Hogyan ne tegyük tönkre a nyaralást? A másét se
Itt a nyár, irány autópályán idegeskedni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vége a sulinak, jön a jó idő, aki teheti, indul kikapcsolódni vízpartra, hegyre, sietve, autópályán. És elképesztő, egyesek miket művelnek párhuzamos közlekedés címén.
Banálisnak tűnhet a mindenféle navigációs berendezések korában, ám igenis nem árt jó előre tájékozódni, merre érdemes menni, hol és mikor, milyen szakaszon és napszakban várható torlódás. Ha megéri, mert a pihenés időtartama úgy adja ki, s nem szeretnénk alacsonyabb rendű utakon össze-vissza csalinkázni, lassabb járművek mögött pöfögni, irány az autópálya, aminek alapfeltétele ugye az e-matrica - akár online - beszerzése. Mit ne felejtsünk még el? Csak a szokásos dolgokat: az autó műszaki ellenőrzése (folyadékok, gumi, fényszórók, ablaktörlő), a kötelező tartozékok megléte és érvényessége, víz, olaj, kaja-pia, zseblámpa, stb., ami kell. Iratok. Nem baj, ha érvényes a műszaki, ha van biztosítás, nemzetközi zöldkártya, ilyesmi. Papírtérkép arra az eshetőségre, ha a GPS csütörtököt mond, szokott.
2. Felhajtás, besorolás
Úgy döntöttünk, hogy autópályázunk (akár csak az ingyenes, a nagyobb városokat elkerülő szakaszokon), a tempós párhuzamos közlekedésben részvétel pedig a sztrádára felhajtással kezdődik. Ó, bocsánat, a kocsiban természetesen mindenki bekötve, csomagok a csomagtérben, stb. Tehát felhajtás, ami gyorsítósávon történik. Gyorsítsunk, igyekezzünk mihamarabb felvenni a forgalom ritmusát, győződjünk meg arról, hogy senkit nem kényszerítünk fékezésre, s ha szabad az út, soroljunk be. Amennyiben akkora a forgalom, hogy nem merünk besorolni, haladjunk el a sáv végéig, jelezzük szándékunkat, előbb-utóbb lesz valaki, aki körültekintően és vélhetően villogással jelzi, hogy beenged. Vagy ne üljünk volán mögé, a bizonytalanság ölhet.
Tudjuk, hova megyünk, nem? Tudjuk, mennyi az út, s mikorra szeretnénk odaérni, nem? Bizonyára azzal is tisztában vagyunk, hogy a gyorsítgatás és a fékezgetés is energiát igényel, ergo növeli a fogyasztást. Ami pénz. A gyorshajtás is pénz (duplán, mert nagyobb tempónál nagyobb az étvágy, sőt, jól meg is büntethetnek), no meg kockázatos, balesetveszélyes. Na nem mintha az indokolatlan tötymörgés szabályos és ajánlott lenne. Pláne a belső sáv(ok)ban. Erről később, most viszont még hadd emeljük ki a tempomat, azaz a sebességrögzítő kulcsszerepét: ha a forgalom engedi, biztonságosabbá, pihentetőbbé, takarékosabbá is teszi az utazást. Amúgy a beállított sebességhatároló is okos, mivel nem engedi száguldozni a sofőrt.
4. Párhuzamos közlekedés, jobbkéz-szabály
Bármilyen hihetetlen is, de autópályán jobbkéz-szabály van érvényben. KÖTELEZŐ jobbra tartani. Tehát jobbra, a legszélső sávba KELL húzódni, ha nem előzünk. Nyilván azért nem muszáj annyira szigorúan venni a szabály előírását, de az tarthatatlan, felháborító és balesetveszélyes, amikor valaki a legbelső sávban a megengedettnél indokolatlanul lassabban krúzolgat. Ha 130-nál 130-cal előz, azzal az égvilágon semmi baj. Egy esetben nem kötelező a kisorolás, ha a külső sávban összefüggő kocsioszlop alakult ki. Jobbról előzni tilos! Amennyiben a sávok telítettek, a kocsioszlopok eltérő tempója miatt ugyan elhaladhatnak egymás mellett az autók, de a sávok közötti cikázás tiltott.
A sebesség megválasztásánál már karcoltuk a fogyasztáskérdést - figyeljünk a légáramlatokra is. Autópálya-tempónál a lehúzott ablak növeli a fogyasztást, ahogy persze a légkondi használata is. Viszont ha fent vannak az ablakok, nem repülhet be bogár, nem okozhat balesetveszélyt, nem bántja a huzatérzékenyek fülét, szemét, miegymást. Ha már szem: szokás lebecsülni a jó napszemüveg áldásos hatását, pedig a napellenző sokszor nem bizonyul elég nagynak. És még egy szem, azaz kilátás: az egyik legfontosabb, hogy akadálytalanul lássunk (és látszódjunk is). Durva esőben, pláne jégesőben sebesség-csökkentés, megállás, bölcs várakozás - biztonságos helyen, nem a leállósávban, hanem pihenőhelyen - ajánlott. Olyan bogaras lett a szélvédő, hogy a lapátok csak maszatolnak? Lehúzódás (benzinkúthoz), tisztítás, nem beletörődés, hogy azért csak kilátni valahogy...
Az egy dolog, hogy szabálytalan és felettébb tapló viselkedésforma, de ön- és közveszélyes is a letolás, a nyomulás, az előzendő lezavarása, esetleg jobbról megkerülése, a ráfékezés, az indokolatlan dudálás, a villogás, a mutogatás. Vannak persze olyan (lassan haladó) betegek, akiket valamilyen úton-módon muszáj eltávolítani a belső sávból, de akkor is kéretik a lehető legkulturáltabban intézni az ügyet, úgy, hogy senki ne érezze magát veszélyben. Gondolt már arra, amikor valakinek (képletesen) belemászott a fenekébe, hogy mi történik, ha amaz hirtelen lelassít, s összeütköznek? Másfelől az okos enged, ennyi. Jön egy barom? Elengedem, hadd menjen. Nem azért, mert már várják a veséjét, hanem, mert potenciális veszélyforrás.
7. Követési távolság, irányjelző
Nem kell hozzá adaptív tempomat, amit a drága, modern autók kínálhatnak, elég a józan belátás: nagy sebességnél több helyre és időre van szükség a váratlan események lereagálásához. Helyenként útburkolati segítséget is kapunk a biztonságos távolság szemléltetésére - érdemes ezeket valóban komolyan venni. Az irányjelző használata olyan, hogy sokan csupán legyintenek rá, pedig fokozottan ajánlott annak érdekében, hogy tudjuk, lássuk, mit csinál a másik. Hogy tudják, lássák, mit csinálunk. Fokozottan ajánlott és kötelező.
[kepallojobb=398951]Drága az útdíj, drága az üzemanyag, minden drága - a szegénység előnye, hogy kevesebb lehet a pályás autóbaleset[/kepallojobb] 8. Visszapillantó tükör
Láttak már autópályán sávváltáskor az ülésből hátra-, kiforduló vezetőt? Nonszensz. Ott vannak a (remélhetőleg jól beállított) tükrök, azokat kell nézegetni folyamatosan, a városi és közúti haladáshoz képest sűrűbben - hiszen nagyobb a tempó, gyorsabban zajlik minden. Előzés, sávváltás előtt időben tájékozódjunk, hogy szabad-e a menet, na jó, a holtteret is bekalkulálva nem gáz a kifordulás, átsorolás. Fő a biztonság!
9. Leállósáv, megállás, pihenés
A leállósávot csakis vészhelyzet esetén szabad igénybe venni, ne oldalazzunk oda pisilés-pisiltetés, evés-ivás céljából. Ha lerobbant a kocsi, az elakadásjelző háromszöget (khm, ami ugye meg kell, hogy legyen) ne pár lépésre rakjuk, mert akkor nem látja el a figyelmeztető funkcióját. Elfáradtunk? Vécézni kell? Éhes-szomjas a család? Esedékes a tankolás? Utóbbi nem a legjobb hír autópályákon, mert az azok melletti kutak jelentősen drágábbak a többinél, minden más helyzetben ott vannak a töltőállomások, pihenők - a sofőrnek, ha nincs váltótársa, pár perc nyugi is sokat számít, egy kis nyújtózás, levegőzés soha nem lefitymálandó.
10. Egyebek, apróságok
Külföldre visz az utunk fizetőkapus szakaszokkal? Készítsünk be aprót, nagy címletekkel csúnyán rászedhetnek. Amikor ismeretlen helyen parkolunk, tájékozódjunk gondosan: nem csak Magyarországon kell fizetni majdnem mindenért... Gyereket, állatot, értéket (látható és láthatatlannak vélt helyen) se hagyjunk a kocsiban, és még valami: a navigációt ne a vezető nyomkodja. Elbánik azzal a fránya szerkezettel a feleség (férj) is, vagy bízzuk rá a kölökre, ő jó eséllyel hamarabb megoldja a problémát.
Kedves felugyelet, azt javasolnam hogy figyelmesebben olvasd el az elozo hozzaszolasokat mielott valaszolsz. Ketten is irtuk, hogy a parhuzamos kozlekedes szabalyai kozul egy sem fugg a sebessegtol, azok maximalis megengedett sebesseg mellett, sot afelett is mindenkire kotelezo ervenyuek. Kovetesi tavolsag be nem tartasa, azaz a tolas szabalytalan. Jobbrol elozes lakott teruleten kivul szabalytalan. Jobbra tartas elmulasztasa, azaz a mogottes forgalom indokolatlan feltartasa lakott teruleten belul es kivul egyarant szabalytalan. Elevagas, indokolatlan fekezes, leszoritas stb, azaz a neveles szandekos kozuti veselyeztetesnek minosul, ami buncselekmeny. Ezek tok egyertelmu szabalyok, a kreszben nem hiszem hogy jogositvannyal rendelkezo embereknek probleumat okoz az ertelmezesuk. Ezert elek a gyanuperrel, hogy a parhuzamos kozlekedes szabalyainak mindenfele
mashogy ertelmezese szimpla csusztatas.
Kedves Kowalski,
Nem tartok fel senkit a belső sávban, nem szoktam folyamatosan ott menni, hanem kamionokat előzök, szigorúan max. 130-al. A mögöttem lévő követési távolságot nem tartva be akar kényszeríteni a 2 kamion közé, hogy ő többel mehessen. A km-mérő pontatlanságára hivatkozás nem elfogadható, erre mindíg a száguldozók hivatkoznak:
A traffipax-büntetést kapók éppen arra szoktak hivatkozni, hogy az ő órájuk KEVESEBBET mutatott.
Jelen esetben pedig azt mondod, hogy az én órám többet mutat és nem megyek még 130-cal sem? A hangsúly egyébként is a [u]követési távolság betartásán[/u] volt. Egyébként ezt a logikát követve a mögöttem levőnek(mondjuk ha az ő órája csak 120-at mutat) ugyanúgy feltételeznie kell, hogy én az ő órája pontatlan, és ő megy túl gyorsan és szintén nem jöhet túl közel.
Mindenképpen az a hibás, aki mögéd jön fél méterre, ezt nem lehet kimagyarázni. Követési távolságot kell neki tartani [u]minden esetben[/u], de főként, ha az előtte lévő nem megy feltünően lassan, és így kell megvárnia, amíg az előzést befejezem, akár 110-el vagy 100-al. Igen, ez sajnos nem magyar morál lenne, ahogy írtátok is.
Értsük meg végre és fogadjuk el, hogy a magyar autópályákon max. 130-al lehet menni és előzni is max. ennyivel lehet!!!
Tisztelt olvasók!Érdekesnek és igen reálisnak találtam a cikkben leírtakat!
Én nemzetközi viszonylatban vezetek egy 3,5tonna alatti autót és pl.angliából hazafelé szinte egyen nyugalommal végig tudok jönni az EU-n,úgy hogy ténylegesen nem bosszant fel senki………viszont ide érve a határon az első 5percben sikerül kiborulnom a poroszkáló,rutintalan,hétvégi vezető típusú embereken!Tiszteletem a kivételnek és azoknak az embereknek akikből még nem halt ki a segítő szándék,mert azért vagyunk még páran akik segítik a mögöttes forgalmat!
Tényként szögezném le,hogy nem minden esetben “H”-s rendszámú gépkocsis önzősködik,tolakszik és megy bele olyan előzésekbe amiből sokszor hoppon jön ki!90km/h-nál!
Türelem,előzékenység,tolerancia és mindenki időben és épségben hazaér!
Üdv!Roland
Kedves István!
Alapvetően egyetértek intelmeivel. Egy dolgot azonban pontosítanék.Lényeges a különbség a jobbkéz szabály és a jobbratartási kötelezettség között. Profiknak nem illik összekeverni,pláne nem egy cikkben!
Üdv, Attila
Kedves felugyelet, akarmennyivel is mesz, a jobbratartasi kotelezettseg mindig vonatkozik rad. Ha indololatlanul feltartod vagy neveled a mogotted jovot, az azzal te is veszelyhelyzetet teremtesz, mert olyan elozesekbe kenyszerited bele a mogottes forgalmat, amire egyebkent nem volna szukseg.
A közlekedésben senki sem ítélheti meg más szabálytalanságát, de még csak a valós sebességét sem… (kiv.: a bíróság;)
Ráadásul az órák is abszolut pontatlanok, ergo aki azt gondolja, hogy 130-al megy, az könnyen lehet, hogy csak alig 120-al és így akár akadályozza a belső sávban maradva a szabályosan érkezőt…
Azért az említett “autópályán jobbkéz-szabály van érvényben” megállapítás valósságával vitatkoznék… De nem teszem! 😉
A baj sajnos az, ha én 130-cal megyek a belső sávban, nem jöhet mögém fél méterre. Maximum [u]követési távolságot tartva [/u]“villoghat”. De az is szabálytalan, hiszen max. 130-cal mehet… Ha ő többel akar menni, mindenképpen veszélyezteti a többiek életét… (Ez elég ósdi nézet, mi? – hiszen a magyar ember mindig legalább 10-20-al többel megy, mint lehetne….)
“Vannak persze olyan (lassan haladó) betegek, akiket valamilyen úton-módon muszáj eltávolítani a belső sávból, de akkor is kéretik a lehető legkulturáltabban intézni az ügyet, úgy, hogy senki ne érezze magát veszélyben. ”
Szerintem meg az ilyesmit nem lehet kulturaltan intezni, ha a 2 erintett kozul az egyik mar eleve bunko. A csakazertis belso savban maradok onkentes rendorok. Akinek rutinja van tudja hogy ezek rafekezessel es feltartassal reagalnak minden serelemre. Jobbrol elozni tilos, de a jobbratartast alkalmazva mi is kisorolhatunk es fokozott ovatossaggal elmehetunk mellette. 🙂 Erosebb autoval mindenkeppen jobb megoldas.
Múlt szombaton mentem Budaörsre Győrből. A tanulság: magyar autó elenyésző az autópályán, max a céges autók és a kamionok. Jók a tanácsok, csak lassan nem lesz ki betartsa. 3000 ft a 10 napos, vicc. ausztriában 8 euro. De ebbe ne menjünk bele. Még egy tanács, ha előzől megengedett sebességgel belső sávban és a tükörben feltűnik KN, Ds és hasonló rendszámú Merci, bmw hasonló, akkor édemes lehúzódni, mert agyoniskolázott “álszlovákok” jönnek 200-al. Van akiknek még most is mindent lehet…