Hogyan fotózzuk jól autónkat egy hirdetéshez?
Értéknövelés fénykép által? Használtautó-hirdetésnél alapfogás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy jó fotó mindennél többet segíthet autónk eladásához - persze csak akkor, ha az autó tényleg olyan, amilyennek azt a fénykép mutatja.
Ugye az egyértelmű, hogy ha lakásunkat meg akarjuk mutatni valakinek, akkor legalább kitakarítjuk, lemossuk az ablakait, de a csaptelepeiről is leszedjük a vízkövet. Nos, tegyünk hasonlóan autónkkal is. Számos használtteszt-autó kapcsán tapasztaljuk, hogy az elsőre akár szerencsétlen romhalmaznak tűnő csotrogány is egészen szívderítő tud lenni egy alapos mosás után. Sokszor csodát tesz az autókkal - akár mindössze egyetlen óra alatt - mosópartnerünk, az EZWash - ahol egyébként olvasóink számára is kisorsoltunk 60 mosást az elmúlt félévben. Persze miként profi fényképező sem kell a jó képekhez, a mosást és a takarítást is lehet "kontárként" végezni, a kiindulóhelyzetnél mindenképp jobb lesz a végeredmény.
Az eredmény igencsak meggyőző. Cikkünk fotóit ezért két oszlopban szerepeltetjük. Balra a rossz, jobbra a jobb képek ugyanazon autóról, csak egy amúgy tényleg egyórás, alapos - fantázianéven prémium - mosás-takarítás és a fények különbségével.
Már kívülről is minél több részletét mutassuk meg az autónak, érdemes lefotózni például az abroncsokat (a profilmélységet egy 100 forintos érmével szemléltetve), az összes esetleges külső sérülést és a kiegészítőket (pl. tetősín, alufelnik, vonóhorog, téli gumiabroncsok) is. Utóbbiak kedvet csinálhatnak az eladáshoz, előbbiek pedig - ahogyan múltkori cikkünkben is írtuk - az alkulehetőségeket és a csalódottság-érzést csökkentik.
A beltér fotózásakor lehetőség szerint egy teljesen árnyékos területet kell választani, egy épület oldala rendszerint a legjobb helyszín, fa alá állva ugyanis legtöbbször foltosan, de beszűrődik a fény és általában az árnyékok is mélyebbek, mint egy fal tövében. Amennyiben nincs mód fal tövébe vinni az autót, akár egy minta nélküli, világos, lehetőleg fehér színű leplet (lepedőt) az ablakokra terítve is semleges és egyenletes fény varázsolható az autóba - ez a mozgásképtelen járgányok fotózásához lehet hasznos tanács.
A belső képekhez a fényképezőgép érzékenységét érdemes a külsőknél alkalmazottnál magasabbra (ISO 400 értékre) állítani. Műszerfal fotózásához legjobb szemből ráállni a falra, és a hátsó ülésről készíteni a képet. Érdemes vakuval és vaku nélkül is képet készíteni, de a legjobb az, ha a vaku fényerejét alacsonyra, úgynevezett derítő funkcióra tudjuk állítani. A vaku nélküli képeken egységesebbek a fények, de sanszos a kép bemozdulása, a vakusak árnyékosabbak lesznek és egyes felületek beégése is előfordulhat. A fényképezőgép fénymérőjét úgy érdemes irányítani (mondjuk a középkonzolra), hogy a műszerfal fölső pultja se égjen be, de az alsóbb részei se legyenek túl sötétek a képen. Nem csak hátulról, az ajtók felőli oldalról, szemmagasságból is érdemes lefotózni a műszerfalat, ilyenkor az átellenes ajtót ajánlott zárva tartani és ismét érdemes játszani a fénymérővel, illetve az expozícióval (a kompakt gépeknél ez nem jelent mást, mint a gép mozgatását és az exponálógomb félig nyomását). Miként kívül, belül is javallott az említendő felszereléseket (pl. hifi, ülésfűtés, elektromos ülésállítás, navigáció, tetőablak, kihangosító, tempomat) külön is lefotózni, továbbá szinte kötelező a kilométeróra állását fotón is megmutatni. A műszerfalon túl az ülésekről, azaz a beltér állapotáról is érdemes egy-egy fotót készíteni. Ilyenkor már nem szemből, hanem oldalról érdemes a fal mellé tenni az autót (vagy a lepellel borítani kívülről az autó oldalát) és az átellenes oldalról, kinyitott ajtón és lehúzott ablakokon keresztül az utastérbe fotózni.
Utolsó, de egyáltalán nem elhanyagolható részletként még a motortér érdemel egy képet. Itt különösebb mosást, takarítást egyáltalán nem ajánlott végezni, de azért a faleveleket és az egyéb szemeteket érdemes kipakolni, így akár egy „egészségesen poros” motortér is bizalomgerjesztő lehet. Gépházat vagy tökéletes árnyékban vagy a nap által teljesen megvilágítva is lehet fotózni, ha az autóval a nappal szembe állunk, egységes fényt fog kapni és a részletek is jól láthatók lesznek.
Aki ezen tanácsokat betartja az autófotózáshoz, bizonyára könnyebben és minden bizonnyal jobb áron fogja tudni eladni autóját, mintha rossz képeken mutatná azt. Önök nem adnának többet a "jobboldali" autóért?
Legtöbször a sportülések szakadását -mellé- fényképezik
Nem árt a sérüléséket és az idő vasfoga hagyott nyomot is lefotózni. Nincs annál kellemetlenebb, ha valaki leutazik teszem azt 100 km-t, hogy megtekintse a kocsit, és ott derül ki, hogy pl.: rohad a küszöb.