesztelni és összehasonlítani. Lelki szemeimmel Ötvös Csöpiket láttam, csikorgós rendőrkanyarokat, filmélményeim alapján azt gondoltam, hogy a zsarukat képzett instruktorok tanítják arra, miként kell előre- vagy hátramenetben látványosan és gyorsan kézifékkel fordulni.
Többféle autóval 150 rendőr vett részt a vezetéstechnikai képzésen
Csalódtam? Persze, hogy nem. Mármint persze, hogy ma már nem tananyag a kézifékkel fordulás, ahogy kifejezetten az esetleges üldözésre sem okítják a rend őreit. Hoffer Zsolt, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Szervek Kiképző Központjának (ORFK RSZKK) alosztályvezetője, vezető oktatója elmondta, hogy egyrészt a rendőrforduló veszélyes mutatvány, a közlekedésben résztvevők számára nem mindig egyértelmű, hogy a rendőr mit csinál, másrészt a járműtechnika változásával (menetstabilizáló, blokkolásgátló rendszerek) már nem, vagy csak korlátozottan megoldható a kézifékes kanyarodás. „Korábban sem a mindennapokban járőrként tevékenykedő kollégáknak tartottunk erre képzést, hanem a speciális egységeknek külön feltételek mellett, s ez ma már nem jellemző” – tette hozzá az amúgy raliversenyző, ergo volánvirtuóz Hoffer.
Balról jobbra Hoffer Zsolt, Csonka István és Csőre Gábor
Na ja, nem mellesleg a H Astrák, Octaviák, Yetik egyike sem hátsókerekes, de hidraulikus kézifék sincs bennük, mint a nemrég próbált játszós Feliciában… Ugyanakkor az állapotuk jó, mondja az alosztályvezető: „Komoly járműpark-váltáson esett át a rendőrség, nagyon jó állapotban vannak a kocsik, ami a járműóvásnak is köszönhető. Fejlődnek a kollégák. Eddig az volt, hogyan kell egyes dolgokat megoldani, most ismeretanyagokat adunk a járművekről, típusismereti képzéseink vannak, a rendőrök megtanulják, megtapasztalják az adott autó adottságait, hogy mit lehet, mit nem, mik a korlátai, hova lehet vele menni és milyen sebességgel az adott útszakaszon.”
A Vezetéstechnikai Centrumban szervezett lakossági és vállalati oktatások mellett a Groupama Garancia Biztosító fontosnak tartja, hogy a közérdekű funkciót betöltő szervezetek alkalmazottjai, akiknek a vezetés meghatározó feladatot jelent hétköznapjaik során, felkészülten láthassák el munkájukat. A biztosítótársaság ezért 150 vezetéstechnikai kurzust ajánlott fel az Országos Rendőr-főkapitányság számára, hogy sofőrjeik a tréning keretén belül gyakorolhassanak, szimulálhassák az egyes vezetési helyzeteket, mindezt szakértő instruktorok támogatásával.
„Fontosnak tartottuk, hogy a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum segítségével olyan emberek munkáját segítsük, akiknek fontos a gyors, hatékony és biztonságos vezetés. Ezért esett a választásunk idén az Országos Rendőr-főkapitányság munkatársaira, akik minden nap veszélyes körülmények között közlekedve sietnek a bajbajutottak segítségére” - nyilatkozta Csonka István, a Groupama Garancia Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.
Viszont ahogy a rendőrkanyart, úgy az üldözést sem tanítják. Mert egyrészt nagyon nehéz modellezni, másrészt: „alapvetően nem tanítjuk a kollégákat üldözni. Nem az a cél, hogy a kolléga üldözzön, sőt, inkább azt tanítjuk, hogyan kell mögöttesen úgy biztonságosan haladni, hogy ne kényszerítsük hibázásra az elöl haladót, mégis szemmel legyen tartva” – válaszolta kérdésemre az ORFK RSZKK vezető oktatója. „És azért is van a járőrautókban rádió, hogy a rendőrök összebeszélhessenek: egyeztetnek arról, hogy melyik útszakaszon milyen zárást kell ejteni, megállítják a járművezetőt, s ezáltal elkerülhető, hogy nagyobb, súlyosabb esemény bekövetkezzen.”
Készenléti rendőrök, baleseti helyszínelők és autópálya-rendőrök csiszolhatták tudásukat. Míg saját tanpályájukon nagyobb tempóval, de száraz felületen gyakorolnak, a vezetéstechnikai centrum fellocsolt műgyantáján néha a 30-40 km/órás sebesség is pörgés-forgást eredményezett
Miután Hoffer Zsolttól még megtudtuk, hogy 150 rendőrkolléga kapott ajándékba oktatást, egész napos képzést, azt is elmesélte, hogy az ORFK alap (nem kéklámpás) moduláris képzése 10 tanórás, s a közúti közlekedésben előforduló szituációkra készíti fel a rendőröket. „Elgondolkoztatjuk őket az ülésbeállításon, a sebességváltáson, a fékezésen, különböző vészhelyzet-megoldási technikákon. Kis gyakorlás jön, ami több mint egy napot vesz igénybe, végül vizsgapályán időstressz alatt (szintidőre) egymás előtt kell megfelelni. Maguknak, egymásnak és az oktatóknak is."
Zömében kék-fehér Astrákkal, Octaviákkal, Yetikkel láttuk tréningezni a rendőröket, de akadt civil autó, Skoda Fabia, SEAT Ibiza kombi is. Egyik sem egy Charger Pursuit...
Hoffer szerint a magyar autós rendőrök jól vezetnek. Korábban a rendőrmotorosoktól-rendőrmotorosokról hallottuk, hogy ők európai viszonylatban rendre nyerik az ügyességi versenyeket – csak az autósoknál nem olyan gyakoriak az ilyen megmérettetések – mondta a vezető oktató. Aki aztán nem csak beszélt, meg is mutatta, milyen az, amikor a csúszós úton a vártnál nagyobb sebességgel is ki lehet kerülni az akadályokat. Jobbján Csőre Gábor, a Vígszínház színésze ült, akinek ismert szinkronszerepei kapcsán már van tapasztalata a rendőri munkában…
Csőre Gábor számos rendőrnek kölcsönözte már hangját a filmvásznon
S mit szólt a Tanpálya szakembere úgy a rendőrautók állapotához, mint a rendőrök vezetési tudásához? Pesoldt Ferenc, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum vezető instruktora szerint a kocsik gumiabroncs tekintetében eléggé le vannak harcolva, de annyira nem, mint amikor a régi szép időkben olyan kocka-Ladával gyakorlatoztak, hogy azért egy civilt már büntettek volna. A váltót is fogni kellett, hogy ne dobja ki üresbe, az ülést meg nem lehetett állítani, mert le volt hegesztve, kiszakadhatott korábban...
Szolgálnak és védenek, egyre jobban védik-óvják a rendőrautók állapotát is
"Hogyan vezetnek? Az átlaghoz képest mindenképp jobban. Még jobban vezethetnének, ha több rutint szereznének" - véleményezte Pesoldt a rendőrök tudását, s kifejtette még, hogy "a sofőrök a Tanpályán elsősorban olyan helyzeteket gyakorolhatnak, melyekkel az időjárástól függően akár minden nap találkozhatnak. A tréning keretében megtapasztalhatják, hogyan kerüljék el a veszélyes helyzeteket, illetve a kurzus során kifejezetten fontos szerepe van a gyors reakciónak és a pontosan kivitelezett manővereknek, ugyanis a pillanatok töredéke alatt végrehajtott feladatok begyakorlása nagyon sokat javíthat a már profi vezetők reakcióidején is."
És a mentő autók milyen állapotban vannak?
Híradások nem erről mutatkoznak.
Valóban nem is kell kajtatni a kiszemelt autó után…annyian vannak hogy eltorlaszolhatják az utat minden kilométeren. És elég ha lefényképeznek valakit azt már semilyen bíróság nem menti fel hogy ne fizessen még ha 100 x is igaza van !!!