Hogyan lehet OT rendszámos autónk?
Amit az OT vizsgáról tudni kell
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
30 évnél idősebb járművet csak muzeális minősítéssel lehet forgalomba helyezni, és OT rendszámot kell igényelni. E folyamat lépéseit foglaljuk össze röviden.
A rendszámokkal kapcsolatban már elmondtuk, hogy az OT tábla a speciális esetek közé tartozik, továbbá nincs kék csillagos, úgynevezett Euroband változata, csak a régebbi formátumhoz igazodó H betűs és magyar zászlós. De hogyan szerezhető meg az OT rendszám, egyáltalán, mikortól jöhet szóba egy járműnél, hogy a rendszám megszerzésének feltételeként muzeális minősítésen vegyen részt?
(A) Antik | 1905. év előtt gyártott jármű |
(B) Veterán | 1905. évben és azt követően 1919. év előtt gyártott jármű |
(C) Klasszikus I. | 1919. évben és azt követően 1931. év előtt gyártott jármű |
(D) Klasszikus II. | 1931. évben és azt követően 1946. év előtt gyártott jármű |
(E) Nosztalgia I. | 1946. évben és azt követően 1961. év előtt gyártott jármű |
(F) Nosztalgia II. | 1961. évben és azt követően 1971. év előtt gyártott jármű |
(G) Nosztalgia III. | 1971. évben és azt követően, de legalább 30 naptári évvel a minősítés éve előtt gyártott jármű |
Röviden összefoglalva, tehát első körben időpontot kell kérni a Magyar Autóklubnál, célszerűen annál a vizsgáztató helynél, amely a lakóhelyhez a legközelebb van. Legyenek meg a minősítés alapfeltételei, és gyorsítja a munkát, ha a szükséges adatokkal előre kitöltött "1. számú melléklettel" jelentkezik a tulajdonos. A jármű legyen tiszta, esztétikus állapotban, nem feltétel a restaurált szalonállapot, de az olajsárral szennyezett, elhanyagolt külsejű gépeket bizony nem engedik át. A muzeális minősítés költsége járművenként eltérő, első vizsgás személyautóknál 27 000 forint, motorkerékpároknál pedig 13 700 forint, ettől eltérő esetekben pedig a Magyar Autóklub és a MAVAMSZ ad felvilágosítást.
Milyen kedvezményeket jelent, ha az autó muzeális minősítésen esett át?
Minősített, OT rendszámmal ellátott autóknál nincs teljesítményadó, luxusadó és cégautó adó, továbbá kedvezményes kötelező gépjármű felelősségbiztosítás köthető. A műszaki vizsga csak 5 évente esedékes, és a felmentések miatt olyan paramétereket vesznek figyelembe, amelyek gyártáskor voltak érvényben. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az Európai Unión kívüli országból származó, Euro 4 környezetvédelmi normákat nem teljesítő járműveket csak muzeális minősítéssel lehet Magyarországra behozni, majd forgalomba helyezni.
Ha a jármű elmúlt 30 éves, és muzeális céllal került külföldről Magyarországra, akkor nem kell megfizetni a regisztrációs adót, továbbá a muzeális minősítés egyben eredetvizsga is, valamint a felmentések miatt külön környezetvédelmi vizsgálatra sincs szükség.
Lehetőség van speciális helyzetek legalizálására, például, nem gátolhatja a forgalomba helyezést, ha nincsenek meg az eredeti okmányok, ám ennek természetesen szigorú feltételei vannak. Ugyancsak ilyen a több azonos típusból összeépített jármű, és nincs akadálya a sportcélokra előírásszerűen épített versenygép forgalomba helyezésének sem.
Sok esetben segíthet az úgynevezett előminősítés, ha a jármű már elmúlt 20, de még nincs 30 éves, ellenben a tulajdonos szeretné megőrizni a későbbi felújításhoz. Az MMB kiállíthat egy igazolást, hogy a hulladékká vált gépjárművekről szóló 267/2004. (IX.23.) kormányrendelet figyelembevételével a jármű restaurálás nélkül vagy restaurálással várhatóan muzeálisnak fog minősülni. A tulajdonos vállalja, hogy a tárolást előírásszerűen, nem közterületen parkoltatva oldja meg, és így az ideiglenes forgalomból kivonás féléves intervalluma helyett 10 évre szól a „pihenő”, és a 30. év betöltése után semmi akadálya nem lesz a forgalomba helyezésnek, feltéve, hogy a jármű akkor majd megfelel az elvárásoknak.
Minősített, OT rendszámmal ellátott autóknál nincs teljesítményadó, luxusadó és cégautó adó, továbbá kedvezményes kötelező gépjármű felelősségbiztosítás köthető. A műszaki vizsga csak 5 évente esedékes, és a felmentések miatt olyan paramétereket vesznek figyelembe, amelyek gyártáskor voltak érvényben. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az Európai Unión kívüli országból származó, Euro 4 környezetvédelmi normákat nem teljesítő járműveket csak muzeális minősítéssel lehet Magyarországra behozni, majd forgalomba helyezni.
Ha a jármű elmúlt 30 éves, és muzeális céllal került külföldről Magyarországra, akkor nem kell megfizetni a regisztrációs adót, továbbá a muzeális minősítés egyben eredetvizsga is, valamint a felmentések miatt külön környezetvédelmi vizsgálatra sincs szükség.
Lehetőség van speciális helyzetek legalizálására, például, nem gátolhatja a forgalomba helyezést, ha nincsenek meg az eredeti okmányok, ám ennek természetesen szigorú feltételei vannak. Ugyancsak ilyen a több azonos típusból összeépített jármű, és nincs akadálya a sportcélokra előírásszerűen épített versenygép forgalomba helyezésének sem.
Sok esetben segíthet az úgynevezett előminősítés, ha a jármű már elmúlt 20, de még nincs 30 éves, ellenben a tulajdonos szeretné megőrizni a későbbi felújításhoz. Az MMB kiállíthat egy igazolást, hogy a hulladékká vált gépjárművekről szóló 267/2004. (IX.23.) kormányrendelet figyelembevételével a jármű restaurálás nélkül vagy restaurálással várhatóan muzeálisnak fog minősülni. A tulajdonos vállalja, hogy a tárolást előírásszerűen, nem közterületen parkoltatva oldja meg, és így az ideiglenes forgalomból kivonás féléves intervalluma helyett 10 évre szól a „pihenő”, és a 30. év betöltése után semmi akadálya nem lesz a forgalomba helyezésnek, feltéve, hogy a jármű akkor majd megfelel az elvárásoknak.
Ezt kintről behozott, forgalomból kivont (ideiglenesen-végleg) járművekre vonatkozik és még asszem a 30 napot meghaladó műszaki vizsgával nem rendelkező járművekre igaz, amelyek elmúltak 30 évesek!Egyértelmű, ha van vizsgája és rendben van hordva az autó az időszakos műszaki vizsgákra, akkor OT nélkül is üzemeltethető a jármű!
“30 évnél idősebb járművet csak muzeális minősítéssel lehet forgalomba helyezni, és OT rendszámot kell igényelni.” Ez így nem igaz,érvényes műszaki vizsga és kötelező biztosítás mellett bárki használhat 30 évnél öregebb autót,saját,hagyományos rendszámával. Ne tájékoztassátok félre a népet!
Bocsánat, elnéztem! Én nem tudok olvasni!
Üdv! A cikk írója legalább számolni megtanulhatna 2011 – 1971 = 40, de szerintem 30 év az OT-s határ. Ha ez téves akkor a többi általa leírt anyagban mennyire lehet bízni? Üdv: TLT (1956)