Hogyan kerülhető ki a dugó Pesten?
Dugófigyelők összevetése
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Senki sem szereti idejét a dugóban tölteni és az ott fölöslegesen elpöfékelt üzemanyaggal pénzét költeni. Vajon melyik szolgáltatással kerülhető el legegyszerűbben a torlódás?
A közlekedők rémálma a dugó. Miután bárhol, bármikor lehet a szokásosnál komolyabb torlódás, így az autós mit csinál? Megpróbál felkészülni rá.
Az idők folyamán ez változott, fejlődött. Nézzünk egy gyors áttekintést, ma milyen lehetőségek kínálkoznak az utazási veszteségidők minimalizálására.
Régebben a rádió segítségével próbált információhoz jutni az autós, illetve manapság is lehet innen tájékozódni, de onnan egyrészt nem lehet folyamatosan informálódni, másrészt nyilván minden útszakaszról sem lehetséges. Már jó ideje eljött a telekommunikáció azon korszaka, amikor már mobiltelefonon is lehet információkhoz jutni. Először az ilyen közlekedési hírek sms-ben érkeztek, és a mai napig létezik is ez a szolgáltatás. Ahogyan fejlődött mobilkommunikáció, eljött az az idő, amikor már akár GPS is lehet a készülékekben, sőt, adatszolgáltatással interneten keresztül is jöhetnek az aktuális forgalmi információk.
Nézzük a különböző, internetről használható szolgáltatásokat. Ezek lényege, hogy a felhasználó a mobiltelefonján keresztül csatlakozik az adatszolgáltatókhoz, és így jut hozzá az információkhoz, persze közben ő is ad jelet, így késleltetve saját mozgása is rákerül a térképre. Az ötlet jó, mivel a mozgó jármű sebességéből lesznek aztán jelek a térképen. Négy ilyen szolgáltatást néztünk meg, hogy vajon melyik, mennyire ad pontos információt.
A My traffic-et, a Jittit, a Best way-t és a Google[/url]-t. Segítségül vettük az utv.hu kameráit, mivel így a legegyszerűbb megnézni, hogy a térképen jelölt színek mennyire fedik a valóságot. A Belvárosban az Erzsébet tér környékét vizsgáltuk, ott működnek is a kamerák, és mivel belvárosról van szó, elég nagy a valószínűsége, hogy közlekednek arra olyan autók, melyek adnak információt.
Többször végeztük el a kísérletet. Először augusztus 20-án, délelőtt fél 12-kor. Hogy miért? Mert akkor, ha minimális mértékben is, de azért volt mozgás a városban, ám még nem voltak érvényben a hangsúlyosan, de sok esetben nem minden részletükkel kihirdetett lezárások, melyek zöme csak későbbi időponttól élt.
Az utv.hu kamerái szerint teljesen üres volt a József Attila utca, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Károly körút is. Az Andrássy utat azért nem néztem, mert abból csak nagyon kis szakaszt lehet látni.
A valóságot tehát ezen szakaszra az internetről is szó szerint be lehetett látni, alig volt autó. Kérdés azonban, hogy mit mutattak ekkor a forgalomfigyelők? Meglepő, de a Google semmit, azaz azt sem, hogy gyorsan lehetett haladni. A Best way szerint a Bajcsyn erős volt a forgalom, a József Attila utcában az Andrássy felé szintén. A Károly körút szerinte is jól járható volt. A Jitti szerint a József Attila utcában a Lánchíd felé lassan lehetett közlekedni, a Bajcsyn az Andrássy előtt szintén lassú haladást jelzett, míg a többi irányról nem volt információ. A My traffic-nél kimondottan dugó volt. Bár a Bajcsy-ról nem volt információ, a Károly körút szerintük dugig volt, jelzésük szerint 15-30km/óra közötti tempóval lehetett közlekedni, és az Andrássy is „állt” a Bajcsytól kifelé.
Teljes átverés, de persze lehet mondani, hogy ez ünnepnapon készült, az információk pontossága ezért ilyen rossz. Ezért augusztus 31-én, szerdán délután, illetve este adtunk egy újabb lehetőséget a rendszereknek. Ez egy teljesen semleges, hétköznapi délután volt, elég nagy forgalommal. Ez látszik az utv.hu képein is. A Best way egész jól mutatta, hogy a József Attila utcában jól lehetett közlekedni. A Bajcsy-Károly körút útvonalon lassú előrejutást mutatott az Astoria felé, viszont a Nyugati tér felé is ezt mutatta, pedig a kamera képein látszik, hogy abban az irányban alig volt forgalom. A Google információiról nincs mit írni, mivel ismét egy nagy fehér folt volt Budapest belvárosa. Persze meg kell jegyezni, számítógépről néztük, tapasztalataink szerint telefonon jobb a Google. Míg ugyanis az interneten sokszor hiába kapcsoltuk be a forgalomnézetet, nem láttunk semmi infót a Google Maps-en, androidos mobiltelefonon a Google navigáció rendszerint aktívan, ha nem is a legpontosabban mutatja a forgalmi infót.
Az eredmények tehát messze nem a legpontosabbak, természetesen lehet mondani azt, amire már utaltunk is, azaz, hogy előfordulhat, hogy a szolgáltatók számítógépen nem a teljesen aktuális forgalmat mutatják, és inkább okostelefonon kellett volna kipróbáljuk a rendszereket. Ez lehet, hogy igaz, ám ezeknek az online térképeknek is az lenne a céljuk, hogy mielőtt valaki elindul otthonról, meg tudja nézni, hogy mi újság a budapesti utakon.
Persze gyerekcipőben járnak még a hazai szolgáltatások, még a világméretű Google maps is bukott. Sőt, kijelenthetjük nyugodtan, hogy augusztus végi tesztünkkor ők buktak a legnagyobbat. Még mielőtt esetleg az a vád érne, hogy lehet, hogy nem is állítottam be a forgalom mutatását, itt egy nagyobb rész Budapestről, ahol látható, be volt kapcsolva a forgalomfigyelés és a Rákóczi útra jelzett is dugót.
Végül megállapíthatjuk: díjazni kell, hogy elindultak ezen szolgáltatások Budapesten, de egyelőre még csak tájékoztató jellegűek a térképen látható információk. Bízzunk abban, hogy idővel még pontosabbak lesznek!