Hogyan gumizzunk év közben?

Sokan még most sem tudják, hogy melyik gumit hova kell szerelni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A rendszeres gumitesztek mellett folyamtosan foglalkozunk gumiabroncsokat érintő témával. Ezúttal azt nézzük meg, hogy melyik gumit hova érdemes szerelni. Sajnos még mindig találkozunk olyan autóssal, aki nincs ezzel tisztában.


Tágra nyílt szemekkel csodálkoztam néhány hete azt követően, hogy egyik autóstársunk a következőt kérdezte meg egy közösségi oldal csoportjában. "Lejártam a téli gumit elöl, így oda vennék új nyárit, hátul pedig fent hagynám a kopott télit." Jó ég! Tényleg van ilyen, aki ilyet bevállal? - gondoltam magamban. Gumis ismerősöm szerint simán. Ha valóban ekkora a probléma, akkor igyekszem tenni ez ellen. Úgy látszik sokan még mindig nem látják be, hogy miként működik a fizika az autózásban. Nézzük meg, hogy miként érdemes gumizni az autót év közben, meg úgy általában.
Hirdetés

Elmúlt a nyár, most már közelebb vagyunk az őszi gumicseréhez, mint a tavaszihoz. Ennek ellenére, akinek mostanra kopott el az a téli, amit helytelenül fent hagyott nyárra, jellemzően most még nem vesz télit. Tegyük fel, hogy vesz négy új nyárit. Igen, ezt így kellene csinálni! Gumit négyesével érdemes cserélni, hiszen minden a gumiabroncson múlik. Az ökölszabálynak tekinthető négy tenyérnyi felületen kell átvinni akár több száz lóerőt, ekkora felületen terhelődik át az autó tömegének egy része fékezéskor és kanyarban. Nem a szélesebb gumitól meg a felnitől, a spoilerektől, szárnyaktól, légszűrőtől és sport kipufogótól lesz jobb az autó menettulajdonsága, kezelhetősége, hanem elsősorban a gumitól. Ha nincs egyensúlyban a négy keréken a tapadás, akkor könnyen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk.

Lehet spórolni, sőt jó is, ha évente cserélgetjük az első és hátsó gumikat, így nagyjából egyszerre fognak elkopni, a csere így az egész garnitúrára szól majd, ha elértük a minimális profilmélységet. Felmentést ez alól csak azok kaphatnak, akiknek eltérő szélességű abroncs van elöl és hátul. Ott nincs erre lehetőség, nekik sűrűbben kell cserélni, elsősorban a hajtott keréken lévőket. Na de mi van akkor, ha mégis úgy adódik, hogy csak egy pár új vagy jobb állapotban lévő gumit tudunk megfizeti? Ilyenkor nagyban függ, hogy hol hajt az autó, ennek megfelelően kell választani, gondolják sokan.

Elsőkerekes autónál elöl, hátsósnál hátul legyen az új, jobban tapadó abroncs - vélik sokan. Ezzel kapcsolatban annyi a gond, ha elsőkerekes autónk van és elöl jól tapad a gumi, hátul pedig kevésbé, akkor esős időben, de akár szárazon is, ha kellően nagy a tempó, könnyen megforoghatunk az első körforgalomban vagy élesebb kanyarban. Értem én, hogy elöl hajt, meg oda nehezedik fékezéskor a nagyobb tömeg, ezért akarjuk, hogy ott nagyobb vonó vagy fékező erőt lehessen átvinni, de kanyarban oldalirányban hatnak az erők és a hátsó guminak is nagyjából az elsővel megegyező tapadást kell átvinni, különben megcsúszik. Ha pedig hátul csúszik, azt sokkal nehezebb megfogni, mintha az elejét tolná, meg aztán elöl sokkal hamarabb érezzük a csúszást, gyorsabban tudunk rá reagálni.

Ilyen szempontból az jár jobban, akinek hátul hajt az autója, ugyanis ha oda teszi az új, jobban tapadó abroncsokat, akkor elkerüli a túlkormányzottságot. Persze neki is lesznek gondjai kanyarban vagy fékezéskor. Előbbi esetben az autó alulkormányzottá válik, azaz a kanyar külső íve felé tolja az orrát, ez viszont az esetek többségében egy gázelvétellel kontrollálható. Az alulkormányzottság sem kellemes, de jóval egyszerűbb korrigálni, mint amikor túlkormányzottá válik a vas alattunk. Tény, hogy ilyenkor a fékezés hatásfoka is romlik, hamarabb megcsúszhatnak az első kerekek, ami elsősorban az ABS nélküli autóknál jelent majd gondot. Éppen ezért ajánlott, hogy mind a négy gumit egyszerre cseréljük, ha pedig csak párban tudjuk, akkor az újabbakat tegyük hátra. Sem nyáron, sem pedig télen nem ajánlott a nyári és téli mintázatok keverése, legyen mindenhol az adott évszaknak megfelelő. Aranyszabály (és egyben előírás is) még a tengelyenkénti azonos mintázat, azaz a jobb és bal oldal között ne legyen semmiféle eltérés. Ha ezeket betartjuk, akkor az egyik legfontosabb dolgot kipipálhatjuk a biztonságunk érdekében.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

29 thoughts on “Hogyan gumizzunk év közben?

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Eddig mind a 4-et egyszerre cseréltem és valószínűleg a jövőben is így lesz. Ha jól emlékszem anno a KRESZ oktatáson egy szót sem ejtettek erről, márpedig amíg nem oktatják, addig az átlag autóstól nem is lehet ezt elvárni. Bezzeg a diagonál gumikkal foglalkozni kellett, pedig az a téma már régesrég csak oldtimeres körökben aktuális.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    3 évente van egy új gumid úgy meg 6 évente … arról nem is beszélve hogy a legtöbb esetben az év 2 hetében van olyan idő amikor tényleg jól jöhet egy téli gumi annak aki a hegyekben lakik . Az összes többi esetben hideg száraz vagy nedves aszfalton tölti az autó .. és biztosan te is tudod hogy a téli gumi akkor jobb ha hóban használják minden egyéb körülménynél pl hideg nedves aszfalton jobb egy nyári gumi télen is ! Na már most a CC egy olyan nyári gumi nyári vízelvezetős mintával amit télen is lehet használni …ergó igen jobbnak tartom a CC-t mint egy téli gumit mivel számtalan olyan helyzet volt már az évek során hogy télen napközben bőven 10 fok felett volt a hőmérséklet..ilyenkor meg egy téli gumi eléggé alul marad még a legolcsóbb nyári gumival szemben is . Nem is beszélve arról mikor az aszfaltra olvadt vízrétegen kell átkelni … a téli gumiban nem igazán van vízelvezető barázda tekintve hogy azt kemény hóra tervezték nem beton/aszfaltra .

    Szóval hogy megválaszoljam a kérdésedet és hangsúlyozom a Magyar időjárást és teleket veszem alapul egy CC-vel jobban járni mint egy garnitúra nyári és egy garnitúra téli gumival . Nem csak anyagilag értem a jobban járni hanem adott esetben biztonságosabb vezetni pl vízátfolyáson egy olyan nyári gumit ” vízelvezető kialakítása miatt ” amit télen is használni lehet mint egy téli gumit amiben ez hiányzik …

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    „szóval egy 6 éves cserére érett gumi nem fogja azt tudni mint egy eleve fiatalabb 3 éves gumi”

    Persze. Ha mindkettő téli, vagy mindkettő nyári.
    De biztos Vagy benne, hogy a 3 éves (keményféle, nyári-féle) CC tud annyit, mint a 6 éves dedikálan téli keverékű gumi?

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Gondolkodj már Béla nem jön ki a matek sehogy sem … CC kb 1000 ft vel kerül többe mint a Michelin nyári vagy adott esetben egy téli gumija . Adott egy gumi ami Magyarországra erre az éghajlatra tökéletes … ha azt számolod hogy egy átlag felhasználó kb éves szinten 20.000 km et megy az autóval akkor egyből kiderül hogy a CC 3 évet bír ki kb … na már most veszel külön szettet nyáriba és télibe 3 év alatt mész kb 60.000 km-et… és itt jön a csavar mivel cserélgeted a gumikat ” téit,nyárit” ezek a gumik 3 évesen a futásteljesítményük kb felénél járnak … szóval 6. évben cseréled őket … a CC-t meg 3 évente .Szerinted melyik fog jobban tapadni a 6 éves téli/nyári szetted vagy egy 3 éves CC? Téli gumit hivatalosan a gyártási DOT számtól számított 3 évig tudja azt amit a gyárban ígérnek azután fel keményszik a szilikon benne .. szóval egy 6 éves cserére érett gumi nem fogja azt tudni mint egy eleve fiatalabb 3 éves gumi .

    De persze neked ilyen gondod nincs elvégre a buszbérlethez nem kell gumit vásárolnod 😀

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Márpedig így van! Egyrészt az átlag autós évente kb. 10 ezer km-t megy, másrészt az utóbbi időben nem nagyon voltak havas telek, és nem utolsó sorban a 4 évszakos gumik rengeteget fejlődtek az utóbbi időben. Az is fontos, ahogy már írta valaki, hogy a vezetők többsége nem a gumi tapadási határán autózik. Nekem pl. a feleségem a lakásunktól 8 km-re dolgozik, az utat egy egyszámjegyű főúton teszi meg, amit szinte mindig azonnal takarítanak, ha esik 1-2 centi hó.
    Én a 4 évszakosok közé értettem a Michelin CrossClimate gumiját is, ami igazából nem klasszikus 4 évszakos, de használati szempontból oda sorolható. Ez a gumi biztos, hogy szinte mindenkinek elegendő. Sőt vizes úton szinte mindennél jobb. Ha nem hallottál még róla, nézz utána! Az igaz, hogy jelentősen drágább más gumiknál, de nem kell plusz 4 felni, és nem kell évente 2 gumicsere.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    „Összességében én is azt gondolom, hogy Magyarországon az autósok legalább 75%-ának tökéletes lenne a 4 évszakos gumi.”
    Ja, amennyiben elég igénytelenek hozzá.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Nekem azon a kocsin van téli gumi, amivel évente 30 ezer km. körül megyünk. Nem túl bonyolult, ha elkopik a gumi akkor egyszerre veszek 4 másikat, akár téli, akár nyári.
    A cikk elején az szerepelt, hogy ha valakinek éppen most kopik el a fenn hagyott téli, az most még nyárit rakat fel. Magyarországon kötve hiszen, hülye lenne most nyári venni és felrakatni, aztán másfél-két hónap múlva meg a télit. Felrakja most a télit és kész. Apám is azt csinálta tavaly, hogy a nyári nem tette fel tavasszal, mert kuka volt, így fennhagyta a télit egész nyáron, októberben kidobta és vett új télit, tavasszal meg új nyárit. Annyit nyert vele, hogy egy évvel eltolta a nyári gumi beszerzését. Kisnyugdíjasként nem volt mindegy.
    A másik kocsin, amivel keveset megyünk, arra mi is CC vettünk. A CC gumi sem mindig 50 ezer Ft, én megkerestem a neten a legolcsóbb helyet, így 33.500 Ft volt darabja, a szerelés (alufelnire) 1.500 Ft, így a 4 gumi 140 ezerben volt. De! A kocsihoz újonnan kapott nyári Continental gumikat 4-5 ezer km-re eladtam 70 ezerért, így az egész művelet összesen 70-ben volt nekem. Most nincs gond, télen nyáron azzal megy. Évi 10-12 ezer km-hez tökéletes. Kb. 5 év után csere és kész.
    Őszintén szólva én azt untam meg, hogy sok olyan gumissal futottam össze, akik túl nagy urak voltak, nem dolgoztak szombaton, gyere majd 2 hét múlva, stb., még majdnem én tettem szívességet nekik. Poén az egészben, hogy nemrég találtam a környékünkön egy tök normális gumist 🙂
    Összességében én is azt gondolom, hogy Magyarországon az autósok legalább 75%-ának tökéletes lenne a 4 évszakos gumi.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Azt hittem ez köztudott, de minden élvonalbeli gyártónak van külön nyárigumisorozata energiatakarékos és tartós illetve sportos de rövid élettartamú gumija. Előbbi klasszikus pédája a Michelin energy saver másikra extrém példa a Pirelli P Zero.

    Én egy dögös 16 colos P Zerós (Rosso Asyemtrico) alfáról váltottam a 15 colos Michelin Energy-re (Volvón) és az eredmény kiábrándító volt, viszont a P0 40-60e km-t bírt, a Energy meg 90-100e-et…

    Szóval almát az almával.
    Az energy saver párja pl a Pirelli Cinturato. A P zeróé meg a Pilot Sport.

    A Cross climate szerintem vagy an energy vagy a primacy-hoz mérendő…

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Nekem is ez jutott eszembe egyből. Nekem Continental sportcontact (contisport) 5 van az egyik autón, na az tapad, de a tartósság nem jellemzi, annál nem kell félni, hogy elöregszik a gumi, abban nincs 50e km, de még 40 sem, jó ha harminc… szóval azt hasonlítani egy négy évszakos gumihoz nem szerencsés. Szóval a Michelin CC biztos sokkal tartósabb mint a Continental.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Amit felsoroltál nyári gumit az sportgumi jó hogy nem fog úgy tapadni egy teljes szezonos CC gumi mint amit eleve tapadás maximalizálására fejlesztettek ki . Ezek a gumik „Michelin CrossClimate és társaik ” kompromisszumos megoldások egy átlag sofőr számára … pl nem tudja azt mint egy topp téli gumi de azt tudja ami az erős középmezőny produkál … nem tudja azt mint egy full topp nyári gumi de az erős középmezőnyt hozza … Lefordítom ha te kanyarvadász vagy akkor ne ezt válaszd ha te hegyekbe jársz síelni ne ezt válaszd … minden másra ott a Michelin CrossClimate 😀 😀 😀 na jó MasterCard 😀

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Viszont, ha megnézed, a sima CC még megkapta az A-t a nedves úton való fékezésre. Az új már csak B-t kapott, üzemanyag megmaradt C-nek mindkettőnél.

    Amikor kérdeztem, mi az eltérés a régi és az új között, ezt a hivatalos választ kaptam, idézem a lényeget:

    „Egyszerűen összetudjuk foglalni Önnek a MICHELIN CrossClimate és MICHELIN CrossClimate+ közötti különbséget és remélem, hogy ez majd segíteni fog Önnek a döntésben. A gumiabroncs összetételén
    ugyan változtattak, viszont teljesítményben nagyon kevés az eltérés. Az egyik legnagyobb különbség amelyet érdemes kiemelni az a havas úton való tapadás, abban az újabb kiadás jobbnak minősül. A másik
    említhető különbség a nedves úton való fékezés, ebben a teljesítmény kategóriában viszont a MICHELIN CrossClimate számít jobbnak, de ezt szeretném részletesebben kifejteni. A gumiabroncsokat „A” B” és „C” minősítésekkel osztályozzák. A minősítéseken belül pedig egy 15 – ös skála is különbséget tesz az osztályzatok mértékétől. A MICHELIN CrossClimate ugyan „A” kategóriával lett minősítve(a nedves úton való fékezés kategóriájában), azon belül azonban a végén helyezkedik el (például „A” minősítést kapott viszont a 15-ös skálán 13-as, ezt nem tudjuk pontosan) a MICHELIN CrossClimate+ viszont „B” minősítést kapott viszont annak az elején kapott helyet, tehát a különbség ebben a teljesítmény kategóriában nagyon kicsi”

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Örülök, hogy leírtad a véleményed, mert ennyivel is okosabbak lettünk 🙂
    Mint írtam, én sem mentem CC-vel túl sokat: 12500km 8 hónap alatt nem a világ. Annyi, hogy én december közepén rakattam fel, hóban egyáltalán nem is mentem vele (kipróbáltam, de tényleg semmi). 85%-ban szárazon (téli mínusz-nyári kánikula), a maradék 15% esőben (kora tavasz-nyár), de mivel új volt az autó is, meg a gumi is, egyiket sem tiportam.
    Normális, átlagos használatra szerintem jó gumi.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Csak sajnos a Cross Climate nem annyira jó mint ahogyan azt a tesztek leírják. Legalábbis az én tapasztalataim szerint.
    2016 november végén vettem 205/55 16 méretben, télen még viszonylag jól tapadt de nyáron a Vredestein sportrac5 ami előtte volt, vagy az előző kocsimon a Continental nagyságrendekkel volt jobb. A nedves tapadása sem tetszik…
    Mindegy most már marad, de többet nem veszek.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Nem akarok belekötni az érvelésedbe de ha téli nyári gumit cserélsz az szezononként nem 1 szerelés hanem 2 szóval a matek az még jobban eltolódik a CC javára … mivel h ajól láttam a csere-bere gumiknál 1 szerelést számoltál szezononként . És még kifelejtettél egy nagyon lényeges momentumot az időt … felhívod a gumist foglalsz időpontot , elmész+ üzemanyag , ott szopsz mert valaki eléd állt hiába van időpontod , félóra minimum egy garnitúra csere , majd hazakocsikázol alap hangon ha szerencséd van 1 óra + üzemanyaggal megúszod az egyik és szintén ennyivel a későbbi másik garnitúra cserét… aztán hazaérsz felveszed a munkás öltözéket és elkezded kipakolni a kocsiból a leszerelt kerekeket … na ez nem mindegy ! A CC-nél meg ugye ez eleve nincs hiszen nem kell cipekedned és nem kell dömping időszakban menned a gumishoz ráérsz bármikor nem sürget az időjárás… ráadásul ha nem üt a kerék otthon is átcserélheted az elsőket a hátsókkal …

    Én is megvettem a Continental Ts850-eseket télre mert beszoptam a gumisok marketing blabláját … alig várom hogy lekopjon a nyári télre még visszarakom ts850-est , tavasszal meg veszek egy CC-t és eladom a használt téli gumikat .

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Folyt köv: szóval ha megveszem a 4 téligumit (akár felnivel, akár nélküle) akkor annak az árából vehettem volna 5 év múlva egy szett újabb CC-t, amivel megint le van tudva ~50ekm-re a gond. Ha a felnit is megspórolom, akkor 15évre meg van oldva a gumikérdés. Ez ugye úgy jött ki, hogy közel egy árban van a márkásabb téli a négyévszakossal (vagy mint jelen esetemben, egy szettnél 12e forinttal olcsóbb is)

    Persze aki a Bakonyban lakik az kiröhögi a matekot, neki muszáj lesz megvennie a jó télit. A többségnek viszont bejöhet a számításom, nekik nagy valószínűséggel tényleg a CC a jó választás.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Ha már CrossClimate… Hétfőn rendeltem meg az új szettet (ez már a „+” verzió, elvileg jobb téli tapadással), 205/55R16-ban egy szett 99e forint volt.

    Azért azt tudni kell ezekről a gumikról, hogy átlagba 45-55e maximum 60ekm és kuka. Ezt is úgy számolták, hogy 1.2mm-ig koptatták el a gumikat (direkt rákérdeztem Michelin sajtóosztályán, ezt a választ adták). Nálam 12500km alatt fél mm-t kopott le, ennek nagy részét nagypapás körülmények között toltam bele, 10e után cseréltettem fel elsőket a hátsókkal.

    Ha ésszel vezet az ember, kellő guminyomásra figyel, nem megy gyorsan egyenesben és kanyarban, kerüli a hirtelen gázadást-fékezést akkor szerintem beleférhet az, hogy 60ekm de 3mm profillal. Az nálam kb 4 maximum 5év lesz.

    Kérdés, megéri-e ennyit pöcsölni 🙂 Ha csak az árakat nézzük: 6300+jatt=7e volt az átszerelés, centrírozás ragasztott súlyokkal, számla nélkül. Ha minden 10ekm után megcsinálja az ember, akkor 5 szerelést fizetsz. 99+35e=134e forintért volt gumid 5 teljes évre, ha nem kapsz defektet. Ha nagyon kíméled, akkor minden 8ekm után megcsinálod, így 141e volt a gumiköltséged 5 évre. A PUG-gal szerencsém van, mert ABS-ből számol defektet (amíg a Focusban ott figyelt a szelepben a szenzor) így vehetnék rá bármilyen felnit, arra 4 téli gumit. 4 felni legyen 100e, 4 téli gumi legyen normálisabb márkából (pl egy GY UG9) darabja ~27e, így minimum 215e forintot költöttem el rögtön. Ha a felnit meghagyom és csak a gumit váltogatom, akkor csak 115e forint. Nyárit nem nézek, mert az adták az autóhoz. 6 év múlva új nyárit és télit is kell vennem fél év csúszással.

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Felraksz ősszel egy CrossClimate gumit és 4-5 év múlva lecseréled egy másikra ha kopásjelzőig kopott és kész . Maximum ha üt valamelyik kerék elviszed centíroztatni vagy fél futásteljesítménynél megcseréled az első kereket a hátsóval … Nem kell már szarakodni a téli nyári cserékkel … ide Magyarországra erre az éghajlatra felesleges komoly tudású téligumi arra a 2 hét betonon havas útra amik itt van télen … ha meg nem a full profi téli gumit veszed meg jobban jársz a CC-vel mert ugyan azt tudja és éves szinten csak a cserével megúszol 12-15.000 ft-t … 5 év alatt az 75.000 ft ami egy új gumiszett szett árának a 4/5 része . De tovább megyek ha veszel egy full profi téligumit a gyártástól számított 3-5 évig lesz csak jó és lehet hogy ki sem használod… én az elmúlt télen 2.000 km et mentem a téli gumimmal városban nedves hideg betonon ” felesleges volt lecserélnem” Gondolkodjunk már Béláim kinek van még kedve kitömni a gumisokat pénzel ?

  • 2017.10.27. at 15:36
    Permalink

    Kedves Mindenki!

    Előre leszögezem, hogy a cikkel egyetértek, szükség van rá. De sajnos az átlag autós nem így működik.

    Amíg normál használat mellett nincs érdemi különbség egy téli és nyári gumi között, ahogy szintén lehet haszálni egy 8-10 éves használt 3-4mm-es gumit is, addig valóban sok emberben felmerül, hogy minek cseréljem? Nem megyek 150-nel kanyarban, ha meg akarok állni, lassítok, ha torlódás van lassítok, ha kanyar jön, lassítok, stb. Nem binárisan satufék – padlógáz üzemmódban használják legtöbben az autójukat és nem úgy esnek be egy-egy kanyarba, hogy hátul a gyerek kiesik az ülésből. Tisztában van vele, hogy milyen az autója és úgy haszálja.

    A 40-es és idősebb korosztály tapasztalatból tudja, hogy anno szó sem volt téli gumiról. Volt egy szett, amit 8-10 évig használt télen-nyáron, aztán vagy repedezett és azért, vagy 80-100e km eltelt azért, cserélt. Pont.

    Aki panellakó és garázsa sincs, a 15 éves Suzuki ott pihen a parkolóban, ő még tárolni sem tudja, sőt, a kocsi értékéhez viszonyítva nem éri meg pár évente cserélgetni. Közben pedig évek tapasztalata azt mutatja, hogy lehet használni így is. Törvényt nem sért, rendben is vagyunk.

    Összegezve, igen, így kellene, de gyakorlati tapasztalat nagyon mást mutat egy átlag autós életében a hétköznapokban.

    További szép napot!

Vélemény, hozzászólás?